18 Mayıs 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Coğrafyada ilk Tarili * oğteniy “oğrafya &dim - Faik Sabri Du bm - Ahmet İlefi ırawleri - Faik & AKŞAM KİTAPHA —— Çocuklara en değerli armağan Duran. at Bo! resimli, renkli kapaklı Sene 17 — No. 5954 — Fiatı her yerde $ kuruş Isviçre Habeşistana birçok uçak gönderdi İngilizler Avrupa işlerinden, Italyan - Habeş anlaşamamazlığından kaygıda Paris 17 (Hususi) — İtalya ile | o zaman seferberlik yapacağı an- Habeşistan arasında gerkinlik de- vam ediyor. İki taraf da hazırlık Yapmaktadır. İtalya Aferikaya yes hiden asker ve cepane göndermiş- tir. Bundan başka Eritrede yerli- lerden taburlar teşi ilmiştir. İtalya, İsviçre hükümetine baş Yürarak Habeşistana uçak gönde- rilmesini protesto etmiştir. İsviç- Te, gönderilen uçakların sivil tay- Yareler olduğunu, bunların Habeş Imparatorunun binmesine mahsus bulunduğunu söylemiştir. İtalya bu uçakların askere yarar hale sokulabileceği cevabını vermiş ve uçak gönderilmemesini istemiş- Habeşistanda genel seferberlik Yapılmağa başlandığı duyulmuş- tur; Fakat bunun doğru olmadığı sanılıyor. Habeşistanın, 20 mayis- ta toplanacak olan uluslar cemi- Yeti konseyi bir karar veremezse laşılmaktadır. Bugünkü durum çok naziktir, İn- giltere, İtalyanın hakiki düşünceleri- ni'anlamâk için Romadaki elçisini Londraya çağırmıştı, Elçi yola çıkmıştır. Londrada hükümetine istenilen malümatı verecektir, ingilizlerin kaygısı Londra 17 (Hususi) — Avru- panın durumu ve İtalyan - Habeş anlaşamamazlığı burada çok Kay- gı uyandırmıştır. Bir çok İngiliz saylavları İngilterenin kati bir yol tutmadığından şikâyet ediyorlar, İngiltere sesini iyi işittirirse ger- ginliğin çok azalacağını söylüyor- lar. Konservatör saylavlar da böyle düşünenler çoktur. Es- ki dış bakanı Çemberlayn dün akşam söylediği bir söylevde Sir (Devamı 4 üncü sahifede) arasın- Turfandacılık ilerliyor izmirden bu hafta patlıcan ve biber gelme i 1g ğe başlıyacak İzmir. kooperatif idare heyetinin vali general Kâzim Diriğin. başkanlığında yaptığı toplantıda bulunanlar “İzmir 16 (Hususi) — İzmir ve Sivari sebze ve meyva satış koope- tatifi turfandacılığa fazla ehem- Miyet vermeğe başlamiştır. Koo- Peratif ortaklarının yetiştirdiği urfanda sebze ve meyvaları iç Piyasalara göndermek için mu babirlikler kurmaktadır. ğ İstanbula çok miktarda sebze © meyva gönderileceği umulu- ii Bunların ambalâjıma çok dik- at edilecektir, | Bornova ziraat mektebinde ye- tiştirilen turfanda domatesler iki aydanberi satılıyordu, Bir hafta- ya kadar patlıcan ve biber de sa- tışa çıkarılacaktır, 3 Kooperatif idare heyeti, Bor- nova ziraat mektebinde vali ge- neral Kâzım Diriğin başkanlığın. da bir toplantı yapmış, bu yıl na- sıl sevkiyat yapılacağına dair ka- rarlar vermiştir, AKŞAM CUMARTESİ — 18 Mayıs 1935 DEVLER KALDIRIMI Tarkçeye çeviren : Halit Fahri 330 sahife - 75 kuruş » Yeni çıktı PİRRRE PENOİT AKŞAM KITAPHANESİ Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Parti kurultayında başbakan ile bakanlardan bir kısmı söylevleri dinlerlerken, sağda bay Receb Peker söylevini söğlerken. Suriye hududun- daki ermeniler Huduttan 100 kilometre uzakta oturacaklar Berutta çıkan Ermenice Aztag gazetesi, Türkiye ile Frânsa ara- sında yapılan anlaşma üzerine, Suriyede yerleştirilecek Nasturi- lerin Türkiye - Suriye hududun- dan yüz kilometre uzakta oturtu- lacaklarını yazıyor. Bu gazete kudud. yakınında yerleşmiş olan | Ermeniler hakkında da bu kara- rın tatbik edileceğini söylüyor. Suriye hükümeti, bu kararı bir kaç gün önce hudud yakınındaki Ermenilere tebliğ etmiştir. | M. Yevtiç işlerinin çokluğundan Venediğe gitmiyor Roma 16 — Yugoslav başbaka- nı M. Yevtiç 18 mayısta Vene- dikte İtalya dış müsteşarı M. Su- viç ile görüşecekti. içişlerim çokluğu dolayisile şim- dilik bu görüşme olamıyacaktır. M, Yevtiç Cenevreye giderse © zaman Venedikte durarak M. Su- viçle görüşecektir. Bir köylü “hemşerisini tabanca ile öldürdü Tire 16 (Hususi) — Yiğenli köyünde Hüseyin ile Him: met arasında ötedenberi ozıdlık varmış. İki köylü evvelki gün kar- şılaşmışlar ve aralarında yeniden kavga başlamıştır. Kavga şiddetlenmiş ve Hüseyin tabanca ile sekiz el ateş ederek Himmeti öldürmüştür, Himmet de| Hüseyini yaralamıştır. Katil ya- kalanmış, fakat yaralı olduğun: < İdan hastaneye kaldırılmıştır. Parti kurultayından birkaç kroki: Tirenin | Çukurovanın sulanması | ya için bir adım Adana şehir meclisi son toplantısında mühim bir karar verdi Adana 12 (Hususi) — Yalnız Adananın değil, bütün cenubi A- nadolunun bir derdi vardır; Çu- kurova zaman zaman susuz kalı- i yor, kuraklık halkın alın teri dö- kerek yetiştirdiği mahsulâtı, kuru- tuyor. Seyhan Adananın yanı başın- dan akıp giderken neden halk | gökten yağacak yağmurlardan meded umsun?, Adana şehir meclisi son toplantısında Çukur- ova halkı için hayati bir ehem- miyeti olan bu mesele üzerinde | durmuş ve belediye başkanı bay Turhan Cemal, Çukurovanın Sey- han sularile sulanmasını, ırmak yalağının taranarak bir liman ha- line getirilmesini teklif etmiştir. Şehir meclisinin, İktisat vekâle- tine göndermek için hazırladığı bu mazbatada hulâsa olarak de- niliyor ki; 1 — Pamuk iktisadiyatının en belli başlı istihsal mıntakası olan Çukurova sık sık kuraklık tehli- kesi geçirmektedir. 2 — Milli servet bu yüzden teh- likelere düşmektedir. Çukurova- nın irva ve İskası yalnız bugün değil, çok eskiden de düşünül müştür, 1892 de Adanada vali bulunan Şekir paşa bu işe parmak koymuş, hattâ bir etüd de yaptır- mıştı. Fakat Şakir paşanın bu işle alâkalanırken Adanadân gitmesi bu hayirlı hareketi durdurmuştur. Almanlar da Umumi harp esna- sında böyle bir etüd hazırlamiş- lardı. Bu etüdün Nafıa vekâletin- de bulunması çok muhtemeldir. 3 — Seyhan nehrinin taranma- si yalnız Adana için değil, bütün mame İtil edecektir. cenubi Anadolu için hayati bir meseledir. Binaenaleyh cenubi A- nadoluyu denize bağlıyacak bir kanalın bu mintakanın iktisadi hayatı bakımından ne kadar lü- zumlu olduğu aşikârdır. 4 — Cenubi Anadolunun yegâ- ne ihracat iskelesi olan Mersin ile Adana arasındaki en kisa yol 70 kilometredir. Asıl istihsal o mıntakası olan köylerle Mersin arası 100-150 ki- lometredir. Bu mesafe ehemmiyet- siz olsa bile mahsulâtın Mersin iskelesine varıncaya kadar bir çok ellerden geçmesi, muhtelif nakil vasıtaları satış fiatine müessir ol- maktadır. Bu hal; mutavassıtı çif- çiden çok kârlı yapmaktadır. 5 — Ergani bakırının ihracı | mühim bir ticaret işidir. Milyon- lar sarfile Ergani demiryolunda bağlanan Ergani bakırı eskiden kervanlarla Adanaya gelir, Ada- nadan da Mersine giderdi. Er- gani bakırını inkişaf ettirecek ve sattıracak ucuzluktur. Adanaya kadar getirilen bakırın Seyhan kanalından ihracı dünya piyasa- sında bakırlarımız için ehemmi- yetli bir avantaj olacaktır. Çünkü deniz nakil vasıtalarının maliyet fiati üzerindeki müsbet tesirleri meydandadır, denilmektedir. Adana şehir meclisinin bu maz- batasını İktisad vekâletinin lâyık © olduğu ehemmiyetle tetkik ede ceğinden şüphe etmiyoruz. Seyhanda bir kanal açılır, ya- tağı taranır ve bir liman haline getirilirse Çukurova ve cenubi A- nadolu iktisadiyatı çok < inkişaf