3 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

mapa A AA Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT. — FİATI Ss KURUŞTUR. PERŞEMBE 9 uncu sene No. 3199 3 11. KANUN 1935 Fransa Italya Görüşmeleri Türkiye- rak dostluğu her gün bir kat daha hız sisi Dost memleket dış işler bakanının gazetemize değerli beyanatı Türkiye - İrak . İran arasında bir şark anlaşması yapılması muliemel mi? irak dışişler bakanı Ge- meral Neri dün Perepalaş İLE sielinde garetecileri kaba) etmiştir. Dost Irakın se vimli bakanı, çok mazik ve kibar bir zattir. Dün bizi kabul ederken gerek şah: sının ve gerek mensup ok dağu milletin herkesce bi inmiş olan mezaket ve w aletinin bariz bir nişane si olarak bizi eamizei bh Şay masası etrafında top - İamş ve sorduğumuz s0 Atatürke Yılbaşı tebrikleri Yugoslav. çeihinden ve Romanya kralından gelen telyazıları ile gönderilen cevablar ANKARA, 2. (A.A.) — Yılbaşı münasebetile Romanya kralı Karol ve Yugoslavya kralı naibi Prens Paul Hazretlerinden Reisicumhur Atatür- ke gelen telgraflarla Atatürkün ver- diği cevaplar aşağıdadır: Türkiye Cumhurreisi Kemal Atatürke ANKARA Haşmetlâ kral hazretleri nama zatı devletlerinden yeni sene müna- #ebetile en samimi tebrikleri, dost Türkiyenin refahile onun reisinin sa adeti hakkındaki en iyi temennileri kabul buyurmanızı rica ederim. Yugoslavya krallığı saltanat naibi Fransa ile İtalya arasında bir anlaşmaya varmak için yapılan gö- rüşmeler, geldi Orta Avrupa sora- ğına (mesele) dayandı. Bu görüş- melerin Orta Avrupada Avustur- ya'nın başı boşluğu (istiklâl) ba- kımından o beliren bir korku ile başladığını okuyucularımız unut - mamışlardır. Her iki uluşu (devlet) bağlı- yan düşünce şudur: Avusturya- nın başı (o boşluğu ve smırlarınm korunması. Bunu Fransa da isti- yor; talya da, Ancak Avusturya- yı kim koruyacak? İtalya'ya gö- re, büyük uluşlar korumalı ve bu- na küçük andlaşma uluşları karış- tırılmamalı, Fransa bu yola gel- seydi, küçük andlaşma uluşlarile arası açılabilirdi. Bunun için Fran- sızlar, küçük andlaşma uluşlarınmn da buna karıştırılmasını istediler. İtalya bu işin başka birgi. | allere gayet vazih veşs Prens Paul Hazretlerine, karı olmadığını O görünce kü- | yanı dikkat beyanattabu Zatı fahimanelerinin başmetlü kral çük andlaşma © uluşlarınında | lunmuştur., |, Hazretleri namma yeni yıl münase- karışmasmı onayladı. (Kabul | |, Gereral Nuri Türkiye- betile bana göndermek lütlunda bu- > y Yi ikinci vatanı saymış ve i eti). Ancak Fransa bundan buraya her gelişinde şahsı (Devamı altıncı sahifede) sonra Avusturya'nın o smırlarmı koruyacak olan bütün uluşlarn, birbirine karşı da smırlarını ko- rumalarını ileri . Bu dolam- baçlı yol ile, küçük andlaşma u- Taşlarımmı sınırlarını korumayı İ- talya'ya adatmış olacak ve Maca- ristanm sınırları değiştirmek için ötedenberi ileri sürdüğü dilek su- ya düşmüş olacaktı. etrafındaki saygı ve sev- gileri arttırmıştır. Dün kendisine sorulan sual tabii Ankarayı ziya retine ve Irak - Iran hu- İran dış işleri ,Bakanına ziyafetler Başbakan ve diş işleri ba- kanı ziyafetler verdiler Irak dışişler bakanı general Su Irak elçisi ve gazetemiz muhar riri arada., ri ba yaşadık. Her fırsatta muhte. | hudut eski Ormanlı inrl Zö- Mussolini, uzun vakıt düşün- dükten sonra, Avusturya'ya karşı olan Çekoslovakya ve Yugoslav- ya'nın ee içine alınmaları- rem ve aziz arkadaşları görmek için Ans karaya gelirim. Ve bilhassa içtimai ve ilerleyişleri - âra sıra hal ve istikbal için hasbihal et- tiğimiz. de olur. İrak - İran hudut ihtilâfı — Ankaraya bu seferki gelişiniz İ- rak ve İran hudut meselesile alâkadar ymadar? — Dediğim gibi bu bir döst siyare- bu mesele ile hiç tur diyemem. bü vesnikten istifade edilecek mi- — Hudut işi üzerindeki ihtilâf esasta. . Ti i bu vesaikten de istifade edi « çük edi olanlar iki izm dan aldatılmaktan korktular: İç Küsük andlaşma, uluşları nım ikisini andlaşma içine alıp bir rini dışarıda beam Tilya nın aralarını açmak amacını güt- tüğünü sandılar . 2 — Romanya'yı andlaşma içi- ne almamakla Romen - iye nırı için hiç bir adak © yapılmış olmuyordu. Öteki (Orta Avrupa smırları yeni bir andlaşma ile sağ- lamlaştırılırken, bu sınırm açık kalmasını istemediler. Bu düşünce ile küçük andlaş- ma uluşları birlik olarak ya and- laşmaya hep birlikte gireceklerini, yahut ta hiç girmiyeceklerini söy- lediler. | Kendilerini bir araya bağlıyan anlaşmanm da böyle iki- sinin yeni bir anlaşmaya girmesi- ve, birinin de dışarıda kalmasma elverişli olmadığımı bildirdiler. Çekoslovakya, Yugoslavya — Romanya'yı bir araya bağlıyan (Devamı Grner sahifede) Çocuklarımızı hükümette işaramaktan kurtarmalı Bugünkü kazanç ve geçim yollarını türk çocuklarına çevirmek için ne yapmalıyız İstanbulda dirlik ve geçim kalkınması ANKARA, 2 (ALA.) — işleri bakanı Bay Kâzimi dün Anadolu klübünde dışarı işleri (Devamı 6 cı sahifede) Bay Necmeddin Sa- dık'ın geçirdiği kaza — Iran dışarı Milliyetin yeni adıdır PARIS, 2 (A.A.) — Röyter ajansın» dan: Şimdi haber verildiğine göre M. Lam yarın 20,30 da Romaya gidecek » PARIS, 2 (AA) — Yılbaşı merasi- mi Fransız — İtalyan konuşmalarını durduramamıştır. Fransanın Roma bü - yük elçisi Bay dö Şambrö'nün Italya di- şarı işleri müsteşarı Bay Süviç'le yaptı İ konuşmalar bütün gün akşam saat 21,30 a kadar devam etmiştir. Bay dö Şambrön bu konuşmaların ne Ücesini hemen telefonla Paris'e bildir » miş ve bizzat Bay Laval ile de konuş « muştur, Dö Şambrön neticeden emin ROMA, 2 (A-A.) — Gazeteler barı « şim en emin garantisi olan İtalya ve Fransanın müşterek barış arzusu hak - kında Pa büyük elçisinin nutkuna işaret ederek şimdiki müzakereleri; bir neticeye varınasını dilemektedir! İngiltere Avusturyanın istiklâli una girmiyor, LONDRA, 2 (A-A.) — İngilterenin Mrüeiz istiklali misakına iltibakı mümkün olduğu hakkındaki haber mü- nasebetiyle, Röyter Ajansının siyasi mu- habiri böyle bir ihtimal mevcut olmadı. ğini bildirmektedir. Güçlükler LONDRA, 2 (AA) — Havas Ajam- sının aldığı haberlere göre, İngiltere hü- kümeti Fransız —— İtalyan konuşmala - yük güçlükler, ortadan kal — GL ya eee ber hangi yeni son rn el ri ağ bir siyasal anda ancak hep bir- Arkadaşımız hastaneye Tikte girebilirler. yatırıldı Bu karşı duruş (o Mussolini'yi çok kızdırdı. Küçük andlaşmayı bep bir arada bir uluşmuş gibi ta- nrmıyacağını söyledi. Üç uluşun ikide bir birlik olarak ortaya a- Şimdi görüşmeler bu ine li görü: yere bulunuyor. Bir takım — telyazıları Mussolini'nin Romanya'yı da and- laşma içine almak yoluna geldiği- ni bildiriyor. Bir takım duyum- lar Ra ise, bunun doğru ol- madığını, — görüşmelerin bir çık mas anlatıyor. Hangisi doğru henüz belli değil. Şu var ki İtalya'nm bu yola gelmesi, Fransa için büyük bir si- yasal kazanç olacaktır. İlk önce, Avusturyanın sınırları korunmuş olacak. Sonra küçük andlaşma u- luşlarmın sınırlarının o korunması adanmış olacak. Bu dolambaçlı yol ile de Macaristanın sınırları değiştirmek yolundaki eski dilek- leri önlenmiş olacaktır. Ancak böyle bir anlaşma Ma- caristanı Almanyanın obüsbütün kolları içine atabilir. Bununla be- raber, o Macaristana da azlıklar (akalliyetler) için bir takım a- 'daklar yaparak onu da çoktanberi güttüğü smırları değiştirmek siya» sasndan ayırabilecekleri o umul- maktadır. Ancak bu, İtalya ile an- laşıldıktan sonra © yürünecek bir amaçtır. Şu söylenebilir ki, savaş sonu uluşlar arası yaşayışnmn bu Srvas mebusu ve Akşam başmuhar- riri Bay Necmeddin Sadığın oAnkara- da biri oldu 2n güyhe yoktur. Tkilmik Fanliyetimde me. nişliği kendi ve bizim aşarak te- ündenberi Cerrahpaşa © hastanesinde yakmaktadır. Gahuk iyileşmesini dile- Bay Deklozier Ankarada ANKARA, 1. (Telefonlsi) — Mâ ü i şehrimizde bulunan Düyunu umumiye idare meclisi reisi M. Declosi- ere dün ve bugün Maliye bakanımızı zi- yaret etmiştir. Dünkü ziyaretinde Adli- ye bakanı Bay Saraçoğlu Şükrü de bu - lunmuştur, Maliyo Bakanı Bay Fuat bu akşam Anadolu kulübünde M. Declausicre iy refikaaz şerefine bir ziyafet © vermişi Ziyafette Bay Saraçoğlu Sükrü de de ei Junmuştur. 'M. Declausiere Başbakan İsmet Tnö- nü tarafından kabul edilecek ve yarın ak şam Ankaradan hareket edecektir. b i Ankarada mebzul har yağdı ve sokaklarda tuttu, Resmimiz Ankaradaki ilk karlı günü gösteriyor çarpan günlerindeyiz. Ve bu görüşmelerin bir sona varması ve- ya varmamasile, uluşlar arası ge- Em gi yola girecek- ni A. Şükrü ESMER İmam parayı niçin vermiyor? Tayyare piyangosunun büyük ikra- smiyesi olan 600 bin liranın 25 bin lie sana sekiz mahküm ile bir aşçının kazandığını yazmıştık. Bu mahkümlardan Recep oğlu Meh- met Alli ile Acel oğlu Teco, Mehmet oğ- Öz Türkçe yazı örnekleri Türkeli ” Ulusun perşembe sayımda soruyor” san: (Yazı dili hangi konuşma diliyle ) Ve (ortak konuşma) yazışma dilini arıyorsun. Bu konuda ben de söz isterim, Eğer veriyorsan söyleyim: Yazımın başlığına eyi bak. Türk söz- Tüğü, Türkçe sözlük falan demiyorum. Türk sözlüğü başka, Türkeli sözlüğü kadır. Türk sözlüğü demek, Vladivostok'tan acunun ötebaşına kadar yayılmış tüm Ulusun tüm sözlüğü demektir. Onu biz- den sonra gelecek yorulmaz dilmenler toplayacaklardır. Ben Van doğusun - dan Meriç batısına kadar olan Türkeline de buyün yaşayan, konuşulan Türkce nin sözlüğünü konuşuyorum, omu isti- yorum. Türkeli sözlüğünü tezelden yap- mak evrensel Türk iğünc temel at- mak demektir, Sevinçle duydum ki Atatürk bunu da başarım yoluna koydurdu. günedek elimizde kendi sözlüğü- müz yoktu. Elde bulunanlar yarım ya- malaktı, Oysa Türkelinde £ yaşayan Tel: 4 55 Eeanlarda amlağiliki SR Romada İtalyan - Fransız görüşmelerine başlanıyor Fransız başbakanı bugün Romaya gidiyor, İngiltere Avusturya- nın istiklâli misakına gr Ya hasisliğin bu derece- sine ne buyurulur? 3750 lirayı alan imam 35 lirayı verip hapisten çıkmıyor! 2 Idare ve Mati Son müzakerelerde hayli gayret sarfeden Fransanın Roma elçisi Comte de Chambrun rılmadığı takdirde Paris ve Roma'da dostça müdahalede bulunmağa mütema- yil olduğundan ve bu güçlükler başka bir devlet tarafından geliyorsa o devlet nezdinde de teşebüste bulunacağından Ingiltere dışarı işleri bakanı Sir Saymen Pariste kalacağı bir kaç gün içinde bu mesele hakkında Fransız bakanlariyle mın garip macerası lu Mehmet ve Abüzer oğlu Ferhat 0- Bar sene, Hasan oğlu Mustafa /,5 se ne, Sait oğlu İbrahim beş sene, Meb- Me e Bu mehküzaların dişe çıkması müm kün olmadığı için bizzat gidip ikrami - yelerini almaları mümlün küm olan “bir kaçı mahcuriyeti ye altında bulundurulmaktadırlar. b ara paralarının kâffesi verilememekte - dir. Bunun için kendilerine paralarının (Devamı Gıncı sahifede) > sözlüğü — 1, Necmi Dilmen'e: — Türkçe, engin bir dil okanusudur. Ha desek altı ayda altı koca söz.ük elde ©- deriz, Onaylarım ki bugünkü dilimizde bi- im, teknik, felsefe, (mücerret) karşılı Er sözler yoktur. yer yer aranıp yea. bize ilkönce kullandığı- bilmediğimiz dili. “Tarmsn dergisi Mei ölmüş dillere katılan osmanlıcanm karşılıklarıdır ki buna sözlüğümüz deyemeyi nun tezelden başarılmasını isti Küçük, büyük Laronsse gibi bir sözlü ğümüz hemen olsun diyorum. “oksa 0s- ki Osmanlı ediplerinden daha yaya ka- lacağız. Bu olduğu gün aranan ortak dil ken- diliğinden ortaya çıkacaktır. Hiç olmazsa eskiler başka dillerden sözler alıp iğreti zengin görünüyorlardı. Biz ki gerçek zengin dilliyiz, seye yok yere dil yoksulu görünelim? Diyarlar ki “balk iki yüz sözle konu- şuyor!,, imiş! bunu söyleyene de bon (Lütfen sahifeyi çeviriniz) AKAGUNDUZ