29 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

PİERRE BENOİT DEVLER KALDIRIMI Türkçeye çeviren ; Halit Fahri 330 sahife - 75 kuruş - Yeni çıktı AKŞAM KITAPHANESİ “ öğreniyorum - Ahmet hefik.. ğrafya kıraaileri - Faik Subri Duran... Bol resimli, renkli kapaklı AKŞAM KITAPHANESİ ——— m —— Telefon: 24240 (Idare) « 24249 (Tahrir) : 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) — Sene 17 — No: 5904 — Fiafı her yerde 5 kuruş CUMA — 29 Mart 1935 ... .. Harbden evvelki ittifaklar sistemine dönülecek mi ? M.Edenin Moskova seyahatinin verece- ğinetice hertarafta merakla bekleniyor ! Paris 28 -- Almanyanın silâh- lanması ve bu münasebetle dev- letler arasında yapılan konuşma- lar burada büyük bir dikkatle ta- kib ediliyor, . Maamafih gazete- ler konuşmalardan hiç bir netice çıkmıyacağı fikrindedirler. İn- transigeant gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki: «Bereket elimizde Sovyet Rus- ya gibi kuvvetli bir koz vardır. Sovyet Rusya sulh taraftarlarile beraberdir. Küçük itilâf da sulhun muhafazasını istiyor. Bunun için sulhu bozmak istiyenler kolay ko- lây buna kalkışamıyacaklardır.» Paris gazeteleri Almanyanın hazırlığı hakkında uzun malümat veriyorlar, Bunların verdikleri ha- berlere göre Alman ordusu zahi- ren 500 bin kişi olacaktır, Fakat bir takım askeri teşekküllerle be- raber hakikatte ordu miktarı sulh zamanında 900 bin kişiyi bulacak. tır. İtalyan gazeteleri de konuşma- lardan bir netice çıkmıyacağı ka- naatindedir, Tribuna gazetesi yaz- dığı bir makalede Almanyanın hiç bir misaka girmiyeceğini söyliyerek harbden evvelki ittifaklar siste- mine dönmek lâzım geldiğini ilâ- ve ediyor. Ingiliz mahafili bir şey söylemiyor Paris 28 — İngiliz hariciye na- zıri Sir John Simon tayyare ile Lon- draya dönmüştür. İngiliz nazırı kralı ziyaret ederek siyasi vazi- yet hakkında - izahat vermiştir. Bundan sonra > kabine toplanmış DUŞUNCELER İngiliz hariciye nazırı Berline gitmek üzere Londradan tayyareye binerken ve nazır Berlin seyahati hakkında kabine âzasina da malümat ver- miştir. Buraya gelen habarlere göre İagiliz hariciye nazırı Berlinden elleri boş olarak dönmüştür. Ak manyanın ileri sartlar ve hiç bir noktada anlaşmağa yanaşmama- sı Londrada sukutu hayale sebe- biyet olmuştur, Bu vaziyet karşı- sında kabine Lord Edenin Mos- kova seyahatinin vereceği neti- ceyi beklemeği kararlaştırmıştır. Vaziyetin ehemmiyeti hasebile (Devamı 4 cü sahifede) Bir cıgara politikası Ben; adına «Birinçi çeşit» değil de «BİRİNCİ NEVİ» denilen ve içicileri arasında sadece «ON BİR BUÇUK- LUK» diye çağrılan cigara içerim. Öy- le sanıyorum ki, cıgaraların içinde en çok satılan çeşitlerden biri de bu on bir buçukluktur. Yıllardan beri hep bu cıgarayı kullan... dığım için yirmi adımlık yerden bur- numa çarpan bir tütün dumanı kokusu bana o dumanı savuranın bizim «on bir baçuklardan» olup olmadığını anlatı. verir, Son yıllarda on bir buçuklukları iki ayrı paketin içinde satmağa başladılar, Paketlerden bir çeşidi arka yandan açı- Mfor; öbür soy bildiğimiz. gibi kkarnın- dan ikiye bölünüyor. İlki çeşit paketin de üstünde «BİRİNCİ NEVİs yazılı, ve her iki paket te on bir buçuk kuruş de- ğerinde, Bu iki paketin değerleri ve ad- ları bir, gel gelelim içleri bir değil, Dış- ları bir olup ta içleri bir olmıyan nesne. lerden ya biri yalancıdır, ya ötekisi; ya biri doğrusudur, ya ötekisi. İşte bi- zim on bir buçukluklar da böyle, Ar- kadan kapaklıların içindeki cıgaralarla, yandan açılanlar arasında büyük bir ayrılık var. Arka kapaklıların ciğarası İş bu kadarla da kalsın yine iyi! Bu- nu sezen tiryakiler yandan açılan pa- ketleri satın alırlar, biter gider, diye, biliriz. Kazın ayağı öyle değil. Galata, dan ta son Şişli istasyonuna kadar tü- tüncülerde doğrucu, yandan açılan on bir buçukluk bulunmuyor. O Baralarda- ki paketlerin topu arkadan kapaklı s0- yundan. Bu büyük cıgara politikasına şaşma- mak elden gelmez. Eğer böylelikle on bir buçukluğun; Galatadan, Şişli son istasyonuna kadar; ününü, öz değerini alçaltmak, buralarda daha yüksek de- ğerli cıgaraların satışını kolaylaştırmak ve çoğaltmak istiyorlarsa, protesto ede. rim, Ne yüzden olursa olsun en yakın arkadaşlarımdan «on bir O buçukluğa» karşı tutulan bu politikayı protesto et- meği borç bilirim. Kaldi ki, böyle bir politika ile gözetilen son da elde edi- lemez, çünkü on bir buçukçuların ner- de olursa ölsun bu arkadaşlarından vaz geçmemeleri için çok büyük, çok derin, çok içli bir kök vardır: Ekonomi! Oa bir buçuğu alanlar yirmi bilmem kaçlı- ğı alamadıkları güne kadar, ce sahıp, ne paket politikası onları eski arkadaş- Fırka kongresi 9 mayısta toplanıyor Dil meselesi kongrede görüşülecek Ankara 28 (Hususi) — Fırka kongresi 9 mayısta toplanacaktır. Kongre hazırlıklarına devam e dilmektedir. Dil meselesi kongre- de görüşülecektir, Diğer taraftan fırka nizamna- mesi üzerinde de müzakereler olacağı söylenmektedir. Bu hu- susta tetkikler yapılmaktadır. me —ğ am a Osmanlıcadan türkçeye karşılıklar kılavuzu (Altıncı sabifemizdedir) Güğüm yasak edilecek, sütler şişe ile satılacak Belediye süt meselesile yeniden uğraşmağa başlıyor Güğümle süt satan bir sütcü Belediye, İstanbulun belli baş- lı işlerinden biri olan süt mese- lesile yeniden uğraşmağa başla- mıştır. Belediye bu defa bu işi kati surette neticelendirmek isti- yor, Ibtida mesele sıhhi bakımdan tetkik edilmiştir. Bu hususta u- zun bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapora göre süt meselesini hal için şu üç noktadan işe başlamak lâ- zımdır: 1 — Süt veren hayvan ahırla- rının sıhhi hale getirilmesi, 2 — Bir süt fabrikası kurulma- sı, 3 — Sütlerin, evsafı bozulma- dan, halka satışının temini, Salâhiyettar bir zat bu nokta- lar hakkında bir muharririmize demiştir ki: ik «— Mikrob en ziyade sütte yaşar, sütte çoğalır. Ahırların gayri sihhi olması, süt veren hay- vanların hastalığı bir şehrin sıh- hi vaziyeti üzerinde mühim bir rol oynar, Medeni bir memleket- te işe evvelâ buradan başlamak lâzımdır. Bir santimetre mikâbi sütün içinde milyon, hattâ mik yarlarca mikrop yaşayabilir. Bun- lar insanlara bastalık sirayet et- tiren mikroplardır.» Rapor üzerine belediye İstan- bulda ne kadar süt istihsal edil- diğini, bunlardan ne kadarının İstanbulda ( sarfolunduğunu tet- kik ettirmektedir. Tetkikatın 60- nunda işe başlanacak ve fabrika- nm kurulacağı yer tesbit oluna- caktır. Fabrika sütün en fazla | çıktığı ve satıldığı yere yakın o- lacaktır, Sütler fabrikada toplanacak, muayene edilecek ve pastörize e dildikten sonra kapalı şişelere konacak ve bu süretle satışa çıka- rılacaktır, Bittabi bundan sonra Devamı 4 cü. 4 cü sahifede) Toprak | Jâyıhası Devlet şürası mühim bazı değişiklikle r yaptı Ankara 28 (Hususi) — Dahili- ye vekâleti tarafından hazırlanan toprak kanunu lâyihası, devlet şürası tanzimat dairesinde tetkik edilmektedir. Bu tetkikat yapılır. ken, ziraat ve iktisad vekâletlerin- den de salâhiyettar zevat çağırıl miş, lâyiha hakkındaki fikirleri- ni söylemişlerdir. Tetkikat bir kaç gün daha devam ettikten son- ra lâyiha umumi heyete sevk edi- lecektir, Öğrendiğimize göre devlet şü- rasında lâyiha üzerinde mühim ilât yapılmıştır. Dahiliye ve- kâleti toprak . meselesini, yalnız muhacirin iskânı gibi idari ceb- helerden ele almıştır. Lâyihanın tetkikinde hazır bulunan, ziraat vekâletinin salâbiyettar bir mu- rahhası, toprak kanununu ziraat tekniği ve memleketin zirai şart- ları bakımından tetkik etmiştir. Türkiyede bir toprak reformu addolunabilecek . olan bu kas nun lâyihazı, zürra tarafından ehemmiyetle beklenmektedir, Edebiyat örnekleri; 4 üb cismi simine, Döküldü mü siyah ebrü cebine, «Siyah bir gece... Altımda tekne, bir karık | «Göğüs gerdim, yılmadım, Yükseldim adım adım. Başımda bir mütcezzi hâyatı mel'une, | Verib küreklere hâlâ olanca kuvvetimi, | İ Yetişmek istiyorum bir kenin me'munas - Akif paşa | —Tevfik Fikret— / Sırma saçlar yayıldı mı zemine, Kayalara yaslandım, Dağıldı mi kokladığım sünbüller?> larından vaz geçirtemez. Bırakın da, te. miz temiz cıgaracıklarımızı içelim. on bir buçukluğun adım sanım, ününü Bilseniz nç artlandım! —ilorinalh Nâzm—