1 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No; 4972 Gündelik Aydın Demiryolları Sözbağı: Mukavele, ge: Müstemleke. hit. Asığ: Menfaat. Bencillik: Hotbinlik. Konu: ge: Mımtaka., Önerdeşmek: Ra- kabet etmek: Kalığ: Miras, Olut: Emrivaki. İngiliz şirketinin yetkin dele- geleri ile konuşmalarını bitiren hükümet, Aydm demiryollarının satın alma sözbağını dün Kamu- taydan geçirdi. Günün bir çok iş- leri içinde geçip giden bu önemli iş, üzerinde uzun boylu durulma- ğa ve incelemeğe değer bir iştir. Aydın demiryolları, Osmanlı im- paratorluğunda Ruscuk - Varna demiryolundan sonra yapılmış- tır. Şimdiki Türkiyedeki Demir- yollarının en eskisidir. Türkiye- nin en zengin topraklarının üs- tünden geçip giden bu yol teknik bakımdan da en eski bir yoldu. Vaktile Corc Stevensonun — döşe- diği rayları ve yaptığı vagonları görmek için Londra müzesine git- meğe lüzüum yoktur. Bunun için, bir kerecik, Aydın demiryolu ü- zerinde kısa bir yolculuk etmek yeter. Bu yolculuk yazın dayanı- lamıyacak derecede korkunç olur. Denizliden İzmire yolculuk eden bir insan İzmire geldiği vakit toz ve topraktan temizlenmek için 2d sâat az gelir. Çünkü: bu demiryo- Kında tutulan sıyasa, ekonomik bakımdan da, Hindistan demir- yolları gibi bir sömürge yolu idi. Halkın rahatça yolculuk etmesin- den önce, yalnız sosyetenin asığ- ları göz önünde tutulmuştu. De- miryolları ekonomik - sıyasalarını çevenin ekonomi düzenine göre kurduğu ve halkın asığlarına kendi asığını uydurduğu halde bu demiryolu, bütün bu şartlara bak- maksızın, tabaf bir bencillikle yalnız kendi faydasını düşünür, başka asığların buna göre düzen- lenmesini isterdi. Bu demiryolun- daki tarifeler ciddiğ değil, ancak alay gazetelerine konu olacak de- recede gülünçtü. Meselâ; Dinar İzmir'e, Denizliden 150 kilomet- re kadar uzak olduğu için tarile- nin daha yüksek olması gerekir- ken Kasaba demiryolu ile önür- deşebilmek için Dinardan İzmir'e bir mal taşıması daha ucuz taşı- nırdı. Yurdun en zengin köşeleri olan bu bölgede yerli birçok buh- rânlar bu yolun kurduğu bu biçim tahaf tedbirlerden doğardı. Büyük türk devriminden son- ra bu soösyetenin anlamı kaybol- muştu. Çünkü, bu yol döşenirken, tıpkı Hindistan sosyetesi gibi çok özel amaçlarla işe başlanmıştı. Her gün bir köşesi göçen ihtiyar ve hasta imparatorluğun kalığına en iyi yerinde konmak - için, bu, bir sembolden başka bir şey de- gildi. İmparatorluk bu demiryo- lunun imtiyazını en acemi şartlar- la vermiş ve pek çok aldanmıştı, Fransızların Kasaba demiryolunu almak için gösterdikleri sabırsız- lık, yeni bir sıyasa olutu karşısın- da kalmamak içindi. İhtiyar im- paratorluk, onların düşündükleri gibi öldü, fakat türk ulusu has - ta ve ihtiyar değildi. Yeni türk devletiyle bu kurum tabiğatiyle karşılaşamazdı. — Tecimevlerinin bile çalışmalarının buçlarını ulu- sun yüksek asığları bakımından düşünen bir devletin içinde bu kurumun yeri yoktu. Çünkü, bu çeşit kurumlar hep devletçe satın alnımıştı. Dün, İnönü hükümeti- nin Çetinkayasınım eliyle yıkılan Çeven; Mu- Mevzu, Sömür- Böl- 1 HAZİRAN 1935 CUMARTESİ Adımız, andımızdır Fransız kabi_nosl düştü Türk kurtuluşunu temin eden şartlın nekadar sert idise yüksek bir türk cemiye-, tini emniyet içinde yaşatacak lununcaya kadar sartlar bu- geçireceğimiz günler daha hafif değil, o kadar seri olacaktır. Frankın değeri meselesinde önergesi kabul edilmediği için B., Flanden çekildi, Yeni kabine B, Buysonun başkanlığında bir ulusal birlik kabinesi olacağı sanılıyor, Paris, 31 (A.A.) — Flanden kabinesi, üsnomal yetkiler proje - sinin parlamento tarafından oya konulmasında 151 oy ile azınlıkta kalmış ve çekilimini vermiştir. B. Flanden Proje, 202 oya karşı 358 oy ile reddedilmiştir. Kabine buhranının tezelden kotarılması bekleniyor. Başbakan Yeni saylavlar ı | Gaziantep, Kars, Tokat | | illeri boş olan saylavlıkları i- | ıqiıı yapılan seçim bitmiş, Cu- | | muriyet Halk . Partisi nam- | ıu—ıllrri olan Ali Hikmet Ay- | erdem, Fuad Köp Sıdkı Büke oybirliği ile seçilmişler- | dir. Dünkü spor günü İstanbulda atletizm bayramı İstanbul, 31 (ALA.) — Atle - tizm federasyonunun - hazırladığı İstanbul atletizm bayramı bugün Taksim stadyomunda oldukça bir kalabalık önünde yapıldı. Her se - ne merakla seyredilen bu bayra - ma, üç yunan atletinin de girmesi Sonu 6 ıncı sayıtada bu kurum hasta imparatorluğun son çirkin işlerinden biriydi. Ka - saba demiryolu — rıhtım sosye - teleri ve bu son kurum da yı - kıldıktan sonra bir Avrupa yur - dundan, başka Avrupa. yurduna giden kapitallerin bağlı olduğu şartlar içinde memleketimize ge - lecek yabancı kapitali bizden her zaman tatlı yüz bulabilir. Fakat, yalnız bir taraflı düşü- nen bu çeşit kurumlar, yurdumu- zun çok çetin erkinlik havası için- de artık yaşayamaz. Hükümetin bu yolu satın alması, onun geçti- ği bölge üstünde yaşayan yurd- daşlar arasında eşsiz. coşkunluk- lar uyandıracağında şüphe yok- tur. Vekilliklerini taşımadığım halde korkmadan bütün bu insan- lar adına, hükümete, içten gelen derin ve sıcak minnetlerini sun » mak için dilmaç olabilirim. Denizli saylavı NECİP ALİ KÜÇÜKA 'yet müddeiumumisinin lık için parlamento başkanı B. Bu- yson'un adı ileri sürülmektedir. Paris, 31 (A.A.) — Parlamen- to başkanı B. Buyson, sabahm dör- düne kadar türlü grupların baş - kanları ile görüşmüştür. Buyson, saat 9 da Eliza sarayma gidecek- tir. Oranlandığına göre Cumur- luk Başkanı, B. Buyson'a yeni ka- bineyi kurmak ödevini verecek « tir. B. Buyson'un birleşik sosya - listlerden Lui Maren'in cumuri - yetçi birliğine kadar bütün grup - ları bir araya getirecek bir kabi - ne kurmak isteğinde bulunduğu sanılmaktadır. B. Buyson, B. Pi- etri, B. Mandel, B. Eryo ve sos - yalistlerin bir heyeti ile görüş - müştür. Sosyalist saylavlardan B. Fosar'ın iş bakanlığına getiri - leceği söylenmektedir. Yeni hü « kümetin bugün kurulacağı umu- luyor. B. Buyson kimdir? Paris, 31 (A.A.) — Yeni ka - bineyi kurması beklenen B. Buy- son, Marsilya saylavıdır. Kendi - si endüstrici olup 61 yaşındadır. İlk defa 1909 da saylav seçilmiş- tir. 1924 yılında yeniden seçildi ği vakit sosyalist partisine gir - miştir. 1927 yılımnda saylavlar ku- rulu başkanlığına seçilmiş ve bu ödevinde çok sempati kazanmış tir. B. Buyson, 1933 yılında, se - bebini bildirmeksizin, — sosyalit partisinden çekilmiş ve sıyasa! partilerin dışında kalmıştır. Banka kasaları mü - hürlenmiş Paris, 31 (A.A.) — Cumuri - Paris'in bir veya birkaç bankasının kasa larımı mühür altına almış olduğu haber verilmektedir. Pöti Parizyen gazetesi, bu Bankalar arasında — Tuminetcir bankasının adını vermektedir B. Buyson Birçok telgraf yerlerinde borsa fiatlarını bildiren telgraflar tu - tulmuştur . (Sonu 5. inci sayıfada) İsmet İnönü Her yerde 5 kuruş Hava tehlikesini bilen üyeler Burla kardeşler Hava Kurumuna bin lira verdiler İstanbul tecimerlerinden Bur » la kardeşler türk hava kurumuna bin lira vererek hava tehlikesini bilen üye yazılmışlardır. İzmirde hava tehlikesini bilea üye gittikçe artıyor İzmir, 31 (A.A.) — Türk Ku- şuna kanad veren Atatürk'ün ve (Sonu 2 inci sayıfada) Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor, Türki- yede çıkan gazete ve dergile re her gün verilen $ er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı« calarını kullanmıyacaktır. ON YEDİNCİ LİSTE 1. — Müteahhit — Üstenci Teahhüt — Üstencilik Örnekler: 1 - Arkadaşım ge- çen yıl odun üstenciliği etti. 2- Üstenciler, iş yaparken, yalrız kendi — kazançlarını düşünmemelidirler. 2. — Taahhüt — Yüken Örnek: Makdonald İngilte - (Sonu 3, cü sayıfada) Yunanistanda seçim savası 8 —— — Başbakan B, Çaldaris bir söylev vererek partisinin gördüğü büyük işleri anlattı Atina, 31 (A.A.) — Atina A - jansı bildiriyor: Başbakan Bay Çaldaris, halk partisi kurağında seçim hakkında büyük bir söylev iştir. Kurağın yanındaki cad- de ve sokaklar 100 bine yakin bir halk yığiniyle dolmuştu. — Söylev Hava Lokarnosu Londra, Paris, Berlin ve Roma arasında bir hava anlaşması yapmak için görüşmeler yakında başlıyor Londra, 31 (A.A.) — Paris, Lon dra, Roma ve Berlin arasında bir hava lokarnosu hakkında görüşü lere yakında başlanacaktır. Bu görüşülerin konusu şu olacaktır. 1 .— Bu paktıi; 32 tarihli bil - diriğde düşünülen doğu paktını, Tuna anlaşması ve Versay andlaş. masının beşinci kısmınm yerine geçecek olan silâhların azaltılma sı meselesinden ayrı olup olmıya- cağı, 2 — Paktın, Fransa, İngiltere, Almanya ve İtalya tarafından ö - Ka nergenen projeler - esasınâ göre şekli, Alman büyük elçisi dış ba- kanlığına önergelerini verdiği za- man bunların Paris ve Roma'ya bil dirilmediğini, çünkü fransız plânı- nın Berlin'e bildirilmemiş olduğu- nu söylemiştir. Dış Bakanlığının önergenin Paris'e bildirilmesinde ısrar ettiği söylenmektedir. Yakında bu yolda bir girgi ya- pılacak ve ilgili hükümetler bun - dan sonra görüşüye başlıyabile - ceklerdir. Dünkü koşulardan iki görey bunlara radyo ile işittirilmiştir. Başbakanın hükümet üyeleri ve hükümetin Atina aydaları ile be - raber görünmesi ardı arası kesil - miyen coşkun alkışlarla karşılan - mışlır. Bu söylev radyo ile Yuna- nistanın her tarafına yayılmıştır. Bay — Çaldaris — söylevinin başlangıcında hükümetin — iş başına — geldiğinin ilk iki ye h içinde — yaptıklarından bah- setmiş, dış tecim — denkleşme - sinde görülen yeğremi önemle kay: deylemiş, endüstriel üretimin art- Sonu 6 ıncı sayıfada Dünkü at yarışları Umulmayan sonuçlar verdi Dün ilkbahar at yarışlarının dördüncü günü idi. Havanın bo - züuk oluşu seyirci sayısını azaltmış- tı. Buna karşılık koşular çok gü - zel oldu. Başbakan, Tüze ve İç Bakanları ile C. H. P. Genel sek - reteri yarış yerinde idiler. 'tpoıı 2 inci sayılada)