2 Ocak 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Ocak 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

FAZIL AHMET İsmi altında Değerli edibimizin hitabeleri, şiirleri ve lori bir araya toplandı, nef'is bir YENİ ÇIKTI 80 kuruş Sene 17 — No: 5823 — Fiatı her yerde 5 kuruş Fransız - Italyan konuşmaları Fransız dış işleri bakanı Lâval bugünlerde Oo Romaya giderek İtalyan baş bakanı Mussolini ile görüşecekti, Son gelen telgrafla- ra bakılırsa bu iş geri kalmıştır. Fransız dış işleri bakanının Ro- maya ns vakit gideceği bilinmi- yor. Görüşmenin hiç yapılmıyaca- gın: söyliyenler de vardır, Daha bir kaç gün önce bu gö rüşmeyi olmuş bitmiş bir iş sa- yanlar çoktu, Bunlar Lâvalin Ro- görüşeceğini bile söy Bunun için Frans'z bakanının şimdilik Romaya gitmiyeceği du- yulunca bir çok kimseler şaşır- mıslardır. Ortada şaşacak bir şey yoktur. Üsvalin Romaya gitmesi için Fransa ile İtalyanın aralarındaki pürüzlü işleri yoluna koymaları gerekti. Fransanın Roma elçisi bunun için Roş'ada konuşmala- ra başlamıştı. İlkin bu konuşma- lar iyi gitti, Çünkü konuşulan yeyler ağır, belli başlı işler de- gildi. Konuşmalar biraz ilerileyince ve orta Âvrupa politikası eşele- nince anlaşamamazlık (başladı. Fransiz politikası, orta Avrupa- da da andlaşmaların olduğu gibi kalmasına dayanıyor. undlaşmalarda değişiklik yapık masını istiyor. Frânsa eski poli- tikasını değiştirirse, * başta Yu goslavya olmak üzere Küçük an laşmayı < kendisinden uzaklaştı: Tacaktı, İtalya politikasını değiş- | tirirse Macaristan ve Avusturya ilesarkadaşlığı sarsılacaktı, Ne Fransa, ne İtalya eski anlaşma» lardan vazgeçemezlerdi, Bu an- taşmalara bağlı kalmak istediler, bu yüzden biribirlerile uzlaşama- dılar, İlk konuşmalar iyi gidince, her işi olmuş bitmiş sayanların bu güçlükler karşısında canları si- kıldı. Şimdi İngilterenin arayı bulmağa çalışacağı bildiriliyor. Ancak orta Avrupa işlerinde dü- | jünceler biribirine çok aykırı ok duğu için İngilterenin araya gir mesinden de birşey çıkacağı beklenemez, .. Iran hariciye nazırı Ankarada Yanında Iran hariciye müdürlerinden iki kişi var Ankara 1 (Telefon) — İran hariciye nazırı Âzeri han bu sa- bah Ankaraya geldi. İstasyonda hariciye | vekili Tevfik Rüştü Aras , hariciye umumi kâtibi Nu- man Rifat kendisini karşıladı. İran hariciye nazırı Ankarapala- sa indi, Yanında İran hariciye müdürlerinden iki zat vardır, Kırımdan muhacir geleceği doğru değil Ankara 1 (Telefon) — Bir ga zete Kırımdan 25 bin muhacir getirileceğini yazmıştı. Dahiliye vekâletinde o Kırımdan muhacir geleceğine dair malümat yoktur, Hattâ bu yolda hiç bir teşebbüse girişilmemiştir. İtalya ise | hiciy- itab şeklinde AKŞAM KİTAPHANES j de NV in. ii. Irak hariciye nazırı Nuri paşa dün Ankaradan Istanbula gelmiş ve Perapalas oteline inmiştir. Nuri paşa İstanbulda iki üç gün kalacaktır. Dün şehirde bir gezinti yapmıştır. Yukarıda Irak bari ciye nazırının Ankaradaki ziyaretlerine ait bir resim neşrediyoruz. Bir araba hayvanlarile çamurda kayboldu Arabacı kendisini aşağıya atarak güçhalle canını kurtarabildi Evvelki gün Haliçte Fener iske- lesi civarında bir kaza olmuş, bir araba hayvanlarile beraber ça- murlu sulara saplanıp kaybolmuş- tur, Vaka şöyle olmuştur: Fener polis merkezi ile maliye dairesinin bulunduğu bina deniz kenarındadır. Bu binada yeniden bazı inşaat yapılmakta ve araba ile kum taşınmaktadır. Süleyman adında bir evvelki gün iki beygir koşulu olan şaat yerine götürmek üzere deniz kenarından ilerilemeğe başlamış- tır. Yolun bazı yerleri çok çamur- İu olduğundan arabanın tekerlek. leri ve hayvanların ayakları ça- murlanmış, Süleyman deniz kena- rından geçerken tekerleklerle hay- vanların ayaklarını da temizlemek için arabasını sahilden bir parça denize sokmuştur. Suyun kenarın- Tekaüt kanunu Tekaüt müddetinin azaltılacağı söyleniyor Ankara 1 (Hususi) — Maliye vekâleti tekaüd kanunu hakkında yeni bir proje yapmaktadır, Pro. je etrafında çıkan bir habere gö- re memurların tekaüd müddeti şimdikine nisbetle azaltılacaktır. Maliyede salâhiyettar zevat, te- kaüd kanunu projesi hakkında şimdilik bir şey söyliyemiyorlar. DÜŞÜNCELER Okuyucularımdan M. Saygun bana bir mektub O göndermiş. Olduğu gibi aşağıya yazıyorum! «Orhan Selim, Geçenlerde bir yazını okudum. Bay belediyecileri, ooturduğun Erenköyünü toz ve çamurdan kurtarmak için, ta oralara çağırıyorsun. Böyle akıntıya kü- rek çektiğine çok acıdım doğrusu, Sa- kın gücenme! Bay belediyecileri; saat- lerce bekliyecekleri tramvayla, Todosları aşamıyan vapurla, vapurları o bekliyen İ şimendiferle uzun uzadıya yol geçip gelecekleri (o Erenköyüne çağıracağına; şurada, burnumuzun dibindeki Cihan- gire, Firuzağaya na...» doğra bir çağıra ÇARŞAMBA — 2 Küânunusani 1935 arabasına kum yükletmiş ve in- | da biraz ileriledikten sonra Sü- i türlü çıkarılamamışlır. Süleyman arabaci | | Vekiller heyetinin toplantısı BİR MEKTUB ve BİR DERNEK | | | leyman arabayı tekrar kenara çı- karmak üzere hayvanları çevir- mek istemiştir. O sırada araba bir- denbire sağ tarafa, suyun içine doğru yan yatmıştır. Süleyman arabasını kurtarmak için hayvan- ları kırbaçlamış, fakat tekerlek- | leri bataklığa saplanah araba bir bu vaziyet karşısında başka bir sey yapamıyacağını (anlayınca kendisini arabadan atıp zorlukla kurtarabilmiştir. Kocaman araba iki hayvanile birlikte çamurlara saplanmış, beygirlerin ikisi de bo- | ğulmuştur. Ayni yerde geçen sene de gene bu şekilde bir araba çamura sap- lanıp beygirlerile beraber kaybol. | muştu. Denizin o tarafı uçurum ve batak olduğundan oraya girenler bir daha çıkamamaktadır. Ankara 1 (Telefon) — Vekil | ler heyeti bugün öğleden sönra toplandı ve muhtelif işler hak- l kında görüştü. | Merhum Necatinin ölümü günü Ankara 1 (Telefon) — Bugün eski maarif vekili merhum Neca- tinin ölümünün yıl dönümüdür. | Bu münasebetle bir çok dostları Cebecideki mezarını ziyaret etmiş- edir. M. Saygunun bu mektubunu okuduk- tan ve gazeteci arkadaşlardan birisinin geçenlerde yazdığı bir yazıda Bay bele- diyecileri kendi payına Göztepeye ça- Hırdığını da öğrendikten sonra, yazın tozdan, kışın çamurdan uzanan İstanbul. luların «Bay belediyecilere ucuz ev bul. ma demeğis adında bir kurum kerma- larının yakışık düşündüm. Hangi bay belediyeciye hangi yerde ucuz ev tutulacağı bir çeşit piyango çe- kişiyle anlaşılabilir, Bayan Nakiye ile Bay Sadeddin Fe- ridi OErenköyüne düşürebilelim. Bara yeter! Sizler kimi isterseniz onu piyan- goda kazanmağa çalışın artık, Orhan Selim alacağını Bakır, AKŞAM Klişe Atelyesi pirinç, çinko Üzerine Renkli ve Renksiz Çok temiz ve çabuk iş Telefon : Dİ ————— Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban) -20113 (Klişe) Hapishanede sevinç İkramiyeyi kazanan mah- — puslar ne yapacaklar? Birisi hapisten çıkınca evlenecek, birisi aynalı kahvehane açacak Hapishanede bulunan tallillerden üçü: Mehmed, Mustafa, Paso Yılbaşı piyangosunun büyük ik- ramiyesini kazanan biletlerden bir parçası da İstanbul hapishane- sindeki 10 mahkümun elindedir, Hapishanede yatan İzmirli Mus- tafa, Ankaralı Mehmed, Malatyalı Ferhad, Eskişehirli Mehmed, İb- rahim, Menemenli Mehmed Ali, Ayetullah, Bursalı Hakkı, Meh- med ve İsmail ortaklama bir bilet almışlardır. Mahkümların hiç birinde tam bir lira olmadığı için hepsi borc alarak bileti satın alabilmişlerdir. Dün gece yarısına doğru bileti sa- tan bayi hapishaneye gelip kapı- | dan büyük müjdeyi vermiştir. Bunun üzerine hapishanede pi- yangoyu kazanan mahkümlar bü- yük şenlikler yapmışlardır. Dün hapishanede bu on talihli mahkümu ziyaret ettik. Daha ha- pishanenin kapısından girer gir- mez mahkümlar arasında: — Yaşadılar vallahi. mr m Acele ediyorsun karcıbaşıl ss» — Neden? — Aferin yahu.. Haci efendi de kazanmış öyle mi?.. — Mustafa evlenecekmiş... — Evlenir ya.. Daha genç... ! sözleri dolaşıyordu. Biraz sonra talihlilerle karşılaş- | tık. Sorduk: — Nasıl oldu bakalım.. üümidiniz var mı idi? İri yarı Ankaralı Mehmed gü- Hiç İ lümsedi: — Benim içime doğmuştu... Dün gece koğuşta yatan arkada- şım Saidle konuşuyorduk. Dedim kiz (Devamı 4 üncü sahifede) | Atatürk Hilâliahmer balosunu şereflendirdi Ankara 1 — Yılbaşı gecesi Hi- lâliahmerin sergi evinde verdiği balo çok rağbet görmüştür. Ata- türk Hilâliahmer balosunu ora dan da Ankarapalası şereflendir- miştir. nr EL — Kömürcüler henüz fiatledi arttırma dılarf,.. *