3 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5004 Gündelik DENİZ ERKİNLİĞİ F.R. ATAY Sanfransisko'dan bir gemi ge- Kr, eğer isterse, Tekirdağından İstanbula yolcu taşırdı. Bu, an - cak, sömürge yahud yarı - sömür- gelerde olur; buralarda halk kö- lemen yahud yarı - kul'dur. 1 temmuz türk gemicilerinin deniz bayramı değil, bütün türk ulusunun büyük erkinlik bayram- larından biridir. Lozan'dan önce, türk kıyıları türk bayrağının gö- resi ve özlesi içinde yanardı; İi- manlarda binbir dil türkçeyi bo - ğardı; rıhtımlar, gezmenlere Şan- gay rıhtım boylarını hatırlatırdı. Osmanlı — imparatorluğu için Sıvas'a ve daha öteye demiryolu yapmak rus çarının emrine ve keyfine, kendi limanları arasında vapur işletmek yabancı kumpan- yaların hoşgörüsüne bağlı idi. Bu asırda kara ve deniz yolları, yani taşın ne demektir? Barış za- manı ekonomik gelişimin - ruhu, ve harb zamanı bütün hareketle - rin temeli demektir. İstanbul rıhtımına — yanaşan bir yabancı geminin — merdiven basamağında, bir yabancı mem - leketin toprağı ve bütün hakları başlardı. Türk kanunu, bir karış ötesindeki tahta basamağa çıka - mazdı. Koca imparatorluğun şe- hir kıyılarında bir sancak gölge- si boyunca hükmü yoktu. Ekonomi ve tecim bakımın - dan olduğu kadar, şeref ve onur bakımından 1 temmuz bayramı - nın önem ve değerini iyi anla - malıyız. 1 temmuz bayramı, de. nizde türk erkinliği demektir. Lozandanberi türk denizcili - gintn hiç bir yabancı kapitalin yardımı olrmaksızın ve hiç bir ö- dünç almaksızın, ne kadar hızla geliştiğini he » biliyoruz. Bu geli- şim karacı olduğu kadar denizci olan, toprağı olduğu kadar sula- rı da hükmü altına alan büyük türk'tüğün, damarlarımızda taşı dığımız kanının henüz özlüğün - den hiç bir şey kaybetmemiş ol- ması ile izahlanabilir. Kendi de. nizlerimizdeki deneçler tamam - landıktan sonra, türk deniz san - cağı, şeref ve sanımızı, tekrar, en uzak denizlerin kıydarma u - laştıracaktır. Sovyetler Birliği Japonyayı protesto etti Moskova, 2 (A.Â) — Sovyet hükümeti, japon - mançuko kuv- vetlerinin sovyet sınırmdaki sal- dırım hareketlerini protesto eden bir notayı japon hükümetine ver- mistir. Bu notada, 6 hazirandanberi sınırda olan on kadar hadise an - latıldıktan sonra — ki bu hadi - selerde rus askerleri ölmüş ve ya- ralanmıstır — bunlarm sovyet japon ilgilerini, Uzakdoğuda ba- rış eserini tehlikeye koyabilece &i gösterilmekte ve japon — man- çuko kuvvetlerinin bu gibi hare - ketlerinin soravı Japonyaya düş - tüğü bildirilmektedir. Notada deniliyor ki: « Sov - yet hükümeti, japon - mançuko gemilerinin sovyet içeri suların da gidip gelmesini her ne suretle olursa olsun kabul edemez. Ja - pPon - mancuko kuvvetlerinin bu gibi hareektlerine karsı koymak Üzere sovyet hükümeti en sert tedhirleri alacaktır ve bunun s0- mıclarından japon - mançuko sü- el ormnlarını soravlı tutacaktır. » B. Titüleska Londrada Londra, 2 (A.A) — Bay Ti - tülesko dün, Bay Baldvin, sonra da Bay Van Sittart ile görüşmüş tür. Bugün de Sir Samuel Hor ve Bay Edenle görüşecektir. Bu görüşmeler, başlıca orta Avrupa ve Balkanlar durumu ile ilgili olacaktır. Londra, 2 (A.A) — Roman - ya dışarı işler bakanı B. Titüles- ko İngiliz - alman - anlaşmasının merkez ve doğu Avrupası devlet- lerinin durumuyla olan ilgisi üze- rine ingiliz bakanlarımnın dikkati- ni çekmiş, anlaşmanın bu bölge- deki sonuçlarını anlatmış ve Al- manyanın diplomatik durumunu kuvvetlendirmiş olduğunu söyle- miştir. İni konun izahlarını yetsinmişlerdir. (Sonu 2 inci sayıfada) — Bükreşteki maç iz bakanları B. Titüles - kaydetmekle dır. Afyondan Antalya'ya Travers ve ray * döşenmeğe başlandı Afyon, 2 (A.A) — Bugün . ” yon - Antalya demiryolunun ge- çeği Üüzerinde ilk travers ve rayların döşenmesine başlanma sı dolayısiyle bir tören yapılmış- tır. Törende Afyon ilbayı, kolor- du komutanı ve pek çok kimse ler, büyük bir halk yığımı hazır bulunmuştur. Törenden sonra yolu yapmak- ta olan mühendisler tarafından 200 kişilik-bir: şölen “ verilmiştir. Sölen çok iyi bir hava içinde geç- miştir. Türkiye - Fenlandiya tecim anlaşması Bakanlar Kurulu, 6 haziran 1935 tarihinde Ankarada imzala- Fener- Guneş (Yuvmtiş)i nan Türkiye - Fenlandiya tecim 2-1 yendi Bükreş, 2 (A.A) — İki maç yapmak üzere Bükreşe gelen Fe- ner - Güneş karışık takımı bugün binlerce seyircinin önünde ilk ©- yununu Yuventiş adlı romen ta- kımiyle yapmıştır. — Karışık türk takımının güzel oynamasına kar- şın tomenler kornerden yaptık - İarı bir sayı ile ilk devreyi üstün olarak bitirmişlerdir. İkinci haftayımda daha ağır basan türkler sol açık ve sağiçin ayağı ile iki gol yaparak oyunu bire karşı iki sayı ile kazanmış - lardır. Karışık — türk takımının yüksek ve centilmen oyunu bütün seyirciler tarafından alkıszlanmış- tır. Türk sporcuların Bükreşe vardıkları günün akşamı Türkiye elçiliğinde şereflerine bir şölen verilmiştir. Almanya - Lehistan B. Bek bugün Berline gidiyor Varşova , 2 (AA) —Havas ajansı aytarı bil- diriyor: B. Bek yarın Berline hareket edecektir. Ma - roşal Pilsudski - nin ölümü üze- rine Polonya - nın tuttuğu yas dolayısiyle ge -« ciken bu gezi, Göring ve Gö - belsin Polonya- ya yaptıkları gö rete bir karşılıktı. Varşovada söylendiğine göre, gezinin özel sıyasal — bir anlamı olmamakla beraber B. Bek, iki ülkeyi ilgilendiren meseleleri al- man hükümet adamları ile uzun b:l:l' konuşmak - fırsatını bula - caktır. B. Bek Alman gazetelerinin sevinci Varşova, 2 (A.A) — Kurior Poranni gazetesi, Berlinden aldı- ğt bir telerafta alman çevenleri - nin Bay Bekin Berlin göreti ha - berini büyük bir sevinçle karşı - ladıklarını ve Bay Bekin henüz tanımadığı Bay Hitler ile şahsiğ değetindeki önemi kaydetmekte olduklarmı yazıyor. anlaşmasını onaylamıştır. Anlaşma 1 temmuz 1935 tari- hinden başlamak üzere yörütlüğe girecektir. ... B, TEMMUZ 1935 ÇARŞAMBA Meridian. 2 (4.4.) — - Amerika'da - Utman Keys kardeşler, hiç ara vermeden —— 27 gün 5 saat ve 33 dakika havada tutuna- rvak, bütün zaman rekorlarını kırmışlar- Her yerde 5 kuruş İtalyan - Habeş anlaşmazlığı avam kamarasında .Eden, İngilterenin barışçıl aracılığını Londra, 2 (A. A) —Dün öğ- leden sonra, B. Eden, Paris ve Romadaki gö - rüşmeleri hak - kında, avam ka- marasında di » yevde” bulun - muştlur, nce, orala- ra miçin gitmiş olduğunu izah eden B. Ede ingiliz — hül metinin, ing alman deniz an- laşması hakkın- da Fransaya a. paçık — izahlar - da bulunmak ve 3 şubat tarihli bildiriğde sayı - lıp dökülen bü - tün meseleler ü- nr:ııdeki ı:irüî- meleri imkânlı K olduğu — kadar SN çabuk ilerlemenin yollarını Fran- sa ile birlik olarak gözden geçir- Denizlerimizin erkinliğini bütün kıyı şehirlerimiz eşsiz gösterilerle kutladı Antalya'da: Kabotaj bakkının türk gemi- lerine geçmesinin onuncu yıldö - nümü denizciler ve halk tarafın - dan sevinçle kutlanmıştır. va İzmir'de: Kabotaj hakkının türk gemi - ciliğine verilmesinin onuncu yıl - dönümü dolayısiyle — dün büyük bir tören yapılmıştır. Deniz ku- lübünde toplanan denizciler, ön- de süel muzika olduğu halde A - tatürk alanına gelmişlerdir. Bu » rada törene erkinlik — marşiyle başlanmış ve türlü kurumlar ta - rafından Atatürk heykeline çe - lenkler konulmuştur. Bundan sonra gene önde mu - zika olduğu halde ilbaylığa ge - linmiştir. Burada önemli bir söy- lev verilmiş ve ilbay yardımcısı, bugünün denizciliğini anlatmış - tır. Buradan hareket eden deniz- ciler komutanlığa — ve oradan C. H. Partisine gelmişler ve Parti t tarafından karşılanmış - lar ve selamlanmışlardır. Öğle - (Sonu 5 inci sayıfada) ArAF Atatürkün teşekkürü İstanbul, 2 (A.A) — Cu - murbaşkanlığı Genel Sekre - terliğinden bildirilmiştir: Kabotaj hakkının türk de- nizcilerine verilmesinin onun- cu yıldönümünden ötürü yur- dun her tarafından gelen kut. lama yazılarına teşekkürleri- ni ile!ın_eğe, Atatürk, Anado- u Ajansını memur etmiç'r. Başbakanımızın teşekkürü Doğu gezisinde — bulunan Başbakan: İzmet İnönü, kıyı - larımızda kabotaj — hakkının türk bayrağına geçmesinin o - nuncu yıldöânümü bayramı do- layısiyle denizcilerimizden al- dıkları kutlamalara karşı te- şekkürlerinin iletilmesini A - :lı.ırdolıı Ajansına emretmişler- AAA B. Musolininin reddettiğini söyledi —a gazetesinin bastığı Habeşistanın bir haritasile B. Musolini'nin bir posu mek dileğini söylemiştir. İngiliz - alman deniz anlaşma sına gelince, B. Eden bunun hale- kında Fransa — hükümetine her türlü izahlarda bulunmuştur. B. Eden'in ünlü karikatürist Kesen tarafından yapılmış bir karikatürü B. Eden demiştir ki: « — Bu konuşmalar, meselâ h_ıv_ı andlaşması, hava kuvvetle- rinin azaltılması, doğu andlaş - ması orta Âvrupa — andlaşması, kara silahları uzlaşması gibi me- selelerin kotarılması işinde, iki devletin sıkı bir elbirliği yapma- ları gerektiğini göstermiştir. » (Sayıfayı çeviriniz)