1 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Bugün Sahife Sene 17 — No, 5968 — Plânın en çok lâzım olduğu yer Eskiden Maarif (o dediğimiz, Memleketin okuma, yazma ve kültür hayatı, bilmiyorum, hangi :€virde bu kadar koyu bir anar- tiye uğramıştır, Anarşi kelimesinden irkilme- Mek lâzımdır. Bunun günahıni kimseye yükletecek değiliz. Za Wan olur ki, bir hâdisenin kaba- 3 ferdlere değil, bir devre dü- İçinde bulunduğumuz anarşinin ssbebi bütün dünyada birdir. “yük harp sonu, gençliğin dü- fünce ve duygularında derin sar- sintılay. yaptı. Her tarafta dün. Yayı anlayış tarzı değişti. Ahlâk değerleri altüst oldu. Maddi kay- h T, çabuk varma, çok kazanma ğa okuma zevkinden üstün- ür. Bugünkü nesil eskiler kadar İişmiyor. .. Bizde de öyle... , İkinci sebep, geçirdiğimiz dev- lerin zorağı sonuçlarıdır. i Harfleri / değiştirdik. Kültür Ayatımızı temelinden yenileyen, nin üzde engin ufuklar açan bu değişim, ne kadar olsa, okul- da henüz sonu gelmeyen bir Salkantı yaptı, yeni yetişenleri İtapsız bıraktı, Eskiden yeniye Mürükleyip, götüreceğimiz çok kül. T zenginliğimiz olmasa da, yeni Yetişenler hâlâ okuyacak kitap ulamıyorlar. Açıkca söylemeli İZ ki, alfabe değişiminin arka 3 an aynı hızla türümedik, e lüzum gösterdiği gerekli iş- * yapmadık. Eskiyi bilmeyeni Behçlerin kültür ihtiyacı, karan- bir boşluk içinde kayboluyor. ilimiz türkçeleşiyor. Bu da ei kitap işinde bazı boca alar yapacaktır. ; ize özgü olan bu değişim kar- Aşalıklarını kolay ve çabuk ge- Sirmek için kültür işlerimizde, de a sığınmış bir duruluk, bir Mi am lâzımdır. Anerşiyi arttıran Ky öyük yoksulluğumuz budur. Ya İyr programlarımızda hiç de- Mm yoktur. Ne demiryolu, ne ia ri işindeki plân politikamız türlü kültür ocaklarının kapi- Bi AR giremedi. Her iş başına <n, kendi düşüncesine göre bir “ çizdi, her yeni gelen onu x “du, başkasını yapmaya çalış- ki, ğer, en fena sandığımız plâni 8 olmazsa beş, altı yıl bozma- Ydık, en iyi diye her yıl değiş- b... Spiker Erciimend Behzad — Allo, Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 1 Haziran 1935 Dün eski Galatasaraylılar okulda toplanank birlikte yeinek hatırlamışlardır. Bu toplantının tafsilâtını altıncı sahifemizde anlatıyorur. Resmimizde eski Galata- Eski Galatasaraylılar dün toplandılar yemişler ve çocukluk günlerini saraylılar birdirbir oynarlarken ve okul müdürü bay Behçet kendini oltiokkadan kurtarmağa çalışırken görünüyor. Fransız kabinesi düştü ve Yeni kabineyi kurmağa memar edilen meclis reisi M. Bouisson Fransada Flandin kabinesi düş- müştür. Reisicumur yeni kabineyi kurmak işini Meclis reisi M. Fer. nand Bowissona vermiştir. Meclis, reisi dün konuşamalara başlamiış- tır, Kabinenin nasıl düştüğü ve M. Bowissonun çalışmalari hak trdiğimiz metodlardan daha par- | lak sonuçlar elde ederdik. Partiye ve Devlete mal edece- ğimiz devamlı bir kültür plânınin lüzumunu anladığımız gün anarşi azalmaya başlayacaktır, — N. $. Şimdi viyolonist Necdet Remzi ile... ! Gülyağı fabrikası yeni bir iş sahası açtı Ispartada şülcülük ilerliyor, gelecek sene )ir misli daha artacak "Ankara 31 (Hususi) — İsparta» da Sümer bankla İş bankası tara- Türkiyenin gül ziraati, ve gül endüstrisi (sınayii) İsparta ve Bur- fından kurulan gülyağı fabrikasi | dur havalisinde toplanmıştir. Bak bir haftadanberi | çalışmaktadır. Fabrika bu yıl 80 kilo gülyağı çi- karacaktır. Piyanist Ulvi Cemali kan harbinden evvel, gülyağı is- tihsalâtı daha fazla idi, O zaman (Devamı 4 üncü sahifede) Ankara radyosundan birkaç kroki; dinliyeceksi- Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) POLITIKA Fransada buhran Fransada Flandin hükümeti, istediği salâhiyetleri parlâmento vermediği için, iş başından çeki- liyor. Bütçesindeki on milyar açığı kapatmak, Fransadan her gün çi- kan milyonlarca altın ve ispekü- lâsyoncuların oyunu yüzünden tehlikeye düşen frangı kurtarmak için beş aylık tam salâhiyet isti- yordu. Her yıl bütçeden ödemeye mecbur olduğu üç milyar borcun altından kalkmak için ciddi ta., sarrufa ihtiyaç vardı. Masrafları kısmak, elli bin kadar memuru açığa çıkarmak lâzımdı. Sol cenah partileri, M. Heryonun gayretle. rine rağmen birleşemediler. Hü- kümeti tutması lâzım gelen radi- kal sosyalistler bile hükümete karşı çıktılar. Fransa için çok ciddi olan bu para, bülçe ve ekonomi meselesi bile parti politikasına kurban git- ti, Sol partiler, bütçede bu ka- dar çok tatamdan yana çıkmak- tan korktular. Bu kavga, Fran- sada havvetli hükümet sistemile liberal düşünce arasında son sa- vaşlardır. Altın esasına bağlı kalan Fran- sada frangın yuvarlanması, yal- nız Fransa için değil, bütün dün- ya ekonomisi için yeni bir kar- gaşalık sebebi olacaktır. Avrupada hem politika, hem ekonomi işlerinin bu kadar karı- şık olduğu bir devirde Fransada- ki bu buhran, fransızları ve dost- larini sevindirecek bir hadise de- ğildir. Politikacı em Dikkatli Sürekli musabakamızın 2 nci serisi bir ., sonra başlıya- call. Sana âid tafsilâtı “aviniz | Şiddetli bir sarsıntı Londra 31 (A.A.) — Vest-Bron- vich rasalhanesi saat 10,42 ile saat 24 arasında şiddetli bir yer sarsintisı kaydetmiştir. Yer sar- sıntısının merkezi Londradan 5,700 kilometre uzaktadır. Ortaasyada olmasi tahmin edilmektedir. Sonra Vildan Âşir küçük dinleyicile-