15 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet bu adı alıyor 4 , Bay Celâl Bayar'ın Söylevi Ulusal ökonomi ve tutum yedi- günü dolayısile ökonomi bakanı Bay Celâl Bayar, General İsmet İnönü törüsünün (hükümet) öke- momi yolunda - başardığı işleri bir kez daha açtı (izah etti). İlkönce Radyoda söylenen bu güzel söylev, ertesi gün de bütün azetelerde çıktı. Biz bu söylevi dinledik, hem de okuduk. Dinlerken de okurken de sevindik. Ökonomi işlerimizin yolunda git- tiğini biliyorduk. Bay Celâl Ba- Yar'ın söylevi bu inancımızı pek- irdi. Bu yüzden sevindiğimiz gibi, ökonomi işlerimizin ne yap- tığı, ne yapacağını, hangi ama- <a doğru yürüdüğünü bilir ellerde olduğunu görmek te bizi ayrıca se- vindirmiştir. Eski bir Yunan filozofu devlet adamlarının üstünlüklerini 88: ken, filozofluğun başta geldiğini bildirmişti. Yeni Çağ törülerinde devlet adamları için filozofluğun bir üstünlük olup olmadığını bil Mmiyoruz. Ancak bir ökonemi ba- iyi bir iş adamı olmak-gerek- tir. Bay Celâl Bayar'ın. söylevini dinleyen yurttaş, büyük bir törü adamı, büyük bir iş adamı, büyük bir devlet adamı karşısında oldu- ğunu anlar, Kamunun tutumu, bu tutumun bankalarda toplanması, ların ne gibi işlere yatırılması, Piyasa, dış piyasa, para değimi, redi durumu, mal satımı bütün aleme ince ökonomi mekaniz- nm her yüzü gözünün önün- den hiç eksik olmaz. Bay Celâl Bayar, tutumun deği. mini her yurttaşın anlıyacağı bir dil ile anlattı. Tutum ile para top- . Bu para bankalarda biri. (faydah) olması için, pinti ada. am yaptığı gibi, toprağa gömme meli; bankalara yatırmalı. Ban- lar da kasalarında saklamamalı; Verimli işlerle kullanmalı. Bay Ce- apar al be ulusal tu- işi nasıl yürüyor? Yine kendi “öylevindeki sayıları alalım: 1923 Yılda bankalardaki tutum üç Milyon lira iken, 1933 yılında yet- Miş üç milyon liraya çıktı. Genel iki yüz milyona yakındır. Bu Para bankalar kanalı ile iş ve ba- Yındırlık yollarına akmaktadır. Para tutumundan uluslararası alım satım işlerimize geçen öko- Momi bakanı; Cumurluk törüsünün $u amacını bir kez daha anlattı: dışarı sattığımız mal ile dışardan satın alıp içeri getirdiğimiz mal denk getirmek. Bunu yapmak için kliring anlaşmaları yolunu tuttuk, 1934 yılının ilk on aylık alim sa- tunrmız aşağı yukarı denktir. Hat- ta dışarı çrkardığımız mal değimi lan satm alıp içeri getirdi. imiz mal değiminden iki buçuk milyon lira daha yüktektir. Bizi se- vindirecek bir iş te şadur ki, 1934 Yılındaki alım satm 1933 yılma göre yüzde altı daha yüksektir. Ökonemi bakanmın en çok üs tünde durulması gerek olan söz- sanayi » Hepi- mizin bildiği gibi sanayi işine ön- A. Şükrü ESMER MİELİYET'in yeni adı olacaktır. ANKARA, 14 (A. A.) — Ulama ö - konomi arttırma yedizününün başlama» sı münasebetile C. H, F. genel yazganı Bay Receb Peker bu akşam radyoda a- gağıdaki söylevi söylemiştir: «Saygın yurtdaşlarım; Ulusal ökonomi ve arttırma hareketi yeni Türkiyenin kurtuluş ve dirilişi ça- İişmasmın anakollarından biridir. Yurdu. muz düşmanlardan temizlenerek kurum güçlüklerile yenildikten sonra yeni dev- letin özleşmesi, kuvvetleşmesi ve korun- ması için ökonomi yolunda hız almak ge- rekti. Ulusal ökonemi — işleri yalmız devlet tedbirlerile iyi ve çabuk başarılamaz. Bu çalışmada bütün ulus bir anlamalı, bir inanmalı ve birlikte hareket etmelidir. Okonorni ve arttırma kurumunun dev- letin çalışması yanında bu anlayışı yay- ma ve maletme yolundaki hizmetlerini yık bulurum. Yurtdaşları bu kuruma yürekten yardım için teşvik ederim. Yurtdaşlar, tek insanım ve mulkadde- vala birleşmiş insan yığınlarının, ulas aaaeseeasaesen ve sıcak, metotlu çalışmasını öğmeğe l Haftanın 3 üncü günü Bay Rece Sahip ve Başmuharriri : p Peker'in söylevi “Ulusal ökonomi işleri! yalnız devlet tedbirlerile iyi ve çabuk başarılmaz,, Ökonomi yolundaki amaca varmak için bütün ulus bir anlamalı, bir inanmalı ve birlikte hareket etmelidir larla mümlün olar. Yeni devlet yorgun, düşlüün ve bitkin bir imparatorluğun kül a... Dün tayyareden hediye kartları atıldı, mektepliler geçit resmi yaptılar Tutum yedigünü propaganda sı yapan tayyareler Okonomi ve tutum yedigününün üçün cü günü olan dün saat en buçukta tay- yareci Bay Vecihi tayyaresile bir uçuş yapmıştır. Ba uçuş sanatında Beyazit, Taken, Doğuacılar, Kadıköy Kuşdili maydanlarında toplanai yüzlerce halka (Devam 6 ine: sahifede) Fenerbahçe 1 - Beşiktaş0 Dünkü maçtan sonra Fener puvan vaziyetini düzeltmiş sayılabilir Dünkü maçtan bir en stanlane ve kalabalık Dün Şeref ve Fenerbahçe etatlarında ik maçlarından âli daha oyemandı 5 meni, sökme Sel e e Seçime - Üezrkal maçı idi. Çünkü, perşembe günkü sütemlermmzzdn gi, eğer Fe- merbahçe bu maçta yenilse veya bersbe- ve kalın yüzde doksan şampiyonluk mam zetliğime veda edecekti. Bu maçm ehemmiyeti Şeref stadına beş bine yakın seyirci & kayi gunu sörlüyelim ki Meşiseğir. rayınn avlusunu oldukça iyi bir stat har ne Şehir atadı bulunmayan bir şehirde bu noksanı az çok telâfi eden gayretleri tekdir etmemek haksızlık ©- Tar. Sant on dört buçuğu biraz geçe iki te- kam alkışlar arasında sahaya çıktı. Beşiktaşlıların kıyafetimde bir hususi- yet göze çarpıyordu. Siyah - beyazlılar, bir buçuk sene kadar evvel Ateş - Gü- meş futbolcularmın ortaya attıkları bir modaya uyarak formalarının arkasına bir (Devamı 2 inci sabifede) Sürt Meb'usu MAHMUT. 9 uncu sene No. 3180 O CUMARTESİ 15 K. EVVEL 1934 yığınları üzerinde işlere el koydu. İlkön- ce yurdu ve onun bütün varlıklarını kor- ku altnda ottan düşman ayağı kırılmalı idi. Etek çeken bütün fena gerileme unatrları iç çalışmada engel olacak güçten ve değerden düşürül - emeli idi. Ancak ondan sonra ileri a - dalma ve yükselme için alan açılıyor- Ana topraklarımız üstünde biz bi- ze kaldığımız ilk günlerde var kuvve- ti ökonemi çalışmalara overemezdik. Bin zorluktan ders almış kafalarımı çevrilmemiş bir tarlada değerli yetiştrilemez. Bunu, ordu için mas - yafı karşılıkarz, gelirsiz sayan yanlış görüşlerin aşılamak istediği inanlara yol vermemek için söyl'yo - rum. pe ” 'Ökünemik plân, O ökenemik pro- Yıllardanberi en sıcak dileklerle (Devamı Gımncı sabifede) “.. ........ Papas kisvesi Ve Yunanistan M. Çaldaris diyor ki Türk dostluğunu feda et- meği aklı başın- da hiç kimse düşünemez ATINA, 14 (Milliyet) — Mösyö Venizelosun bükümetinin diş siyaso- bini tenisi edici beyanatıma cevap ve- ren Başvekil Mösyö Çaldaris demiştir hi — M. Venizelos hükümete karşı duyduğu muhalefet dolayile yaptı- ğı beyanatım memlekete zarar vere - ceğini takdir etmiyor. Esasen ö'ni bir mahiyeti olmıyan papas kisvesi dola- Türkiye dostluğunun feda ©- dilmesini aklı başında hiç bir üman düşünemez. ğ M. Çaddaris bilâhara “ve kendisi: M. Çaldaris M. Venizelos nin vaktile Türk - Yunan dostluğunu | temin edebilmek için o muhac'lerin | servetlerini foda ettiğini söylemiştir.,, Dış işleri bakanı Tevfik Ruştü Aras Atinada iki Gün kalacak ATİNA, ALA. — Türkiye dışip leri bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras'ın yarın buraya gelmesi beklenilmektedir. Kendisi burada iki gün kalacaktır. ATİNA, I4-A-A. — Türkiye diş işleri bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras'm Atina- ya gelmesini beklemekte olan Yunan ga- Seteleri Türk uluş adamının Yunan uluş ile yapacağı | görüşmelerin iki ülke arasındaki dostluğu berkiteceğini yazmaktadırlar. BELGRAT, 14 (A.A.) — Türkiye dış işleri bakanı Bay Tevfik Rüştü A- ras bu sabah oAtinaya gitmek üzere Belşrattan geçmiştir. Kendisini istasyonda hariciye ba - | kanı muavini M. Puriç ile Türk, Ro- men , Yunan ve Arnavutluk sofirleri karşılamışlardır. İstasyonda daha di- ğer bir çok zevat bulunmustur. ENIYITURK KUMAŞI .. . YUNIŞir Satış deposu : Yeni Postahane caddesi, Tay- yare piyangosu karşısında Telefon: 20485. ve memleket dışmdan gi- den yolların başlıcaları- Milliyetin yeni adıdır Tel: ( Sayyah nasıl getirilebilir Müdür : 24518 Yazı işleri müdürü: 24318 İdre ve Matban £ 24310, Beş senelik bir turizm programı hazırlanıyor Bu program beş senelik ökonomi programı bir program hazırlayıp hü kümete vermeği kararlaş. tarmuştar, Bu program boş senelik iktisadi. progra- mn içine girecek | ve o- munla beraber tatbik edi- lecektir. Turing Kulüp bu programda kabul edi- lecek esasların yapılma &r için Okonomi Bakan- uğ ile beraber çalışacak» tur, Bu programda Türkü, yenin turizm bakımından imarı göz önünde bulun- durulacaktır. Turing ve Otomobil Kukübünden al- dığımız habere göre, bu programı mühim kısım- ları şanlardır 1 1 — Memleketin kap- hen, plâj ve yazlık yer. içinden nm seraya konularak ta- miri ve asri bir hale konulması. 2 — Nakil vasıtaların bu yerlere «e fazla ve en ucuz yolcu geti bir hale getrilmesi ve bilhassa ucuzluğa © bemmiyet verilmesi. Limanımıza gelen büyük bir seyyah öapürü: La Repüblik iransatlantiği 3 — Kaplıca, plâj ve yazlık yerlerde güzel, rahat ve konforlu otellerin buhun- ması, (Devamı 2 inci sahifede) Emperialist emeller yolunda Akdenizdeki on iki adanın askeri ehemmiyeti nedir? Elen büyük erkânı harbiyesi sabık başka- nının çok mühim bir risalesi Akdenizin şârk hav zası emperialist siyasetler için me- zar olabilir Le Messager d'Athenes gazetesinde okunduğuna göre, Elen Büyük Erkâmı barbiyesi sabik Başkanı General Dusma- mis o “Onmikiada sevkelciş, atlı kı- sa fakat şayanı dikkat bir teticik risalesi ,İ Deşretmiştir. Eserin başlangıcında General, bu tet- kili &ef on ilei ada Elenlerinin hürriyet (Devamı 2 inci sahifede) Rodos ve civarını gösterir harita Ma Okuyucularımıza bir söz lük “Lügat , veriyoruz Yarın bu sözlükten dört yaprak basacağız. Bu parçalar hergün kitap sayfası gibi çıkacaktır Bunları kesip Jayın kısa bir zama! da bir cep lügati elde eder: Dil savaşının hiz aldığı şu günlerde bir çok okurlarımızın ellerinde bir söz- lük (lügat) © olmaması, onları güçlük içinde bırakıyor. “Dil Yarın ve arka günlerde ga- zetemizin 5 inci ve 6 ıncı yüzle- rinde dört yaprak osmanlıcanın öz dildeki harşılığını koyaca - ğız. Bu işte de tarama dergisi- ni temel tutacağız. iyiden iyiye | tarama dergisi, ise kolaylıkla ele geçirilemiyor. Bunu göz ö- nünde tutan “Milliyet,, okurla- rının bu yönden güçlüğünü gi- derecek bir işe koyuluyor. Okurlarımız her gün gazete- mizden bu parçayı keserlerse, en sonunda küçük bir bitik (ki- tap) gibi bir sözlük elde etmiş olacaklardır.