3 Temmuz 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Sene 17 — No. 6000 — Cumur Başkanı ve Böyük Önder Atatürk iki gün evvel FI a, derek ii bi lerdir. Atatürk plâjdaki halk tarafından alkı e in Fiatı her yerde 5 kuruş resimde Atatürk plâjda ve halk arasinda görünüyor. Avrupa dönüşü Muhiddin Üstündağ bir çok projelerle geldi Ilk iş olarak ağaç yetiştirmek için dev- lete ait boş eraziye tohum serpilecek Gişelerde nöbet usulü konacak, caddelerde bir taraftan bir tarafa geçilecek yerler boya- nacak, otomobil kornası yasak edilecek Avrupada bir dinlenme gezi- sine çıkan İl ve şarbay Muhid- din Üstündağ evvelki gün İstam bula döndü. Dün görüştük ve an- İadık, ki batıya dinlenmeğe git- miş olan Üstündağ, orada çalış- mış, şehir işlerini görmüş, incele- miş ve öyle gelmiştir. Bugün Mu- hiddin Üstündağa sorunüz: Or- man nasıl yetiştirilir, inek ve süd işleri nasıl yoluna konur, uzak yers lere su ne biçim verilir?. Size in- ceden inceye anlatsın. Diyor ki: — Aklım kesti, ki uzaktan in- celeme ve okuma öğrenmeğe elver. miy or, Batının sosyal ekonomisini bilmiyoruz. Hele İngiltereyi hiç tanmamışız. Bu geziden sonra şunu öğrendim: İrade ve azımla çalışan her millet, en büyük ve en kalabalık milletler seviyesinin üs. | tüne çıkabilir. İngiltere, Fransa gibi milletleri geçelim. Danimar. kaya ne diyeceksiniz!. Brüksel sregisinde en büyük par yon Danimarka pavyonudur ve | Almanya, İngiltere, Fransa gibi | milletlerin yanı başında dünyanın en büyük Diezel motörünü yap- mıştır, En güzel gümüş masnuat, fayans, porselen, kristal işler Da- nimarkanin, Ve İsveç, cam mamu- lâtını Berlinde satabiliyor, — Şehir işleri?, Üstündağ gülümsedi: — Eğer gazeteciler tenkid et- | mezlerse birçok projelerim var. Bay Muhiddin Ustündağ Bu sene gördüklerimin birçoğunu tatbik etmeğe çalışacağım... Ten- kid dedimse, tenkidden çekinme- | diğim, açık, haklı ve bilgili tenki- di iste, tenkid diye bir takım kiymetsiz ve yanlış söze gülerim. Meselâ Londrada büyük bir ka- nalizasyon sergisi açılmıştı. Ora. sını gezdim. Ertesi gün İstanbul. dan gelen bir gazetede su tenkidi okudum: cİstanbulda kanalizaş- yon olduğu halde tfo eksik de ğildir. Halbuki Londradâ kanali- zasyon yoktur, büna rağmen tifo nedir bilmezler.» İnsaf edelim, on milyonluk bir şehirde kanalizasyon olmadığını (Devamı 4 üncü sahifedej ÇARŞAMBA -- 3 Temmuz 1935 Atatürk Floryada | gişe gözden geçirmiş- şlanmış ve bir müddet plâjda gezmişlerdir. Yukanki Mardinde esaslı bir petrol damarı bulundu Bir müddettenberi Mardin civarında petrol araştırması Yi yapılıyordu. Bu işle birçok mütehassıslar uğraşıyorlardı. Memnuniyetle öğrendiğimize (göre bu araştırma iyi bir netice vermiştir. İptida bulu. nan zayıf petrol damarların. | dan sonra esaslı bir petrol damarına rastlanmıştır. Sondaj ve araştırma işlerine Yi devam ediliyor. Başvekilin İN sark seyahatinde Mardine uğ- İ raması ve yapılan şeyleri DÜŞÜNCELER Niçin cıgara içerim ? Kendi kendime düşündüm: Niçin ci- gara içerim? diye. İlk cigaramı bir okul avlusunun kuytu bir kıyısında, candan li liden gizli içmiştim. Bu ilk cigaranın ta- dı hâlâ damağımdadır. alışmak demek değildir. Ben ilk gizli cigaramdan sonra, uzun yalar, ağzıma tütün koymadım. İlk cigara tadımı bana gizli ver diyse, rca sonra ona alıştıran bir Anadolu kasabasında, abâni sarıklı bir kaçakçının önüme serdiği sar ipek, gibi tel tel Düzce tütününün gözalıcı göslerişi oldu. Tütüne dilimle değil, o gözümle alış tum. İlk tadını yürek helecanıyla tatdığım, alışkanlığına gözümle ulaştığım cigara- yı şimdi niçin içiyorum ?. Onunla konuştuğum, arkadaşlık etti- ğim için, Doğrusu bu! Ben cigarayı bu- gün, ne tadı, ne alışkanlığı için içerim. Cigarayla arkadaş olmuşumdur. Aklım- dan geçenleri daha onlar o tohumken, ilk sezen, ilk anlıyan o der, Ondan gizli tek hir şeyim yoktur, O dilsiz “olduğu için, günün birinde, aramız açılın da beni satamaz. Ve inanın bana ki, bir arkadas, hergün ahbaplıkların ipliği pazara çıkarıldığı bir dünyada, çok az bulunur bir nesnedir. Orhan Selira bir arkadaşla, giz“. | Bugün Sahife Telefor: 24240 (Idare) » 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) Bu sene meyva ve sebze fiatleri çok pahalı Kabzımallar yeni hal dolayısile çok gam — masraf ettiklerini ileri sürüyorlar Yeni halin içerisinden bir görünüş Bu sene sebzeler hastalıklı ol- du, az yetişti. Bir taraftan az yetişme, diğer taraftan bahçıvan- ların zirai kredi kooperatiflerin- den bekledikleri istifadeyi göre- memeleri fiatlerin de yükselmesi- ne sebebiyet verdi. Şimdi vişne, erik, kayısı, şef- tali, armut gibi yaz meyvaları mevsiminde bulunuyoruz. Seyyar satıcılardan ve mahalle araların- daki manavlardan aldığımız bu meyvaların fiatleri ile yerinde satı- lan ve sonra da burada hâlde satılan fiatleri tetkik edecek olursak hay- i ret uyandıracak farklarla karşı- laşırız. Bir muharririmiz yeni hâlde meyva fiatlerini tetkik etmiştir. Bu tetkikin verdiği sonucu yazır yoruz: Bu sene Erdek, Tavşancıl, Ya- rımca, Herekede vişne az yetiş- miştir. Daha çok Kartal, Pendik yerli vişneleri satılmaktadır, En makbul ve reçellik yerli viş- nenin kilosu hâlde toptan olarak 10 - 14 arasındadır. Halbuki âdi vişnenin manavlardan 20 - 25 kurştan aşağı alınmasına imkân yoktur. Mubharririmizin hâlde alâkadar- larla görüşmesinin verdiği sonu- ca göre; bu sene vişne gibi diğer meyavalar da boldur ve daha İ çok bollaşacaktır, Fakat yerinde ! bekir şubesi gayet ucuz fiatle satılan bir mey. vayı üç misli fiate almak aci bir şeydir. Meyvaların içinde bu sene yal. nız kayısı az olmuştur. Yerli ka- yısı 40 - 80 kuruş arasında satık maktadır. Piyasaya daha fazla Amasya dan kayısı geliyor ve bunlar 20 ile 50 kuruş arasında satılıyor. Bir de bu fiatlerin yerindeki satışına bakalım: Hâlde yerli 20-30 Amasya 10 - 25 arasındadır. (Devamı 4 üncü sahifede) Diyarbekir durak binası İnşaat idarei fenniyesi Diyari- gazelemize çektiği bir telgrafta, diyor ki: 29 uncu kisım inşaatına dahil Diyarıbekir istasyon binalarının bayındırlık bakanlığı inşaat reis muavini bay ibrahim Demir Seren tarafından teftişinden bahsederken asıl du- rak binasının alt kısmına konul- muş olan bir kısım taşları sök- türmüş olduğu ve bu kismin ye- İ niden yapılmasını emrettiği cüm- lesi görülmüştür, Halbuki bu cüm- le doğru olmadığından düzeltil mesini dileriz. Tasdik edilen bütçeler Ankara 2 (Akşam) — Ankara, Konya, Elâziz, Bursa hususi mu- hasebe bütçeleri tasdikten çıkmış» tır, Bugünlerde vilâyetlere gönde- Ayaktaki — Bacakları > daha — Kocamın kalbi çok zayıftır! ... zayıf olsa gerekt... —Alnan karikatürü)