15 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

A Msizüt Bakılırsa bağ olur... gŞaNATLAR a si ÜZEL SANATLA ... Mülulmdzisi dağ olurl... e — Sina 17 — No: 5805 — Fiatı her yerde 5 pr CUMARTESİ — 15 Kümumevvel 1934 34 Telefon 2420 dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113. (Klişe) Aylığın. kaç aç kuruş? Aylık yıllık işlerinin tüm bilim | siziyim, Hiç anlamam, «Aylığın kaç lira?» diye bir tanıdığa 8or- muş bulundum: «Yüz lira..» dedi. — Eline yüz lira mı geçiyor? Bu bilgisizliğime şaştı: — Yok canım, dedi; sayıp dök- meye başladı: «Yüz lira aylık, dört yüz lira demektir. Bi gibi açıldı: » re gözlerim bakım taşı e iyi dedim, dört yüz ettiğini ilk kez duyuyo- | rum, Demek oldukça densin? zenginler — Dur, dedi, tez canlı olma. Böyle kalsa iyi... Dört epeyce kırpılır: 26 lira kazanç ver- gisi ke bir Düşündüm: Yüz lirası, » durup durduğu yerde dört yüz lira edi- veren adamdan bir tutam kazanç vergisi kesmek neden gerekli ok miasın? Aylıklı arkadaşım sözüne dü- | İ diği açık bir sütfette göze çarp- | rüştü: — Kazanç vergisinden başka bir de Buhran vergisi kesilir: 42 lira 84 kuruş... Gözü çıkası buhran..» Ortalıkta sıkıntı varsa, sıkıntı- yı çekenler mi buhrandan suçlu- | dur diye düşünür gibi oldum. Ney- se geç, dedim, başka? — Bir de eskilerin o müvâzene dedikleri denklik vergisi kesili Senin anlayacağın, sözün kısası, ! bizim dört yüz lira aylıktan kala kala elime geçer topu 298 papel.» Sonra, yandı yakıldı: Şu buda- malar olmasa, aylığım aylık... Neylersin ki hepsi ele geçmiyor! Gene düşündüm: Bir adama, | dedikten sonra, o yüz lirayı dört yüze çı- karıp gözünde büyültmek, senin aylığın yüz lira, onun kafasında dört yüz liranın anısı- NI sarısını yaşatmak, sonra da sanki öz emeği, alacağı elinden alınıyormuş duygusunu uyandır. | mak çok gereksiz değil midir? «Senin aylığın yüz liradır, dört | yüz lira tutar. Ondan şu kesilir, bu budanır, sonunda eline bu ge- çer...» diye hem karışık sayılara girişip, hem eloğlunun «Alacağım- dan ne çok kesiliyor» diye gö- zünü arkada bırakmaktan «Aylığın şudur!» deyip eline şim- di ne geçiyorsa onu bir sayışta | vermek daha iyi olmaz mı? Öyle sanıyoruz ki akçe vergi iş | lerile uğraşan Bakanlığın ilk ba- şaracağı düzenlerden biri, aylık- ları kesimsiz, kırpıntısız, artıksız biçime sokmak, kimin eline şimdi gerçekten ne geçiyorsa, ona: «Ay- İığın işte budur!» demektir. Boş yere sayı işlerinde kafa yorup bol , adam kullanmaktan da kurtulur. K.L AKŞAM Bütün Türkiyede satışı en çok olan gazetedir. İlânlarınızı AKŞAM'a vermekle kazanetnıza en uygun işi görmüş olursunuz. yüzün | | tistiklerini beklemek lâzımdı, yüzden ri faideler temin etti İş arıyan ve işe giden amele için itenzilâtlı biletler yapılması düşünülüyor Ankara.13 (Hususi) — Tenzis lâtlı tren tarifeleri hat boyundaki şehirlerin ekonomi hayatı üze- rinde nasıl tesir yapmıştır? Böy- le bir tetkik yapmak için, demir- yollar dairesinin tenzilâtlı tarife- lerinin neticeleri hakkındaki ista- Fa- kat bu istatistikler henüz tamamis İe bitmemiştir. Böyle olmakla be- raber, görüşlere, ve bu şehirlerde iccar ve esnafın söyledik- lerine göre bir hüküm vermek ve | tarifelerin tesirlerini anlamak ka- bildir. Her şeyden evve,, tenzilâtlı ta- rifelerin, evvelce boş giden va- gonları doldurduğu, şehirler ara- sında yolcu akınına sebebiyet ver- maktadır. Ucuz ve elverişli tarifeler, ev- | velce seyahat etmekte tereddüt edenleri bile, seyahate sevketmiş- tir, Bu yüzden, küçük kasaba ve | şehirler ahalisi yaz mevsiminde büyük şehirlere akın etmiştir. Akın | en ziyade, İzmir 9 eylül sergisi münasebetile, İzmire ve her za- man da İstanbula olmaktadır. Sık sik ve ücüz seyahat imkâ- nını elde edenler, ihtiyaçlarının İ bir kısmını, büyük şehirlerden te- darik etmeğe koyulmuştur, Mese- lâ Ankarada oturan bir adam 18 liraya İstanbula gidip geldiği için, giyecek bir kısım eşya ihtiyacı- İ mi İstanbuldan daha ucuza temini | etmiştir. Demek oluyor ki tenzilâtlı ta- rifeler İstanbula olan yolcu aki- nını arttırdığı gibi, İstanbulun ti- çaretine de tesir etmiştir, DÜŞÜNCELER | Naha vekili bay All Tenzilâtlı tarifelerin Ankarada yalnız tuhafiye ve giyecek eşyası satanlar üzerine tesir ettiğini söy- lemek kâfi değildir, Tenzilâtlı tarifeler o Ankarada otel ve lokantacıların yüzünü gül- dürmüştür. Bu yüzden, yazın bile | | Ankara otellerinde boş bir oda bulmak müşkülâtı baş göstermiş- | tir N Son günlerde otellerdeki kala- | balığın sebepleri arasında, tenzi- lâtlı tarifeler başta gelir, i oTenzilâtlı tarifelerden en ziya- de istifade edenler, tüccar ve kü- çük tacir, esnaf zümresidir. Nafia | işlerile uğraşan müteahhitler ve bunların çalışmasile alâkadar me- murlar da çok seyahat edenler | arasındadır. Bu yüzden nafia mü: | nakasalarına iştirak edenlerin sa- yısı daha ziyade artmıştır. (Devamı 4 üncü sahifede) | medenberi Habeşistan Milletler cemi- yetine müracaat edecek | Italyan askerleri 120 ) kilometre içeri girmişler Londra 14 — Daily Herald ga zetesinin haber aldığına göre Habeşistan hükümeti İtalya, hudud hadisesini hakeme hava! le etmeğe razı olmazsa Mil- | Y Jetler cemiyetine müracaat edecektir, Söylendiğine göre İtalyanlar || Habeşistan içinde 120 kilo- | metre kadar içeri girmişlerdir. Habeş hükümeti bu askerlerin geri çekilmesini istiyor. İtalya ise burada hududun çizilme- miş olduğunu söylemekte ve | na girmediğini ileri sürmekte. dir. Cenubda faydalı | yağmurlar Senelerdenberi süren kuraklık bitti Gazi Antep 14 (Hususi) — Bir haftadanberi" şehrimiz ve civarı- na ve bülün bu havaliye faydalı yağmurlar yağmaktadır. On se güz yağmurlarından mahrum olan vilâyetimizde bu sene güz yağmurları ilk teşrin başında başlamıştır, Geçen sene bugünlerde kuraklık yüzünden ye- re bir tane bile atılmamışken bu sene kış ekinleri hemen hemen bitmiştir. Güzlüğün iyi olması dolayısile senelerdenberi devam eden ku- raklığın ortadan kalkacağı ve bu | Soy adı İ Tanıdıklar arasında soy adı alanlar günden güne artıyor. Bunların bir çoğu | pek yerinde, pek yakışıklı! Meselâ; İ sene kış ekiminin çok verimli ola. | ÇOK AÇILIYORSUN KADINIM... Bildiklerim arasında tek tük varlık- liler da yok değildir, Geçenlerde bun- lardan birisi, büyük otel... «Şu otel sözü yerine öz türkçe «konukevi» o diyeyim mi? Hayır demiyeyim...) evet bunlar. dan birisi (o geçenlerde büyük oteller. birinin salonunda kızını evlendir- , Otel salonunda evlenmek modası için ki üiyecağlak yok.. Moda işleri düşün- ce ölçüsüne vurulamaz ki Salon tıklım klm doluydu. Düğün şenlikleri 10 da başladı, gün ağarmer yedek sürdü... e Çağırılanların arasın: da, Paristen daha o gün gelmiş bir de güzeteci vardı... Bizim varlıklı bildi ğin teyzesinin kızının kocasınm karsı geçen yıl Parise gittiğinde bu Müsyüyle mek istemiş. Parisli gazeteci ile konuşmağa başlar | dık., Adamcağız bir parça afallamışa benziyordu. Salonun dört bucağını dolduran sot- ları kuyruk sokumlarna, göğüsleri gö- İ bellerinedek açık, dekolte, şık bayanlara bön bön bakıyordu. Moda kaynağı, şik- lık ülkesi Paristen gelen bir gazetecinin, bizim suvarelik bayanlarımızın giyimi kuşamı önünde böylece şaşa kalması be ni de şaşırtmağa başladı. Şunun bir ağ: zan arıyayım diye düşünüyordum ki, birdenbire; mış, Çelebiye; bizde de «suvarelin dü- | ğün dediğinin nice olduğunu görler | ) — Bu düğüne ne de çok kadın artist çağmlmış, dedi. Yoksa, bu aksoylu fa- milyanın tiyatro, sinema, bar, kafeşan- tan işlerile sıkı bağları mi vardır? İ Parisli Müsyünün ne demek istedi. | ğini kavrıyamadım.. — Ne buyurdunuz? Anlamadım doğ- | rusu, dedim. Fransalı gazeteci, ortalıkta kınta kı- nia dolaşan, hamam kaçkını gibi ya- r çıplak hatunları göstererek ; — Bu madamlar, sinema, (tiyatro, | yüksek bar artisti değil midirler?.. dedi, | Bakın şu sarışına! Sizin Marlene Diet. richiniz olacak, Tıpkı onun gibi giyi niyor.. Adamcağızın, «Sanşın Venüs» e ben- zeltiği hatun, iki çocuklu, ağır bâşlı bir kocanın karısı, aksoylu batunlarımız- dan biriydi... Parisli gazeteci kadın konukları birer birer, şu artiste, bu bar şarkıcısma ben- | zetip duruyordu boyuna... Ben, düşü- İ nüyordum ! İ Artistliği her görenlerden (değilim, | Yalnız setislikte bile ar ile kasaplığın | aynı ayrı nesneler olduğünu ssnırım. İİ “Mali teme e oğıği id kam ati bir et satıcısı kılığına girebilir, Ancak rolü istesin istemesin, etini, salt bizi gi- cıklamak için, göstermekliğin artistlikle de alış verişi yoktur düşüncesindeyim.. Çok açılıyorsun kadınım. Orhan Selim cağı umulmaktadı Gizli nüfus Gaziantebde şimdiye kadar 74,436 kişi yazıldı Gazi Antep 14 (Hususi) Gizli nüfus, evlenme ve ölüm va- hakkındaki kanun üzerine vilâyetimiz dahi. linde geçen teşrinisani başından kalarının yazılması bu senenin teşrinisani nihayetine kadar on üç ay içinde 74,436 gizli | doğum ve saklı nüfus, 19,164 gizli İ evlenme ve 34,728 saklı ölüm va- kası yazılmıştır, Vilâyetimizin geçen sene ba- şında umumi nüfusu, kayıtlara gö- re iki yüz altmış bin idi. Bu sene gizli nüfusların yazılması üzerine İ üç yüz bini geçmiştir. En iyi Türk kumaşı YÜNİŞi Satış deposu: Yeni Postahane caddesi, Tay. yare piyangosu karşısında Telefon: 20485