20 Şubat 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Şubat 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

FAZIL AHMET İsmi altında Değerli edibimizin hitabeleri, şiirleri ve hiciv- leri bir ar aya toplandı, nefis bir kitab şeklinde YENİ ÇIKTI 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ Sene 17 — No: 5870 — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 20 Şubat 1935 ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6cı ve sonuncu cilt çıktı (Forma 107-126) Habeşistan, Ital — yanın askeri hazırlığını protesto etti İtalyanın harble sulhten hangisini > tercih edeceği henüz MP Bir italyan bahriye milis kıtası geçid resmi yaparken aris 19 (Hususi) — Habeş hü- ti İtalyanın iki fırka askeri seferber etmesini protesto eb Miştir. Habeşistan iki hükümet le ihtilâfın konuşma yoli- > Ortadan kaldırılması düşünül ğü sırada asker toplanmasını Mânasız bulmaktadır. iş onadan buraya gelen baber- . © göre İtalyada gazeteler Habe- yi ahvalinden hiç bahsetmi- irlar, yalnız ecnebi gazetelerin we ncelerini yazıyorlar. Halk ara- da heyecan ve galeyan görül Hemektedir, Bu ahval İtalyanın *şistanda büyük bir hareke- Birişmek hususunda tereddüd . göstermektedir. e hab, Ye Sektiği bir telgrafnamede di- ki; «İtalya azimkâr hareket “OK İstiyor. Afrikada mânevi Üfuza maddi kuvvet kadar ehem- Ps gazetesinin Roma mu- te > E verildiğini takdir ediyor. Ha- | * tazyiki karşısında bir parça | Ev; tek davranırsa yarın yeni ve ili, mühim hadiseler çıkacağını | ©r. İşte bunun için askeri ha- İ Yy. z ix Yapmaktadır. bağı “amafih iki kolordunun sefer- - Sİ hakkında verilen emre kalâd “ memlekette hiç bir fev- el İri İtalyadaki vaziyet hakkin- | kaklarda ne vatanperverane te zahür, ne talebe nümayişi göze çarpıyor. Bir şevk ve heyecan gö“ rülmemekle beraber bir ümidsiz- lik te tezahür etmiyor. Hükümet halkın heyecana düşmesini iste- miyor. Yoksa genc faşist neslinin tezahüratına müracaat etmek pek kolaydı. Diğer taraftan 1896 İtalyan - Habeş harbinden, Adoua muhare- besinde, bir kısım esirlere karşı Habeşlilerin o muamelelerinden bahsederek efkârı umumiyeyi de heyecana getirebilirdi. Hükümet bunu istemedi. Hükümetin emri üzerine gazeteler seslerini çıkar- İ mıyorlar. Gazeteler 1896 muharebesinden bahsetmemekle beraber bunu bü- tün İtalyanlar hatırlıyorlar. Bu mu- İ harebe İtalyan milli vicdanında büyük bir yara olarak kalmıştır. İtalyanlar 39 sene evvel Eritrö yaylasında 5,500 ölü, 2,500 esir bı- rakmışlardı. Ölülerin içinde 254 zabit vardı. Maamafih Adouada İtalyan askeri büyük bir fedakâr- lık göstermişti. M. Mussolini yeni bir müstem- | leke hareketine girişmeği düşü- nüyor mu? Âleme İtalyanın kuv. vetini göstermek fikrinde midir? Buna taraftar olanlar diyorlar ki: a lik görülmemektedir. So- (Devamı 4 üncü sahifede) DUŞUNCELER mam si GÖZE GÖRÜNMEMEK Bi L mi herede bir adamcağız çık- & etit suyu. heykellerin, hayvan- Ölmem dökünce, bunlar göze gö- Yağcı oluveriyorlarmış. ler © okuyucularım, kendileri ler, Add, i Toman: vardır. Sinemaya bile terim, ii bu romanı galiba. Demek is bj > Söze görünmemek işi çoktan- Giz, <si iki de bir saran bir iştir, Günü, şe rünmemek iyi mi, kötü mü? topu birimde, yeryüzünde yaşıyanların birden gözle görünmez oluverir. lardan birçokları bu işin çev | Silen, yele, çizdiler, alay etiler, . ei romancılarından birinin de bu | : | İ | lerse, yaşamanın tadı tuzu kalır mı? | Ben bunları düşünmüyorum şimdi. Benim gülüncüme giden nesne; bu- günün Avrupasında, Amerikasında ne İ müzik, ne resim, me oransözü, ne ro- | man, ne filosofluk işlerinde göze batar, | göze görünür adamler azın azıyken; bütün bir bilgi ve ar işleri göze görün- mez cücelerin elinde kalmışken, yine | tutup adamları büsbütün göze görün- mez bir kılığa sokmak için uğraşılma- / sidir, Asıl su; göze görünür adamların yarati- ması, doğurtulması yolunu bulmakta. dır bence. Orhan Selim İ yapılması gerek olan büyülü | | belli değil Liman tarifeleri Yükletme ve boşaltma ücretleri . formülü kararlaştırıldı Ankara 19 (Hususi) — Önü- müzdeki marttan itibaren İstan- bul, İzmir, Trabzon ve Samsun limanlarında tatbiki kararlaştırı- lan yeni yükletme ve boşaltma ta- rife formolünün kendilerine izah etmek için Ankaraya gelmiş olan tahmil've tahliye müdürleri yerle- rine dönmüşlerdir. Mahallerindeki yonları, yeni tarife komis- formül: üzerinde | fiatleri tesbit ederek on beş güne | kadar vekâletin tasdikine arzede- ceklerdir. Yeni tarifedeki fiatler, eski ta- | rifelerden fazla olmıyacaktır. Iş kanunu Kaza sigortaları için de tetkikler yapılıyor Ankara 19 (Hususi) —iş bü- sosunda mütehassıs iş kanunu lâyihasını tetkik etmiştir. Lâyiha | bugünlerde devlet şürası umumi heyetinde müzakere edilecektir, Mütehassıs umum için kaza si- gortaları tetkikatını yapmakta- dır. Bundan başka umumi bütçe- ye girmiyen dairelerde çalışan | ücretli memurlar için yardım sen- dikaları projeleri yapılmaktadır. Bu sendikalar, içtimai sigorta mahiyetinde olacak, diğer hususi müesseselere de örnek teşkil ede- cektir, Çocuk mahkemeleri Adliye vekâleti tetkikat yapıyor Ankara 19 (Hususi) — Çocuk mahkemesi ve çocuk cürümleri hakkında adliye vekâletinde tet- kikat yapılmaktadır. Bu hususta- ki Amerika kanunları da tercüme ettirilmektedir. Salâhiyetli bir zât çocuk mahke- meleri ve çocuk hapishaneleri meselesinin henüz tetkik devre- sinde bir tasavvurdan ibaret ol- duğunu, ileride tetkikler bittik- ten sonra memleketimizin içtimai bünyesine uygun bir tarzda ço- cuk cürümlerini araştırmak ve bu- na dair kanunlar yapılmak ihti. mali bulunduğunu söylemiştir, A FEVKALÂDE BİR KIŞ NÜSHASI Yarınki sayısı Avrupa tmecmualarm- dan daha güzel çıkıyor. Beş büyük remamın, birer sabifelik renkli ka- rikatürleri ile en meşhur edibleri- mizin, şairlerimizin yazılan... Fiyoti: 80 kuruş AKSAM KİTAPHANESİ Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Devlet fabrikalarının istihsali çok arttı Dokuma fabrikaları 933 e nisbetle iki misli fazla istihsal yaptılar Yeni Ankara 19 (Hususi) — 934 senesi, devlet fabrikaları daha doğrusu devlet sermayedarlığı için kârlı bir sene olmuştur. Sümer Bankın yünlü dokuma fabrikaları, 934 te, 933 senesine nisbetle iki misli derecesinde istihsallerini ar. tırmışlardır, Feshane fabrikası 933 senesinde 1 milyon 732 bin liralık: yünlü dokuma yapmıştı, Bu miktar 934 senesinde 2 milyon 99 bin liraya çıkmıştır. : Aradaki fark iki mis- line yakındır. Hereke fabrikası da ayni nis- bette “istihsalâtını — artırmıştır. Hereke, 933 senesinde 970 bin li- ralık istihsal yapmıştı, 934 sene- sinde 1 milyon 513 bin liralık iş- tihsal yapmıştır. Kayseride Bünyan yünlü de- kuma fabrikası diğer senelere nisbetle istihsalâtını artırmakta” dır. 933 senesinde 61 bin liralık dokuma yapan, bu fabrika 934 se- nesinde istihsalâtını 167 bin lira- ya çıkarmıştır. 933 senesinde bütün Türkiye fabrikalarında 2 milyon 281 bin (Devamı 4 üncü sahifede) | saylavlar Sıtkı Eken (Bastamonu) Ferruh Gübgüz (Kayseri) Osman Taner Mithad Altıok (Malatya) (Zonguldak) ÖNCE Meşrutiyet tarihimizde mühim bir yer almış | 4 olan bu tarihi vakaya aid son derece meraklı | $j ve heyecanlı tefrikayı: Yarından itibaren neşre başlıyoruz. ! (İstanbulun her semti bir renge baya" nacak.) - Gazeteletden - — Şu bizim Babıâli caddesini ne renge boyarlar dersin?... — Havsi olsa gerek!...