18 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

Sene $ — No, 1719 Sen Posta Yazı işleri telelonu: — CUMARTESİ— 18 MAYIS 1985 İdaro işle MAYIS 1935 Cümhur Reisi Atatürk Bu Sabah istanbulu Şereflendırdıler Krallık istlgen C. Metaksar Venizelosçular Ortalığı Yine Karıştırdılar Atina, 18 ( Hususi) — Örtt Idarenin kaldırılması neticesi ola- rak bazı tahrikâtçılar — ortalığı karıştırmıya yeltendiler. Bu gergin vaziyet üzerine Bar kanlar Heyeti toplanmış ve galeyana Betirecek harekette bulunanların” tiddetle tecziye edileceklerini ka- Par altına almıştır. Diğer taraftan yeniden intişara başlıyan muhalif Razeteler — ortalığı — kariştıracak heşriyat yaptıkları takdirde ka- Patılacak ve istinaf mahkemele- (Devamı 3 üncü yüzde ) Yüce Önder Anka- radan Candan Te- zahurat Arasında Ayrıldılar Ankara, 18 (Hususi) — Cumur Relsimiz Kamâl Atatürk — dün akşam saat 8,15 de husust bl trenle buradan Istanbula hareket - buyurdular. Yüce Önder hareketlerinden önce, Ankara Şarbayı tarafından Dördüncü Büyük Kurultay şere- fine — Ankarapalasta verl. isn 1000 kişilik çay ziyafetini şereflendirdiler, alkışlarla kargı- landılar. /Çayda kurultay Üyeleri devle. Hin bütün ileri gelenleri bulundu- lar. Çay ziyafeti çok canlı bir hava içinde geç vakite kadar devam etti. Sonra Büyük Önder Atatlirk saat sekize doğru Ankarapalâstan ayrıldılar. Bütün kurultay Üyeleri ve d- ğer devlet erkânı, Istanbula ha- reket eden büyük şefle birlikte ve kendisini takiben Ankarapa- lastan durağa kadar yayan yü- rüdüler. Atatürk 8 de trene bindi ve hususi tren, Kurultay üyelerinin ve kalabalık bir halk kütlesinin çok candan ye samimi alkış ( Devamı 3 Üncü yüzde ) Vapurcuların Anlaşama- mazlığı Çok Tasfıye İstiyenlerle! emiyenler Karşı | | Karşıya Vapurculuk Şirketi hissedarla- " arasındaki ihtilâf devam etmek- * Bir. kısım — hlssedarlar tirketin tasfiyesinde ısrar etmek-« dirler, Bunların dedikleri şudur! — Şirket — teşekkülündenberi Fena Kızıştı âr etmemiş, hissedarlarına te | W ttü dağıtmamıştır. Bu vaziyette darların yüksek tutarlı ser- Yeleri faydasız bir. hale kon- UŞ demektir. Kapataj ve tonaj vatı olmadığı için şirketin ttmesi de imkânsızdır. Eğer şirket talfiye edilirse Sedarlar hiç olmazsa sermaye- Di kurtarabilecekler ve bu ser- Syeleri işleterek para kazan- ek imkânını bulacaklardır. Ak- akdirde sermayelerini da kur- .G""Yıcık bir vaziyete düşe- m.:'dr Zararın ncrıııSden dö- kârdır. & üsfiyenin lüzumsuzluğunu llerî ler ise bu düşünceyi — yersiz Vapurcular şirketinin «en yenl milerinden Tarı vepuru .- buluyor, şirketin zarar etmediğini söylüyorlar ve diyorlar ki: — Şirket — teşekkülündenberi 3 yeni vapur satın almıştır. Te- mettü dağıtmamakla beraber za- rarda etmiş değildir. Kazanmıştır ve kazancımı ihtiyaca uygun ye- ni ve sağlam vapurlar almak su- relile sermayesine eklemiştir. Sor- mayenin artması isa hiçsedarlar için daha esaslı kârdır. Şirket ( Davamı 10 uncu yüzde ) İdare iılırı telefonte 20203 Fiatı 5 kuraş Yunanistanın Apollon takımı dün Beşiktaş birinci takımlle lik maçırnı yaptı ve 1 - 3 yenlidi. Tafsilât Spor sayfamızdadır. Burada Yunan takımını, halkı selâmlar- ken görlüyorsunuz. Hâkimlerin Ve Doktorların Askerliği Ankra, 18 ( Hususi ) — Mektepten ye- ni çıkmış olup yeni vazife a mış olan hâ- kim ve dok- torların askere çağırıl maları, birçok yerlerin hâkimsiz — ve doktorsuz kal- malarını neti- celendirmiştir. Bu sebeple Tü- ze, Sağlık ve Sü Bakanlık- ları — arasında temaslar baş- lamıştır. Genç doktor ve hâ- kimlerin — as- kerliklerinin müddetlere bö- lünerek yap- tırılması böy- Tüze bakanı Şük- — lelikle yerleri- rü Saracoğlu nin boş kak mamasının temini düşü nülüyor. Müşterek bir karara varıldığı takdirde mektepten yeni çıkan ve askerliği gelmiş olan hâkim ve doktorlar grup grup askere alınacaklardır. Bu tedbir muvak- kat olacak, doktor ve hâkim mevcudu — ihtiyacı karşıladıktan sonra eski duruma dönülecektir. Erzurumda Kurak- lık Sıkıntısı Var Bir Aydanberı Bir Damla Bile Yağmur Yağmadı Erzurum, 17 (A. A.) — Bir aydanberi Erzuruma yağmur yağ- mamıştır. Ekilen tohum ve seb- zeler çıkmamıştır. Çiftçi yağmuru beklemektedir. Çin Ve Japonya Nankin, 17 (A.A.) — Tokyoda Çin, ve Pekinde Japon maslahat- güzarlıkları büyük elçiliğe çıkarıl- mışlardır. Amerikanın Pekin maslahatgi- zarlığının da elçiliğe çıkarılacağı resmen teyit edilmektedir. İhtikâr Yapanlara Karşı Koymalıyız! 115 Liralık Mal Niçin 225 Liraya Satılıyor ? Kontrplâk Fiatları, Hakiki Piyasa Fıatından Çok Yüksektir Türkiyede bir kontrplâk fab- rikası vardır. O da İatanbulda, Eyüpte “ Türk kontrplâk fabri- kası,, dır. Üç senedenberi teessüs eden bu fabrika daima rakipsiz kalmış ve kontrplâkın piyasasını tek başına idare etmiştir. Bu fabrikanın yaptığı mal, bizim piyasada yaptığımız İnce tetkik- lere göre çok pahalıdır. Türkiye- nin #senevl kontrplâk - sarfiyatı 1000 metre mik'abı raddelerin dedir. Nasıl Yapılıyor ? Kontrplâk imali için kullanılan iptidai maddeler ağaç ve tutkaldır, Ağaç yerlidir. Tutkal hariçten getirilmektedir. Kontrplâkta en fazla kullanılan ağaç (kızılağaç)tır. Her 21/2- 3 matre mik'abı ağaçtan bir metre mik'ap kontr- h plâk yıpıln;ıktıdır. Fliat Pahalı Her bir metre mik'abı için 110 lira gümrük resmi, bundan başka nakliyat vesair masraflar olduğu halde, ecnebi yurtlarından getirilen kontrplâk yerli malın fiatile satılıyor. Kızılağaç ke- restesi pabalı bir kereste değildir. Metre mik'abı 10-15 lira arasın- dadır. Buna bir de her bir metre mik'abı. kontrplâk içine âzami olarak kullanılan 15 liralık tutkal parası ilâve edilir. vesair masraf- lar da katılırsa bir metre mik'abı kontrplâkın maliyet flati çok çok 90-95 lira raddelerinde olur. Bu san'at erbabı tarafından verilen bu hesaba göre, yerli kontrplâk (115 ) liraya satıldığı takdirde normal bir kâr bırakacağı moy- ( Devamı 10 uncu yüzde ) Ziraat Bakanlığı Çok Ve- rimli Bir İşe Girişiyor Adana Ovası Baştanbaşa Sulanacak Ankara, 18 (Hususi) — Ada- na ovasında şeker kamışı yetiş | tirmek için — başlıyan tetkikler ilerlemiştir. Elde edilen neticeye göre bu işin şu tarzda yapı'ması gerekleniyor: Ikl tarafı Seyhan ve Ceyhan nehirlerile, şimali demir- yolu ile ve cenubu da denizle çev- rili olan “ Yuregir ,, ovası sula- nırsa, hemen hemen bütün Tür- kiyenin şeker Ihtiyacını temin edebilecek nisbette şeker kamışı yetiştirmek mümkün — olacaktır. Bunun için de ya büyük mikyasta bentler yapmak veyahut Santrfüj tulumbalar kul- lanmak — icap edecektir. Tet- kikatı yapan mütehassıs di- yor kl: — Memle- kette elektrik tesisatının te- zayüdü, sular- dan ucuz. bir Buürelte - iİstifa. deyi temin e- deceğinden Zirdat bakanı — Tiral gelişme Muhlis ve mahsulâtın artması bakımından çok dir. Size şunu da söyüyeyim, ki lalyada, 30 - 50 metre- derinliğin- ( Devanı 8 uncu yüzde)