21 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Tarih öğreniyorum » Ji Sene 17 — No. 5988 — Çocuklara en değerli armağan Kura; Çoğrafyada ilk adım - Falk Sabri Duran... 50 Ahmet Tetik. Coğrafyâ kıraatleri » Faik Sabri Duran... Bel resimli, renkli kapaklı AKŞAM NEŞRİYATI Fiati her yerde 5 kuruş CUMA —21 Haziran 1935 İngiltere Fransadaki heyecanı yatıştırmağa çalışıyor M. Eden bugün Pariste Fransız baş vekilile uzun uzadıya görüşecek Paris 20 (Hususi) — Bugünün en büyük meselesi deniz silâhlarr hakkında İngiltere ile Almanya arasındaki anlaşmadır, Bu anlaş- ma Fransada büyük bir fırtına ko- parmıştır, Gazeteler çok şiddetli Yazılar yazıyorlar, Fransız « İn- giliz dostluğunun tehlikeye girdi- ğini söylüyorlar. İngiltere bu hal karşısında Fransızlara izahat vermek için mazırlarından M. Edeni Parise göndermeğe karar vermiştir. M. Eden bu akşam zevcesile beraber Perise gelecektir, İngiliz nazırı sefir Sir Clarka misafir olacaktır. M. Eden yarın sabah M, La- vali ziyaret edecektir, İki nazır sabahtan akşama kadar görüş& ceklerdir. Yalnız öğle vakti M. Lavalin vereceği ziyafet münase- i betile konuşmaya biraz mola ve- rilecektir. İngiliz nazırı * ibtida anlasma hakkında izahat verecektir. Na- zır İngilterenin politikasında bir değişiklik olmadığını, Stresada ka: rarlaştırılan el birliğile çalışmaya devam edeceğini bildirecektir, M. Eden, Almanyanın bir iki haftaya kadar Parise de bir he- yet göndereceğini bu heyetin de niz silâhları için bir anlaşma yap- maya çalışacağını bildirecektir. İngilizlere göre bu anlaşmalar umumi bir deniz silâhları anlaş- Zahire borsasında francalalık unlarda kullanılan yumuşak buğ- day fiatleri bazı spekülâtörler ta- Tafından 6 kuruş 35 paraya kadar çıkarılmıştır. Bu fiat, evvelki gü- De nisbetle 17,5 para yüksektir. Ekmeklik unlara karıştırılan yu- muşak buğdayların bir kısmı da 6 kuruş 17,5 paraya fırlamıştır. Maamafih halitenin çok kısmını teşkil eden buğdaylar 5 kuruş 15 Paraya muamele görmüştür. Ek- meklik un harmanlarına esaş © lan vasati buğday fiatinde büyük bir değişiklik yoktur. » Ekmeğe az miktarda konulan tert buğdaylarda 10 para düşüş kaydedilmiştir. — Bunlar Mersin Mallarıdır. Dün ilk defa olarak ersinin yeni ürününden 170 ton kilosu 4 kuruş 25 paraya satılmış- tır, Bunlar yoldadır. Borsanın bir Bünlük satışı 875 tonu bulmuştur. Anadoludan 234 ton gelmiştir. Piyasaya çıkarılan stok ihtiyaci arşılıyor. Fakat spekülâsyon tesirile un eri 710 kuruşa kadar çıkmış: Buğday ve un piyasası çok kararsız Hiç bir sebep yokken makarna fiatları da? kuruş yükseldi M. Eden ve bayanı masına esas olacaktır. M. Eden Bundan başka Orta Avrupa, Şark anlaşması, İtalyan - Habeş meselesi hakkında görü- secektir, M, Eden cumartesi gü- nü Londraya dönecektir. Şark andlaşması yapılabilecek Londra 20 — Bazi gazeteler İngiliz - Alman deniz anlaşması» nı İngilterenin daha büyük teşeb- büslerine ilk adım sayıyorlar. Bu teşebbüsler o Avrupadaki gergin- liği ortadan kaldırmak içindir. Gelecek intihapta bu muvaffaki- yeti ileri sürülerek millikabinenin iş başında kalması istenecektir. (Devami dördüncü sahifede), tır. Satışların çoğu 650 kuruştan yapılmıştır. Bunlar evvelki gün den farklı olmadığından ekmek fiatlerinde yeni bir değişikliği icap ettirmeyeceği söyleniyor. Makarna da yükseldi Son günlerde makarna fiatleri iki kuruş yükselmiştir, 30 kuruş- luk mallar 32 kuruşa, 24 lükler 26 kuruşa, 1$ kuruşluklar 20 ku- ruşa çıkarılmıştır. Bunlara bak- kallar da bir miktar zam yapmış. lardır. Makarnacılar bunun buğ- day fiatlerindeki yükselişten ile- ri geldiğini söylüyorlar, Öğrendiğimize göre, fabrikalar eskiden ucuz olarak aldıkları buğ- daylari işledikleri için bu iddi varid değildir. Ve makarna fiatle- rinin yükseltilmesinin sebebi sa dece spekülâsyondur. Piyasada bir aylık ihtiyaca kâfi ucuz mal bulunduğu için şimdilik makar. na fiatlerinin indirilmesi lâzim- dır. Belediye durumu gözden geçi- rerek ihtikâra meydan vermeme- lidir. kaydolunan- yarmiştir, bütün Atatürk Kızılayda merkezini ziyaret ettiğini yazmış- tık, Resmimizde Atatürk Kızılay merkezinde sağlık bakanı doktor Refiğin elini sıkarken görünüyor. Hava tehlikesi İstanbulda üye yazılanlar 850 yi buldu Hava teh- ön likesini | bis © len o üyeliğe ların © adedi İstanbuk da 850 ye Büyük teci- merler ve sosyeteler odi- rektörleri © ve 4000 lira 6) Me veren mühendis murlari den hava tehlikesini bilen üyeli ğe yazılmaktadırlar, Dün de kad- rosu 43 kişiden mürekkep olan (Devami 4 cü sahifede) bir. Hayri Kayadelen DEVLER KALDIRIMI 330 sahife - 75 kuruş « Yeni çıktı AKŞAM NEŞRİYATI Telefon: 24240 (idare) » 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Sis düdüğü çalmamış mı? Maltepe dün yüzdürüldü, bugün havuza girecek Vapurun baş tarafında bir yara vardır, kimin kabahatli olduğu araştı y rizeli. Slime Fenerbahçe önünde karaya ©- turan Akay işletmesinin Maltepe vapuru dün Gemi kurtarma 40s- yetesinin Alemdar tahlisiye gemi» si tarafından çekilerek yüzdürül- müştür, Maltepenin baş tarafı kayalara düşerken altında 30 santimlik bir kısım parçalanmış olduğu için i- | İ hâdise esnasmda düdük çalma» çerisine su girmiştir, Kaza yerinde geminin yarasi muvakkaten kapatılmış ve vapur havuza sokulmak üzere limanı mıza getirilmiştir. Bugün havuza alınarak esaslı bir muayeneden geçirilerek ve tamir edilecektir. Geminin bir | haftaya kadar sefere girecek ha- le geleceği anlaşılıyor, Diğer taraftan kazanın mes- ullerini anlamak için dün geç vakte kadar araştırmalara devam edilmiştir. Hâdise hakkinda tah- kikat yapan liman kontrol heye tinden bay Tahir raporunu dün deniz ticaret direktörlüğüne ver- miştir. Rapora göre, Maltepenin kap- tani B, Mustafa kazaya fenerde- ki sis düdüğünün çalmaması sebep » , Hava tehlikesini bugünden düşünmiyenlerin yarınki hali!.., Maltepenin dün kurtarılmadan evvelki hali PİERRE BENOİT Türkçeye çeviren : Halit Fahri rılıyor . e olduğunu iddia etmiştir. Bay Mus tafa şunları söylemiştir: — Sisle karşılaştığım zaman fenerden çok uzakta olduğumu zannediyordum, Çünkü sis düdü- ğünü işitmemiştim. Bu düdüğün beş saniyede bir çalması lâzımdır. Sesi duyunca gemiyi durduracaktım. Halbuki dığı için vapur oturuncaya kadar nereye gittiğimizi anlamak im- kânsızdı. Düdüğün çalmıyacağı evvelce ilân edilmiş olmadığından siste yerimi tayin için hep bu sesi arıyordüm. Nitekim bir gün evvel bu sesi bulmak suretile yerimi ta- yin edebilmiştim. Hâdise günü, ancak gemi kazaya uğradıktan sonra sis düdüğünü işittik. Liman başkanlığına göre, he- nüz tahkikat bitmediği için kaza- dan kimin mesul tutulacağı belli değildir. Deniz şenlikleri hazırlıkları Ankara 20 (Hususi) — Liman lardan gelen haberlere göre 1 temmuzda yapılacak deniz şen- liklerinin hazırlıkları tamamlan- mıştır,