14 Şubat 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Şubat 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı MAK izi İkinci sayısı bugün çıktı. 16 sahife, renkli resimler 5 kuruştur. ri 6cı ve sonuncu cilt çıktı (Forma 107-126) Fiyeti: 80 kur! Ş AKŞAM KİTAPHANESİ : bem ———— --— Sene 17 — No: 5864 — Fiatı her yerde 5 kuruş —— an — PERŞEMBE — 14 Şubat 1935 Habeşistan ne tarziye ne de Perma EE milyondan tazminat veriyor az olan bankalar Bir kısım bankalar mevduat kabul etmiyecek, başka banka işi yapacak — a — (idare) « 24249 (Tahrir) — — - 24248 (Matbaa) -20113 ( Telefon; 24240 Klişe) Habeş hükümeti son hadiselerden mesul olduğunu iddia ediyor İtalyanın EE Adis abebada bir sokakta dikişçiler Cenevre 13 (Hususi) — Habe- şistan-italya ihtilâfı hakkında ge- son haberlere göre vaziyet şudur; İtalya hükümeti geçen eylülden Habeşistanla hududu olan Eritre ve Somali müstemlekeleri: me silâh, mühimmat ve tayyare Böndermeğe başlamıştır. Bu hal abeşistanm nazarı dikkatini cel- betmiş, Habeş hükümeti de iki hududda asker toplamağa başla. | miştir, , Bu karşılıklı tedbirler netice- *inde Eritre hududunda iki defa Sarpışma olmuştur. İtalyanlar bu Sarışmaların mesuliyetini Habe- #Stana yüklüyorlar. Habeşliler “e İtalyanların Habeş topraklarına Birdiklerini memleketlerini Müdafaadan başka bir şey yap- Madıklarımı iddia ediyorlar, Habeşi Milletter. Cemiyeti tarafından kik edilmesini istemişti. Sonra Tansa ve İngilterenin tavsiyeleri Üzerine İtalya ile doğrudan doğ- Ya müzakereye girişmeği Oka- Ul etti, İtalya Habeşistandan son hadi- dolayısile hem tazminat, hem ve > İtalyan bayrağına tarziye ve- | , Nesini istedi, Habeşistan, ken- ağ mesul görmediği için bun- n tiddetle reddetti, İşte bunun Üzerine gerginlik başladı. Bi haberlere göre Habeşistan, b “e hududunda kırk bin ile elli Arasında asker toplamıştır. Bu Aziyet karşısında İtalya iki fır- DÜŞONCELER nema ima BİR KADIN SESİ din karanlıkta türkü söyliyen bir ka- bi, vi dinledim. Ne dağlara çıkan gür Mng bu, ne her notaları ölçülü, pi. Val bir akış. Bu karanlıklarda vakit Val, eterböcekleri gibi kavılcmlanan, day,,, vekit yalazalı bir yıldır gibi ışıl. a bir pırıltıydı. stan, anlaşamamazlığın | kayı seferber hale koymağa lü- zum görmüştür. İtalyanm. 4 maddelik bir ülti. | matom verdiği haberi doğru de- | | ğildir. Halya hükümeti bunu tek- | | zib etmiştir. Yalaz öldürülen ! beş yerli nefer için tazminat iste- | mektedir. Habeşistan tarziya vermiyor Roma 13 (A.A.) — Habeşistan | maslahatgüzarı B. Afvork, Rew- ter ajansı muhabirine demiştir kir «İtalya ile Habeşistan arasın da bir harb çıkacağına, şahsan ih- timal yeriniyorum. Bu meselenin muslihane bir tarzda halli müm- kündür.» (Devamı 4 üncü ahiede) Grip salgını İ sa hükümetine bildirilmiştir, Bazi mekteblerde talebenin yüzde yetmişi hasta | | Grip yüzünden bir hafta müd- | detleitatil edilen ilk've orta mek: | tebleri, iki gün evvel açılmış tı. Fakat grip şiddetini arttırdı. ğı cihetle, mekteblere devam &- debilen ve hastalanmıyan talebe, yüzde otuzla kırk arasındadır, Hattâ Beyoğlundaki ecnebi İ mekteblerden bazıları, talebele: rinin yüzde yetmişi hastalandığı cihetle, dersleri kendiliklerinden | İ tatile mecbur kalmışlardır. Gripten ekser mekteblerin mu- allimleri hastalandıkları cihetle, bunlar da derslere devam edeme- mektedirler. ne bir konservatuvardan diploma almiş- b. O küçük bir sesti, içli bir sesl.. Küçücük, içli, ışıklı bir sesciğin ka- raalığı yeneceğini sanır mısmız?; Dış» nızdaki ve içinizdeki karanlığın minimi- ni bir ses parçacığıyla apaydın açılıve- receğini düşündüğünüz oldu mu?., Bunu sanmıyorsanız, bunu düşünme- dinizse, karanlıkta ışık, sevgi ve inançla dolu bir kadın sesi dinleyiniz. Orhan Selim Fransadan yünlü gelmiyecek Fransanın mal almamasına karşı hükümetimizin tedbiri Fransanın memleketimizden mal almaması üzerine mukabelei bil misil yapılması hükümetimizce muvafık görülmüştür. | Fransızlarla yapılmış olan (Mo- düsvivendüi) ticaret anlaşmasına bağlı ahdi tarifeden 106 A B, 107 AB, 378 CD, 380B, 381 ABCD | ; ve 390 AB maddeleri çıkarılmıştır. Bunların memleketimize ithaline | aid mukavelenin feshedildiği Fran- Bu maddelerin mühim bir kıs- | mını yünlü ve pamuklu mensucat teşkil ediyor. 27 şubattan itibaren ren bu Fransız mallarının mem- leketimize ithaline müsaade edil- memesi dün gümrüklere tebliğ edilmiştir. Böylece, malımızi almıyanların mallarını almamak tedbirini tat. bik etmiş oluyoruz, Bugün » Sahife Iş bürosu İş nizamları hakkında tetkikat ilerliyor Ankara 13 (Hususi) — ikti. sad vekâleti iş bürosunda yeni gelen mütehassıs iş nizamları ve teamülleri hakkında tetkikata devam ediyor. En ziyade çocuk amelenin hangi sahalarda, ne miktar çalıştıklarını yaşlarını a- raştırıyor. Bu münasebetle Maa- rif ve Sıhhiye vekâletlerinin de fikirleri soruldu. Sanayide 14 yaşından aşağı ço- cuk çalıştırılmaması için lâyiha hazırlanıyor. Mecburi tahsil dey. resinde çocukları çalıştıran mü. esseseler çocukları okutturmağa mecbur olâcaklardır. Bu cihet Maarif teşkilât lâyihasında da AİN ala sedir. Merinos koyunu yetiştirmek Için tedbir alınıyor Ankara 13 (Hususi) — Ziraat vekâleti Merinos Koyunu yetiştir. mek için Karacabey harasında teş kilâta başlamıştır. Bu iş için bir kaç güne kadar Almanyadan 3 mütehassıs gelecektir. YARIM AY Bugün çıktı. Okuyunuz. Mevduatı koruma kanunu mu“ cibince iki milyon Türk lirası ser- maye koyamıyan iki ecnebi ban- kasının faaliyetlerini tatil edece ği yazılmıştı. Dün yaptığımız tahkikata göre mesele şudur; Kanun, sermayesi bir milyon Türk lirası olmıyan Türk ve ecnebi bankalarının mev- duat kabul etmelerini menetmiş- i ne şekil ti. Bu kanun çıktıktan sonra faa- | liyetini tatil eden Amerikan Eks- pres bankasının şehrimizdeki şu- besi tasfiye işlerini bitirmek ü- zeredir, Hrisoveloni bankasının şehri- mizdeki şubesine gelince, bu mü- essese tasfiyeye veya işlerini di- miş değildir. Ancak kanuna uy- gun olarak bir milyon Türk lirası sermaye koymadığından mevdu- at kabul etmemek ve evvelce al- dığı mevduatı sahiblerine iade etmek mecburiyetindedir. Hükümet, bu müessesenin Ro- manyada döviz hususunda konu- lan kayıtlar dolayısile merkezin- den süratle para (getiremediği. ni nazarı itibare alarak mevduatı iadesi için mürcaatı üzerine altı 4 mühlet vermişti, Mühlet beş şubatta bitmiş, fa- kat mevduatın bir kısmı daha ia» de edilmediği anlaşıldığından ye niden altı ay mühlet verilmiştir. Mevduatı koruma kanunu, böy- | Zumuz | Şarkiye Fransız bankası tasfiye halindedir. Hrisoveloni bankası İstanbul şubesi müdürlerinden B. Vosnia- cos dün bir muharririmize demiş- tir ki; — Altı ay sonra müessesemizin cağı şimdiden kestiri- lemez. Çünkü © zamana kadar Romanyadaki döviz takyidatı kalkarsa mevdüatı koruma kanu- nuna uygun şekilde merkezimiz. den sermayeyi getirmek mümkün olur. Bu olmasa bile diğer banka işlerini yapmak üzere faaliyete devam “edilebilir, Mensub oldu. müessese, Romanyanın üçüncü bankasıdır ve ihtiyat ak- çesile beraber sermyaesi (580) milyon İeydir. Yeni saylavlar le sermaye koyamıyan mali mües. | Mustafa Halld Üner Cavid Oral seselerin yalnız mevduat kabul etmesine mâni teşkil ediyor; yok- 3a diğer banka işlerini yapmakta serbesttirler, N Nitekim, Neer İst adlı Şarkıka- rib İngiliz bankasile İlyasko mü- essesesi sermayelerini mevduati koruma kanuna uygun bir şekle ifrağ etmedikleri için mevduat kabul etmemekle beraber diğer banka işlerini yapmağa devam e- diyorlar, «Hrisoveloni» de ayni vaziyettedir. Franko Asiyatik bankasi faa- liyetini tatil etmiştir. Memaliki « TR — Şirndiki esnafta ahlâk kalmadı!... — Birbirlerile rekabet ettikleri için mi)... — Hayır, hem bile yapıyorlar, hem de halka çaktınıyorlarls. (Konya) (iğde) Dr.Lotfi Kırdar ŞevketÜndersev (Kütahya) (Gümüşhane) e anama WwWw 3 07