15 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Emperialist emeller yolunda Akdenizdeki oniki adanın askeri ehemmiyeti nedir? (Başı İ inci sahifede) istiklâli, ulusal işi ile alâkadar oldu- ğu için yazdığını tasrih ettikten ve Ak- denizin Şark havzasında mülrim bir mev- gelinde olduğumu de yalmız on iki ada mesele- bahs edeceğini bildirerek Bu risleyi yazmaklan gayem, e- jer om iki ada Yunanistana — geçerse Yunanistanı bir müstemleko siyasasına karma ameliyesi yapacak olan bir ordu. | yu hazırlamağa ve desteklemeğe yaraya Muharrir bundan sonra bu adaları üç kısma ayırmakta ve ber biri: gerek ökonemik sahada gerek askeri moktaj Bu üç gruptan en mühimi, gayet ta. bil olarak Rodos adasını ihtiva eden bi- rinci gruptur ve Asya tahiline çıkart. büyü burada temerküz ettirmek kabildir. Da ha az ebemeiyetli olan öteki ki grap inci derece hareketler için yardım- <ı mahiyette kullamlabilirler. - Rodasun karşısında bulunan arazi, Rodos şehrinin Hinterlandı gibi telâkki olunabilir, Çünlcü, başka saretle, Rodo- sun inkişaf ve terakkisi gayrı kabil ya, | but çok güçtür. ane rinde daha fazla dur- mıyacağız. Bu moktai nazarı teikiklen arazi İşgal etmek fileri, başkalar rmn kafasında, bundan bü z inetmleketin işgal arzusunun hangi arazi- ye tevcih edebileceğini tayin etmiştik. Şunu kabule mecburuz ki Kemal Ata türk, memleketi bimayesiz o berakmıya- caktır ve esasen memleketi müdafaa et- mek ve zorla asker ihracma (mani mak için icap eden tedbirleri çoktan ak- maştar. .- Bütün bu söylediklerimizden ve 6- kuyucularımızın kâfiesinin bizzat tahkik edebilecekleri hadiselerden şu metice ci- kayor ki on iki adanın sf askeri mak- satlarla işgali faydasızdır ve bu adalara temellökü başka maksatlarla idame et- mek isteyen devlet bütçesi için bu te mellükü bir masraf menhasdır, bundan hir kaç. sene esvel, Türkiye kendi dahili ihillâli “ile meş” gul iken, kabil olabilirdi. Mamafih bu da daimi telâkki olunamazdı ; nitekim 1919 mayısında, Sovr muahedesi il rakılan yerleri vehi Yunat vayahut her hangi başka bir devlet, bizim 1919. 1922 LİR ie hatayı tekrar ederse *r geç bizim düştüğümüz âkibete - üz uğra - Akdenizin Şark havznernm siyasal ehemiyeti çok büyüktür. Fakat bu sebep ten dolayi, bu havzada voynhut bu hav. a vasıtasiyle menfaat elde etmek iste. yenler çok dikkat etsinler, Çünkü bu havza, Emperyalist siyasaları için bir mezar olabilir. Seyyah nasıl , | Getirilebilir? gürler getirtmiş ve burada hazmlanacak broşürler için dâ malümalı dop- lamıştir. Bu usulün Türkiyede tatbiki işin resmi makamlar nezdinde teşebblüs- te bulunmağa başlamışlar. işte yukarda saydığımız — bu dört maddede söylenilen işler ahenk ile başa- rr kaplıcaları, lâtif yazlık yerleri yabancı” | ları kendisme çekebilir ve o yerler de i- Terliyebilir. Avrupunın bir çok yerlerinde bugün turizme çok ehemmiyet veriliyor. O ka- | dar ki; bügün Italya ve üni - versitelerinde birer turizm kürsüsü var. Ucuz şimendifer Geçen yazda demiryolları ücretlerinin indirilmesinden memleket içim | de turizmi artarmak için mühim faydalar | ekle edilmiştir. Meselâ Istanbula yakın bir gezinti yeri olan Sapancaya, geçen yaz Türkiye Turing ve Otomobil Kulü- bünün tavsiyesi üzerine Devlet Demir- yolları Umum müdürlüğünce yapılan u- | caz gezinli trenleri idareye çok menfaat | getirmiştir. Sapanca köyüne bu yüzden 15 bin lira fazla para girdiği haber ve riliyor. Bu, Sapanca gibi küçük bir köy için az değildir. e Sapancalılar bundan çok memnundurlar. Mesire sahipleri pa- Ta kazanmış, halk meyvelerine her sene- den çok alıcı bulmuştur. Sonra ucuz trenler yüzünden Devlet Demiryolları » Devl raiklerindeni evlet Demiryolları istatistiklerinden | anlaşılmaktadır. ; | Liman resimleri Türk Jananlarma giren vapurlardan alınmakta olan liman retimlerinin indi- rilmesine dair olan kanunun bu sene Bü- yük Millet Meclisinden çıkması ümit e diliyor. Marsilya, Napoli ve Pire gibi liman- lardan gelen vapurlardan ton başına a- lımakta olan liman resimleri, bu lirman- I hasr verilmiştir. Okonomi Encümeni lâ- 3 yi müzakere etmiş, Bütçe Eccime- nins göndermiştir. Oradan meclis heyeti umumiyesine gönderilecektir. Bu kanunun memleketimize daha çok iğ em ii Geçen sene İstanbula gelen seyyah va- purlarının sayısı esas tutulacak olursa seyyah acentelerinin bundan en az iki bin lira artıracakları anlaştlıyor. Son yillarda İstanbula gelen seyyah- ların sayısı artmıştır. o Fakat bunlsrm memlekette bıraktıkları para azalmıştır. Herkes ucuz söyahat ediyor, gittiği yer. de az para sarfediyor ve ucuz surolte gez mek yollarını arıyor. Hattâ bazı Avrupa» Har yazm tatil günlerini geçirmek için yabancı bir giderken, sarfe- tikleri parayı çok aşmamasına dikkat © diyorlar, Bu sebeple grup grup seyyah kafilesini taşıyan vapurlâra bugün “Ge zici pansiyon,, adı veriliyor. Vapur acen- teleri de vapurları boş bırakıp limanda bağlarmaktansa, ucuz yolcu taşımayı üs- Dövü desi | kanlarından MİLLİYET CUMARTESİ 15 KANUNEVVEL IİHARİCİ HABERLERİ 1934 Bulgaristanda Mektep talebeleri Arasında komünist Bir mektepte 19 kişi yaka- landı sorguya çekildi SOFYA, 14 (Milliyet) — Son günler» de Tatarpazarcık zabıtası, lise talebeleri arasmda yapılmak istenilen komünis propagandasını iyice aydınlatacak bazı vesikalar elde etmiştir. Bu gizli teşkilü- ta karışan adamların evlerinde yapılan araştırmalar sonunda, Pazarcık lisesinde gizliden gizliye çalışan bir komünist tey- kilit bulunduğunu anlatan bir çok kâ- Hıtlar bulunmuştar. Bu teşkilâtin bütün #0 sün inin âza bulunduğu ar- İaşılnuş ve bunlardan en önde çalışan on dokuz kişi yakalanıp sorguya çekilmek göre, sabasımda gizli bir komünist meydana çıkarılmış ve bir çok gençler yakalanmıştır. Tahkikat devam etmekte dir, M. Zaimis Ayan ve meb'usan mec- lisleri önünde yemin etti ATINA, 14 (Milliyet) — Bugün saat on birde milli meclis halinde toplanan meb'usan ve âyan âzaları huzurunda ye- aiden Cumhurreisliğine intihap edilen ML. Zaimis mutat yeminini yapmıştır. ML Zaimis tam saat on bir buçukta Meclise gelmiş, başrekil ve nazırlar tarafından istikbal edilerek kürşüye çıkartmış ve orada Atina metrepolidiinin okuduğu ye mün suretini tekrar etmiştir. M. Zaimis mecliste olduğu şibi gidip gelirken hali tarafmdan da” alkışlanınıştır. Reisicumhur ML Zaimis, merasimin 40: sunda Riyaseticümur sarayında hükü- met erkânı ve esfirlerin tebriklerini kabul etmiştir. Bu akşam gerek Atina şehri ve gerek Acropole donatılacaklır. Savaş ihtimali İ Fon Papsn Alman Fransız an'aşması için ne diyor ? PARİS, 14 (A.A.) — M. Fon Pas ! pen, Pöti Joumal gazetesine bildirim- | de bulunarak demişür kiz | Fransız - Alman çalişma beraber. | i etine kanin. Bu çalışma olnuyacak olursa Avrupa ve dünya çökesektir. 1914 katliâm- larmı görmüş olan nesiller yaşadık. ça bir savaş çıkması ihtimali yoktur, BERLİN, 14 (ALA) — Alman ba ve Hitler'in muavinle - rinden M. Rudolf Hoosin 12 ve sonra 17 ikincikönunda Parise yapacağı se- yahat sonraya bırakıl Oranlandı. büyük bir ehemmiyet vermekte ve bu seyahatin Sarre O royikmunde; ar yapılabileceğini ve bu suretle i bir ziyaret mahiyetinde olmaktan çı- kacağını söylemektedir. Romanyada ik Kredi ile ithalât hususi müsadeye tabi Romanya ticaret balkanlığım bir kara- rı neticesinde, bundan böyle ecnebi tüc. carlar tarafndan verilen krudiye istina, den Romanyaya ithallt yapılması evvelce alınması mecburi bir müsaadeye tabi bu- Iumacaktır. Bu müsmade, her defasmda konturatın imzasından evvel, ticaret ka- kanlığı dış ticaret müdürlüğünden isto- ecek ve evvelce böyle bir müsaade alın. madan Romanyaya krediyo müstenid hi( bir ithalât yapılamıyacaktır. M. Litvinof Berline de uğrıyacak BERLAN, 14 (A. A.) — Berlinin Rus mahafiline göre M. Litvinof, Cenevreden dönerken Berlime uğrayacak ise de dip- İomatik zevatla hiç bir görüşme yapmı | yacaktır. Arnavut çeteleri ATINA, 14 (Milliyet) — Arnavut çe- telerinin Yunan toprakalrma tecavüz et. öklerine dair gazetelerin neşriyatı, hiç bir taraftan resmen teyit edilmemiştir. Makedonya komitesi Azası aleyhinde Açılan davalar ğin Bir çok komiteciler için ölüm cezaları isteniyor SOFYA, 14 (Milliyet) — Petriç ha valirinde eskiden Makedonya kormiteci- lerinin öldürdüğü birçok kimselerin ya- kınları hükümete müracaat etmişler ve böylelikle komitecilere karşı askeri mah- İemede bir kaç dava açılmıştır. Bu dava- larda yalmz doğrudan doğruya öldü- renlerin değil, kapatılan Makedonya ib- glâl teşkilâtmın merkez komitesi özele rı olan İvan Mihailof, Kiril Drangof ve dora Nastef'in ölümle cezalandırılmaları istenilmektedir. Şisdiye kadar dışarıya sürülmüş olan 160 Makedonyalı hall bırakılmıştır. Geri kalanlar da ikinci kânunun birine kadar serbest bırakılaaklardır. Eski siyasi fırkalar SOYA, 14 (A, A.) — Neşredilen bir eski siyasi fırakaların bütün mallarının hükümet tarafından müsadere - Harp vesikası azete mühim bir vesika neşrediyor LONDRA, 14 (A.A) — Morning Post gazetesi bugüne kadar ortaya çıkmamış ve M. Baldvinin (İngilte - renin hududu Ren nehri önlerindedir) sözlerinden sonra bilhassa dikknte de- fer gizli bir harp vesikası meşretmek- Bu vesika 1918 senesinde Alman amirali Şer tarafından © yazılmış ve LAMA gönderilmiştir. Vesikanm gayesi Alman © askeri makamlarını Helizoland adasınm In- Eltereye karşı bir hücüm üssü ola- rak çok uzak olduğunu ikna etmek- & sit olduğunu söyliyor ve diyor İsi: “Bir hava hücumu (çin de bu böy- İngiltere ile Türkiye arasındaki ticari münasebetler LONDRA, IM4.A.A, — Avam kamara sında bir mebus Türkiyede İngiliz me- Kili AR di il iliş © dilmediğini ve bu vazifenin iyi ifa edilip edil ini sormuştur. — evet — covabını ver. miştir. Başka bir mebus ticaret nazaretinden Türk terifelerinin fark gözeten mahiye- tini gözden uzak tulmamasını istemiştir. M. Çolville cevap olarak : dığı rüçhansz vaziyetini temsmen göz önünde tutuyoruz ve bunun içindir ki Türkiye ile faal bir suretle müzakerata giriştik.,, demiştir. aka ve Belçika da borç larını vermiyor PARİS, 14. A.A. — Franz hükü- meti borçlar meselesind> evvelki | hattı golayi bu akşam Amerika hükümetine verecektir. VAŞINGTON, 14. AA. — Belçika hükümeti 15-12 taksidini ödemiyeceğini resmen bildirmiştir. Şimdiye kadar yal sy İngiltere ve ökonomik buhranı Romanyada milli mü- dafaa vergisi müzakereler esnasında prensip itibariyle bir mülli müdafas vergisi ihdası karar. aşımına. Bu vergi, isminin de delâlet ettiği gi- bi orduya ik teçhizat ve tesilâ- tn almmısına tahsis olunacaktır. Türkiye - İsveç 1 ÇA. A.) — Türkiye ile Isveç, 25 eylül 1928 tarihli genel misa- kımı İcabul etmişlerdir. B. Emin Fikrinin Cenaze merasimi ANKARA, 14 (A.A) — Saylav Bay Emin Fikrinin ölüsü bugün kal- kım asilerin Ajgan - İran hududun da Jowrababa taarraz Iran- Efgan hududunda bir TAHRAN, 14. A. A. — Pars ajansı sivil ve asker Afganlı bir te ikletini adise ettikli 25 kasabayı yağma eylediklerini, 2000 İranlıyı rehine olarak alıp gö” türdüklerini, 12 İranlı jandarmanın silahlarını ellerinden (aldıklarını ve bunlardan iki tanesini de öldürdüklerini bildirmektedir. Hasar beş milyon tahmin edilmektedir. Benzin yüklü bir yelkenli yandı ATİNA, 14.A.A. — Benzin yü klü bir Yunan yelkenlisi, - Carystos açıklarında ateş almıştır. Kaptan ile taifa kurtarılmış ise de gemi bat- müşter, Jtalya - Habeş meselesi LONDRA, 14. A. — Habeş istan ulusal sınır hâdisesi İtalya ta- rafından hakem karaliyle halledilmek istenilmediği takdirde mesele- yi uluslar derneğine götürmek iste diği haber verilmektedir. Bir vapurdan haber yok MARSILYA, 14.A.A. — Mars ilya - Cezair arasında işliyen Sehiaf- fino ismindeki vapurdan pazar gün ündenberi hiç bir haber alıname- mıştır. Bu geminin taifesi 21 kişidir. Marsilya limanın yakın sahillerinde bu gemiye ait boş fıçılar balun- muştur. Araştırmalara devam olun uyor. Elâzize yerleştir ilen muhacirler ELAZİZ, 74.A.A. — Romanyadan son bir ay içinde gelen 643 haneden ibaret 2453 göçenin iskân işleri ehemmiyetle ilerlemektedir. Bunlara sıcak yemek verilmekle ve istirahatları her surette temin edil. mektedir. Şehirde kurulan misafirh anelerde ikametlerinden sonra mun- lazam bir plan dairesinde kazalard aki mahalli müretteblerine otomo- billerle yollanmaktadır. Vilayet | bu işle bizzat alâkadar olmakta ve iskân mtntakalarında teftişler yap maktadır. Muhacirlerin sihhi vazi- yetleri de daima mürakabe edilme ktedir. enerbahçe 1 kadar gol yiyecektiniz, diye alaya başla. amaştı. zamanlar lüzumsuz yere favullü oynama sıdır. Bu yola sapmamış olsaydı Beşiktaş hlar muhadekak ii yan Bektaş sağ munrinini hariç tutmak - Beşiktaş 0 ol: puvanları müsavi, ysk ie oalarnkinden yalnız bir pevam 4 E. HAMDUN Istanbul spor - Vefa maçı Dün Fenerbahçe (stadında oynanan İstanbulspor - Vefa maçı 1 - 1 beraber Ekle bitmiştir. Vefanm golünü Muhte « şem, İstanbulsporun golünü Nevzat yap- muşlardır. Bu maçtan evval yapılan ikinci küme sin Hill - Beylerbeyi maçı güzel ve hâ- kim oynayan Hilâl lehine 4 - O bitmiştir. Taksim stadında Teksim stadında yapılacağı tutbel he oynattırılmamıştır. Telesimde federe ok mayan kulüpler arasnda hususi maçlar oynanmıştır. Fönarbahçs kücükleri yılmış ve bu iki takımın yaptılı hususi eş Sm me me em Beşiktaş gençleri de Fen: gem lerme 2 » 1 yenilmişlerdir. İtalyanın Sarre'a gönde- receği asker ROMA, 14.A.A. — İtalyanın Sarre'a göndereceği kuvvetlere General Paika edecektir. Bu kuvvetlerin yo- künu 1300 kişi olacaktır. z Otel yangınında ölenler LANSİNG (Mişigan), I4.A.A, — Bir Otel yangınında ölenlerin mış kişi daha kayıptır. MİLLİYET'in yeni adı olacaktır.