1 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

El eli ile... , Sene 16 — No: 5710 — Fiatı her yerde 5 kuruş Izmirde yapılan tetkikler Ismet Pş. ihracatçıları ve müstahsilleri dinledi Başvekil “Köylüyü kazandırmalıyız, maliyet fiatine satış olamaz,, dediler Isme paşa Hz. Izmir ihracatçılarının dileklerini büyük bir par alâka ve Sixdatle dinliyor .e İzmir (Hususi) — Başvekil İs- met paşa Hz,, tarihi günlerimizde İzmiri şereflendirdiler, panayırı- | mızı, Karşıyaka Yamanlar suyu- pu, Cellât gölünün kurutulmasını açtılar ve bu meyanda, her za- man, her tetkik seyahatlerinde ol- duğu gibi, memleketin mühim iş- leri ile yakından alâkadar oldular, Panayır ve Yamanlar suyunun Üzüm müsabakası bağlarda yapılacaktır En büyük salkımlı ve en tatlı üzümleri yetiştirenlere mükâfatlar verilecektir Meyvacılığımızın © ilerilemesi, memlekette iyi ve nefis meyvalar yetiştirilmesi için bir çok tedbin ler düşünülmektedir. Bu tedbirler içinde büyük mey- va müsabakaları yapmak mese lesi vardır. Gelecek öene İstanbul- 'da bir meyva sergisi açılacaktır. Bu sergide muhtelif yemiş mev- simlerinde muhtelif müsabakalar yapılacaktır. ilk olarak kiraz omüsabakasi yapılacaktır. İstanbula betirilen kirazlar içinde en nefis, en iri en tatlı kirazları yetiştirmiş olan köylüye bir'miktar ikramiye veri» lecektir. İkinci olarak çilek müsabakasi yapılacaktır. Çilek müsabakasına Arnavutköyü, Mecidiye köyü ve bir çok yerlerde çilek yetiştirenler iştirak edecektir. Bundan sonra dut müsabakası ye İstanbula gelen elma, armut- ları yetiştirenler arasında müsa- Şaka yapılacaktır. Fakat en büyük müsabaka üzüm müsabakası olacak ve bağlarda | yapılacaktır. Müsabakâya bir çok Zirâatçiler, büyük memurlar, ga- | zeteciler davet edilecektir. Müsa- bakada söçilecek bir jüri heyeti ği üzümlerin tadına, nefase- imi Bundan. baş- ii ——— nam — — — — CUMARTESİ — 1 Eylül 1934 . Kuş doymazlı.. Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) açılma şenliği çok alâkalı oldu. Ori binlerce vatandaş toplandı, baş- vekili dinledi ve alkışladı. Bü- | yük misafirimiz, uğurlu, temiz, metin ellerile bize bir kaç eser daha verdi. Tetkiklerinin en mühimmi, bil. hassa üzüm ve incir satışının ar. zettiği vaziyettir. Başvekil Hz, (Devami 2 nci sahifede) Uzüm satan bir manav ka yetiştirilen salkımların büyük- lüğü de nazarı itibara alınacak- tır, En büyük salkımi yetiştiren bağcıya, ayrıca en nefis, en tatlı, €n güzel üzümü yetiştirenlere ik- ramiye yerilecektir. Meyva müsabakaları her sene tekrar edilecektir. Bu surecte mey- | valarımızın seneden seneye gü- İ zelleşmesi, nefis bir hâle gelme- | si temin edilmiş olacaktır. İ Karışık yağlarla mücadele edilecek Imalâthanelerin kontrolu için talimatname hazırlanıyor Yiyecek, içeceğe ait maddele- rin pahalılığını tetkik eden bele- diye iktisat müdürlüğü birçok maddelerde toptan fiatler ile pe- takende fiatler arasında büyük bir fark olmadığını görmüş ve ih- tikâra delâlet edecek bir vaziyet olmadığı kanaatına varmıştı. An- cak sonradan yapılan tetkikat ne- ticesinde hileye müsait olan erzak hâkkinda bu hükmü vermek caiz olmadığı görülmüştür. Bu erza- kın başında sade yağ gelmektedir. © Meselâ toptan fiatle altmış, alt- mış beş kuruşa satılan Trabzon yağının bakkallarda seksen, dok- san kuruşa satılması - aradaki mu- tavassıtların çokluğundan dola- yı - fahiş görülmemektedir. An- cak bu yağlar mahalle bakkalına gelinciye kadar diğer yağlarla ka- rıştirıldığı için tamamile mahiye- tini kaybetmektedir. Binaenaleyh meseleyi de bu noktadan tetkik etmek lâzım gel. miş ve belediye mahlüt mevat ile esaslı surette uğraşmak mecburi- yetile karşılaşmıştır. Bu hususta şimdiye kadar alınan tedbirlerin müessir olmadığı görülmüştür. Be- lediye, halkın temiz ve hilesiz yağ kullanabilmesi için şehrimizde bu- lunan yağ imalâthanelerini siki bir kontrol altına almak Fikrinde- dir. Bunun için iktisat müdürlü- ğü ile hıfzıssıhha mütehassıslığı müşterek bir talimatname hazırlı- yacaktır. Yunan teslihatı Eşya mübadelesile, Yunan ordusu silâhlandırılacak Atina 31 (Hususi) — Yunan or- dusunun noksan olam teslihatının ikmali meselesi, bir zamandanbe- ri hükümeti ve efkârı umumiyeyi şiddetle işgal ediyor. Geçenlerde Yunan âyanında vukubulan bir münakaşada memleketin tesliha- #ini ihmal ettiğinden dolayı hükâ- met acı bir sürette tankit edilmiş, harbiye nazırı da mevcut paraya göre bu işi ihmal etmediği cevabi- ni vermişti, Maamafih orduyu yeni vesait ile silâhlandırmak çarelerini ara- mak için evvelki gün iktisat nazı- rile harbiye müsteşarı sında bir görüşme olmuştur. Bu görüşme neticesinde, Avrupa silâh fabrika- larının Yunan eşyası muka- bilinde, < Yunanistana © istedi- ği silâhlari vermelerinin teklif edilmesi kararlaştırılmıştır. . Yu- ran levazım ve teçhizat dairelerine, badema ecnebi firmalarile yapa- cakları müzakereler ve konturato- larda matlüp olan malzeme ve si- lâhların eşya mübadelesile temini emredilmiştir. Ziraat bankası kongresi Ziraat bankası heyeti umumiye içtimal teşrinievvelde Ankarada toplanacaktır. Toplantıya gönderi- lecek olan vilâyet murahhazlarının yakında seçilmesine başlanacaktır, Intihap devresi bugün başladı Istanbuldan 68 şehir meclisi âzası seçilecektir Istanbul halkının belediye seçimlerinde reyini kullanması en esaslı hakkıdır Istsnbulda yapılan geçenki inlihaptan bir görünüş Belediye intihap devresi bugün başlamıştır. Kanun mucibince bu devre bir ay sürecek, teşrinievvel- de bitecektir. Bu ay zarfında bütün hazırlık- lar bitecek ve İstanbulllular şehir meclisi âzalarını seçeceklerdir. - Bu seçimler, Türk vatandaşı» nin asil hâkimiyetinden, asil kud- retinden birini temsil eder. Bele- diye : seçimlerinde, yurttaşların alâkası çok dikkate lâyıktır. Belediye işlerinin kontrolu, şe- hir meselelerinin iyi bir şekilde halli, ancak çok miktarda vatan- daşın, ciddi surette seçim işleri- ni benimsemesile mümkün olur, Belediyelerin temsil ettiği halk | işleri çok eski bir tarihe sahiptir. Avrupada halk, siyasi haklarına | sahip olamadığı devirlerde bile, belediye işlerinde iradesini gös- termiştir. Tarihi bu kadar derin köklere malik olan belediye işlerine, Tür- kiye gibi, tepeden tırnağa kadar halk iradesini temsil eden bir re- | jimde, halkın büyük ve candan Mübharrir «Tiamvay diye bir yazı yazdım!... Yazı. işleri « müdürü . — | lerinde toplanarak, bir alâka göstermesi gayet tabit olmak lâzımdır. Belediye seçimlerinde, İstanbul şehir meclisine 68 âza seçilecek- tir. Belediye kanununda, seçimde nisabı ekseriyet hasıl olmak lâ- zımdır. Buna göre, İstanbulda 400 bin kadar vatandaşın reylerini vermeleri icap eder. İstanbulluların, bu en güzel ve esaslı haklarını kullanmak için, sevine sevine rey sandkıarına ko- şacaklarına şüphemiz yoktur. Bugün, belediye kanunun 32 inci maddesine göre intihap en- cümenleri için mahallelerden seçil. miş olan ikişer zat belediye şube- aralarında, teşkil edecekleri intikep encü- menleri ayıracaklardır. İntihap encümenleri teşkil edil dikten sonra evvelce şubelerce hazırlanmış olan intihap def- terleri *encümenlere tevdi oluna- cak encümenler de en kısa bir za- manda bu defterleri tetkik ve tasdik edeceklerdir. (Devamı .4 üncü sahifede) ücretleri bugünden itibaren yan yarıya ucuzlağı!s” Olrsamış, düzelt: «Tramvaylar bugünden itbaren halkın istifadesi için çalışmaya başlamıştır!» i