22 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Adımız, andımızdır. 22 Roma, , HAZİRAN 1935 CUMARTESİ 21 (4A.4.) — Resmiğ olarak bildirildiğine göre, Kontes de Carinaneg- rone, kadın yükselme metreye çıkarak kırmıştır. rekorunu 12.043 Her yerde 5 kuruş Gündelik HALK İHTİYAÇLARI İsmet İnönü geçen yıl köye es- vab yolladı: Devlet fabrikalarına köylünün alabileceği ucuzlukta kumaş dokumalarını emretti, Türk köylüsünün eski adlarından biri Çulsuz'dur. Çünkü türk çiftçisi- nin buğdayı esvabı satım alamaz- dı. Cumuriyet hükümeti — Tarım Bankasının yardımı ile, buğdayı “*koruyarak köye para yolla- dı. Eskiden buğday, devlet borcu- nu bile ödemezdi. Çiftçinin alm- teri boşa giderdi. Bu yıl İsmet İnönü türk köyü- ne tuz ve şeker yolluyor. Tuz açığını hazneden ödüyor de- mektir. Şekeri ucuzlatmak — için hazne ve endüstri, karşılıklı özve- ride bulunmuşlardır. Çünkü bu işlerde çalışan bütün kapitaller tü rk'tür ve Türkiye ekonomisi, bütün halk asığlarına uygun olarak çalışan güdümlü ekonomidir. Böyle olmasaydı, kö- ye ne esvab, ne tuz, ne şeker gide- bilirdi. Buğday korunamazdı. Dava nedir? Bizim endüstrimiz iç pazarla yaşayıp onunla gelişe- cektir. Büyük yığın, çiftçidir. Top- rak ürünleri, köylüye satmalma yeteneği verecek kadar değerlen- dirilecek, endüstri ürünlerinin kö- ye lâzım olanlarının fiatları, türk köylüsünün satınalma yeteneğine doğru indirilecektir. Ekonomi Bakanlığı, endüstriel girişimleri - korurken, bunların, toprak ürünlerini değerlendirecek ve iç pazarda geniş bir alıcı yığı- nt bularak ucuz ürenilebilecek ve satılabilecek özde olmalarına dik- kat etmektedir. Köylüyü hakikiğ yoğaltım un- suru yapabilmek, Türkiye'nin bü- yük gelişiminin sırrı ve anahtarı- dır. Halk hükümeti buna çalışı- yor. İşin kolay olduğunu sanmak doğru değildir. Bütün ekonomisi- mi ve bütün endüstrisini yeni ku- ran ve bu işlere yeni alışan birmem leketin, yukarda ana hatlarını çiz- diğimiz bir düzen elde edebilme- si, yalnız emir ve kanun değil, de- rin bilgi kuvveti istiyen bir şeydir. Bundan başka, yurd savgası ile buna lâzım olan endüstri büdcesi- ni eksiltmemek yükümü — altında bulunan bir hükümetin, hazne ge- liri ile oynamakta ne kadar saknı göstermesi gerektiğini de düşün- ıınlıyıı Hükümet, bütün deneçle- ri, görünüşte akla yakın da olsalar, Birdenbire yapamaz. Fakat her yıl, geçen yıla göre, hayat ucuzlu- ğuna ve halk genliğine doğru yeni bi olursa, bu da yeter. ir yüğrüm A OATAV Çü l Nü Subaylarımız, Peşte deki yarışlarda kazandılar Budıpıyle, 21 (A.A.) — Eki- pimiz Budapeşte'de arsıulusal ya- rıılınnn girmiştir. 20 haziran gü- nü yapılan Tuna büyük ödeni ya- rışına alman, italyan ve macarlar- dan SI ve türklerden yedi olmak üzere 58 atlı girmiş ve müsabaka 24 mani üzerinden yapılmıştır. Bu yarışta teğmen Eyüb birinci, Saim ikinci, yüzbaşı Cevad sekizinci o! muşlardır. Onbinlerce balkın ö - nünde atlılarımız candan alkışlan: mışlardır. Peste alanında erkinlik marşımız çalınırken bayrağımız utku direğinde yükselmiştir. Türk ekipi 23 haziranda başlı- yacak olan yarışlara girmek üze - re Vivamna'va hareket edecektir. B R. Peker gıttı C. H. P. Genel Sekreteri B.R. Peker, dün akşamki ekspresle İs- tanbul'a gitmiştir. Kendisi durak- ta Kamutay Başkanıyle Parti ile- ri gelenleri, saylavlar ve dostları tarafından uğurlanmıştır. Resmi miz, Partimiz Genel Sekreterini, kendisini uğurlamağa gelmiş olan- larla — konuşurken — göstermek - tedir. B. EDEN PARİSTEN ROMAYA GİDECEK İngiltere, İtalyaya H abeşistanda geniş e - konomik kazançlar - sağlıyacak - Habeşis- tan uluslar sosyetesinden bir komitenin - — gönderilmesini istedi - Coasire; ZI (ALA.) — Haboş hükümeti uluslar sosyetesi genel sekreterine yeni bir nota gönder - miştir. İtalya'nın durumunu pro - testo eden bu nota, sınır bölgele - rini gözden geçirecek, gerçek du- rum ile aynı zamanda gerçek ve- ya uydurulmuş bütün hâdiseler hakkında gerçin yapacak nötür bir komitenin atanmasını istemek- tedir. Habeş hükümeti, bu komiteye, işini iyice başarması için gerekti- ği kadar yardımda bulunmayı ada- dıktan başka, bütün harcaları da yükleneceğini söylemektedir. Bu önerge, Habeşistan'ın barişsever niyetlerini isbat etmek ergesile ya- pılmıştır. ... Londra, 21 (A.A.) — B. Mu - solini, B. Eden'in Paris konuşma- larından sonra, deniz meseleleri ile hava yardım andlaşmasını gö- rüşmek üzere Roma'ya gelmesini kabul etmiştir. Burada söylendiğine göre, in- l Almanya uluslar sos- yelesine dönecek mi? Londra, 21 (A.A.) — Deyli Telgraf'ın sandığına göre, Al - manya'nın uluslar sosyetesine dön- mesi meselesi dün B. Baldvin'le B. Ribbentrop arasında görüşül - müştür. Gazete, Almanya'nın şu şart - larla Cenevre'ye dönmeye hazır olduğunu söylemektedir; 1 — Bir batı hava andlaşması- nın sonuçlandırılması. 2 — Lokarno andlaşmasını im- za eden devletler tarafından iki ta- raflı andlaşmaların Lokarno and.- laşması üzerine yapacağı etkiler hakkında güven verici izahlar ve- rilmesi. Deyli Telgraf öte yandan, ha- va bakanmın, hava yapıları prog- ramını yeritmeye başladığını yaz- maktadır. Bakan 750 uçağın he - men - yapılmasını ismarlamıştır. Harb uçaklarının hızı iki yıla ka- dar, saatte 240 milden 275 - veya 300 mile çikarılacaktır. giliz hükümeti her şeyden önce, Atalyan - habeş anlaşmazlığı üze- rindeki ingiliz - italyan anlaşmaz- lığını düzeltmek istemektedir. B. Eden'in Roma'ya gitmesi bu gö - rüş ayrılığını giderecek olan içtem konuşmalara kapı açmış olacaktır. İngiliz sıyasal çevenlerinin fik- rine göre, İngiltere'nin İtalya'ya Habeşistan'da geniş ekonomik ka- zanclar sağlaması ihtimali vardır. Öte yandan, B. Eden, B. Mu - solini'ye ingiliz - laşmasını izah edecektir. Fransa ve İtalya'yı özgür ha - reket etmek fikrinden vazgeçir - mek için ingiliz ve alman eksper- lerinin, alman deniz yapıları prog- ramını uzun bir devreye ayıracak- ları umud edilmekte ve yedi yıllık bir deyreden bahsedilmektedir. Bayındırlık Bakanlığı Tramvay sosyetesiyle uyuştu Bayındırlık Bakanlığı ile İstan- bul Tramvay sosyetesi arasında devam etmekte olan görüşmeler bitmiş, Fatih - Edirnekapı hattına harcadığı para çıkarıldıktan son- ra sosyetenin halktan fazladan al- mış olduğu para tutarı olan | mil- 'yon 700 bin liranın hükümete ve - rilmesi esası üzerinde anlaşılmış- tır. Bu paranm ödeme sürelerinin saptanması üzerinde ise görüşme- ler devam etmektedir. Telefon şirketi ile anlaşma İstanbul telefon sosyetesinin Bayındırlık Bakanlığına vermiş olduğu önerge mektubuna Ba - kanlığın hazırladığı karşı öner,. sosyete delgelerine bugün verile - cektir. alman deniz and- . . . Bildiriğ Yüksek müdafaa meclisi | İsmet İnönü'nün başkanlığın da 19, 20, 21 haziran günle - rinde toplanmış ve memleke - tin yüksek müdafaa meselele - yini tetkik etmiştir. Meclis, her şeyden evel, hava tehlike- sine karşı vatandaşların her taralta gösterdiği ilgiyi şük - ranla görmüş ve vatanın hava | emniyeti ancak bütün ulusun yakından iştirakiyle temin olu- nacağını kaydetmiştir. Yük - sek müdafaa meclisi, hava ar - dusunu artırmağa ve en yeni araçlarla teçhiz etmeğe karar vererek bunun için üç senelik bir plân kabul etmiş ve vasıta- larını hazırlamıştır. Yüksek müdafaa meclisi, mülli seferberlik işleriyle ayrı- ca meşgul olmuştur. En nihayet Hariciye Vekili, devletin harici vaziyet ve em - | niyeti ve sulhan muhalazası için Türkiye'nin arsıulusal ' alandaki elbirliği çalışmaları- | nt izah eylemiştir. Yüksek müdafaa meclisi, sonbahar'da mutat toplantısı- | nı yapmak üzere görüşmesine ! kııı'lııı.ve( vermiştir. — 21-6-935 | B. Yevtiç neden çekildi? Belgrad, 21 (A.A.) — Başba- kan Yevtiç, naibe, gereken karar- ları almak için parlamento duru - munu incelemek imkânını vermek üzere kabinenin çekilimini ver - miştir. Çekilim kabul edilmiştir. hükümet, yeni kabine kurulunca - ya kadar işine devam edecektir. ».. Belgrad, 21 (A.A.) — Saylar- lar kurulu başkanı Çiriç ile kurul bürosu üyeleri saraya giderek ve- ğıın tarafından kabul edilmişler - lr. Küçük anlaşma başkanlığı Bükreş, 21 (A.A.) — B. Titü: lesko dün akşam Nikola istasyo - nuna hareket edeceği sırada Bel- grad'ta B. Yevtiç kendisini telefo. na çağırmış ve yarım saat önce çe- kildiğini bildirerek kendisinden, Küçük anlaşmanın başkanı sıfa - tiyle, 22 haziranda Belgrad'ta ya- pılacak olan Küçük anlaşma top - lantısının geri bırakılmasını ve bundan B. Benes'in de haberdar edilmesini rica etmiştir. Bunun ü zerine B. Titülesko telefonla B. Benesle de görüşmüş ve dün ak - sam hateket etmemistir . Kronik. Sessiz Türkiye ATAY Göçenlükle Vi TERÜE YaRallği başka memleketlerde mızıkacılar işsizliğinin önüne geçmek için bir sürü tedbir almışlar. Biz de alma- lLimişiz! Biz alaturka müziği bıraktık. Yabancı müzik takımları da Tür- kiye'den çıktı. Bugünkü hal şu - dur: Türkiye'de oturulup dinleni - lir ya bir, ya iki müzik takımı vardır. Bize, yalrıız zevk almamız için değil, büyük yığını batı müziğinin sesine alıştırmak için yüzlerce müzik takımı lâzım, Gazino müzi- ği! Bu takımların her biri ancak uzun yullarda yetişebilir; hele or- tada epey görenekler, aralarında sanat önürdeşliği olmazsa, uzun yıllardan sonra gene yetişmeyebi- lir. Türkiye'nin kusurlarından biri, sessizliğidir. En büyük şehirleri - mizin köylülüğü bundan ileri geli- yor. Gazeteler, bizde tiyatro ve müzik artistleri varmış da, onları yabancıların önürdeşliğinden ko- ruyormuşuz gibi, bir hava yarat - tılar, Şimdi, lokanta ve gazinolar- da müzik başladığı vakit, zevklen- mek değil, insandan yemek hevesi gidiyor. Büyük halk yığınlarını batı müziğinin sesine alıştırmak için, kesin tedbirler almak lâzım - dır. Büyük sanat için ayrı, küçük ve gündelik sanat için ayrı! Büyük sanat için, konservatu- var işlerini Kültür Bakanımıza bı- rakalım, fakat sık sık, aramızda, yüksek yabancı truplar ve artist « ler görmeliyiz. Küçük sanat için de, birkaç yıl için, hiç olmazsa büyük şehirlerimizin birkaç ote - linde, gazinosunda ve lokantasın- da, halkı en yakın seslerle batı müziğine yaklaştıracak, takımlar bulundurtmalıyız. İstanbul'a ve Türkiye'nin öte- ki şehirlerine yabancıların gelme- sinden bahsederken, bu yabancı - ların, İstanbul'da ve Türkiye'nin her şehrinde müziksizlikten, & - yatrosuzluktan ve eğlencesizlikten yandıklarını söyliye söyliye ara - mızdan ayrıldıklarını hatırlamak istemiyoruz. Bakanlar Kurulu Birkaç gündenberi her gün toplanmakta olan Bakanlar Kuru- lu dün de toplanarak geç va'” kadar görüşmelerine devam et miştir. ea Türk ulusunun hiç bir ferdi parasınıgurduıı— ı Mklfr. dan çok sevmez. Türk'e yalnız hedefi iyice “öğretmek lâzımdır. Hedef: Hava tehlikesini