22 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

YAN ya - SWAKŞAM Sene 17 — No, 5989 — Bugün 16 Sahife 5 Telefon? 24240 (İdare) » 24249(Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Buğday ve un fiatleri Fiati her yerde $ kuruş CUMARTESİ -22 Haziran 1935 Habeşistan tekrar Milletler Cenevre 21 (Hususi) — İtalyan “Habeş meselesi yeniden nazik bir durumdadır. Habeşistan Milletler cemiyetine bir nota göndererek İtalyanın Habeş hududuna dur. madan asker göndermesinden bahsetmiş ve demiştir ki: «Habeşlilerin hududda asker topladıkları, İtalyanlara sataştık- ları doğru değildir. Bitaraf bir he- yetin gelip durumu gözden geçir- mesini istiyoruz. Bu heyetin işini İâyıkile yapması için elimizden gelen yardımı yapacağımız gibi masrafını da vereceğiz. Teklifi- miz Habeşistanın barışı ne kadar istediğini göstermektedir.» Roma 21 — İtalya Somealide yeni bir liman yapmakladır. Bu liman Mozadişu limanındaki dar. lığa çare bulmak içindir. Buradan içeriye doğru, yağmur mevsimin- de bile kullanılabilecek bir yol yapılacaktır, M. Eden Habeş işini de görüşecek Londra 21 (Hususi) — M. E- den Romayı ziyaretinde Habeş meselesi hakkında da görüşecek- cemiyetine baş vurdu M. Eden Romaya gidince Habeş işini de görüşecek Ertirenin limant olan Musavvada bir sokak sındaki anlaşamamazlığı ortadan kaldırmak istiyor. M. Eden açık izahat verecektir. İngilterenin İ- talyaya Habeşistanda önemli eko- nomik menfaatler vermesi ihti- malinden bahsediliyor. Londra 21 (Hususi)— Ameri- ka hükümeti, bir Italyan « Habeş harbi olursa bitaraf kalmağa ka- rar vermiştir. tir. İngiltere iptida İtalya ile ara- Londra 21 — İngiliz gazeteleri İtalyan asker ve işçilerinin sağlık bakımından fena halde oldukları- ni yazıyorlardı, Eritreden gelen İtalyan âyanından Kastellâni bu- nun doğru olmadığını söylemiş- tir. Diğet taraftan Habeşistanın, İ- talyan nüfuzu altında bulunan Yenina sultanlığını kendisine il haka karar verdiği ve Hararda asker topladığı Romadan bildi- riliyor. ..., .. Fenerdeki sis düdüğü Vapurdakilere göre çalmamış, karadakilere göre muntazamen çalmış çalmış mı, çalmamış zi Akay işletmesinin Maltepe vapu- runun Fenerbahçe önünde kara- ya oturması hadisesi hakkındaki tahkikat çok dikkate değer bir safhaya girmiştir. 5 Akay işletmesini yüzlerce lira ifadesi alıan gemi kaptanı B. Mus- tafa kazadan kendisinin mesul olmadığını, geminin oturmasına Fenerdeki sis düdüğünün çalma ması sebep olduğunu, hadise es- masında sis düdüğünden ses çık- madığına dair 30 yolcunun im- Zasını muhtevi bir zabit ta tu- tulduğunu — bildirmiştir. Zaptın bir. sureti liman idaresine veril- miştir, 5.40 senelik tecrübeli bir denizci plan kaptan Akay işletmesine de bir rapor vererek sisin icap et- tirdiği bütün tedbirlere baş vur- duğunu anlatmış ve kazaya sis düdüğünün çalmaması sebep ol- Guğunda israr etmiştir. “> Akay işletmesi bu ifadeyi kâ- © fi görmiyerek işin tamamile ay- dınlanması için bir komisyon teş» |” kil etmiştir. düğünün ötmediği iddiası üzeri- ne işel koymuş ve tahkikat yap- mıştır. B. Necmeddin, vardığı s0- nuç hakkında bir muharririmi- ze şunları söylemiştir: — Mevzuata göre deniz kaza mesuliyet düdüğün çalmamasında aranamaz. Durum böyle olmakla bera- ber biz sis düdüğünün kazanın vu- kua geldiği gün ne halde bulun- duğunu araştırdık. Sis düdüğünün o gün sisin baş- ladığı saat 6,40 dan sonra mun- tazam surette işlediği ve saat 8,40a kadar çalıştığı anlaşıldı, Kaza bu müddet içinde oldu- ğuna göre, gemi karaya oturur. ken sis düdüğünün çalmadığı id- diası doğru değildir. Sis düdüğünün faaliyetini gös- teren kontrol saatindeki kâğıdla Fener civarında oturanların im- zaladıkları mazbata sis düdüğü- nün ses verdiğini teyid etmek- Binaenaleyh kazanm sis düdü- in (O duyulmamasından ile mesi varid olamaz.» Suni kalp Amerikada bu yolda neler yapılıyor Nevyork 21 (A.A.) — Doktor Carelle beraber çalışan Lind- berg suni kalp ve ciğerler gibi ha- raket eden bir pompa icad etmiş- tir. Bu pompa ile cam bir kafese konulmuş vücud parçaları sonsuz olarak yaşatılabilmektedir. De- neçler Rockfeller enstitüsünde ya- pılmıştır. mam am zatara sokan bu hadisenin me. | larından kara tesisatı mesul tu- Dmiküntiler: © Sulü kim olduğunu anlamak için | tulamaz. Gemilersis esnasında Işin içinden nasıl © esaslı araştırmalara girişilmiştir. sis düdüğünden ancak yardımcı ıIkmalı? Liman idaresine ( çağırılarak | olarak istifade edebilirler, Fakat $ Ortada büyük bir mesele var. Derin mi derin... Düşünen başlar, becerikli insanlar gece gündüz beyinlerini tırmalıyorlar da bu ö- nemli işin içinden bir türlü çıka mıyorlar. İtalya - Habeş gerginliğinden daha ağır. Tuna konferansından daha çapraşık. Frangı korumak. tan, Roosevelt plânını ilerletmek- ten, kanserin ilâcını bulmaktan daha zor bir iş... İlim, fen durak- lıyor. «Nedir bu çetin mesele?» diye. ceksiniz. İstanbul Şarbaylığı, topladığı süprüntüleri ne yapacağını, nere- ye atacağını bir türlü kestiremi- yormuş!. ” Bereket versin, sadece birkaç belli başlı yerin süprüntüsünü topluyorlar... Ya bütün şehrin toplar- Ziraat bankasının buğday sa- tışlarına girmemesi ve az mal gelmesi spekülâtörlerin cesaretle- rini arttırmıştır. Dün bunun tesi- rile sert buğday fiatlerinde bir ku- ruş kadar yükseklik olmuştur. Ev- velki gün sert buğdayların kilo. su 4 kuruş 25 para iken dün 5 kuruş 25 paraya çıkmıştır. En yüksek kalite sert buğdaylar 6 kuruş 5 paradan muamele gör müştür. Yumuşak buğdaylardan francalalık olan Sıvas malları de- 35 paraya satılmıştır. tılan yumuşak buğdaylar 6 kuruş 25 paraya yükselmiştir. Sert ve yumuşak buğday fiatlerinin vasa- tisine göre bir gün içinde yüksel- me 30 parayı bulmuştur. Bunun başlıca sebebi spekülâsyondur. İ Dün borsada 242 ton tert, 125 ton yumuşak buğday satılmış, A- Bir depoda yüks gerini muhafaza ederek 6 kuruş | nadoludan 274 ton buğday ve a Li elen un çuvalları 7200 kilo un gelmiştir. Bir kısım un satışlarında ihtikâr daha ziya- de hızlamıştır. Spekülâsyon yü- zünden ekstra ekstra 'francala. lik un fiatleri 40 kuruş farkla 710 kuruştan 750 kuruşa çıkmıştır. Dikkate değer bir nokta da dün 650 kuruştan muamele gören ek- meklik unların 670 kuruşa çıkarıl ması ve ekmeğe az miktarda ka- İ rıştırılan yüksek kalite bir nevi unun 720 kuruşa alıcı bulmasıdır. Bir günlük satiş 520 çuvaldır. Buğday ve un ticareti günür en kazançlı işi olmuştur. Fiatlerin Bir kaç gün evvel 6 kuruşa sa- ! böyle alabildiğine çıkmasına mey- dan vermemek için Ziraat banka- sının satışlara başlaması temen- ni ediliyor. Banka ise faaliyete geçmek için hükümetin emrini bekliyor. Fiat- lerin fırlaması devam ederse du- rumu “düzeltmek için müdahele edileceği muhakkaktır. (Devami dördüncü sahifede) © dünde yükseldi ; Sert buğday bir kuruş yükseldi, unun çuvalı 630 dan 670 kuruşa çıktı