July 4, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

July 4, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Polisimiz nasıl otacak? &K 5 Polisin kılığı düzeltilecek - Ceza sicilli bürosu kurulacak - Bekçi örgütleri düzen altına almacak - Kara yollarında gidiş geliş düzenlenecek - Polisin genliği sa Zlanacak - Polix apartmanları - İç Bakanlığı Güvenlik Genel Direktörlüğü için dört yıllık bir çalışma programı - hazırlamıştır. Gelecek 4 yılda yapılacak işler ara- sında polise verilmek istenilen dü- ılenle4 örgütlenme ihtiyaçları, po- l kseltme yolları ve polis ens- polis rosunun genişletil- Mesi, poli: kanununun de- Biştirilmesi gibi önemli konular- dan başka birçok yeni örgütler ve tedbirler vardır. Cumuriyet poli- sinin eşsizliğini ve örnek olması- nı sağlamak - için yapılacak olan yeniliklerin içinden birkaçını alı- yoruz: Polis kılıklarının düzeltilmesi: Cumuriyet polisinin kılığını, asrın ihtiyaçlarına uydurmak, şekil ve dış görünüş bakımından halk üze- rinde otoriter bir hale sokmak için Avrupada polis örgütü ileri olan devletlerin polis kılığı incele - Ankaranın ev buhranı bir çırpıda kotarılacak Hükümetin Ankara'nın bayın- dırlığı ve kirsların nomal derece- ye düşürülme i bakımından çok önemli ve kapsal bir girgide bu - kanduğunu sevinçle haber aldık. Bakanlık, uzun zamandanbevi dü- şünülüp yeritilmesi için inceleme- ler yapılan Ankarada devletin ku- racağı işyarlar evleri için pratik bir formül bulmuştur. Hazırlanıp Kamutaya gönde - rilmek üzere olan projeye göre Fi- nans Bakanlığı Kamutaydan 10 - 12 yılda ödenmek üzere 9 milyon :İ_fıııın harcasma yetki istiyecek- lr, Devlet uramı - ile polis okAulu arasındaki yerlere yapılması An- kara bayındırlık plâniyle kararlaş- mış olan geniş yerlerin bir. kısmı önce devlet tarafından alınmış, bir kısmı da aslında hazanenin ol- duğundan yaptırılacak evler için Yer parası verilmiyecektir. Yapılacak yerler işyarlara ki ra esası üzerinden verilecektir Hükümetin bu işler için harcıya - | cağı 9 milyon liraya karşılık elin - de her yıl işyarlara verdiği bir milyon liraya varan (otru parası) vardır ki bu para evler yapıldık - tan sonra işyarlara verilmiyecek ve hükümet aldığı parayı bunun - la ödeyecektir. Böylelikle (9) yıl sonra borç ödenmiş olacak vea işyarların ucuz ve konfurlu evler- de oturmaları imkânı bulunmuş olacaktır. İşyarlardan kesilen ot: ru paralarından başka çok az ve devamlı onarmalarla yeni yapıla- ra karşılık olmak üzere az bir ki - ra alınacaktır. Başşehrin en önemli ve haya - tiğ davasını bir çırpıda ve kökün- den kotaracak olan bu girişimi ankaralılara müjdeleriz. Aşağıdaki kroki yeni evlerin kurulacağı yeri göstermektedi mekte devam edilmektedir. Ha- zırlanmakta olan polis kılığı tüzü- gü ile yakında bu ihtiyaç da kota- rılmış olacaktır. Ceza sicilli bürosunun kurulması : Birçok suç işlemişleri gerekti - ği zaman kolaylıkla bulabilmek ve polisçe ceza görmüşlere karşı ön - leyici tedbirler alabilmeği sağla - mak için merkezde bir “ceza sicil- li dayresi,, kurulması için incele - geler yapılmaktadır. Tüze Bakan. lığı ile anlaşılırsa, bu işin tüzeden ziyade polisi ilgilendirmiş olacağı (Sonu $ inci sayrfada) Habeş meselesinde yeni durum B. Musolin! Paris, 3 (A.A.) — Diplomatik çevenler, Bay Eden'in, İngiltere' nin Roma'ya yaptığı önerge hak - kında Avam Kamarasına verdiği izahları hayret ile karşılamakta - dir. Önergeye göre İngiltere, ingi- liz Somalisinde denize kadar uza- nan bir toprak şeridini Habeşista- na vermeği tasarlamaktadır. Dlploml&!i çevenler Bay Ede nin son göretinde Bay Laval'e bu önergeden bahsetmemiş olduğu nu söylemektedirler. Bu çevenler İngiltere'nin Habeşistan'a verme- ği düşündüğü Zeila limanınım, bir fransız limanı olan Cibuti'ye ya kın olduğunu ve bu projenin, şim di habeş tecimine çıkat olan bu li mant tehlikeye düsürdüğünü ha - tırlatmaktadırlar. Bundan başka (Sont 2 inci sayıfada) 4. TEMMUZ 1935 PERŞEMRE Varşova, 3 (A.A.) — YVirmi beş ya- şında genç bir kadın nemül yapıda dört çocuk doğurmuştur. sıhhati Ânnenin çok iyidir. Daha dün düşman- dık, bugün arkada- şız, yarın dost olacağız Paris, 3 (A.A.) — Büyük harb. ta bağlaşık öon bir ülkenin delge- leriyle, on altı milyon üyesi bulu - nan alman eski harbcılar cemiyeti delgeleri arsıulusal bir kongre ha linde toplanarak aşağıdaki karar- ları vermişlerdir: | — Bütün memleketlerin eski harbçılarının barışa bağlılığı, ll — Uluslar arasında güveni yaratmak için arsıulusal uzlaşma- lara saygı lüzumu, N — Devamlı bir barış için a- na şart olarak silâhların buçlandı rılması, VI — Arsmulusal anlaşmazlık - ları yargıç usüliyle kotarmak lü zumu, V — Yukardaki fikirlerin ye - ritilmesi ve karşılıklı anlaşma için lâzım olan havayı yaratmak üzere eski harbeıların kendi aralarında devamlı surette değette bulunma- harı gerektir. Alman delegasyonu başkanı B. Oberlindober Havas Ajansına şöyle demiştir: “Daha dün düşmandık. Bugün arkadaşız, yarın dost olacağız,, Delgeler öğleden sonra, belli - siz askerin mezarına gitmişlerdir. Alman delegasyonu, nazi ve al - man rönkleriyle süslü bir çelenk kaymuştur. Başbakan Mardinde Mardik S'TAA.) — Başba < kan İsmet İnönü bugün Mardin'e gelmiştir. —.. — B. Bek Berline vardı Varşova, 3 (A.A.) — Polonya Dış Bakanı B. Bek bu sabah karı - sı ile birlikte saat B de Berlin'e varmıştır. Bay Bek istasyonda B. Hitler adına yönetgeri Bay Mays- mer, Dış Bakanı B. Nöyrat, yönet. ger Bay İdelov, protokol direktö - rü Kont Laseviç, Polonya büyük elçisi B. Lipski, Almanya'nın Var- şova'daki büyük elçisi Fon Molt- ke, leh kolonisi ve bir çok gazete- ciler tarafından karşılanmış ve is. tasyonda bir asker kıtası selâm likte Polonya büyük elçiliğine git- (Sonu 2 inci sayıfada) Her yerde 5 kuruğ Kronik. Servi ATAY Gazetelerde Bursa servilerinin kesileceğinden - bahsedildiğini ©- kuyanlar, derin bir üzüntü duy- muşlardır. Biz sayın Bursa - ilba- yını ve halkını tanırız. Onların, Bursa servilerinin değeri ne oldu- gunu bildiklerine şüphe etmeyiz. Bu haber doğru olmasa - bile, gazetelere geçmek için birkaç İd: şinin hatırına gelmiş olsa gerek- tir. Hayal ve gönüllerde, İstanbul minarelerle, Bursa - servilerle yer tutmuştur. Bursa'da servi bir ©- gaç değil, bir anıl'tır lstanbul Kasımpaşa seroilerini ve Kartal serviliğini kesmekle, kötü bir çiğır açti Künbilir. belli bu güzel ve eşsiz ağacı, yeşil va- rık gibi, derviş teberi. gibi, musur fesi gibi kaytaklık arta'ların - dan sayanlar, ve mezarlık servile- rini kaldırmakla bir layisism kah- ramanlığı yapmış — olduklarına inananlar var, Bunlar Paysa- ge yıkmanın, Reykel devirmek- ten, kabir sökmekten hiç bir ayrı: mı olmadığını bilmelidirler. İstanbul ve Bursa'da her ca- mi, her mezarlık, her çeşme kendi başına değü, bütün çevreleri ile birlikte, tabiatle karışık birer eser dirler. Bunların çınarlarına, ser- vilerine dokunmak, çinilerine ve sütunlarına dokunmakla birdir. Yeni mezarlıklar yapınız; mo- dern taşlar dikiniz; bu mezarlık- ları bahçeler gibi süsleyiniz. Fa- kat sanatın ve artistlerin hayran kaldığı cski birkaç mezarlığı (bunlar yalnız bir iki şehrimizde bulunur) ve bütün servileri barı- yınız. Bunlar yalnız turism bakı- mından değil, bir memleketin me- deniyeti ve kültürü anlayışı bakı- mından birer ayıraçtırlar. Paysage korumak tam avru- palı bir harekettir: Medeniyet ve kültür hareketidir. Bir şehre gö- rey karakteri veren ağaçları değil, kırda herhangi bir ağacı kesmek bile asyatı bir harekettir. İngilizler derler ki: “Eğer yapılan bir yol bir ağaca rastgelirse, ağaç durur, yol sapar.,, Bu söz, Kadıköyünde Altıyol çınarının kesilmekte olduğunu an- lattıkları bir zamanda yeniden hatırıma geldi. alarımızdı linamızı — ktı B