3 Ocak 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Ocak 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

#z masrafla Bolışık veren SET ampulleri T ve en ds yarıklı ampüllerdir. Deposu: Celâl Bey H İstanbul n ucuz —— Sene 17 — No: 5824 — Fiatı her yerde 5 kuruş AK ŞAM Bayram Şekerlerinizi Bahçekapıda Hamidiye cadi ls 90 No. Şekerci: HAFIZ MUSTAFA ve MAHDUMU Ticaretbanesinden alınız. ————— PERŞEMBE — 3 Kânunusani 1935 Oo Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Bilmesi neler oluyor? Son gelen telgraflar Almanya- da alttan alta süregelen değişme- İerin durmadan yürüdüğünü gös- teriyor, Hitlerin hükümet başına nas yonal - sosyalist partisine ve bu Partinin esaldırıcı - bölüklerine» dayanarak geldiğini biliyoruz. Şimdi bu parti ve bu partinin dayandığı en güçlü derek olan «saldırmerbölükler» oynadıkları, oynamak istedikleri rollerden git- gide uzaklaştırılıyor. Hitler hergün biraz daha reisch- vere dayanmak istediğini ortaya sıkarmaktadır. Hitlerin çok kez açığa vurduğu bu politika, hele 30 haziran işinden sonra, saldırıcı- bölükler arasında derin dırıltılar doğurmaktadır. Hitlerin tuttuğu bu yolun içyü- zü nedir? Neden nasyonal-sosya- list partisiyle önderi arasında git- gide derinleşen bir uçurum açık maktadır? Bu sorguların karşılı ğini; Anadolu ajansının Havas ajansından alarak verdiği şu aşa- ğıdaki telgrafında bulabiliriz: «Kapitalist ekonominin adamı olarak buyruk yerins getirilen doktor Şaht, nazi ekonomisini s08- yalist görüşlerden kurtarmaya ça- Taştı ve kendi sistemine karşı du- ranları atlattı...» ” Hitler partisini kurarken bir yandan sosyalisme saldırmış; öte- yandan kapitalisme vurmak iste- diğini söylemişti. Büyük Alman kapitalisminin düzeni içinde ezi- len, ekonomik keriz dolayısile bu ezilişleri bir kat dahâ artan AL man orta tabakaları ve geniş İş siz kümeleri Hitlerin bu antikapi- talist programını benimsiyerek, onun bayrağı altına koşmuşlardı. Nazilerin sosyalistlikleri de bu antikapitalist görüşlerinden geli- yordu. Saldırıcı-bölükleri doldu- ranlar Hitler programının bu yö- nüne inanmış olanlardı. Oysa ki, Hitler hükümete geçer geçmez, bu hükümete geçiş işinde bile büyük Para yardımlarını gördüğü Alman kapitalismi ile uyuşuverdi. Anadolu ajansının telgrafından da anlaşıldığı gibi Alman kapi talisminin adamı olan doktor Şahta en geniş buyruk yolunu ağ- tı. Pak de bütün gücüyle bu ka- Pitalisme genişlemek, sağlamlaş- mak yollarini aramaktadır. Hitlerin böyle bir iç politikası elbette saldırıcı-bölükleri kuşkuya düşürecektir. Yukarı çıkmak için bir basamak gibi kullanılan bu bö- lüklerin birdenbire olmasa da ya- Vaş yavaş dağıtılması, boyuna ka- 4 tutmak istiyen böyle bir güç“ ten kurtulmak bugün Hitlerin en büyük dileğidir. Nasyonal-Sosyalist partisinin bir parçam olan bu bölükler ko- layda dağılmaya böyun eğecekler mi? En güçlü parçasını kaybettik- ten sonra sıranın kendisine gele- <eğini parti anlamıyacak, buna karşı durmak istemiyecek mi? İşte bugün Hitlerin başında iki keskin kılıç gibi ağılı duran iki Köprünün yanındaki (Sovyet Rusya ile İtalyanın Rıhtım ve liman işleri umumi müdürü Ali Riza Çeviğin güzel bir teşebbüsü ver Yakında ortadan kaldırılacak olan Haliçteki mavunalar adasından Iki görünüş Karaköy köprüsünün Haliç ta rafında yıllardanberi duran bir mavnalar adası vardır. Bazan bu ada o kadar uzar, büyür ki mavu- nadan mavunaya atlamak sureti. le karşıdan karşıya geçmek müm- kün olabilecek sanılır, Bu mavunaların burada birik- mesi mevcud mavunaların liman- daki tahmil ve tahliye işlerindeki ihtiyaçtan fazla olması, diğer ta- raftan da depo ve antrepo vazi- fesini görmeleridir. Duyduğumuza göre yeni rıhtım ve liman işleri umumi müdürü Ali Rıza Çevik,bu mesele ile yakından | alâkadar olmuş ve tetkikatta bu- lunmuştur. Ali Rıza Çeviğin yap- Buğday alımı Köylü yerine mütevassıt- lardan buğday alındığı iddia ediliyor Ankara 2 (Hususi) — İstanbu- la giden Ziraat bankası umum müdürü Kemal Zaimin buğday alım işlerile uğraşacağı oanlaşıl- maktadır. Bazı yerlerde Ziraat bankasının köylüden ziyade mu- tavassıtlardan buğday aldığı id- dia edilmektedir. Buğdayı koruma kanununun gayesine aykırı olan bu usulsüz alım hakkında ciddi tah- kikat yapılmaktadır, Maliya müsteşarının tetkikleri Şehrimizde bulunan maliye müsteşarı Faik dün sabahtan ak- şam geç vakte kadar Ziraat ban- kasının İstanbul şubesinde tetki- kat yapmıştır. Müsteşarın Ziraat bankasında- ki tetkiklerine bugün de devam edeceği ve şimdiye kadar ihraç edilen buğdaylara aid muameleler | hakkında, bankanın buğday satış komisyonu âzalarının malümatına müracaat edeceği söyleniyor, Diğer taraftan buğday satışla- rına devam ediliyor. İngiltere ve Norveç te memleketimizden buğ- day istiyenler arasındadır, Bugün 16 Sahife tığı tetkikata göre rıhtım çirketi antrepo ücretlerile tahmil ve tah- liye ücretlerinin çok yüksek olma- sından dolayı birçok tacirler, bu masraflardan kurtulmak için mal larını mavunalarda bırakmağa mecbur kalmışlardır. Hattâ bu mavunalar içinde üç senedenberi gümrüğe çıkarılmıyan tüccar eş- yası bulunduğu anlaşılmıştır. . AN Rıza Çevik, antrepo ücreti- le tahmil ve tahliye ücretleri tari- fesi ucuzlatıldığı takdirde hiç kimsenin malını üstü açık olan ma- vunalarda bırakmıyacağını gör- müş ve tarifenin tadiline karar vermiştir, Yeri tarife, mavuna ki- ra ücretleri derecesine getirilince Haliçteki mavuna adası da dağıla- cak ve deniz nakliyatıni bozan bu maniâ da ortadan kaldırılacaktır. mavunalar adası kalkıyor arası açılmağa başlamış Pravda gazetesi: “Italyanlar kendi vaziyetlerinin fenalığını saklamak için bize hücum ediyorlar,, diyor Temps gazetesinin Moskova | muhabiri yaziyor: İtalyan gazete- lerinin Sovyet Rusyaya karşı al- dığı vaziyet, Sovyet gazeteleri ta- rafından şiddetle tenkid edilmek- tedir, Sovyet Rusyada ekmek ve- sikalarının kaldırılmasını faşist gazetelerinin «sosyalist pohitikası- nın bir iflâsı» suretinde göster- meleti Moskovanın dikkat naza- rını çekmişti, Pravda gazetesi bu münase- | betle yazdığı bir makalede «Sov- yet aleyhtarı hezeyınlardan, beş | senelik plânın tatbik edilemediği hakkındaki iftiralardan ve İtalyan gazetelerinin, Kirofa karşı yapi- lan suikastin sebeblerine ve bu sui- kast akabinde yakalanan faşist haydudlara verilen ağır cezalara dair karilerine yutturduğu yalan- lardan» bahsediyor, Pravda gazetesi, bütün İtak yan gazetelerinin matbuat ve pro- paganda nazırının elinde bulun- duğundan ve en küçük teferrüata kadar kontrol edildiklerinden bah- sediyor. Propaganda nezaretinin M. Mussolininin damadı kont Cia- nonun elinde bulunduğunu ve Popolo d'ltalia gazetesinde çıkan bazı makalelerin bizzat M, Mus- #olini tarafından yazıldığını işa ret ediyor. Sovyet mahafili, faşist gazete- lerin bu tenkidleri İtalyan harici- ye nezaretinin Sovyet Rusyaya karşi yeni vaziyetinin bir aksi ol duğunu söyliyerek zamanın iyi in- tihab edilmediğini ilâve ediyor. Pravda gazetesi diyor ki: «İtal- ya, memleketimizin beynelmilel otoritesi fevkalâde arttığı ve bi- lâkis İtalyanın mevkiinin parlak olmadığı bir zamanda Sovyet Rus- ya ile teşriki mesaiden elde edilen faydaları istihfaf ediyor. Buna karşı İtalyanın başına Demokles kıkcı gibi asılı duran Anşlus teh likesini hatırlatmak kifayet eder.» Pravda gazetesi, bu hiddet ve hırsın sebebi İtalyanın dahili va- Şeker fabrika- ları birleşiyor Dört fabrika bir anonim şirket kuracak Ankara 2 (Hususi) — Muh- telif şeker fabrikaları arasin. da bir kaç haftadanberi yapı- lan konuşmalar neticesinde bu fabrikalar bir şirket halinde birleşmeği (o kararlaştırmışlar. dır. Verilen karara göre Trak- ya şeker şirketi Sümer Bankın Uşak fabrikası, Ziraat ve İş bankaların Turhal fabrikası, İş bankasının Eskişehir fabri- kası bir anonim şirket halin- de birleşeceklerdir. Bundan maksad şeker fab- rikalarının idare masraflarını azaltmek, ticaret ve ziraat işle- rini bir elden idare etmektir. Bu suretle fabrikalar arasın- da rekabet ve anlaşamamazlık ortadan kalkacağı gibi satış işleri de daha iyi tanzim edile- cektir, Türkiye şeker (fabrikaları şirketi ismini alacak olan şir- ketin nizamname projesi ya- pılmaktadır. Yakında şirket işe başlıyacaktır. Şirket her şeyden evvel maliyet fiatini in- dirmek ve pancarı ucuza maletmek için tedbirler ala- caktır, hayat süren ve en küçük yardım- dan mahrum bulunan İtalyan iş sizlerinin vaziyetinde» ısrar edi- yor. Teşrinisaninin sonlarına doğ- ru, İtalyada işsizlerin miktarı 960,000 i bulmuştur. (Devam 4 üncü sahifede) ..221100801010A8 EAA EEE SEREN YEDİGÜN Yedigün mecmuasının yeni sena için çıkardığı 52 mayfalık fevkalâde nüsha ziyetini saklamak olduğunu söy- Tüyor. Bilhassa İtalyan amelesinin artlarında ve «feci bir eni aldınız m? 15 kuruşa mal olmasına rağmen eskisi gibi 10 kuruşa satılan bu emenisiz eser kapışılıyor. YA e PE © Son değişmelerden sonra iskambil kâğıtlarında: Papas, kız, bacakl...