4 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

-4 TEMMUZ 1935 PERŞEMBE Polisimiz nasıl o'acak? ( Başı 1 inci sayıfada) kanağatyle büroyu güvenlik ge - nel direktörlüğüne bağlamak dü - şünülmektedir. Avusturya federal Kükümetinde — polis idaresinin önemli bir takım sebeblerle ceza işleri sicillini tüzeden devraldığı da gözönünde tutulmaktadır. & " İstanbul polis direktörlüğünün motosiklet ve Bisikletle mücehhez bir müfrezesi. | düzen altına | larda 144 kişi yaralanmış ve 23 ki- Bekçi örgütlerinin alınması: Çarşı uram ve kır bekçilerinin her yerde yersel ihtiyaçlara göre ü ive paralarının her yerde aynı bulunması ve bu aktırla rın düzenli olarak toplanılmasını merkezleştirilmiş bir usule bağlı - Hayvan hırsızlıkları, ekinlerin hayvanlara yidirilmesi gibi eko- momik bakımdan halkın ziyanına sebeb olan hâdiselerin önlenmesi için kır ve köy koruculuğunun po- lise yardımcı bir örgüt haline ko- nulması lüzumlu görülmektedir. Bunun için bir bekçileri örgüt- leme kanun projesi hazırlanmak- tadır. Bu kanunda yurdun dört bu- cağında ayrı ve aykırı usullerle halktan toplanmakta olan - bekçi paralarının da genel bir düzene bağlanması sağlanacaktır. Kara yollarını korumak ve gi- diş gelişi düzen altına almak; Şosalar, köprüler, tüneller, ge- çidler gibi bütün kara yollarının korunmasını ve bu yollar üzerin- de geliş, gidişin genel bir düzen altına alımmasını sağlamak için bir kanun projesi hazırlanmakta- dır. Devlet, il ve uraylara yapılış- ları ve korunmaları pek pahalıya —mal olan kara yollarının iyi tutul- ması ve geliş, gidişin güvenlik al- tına alınarak kazaların önlenme- «i ve taşın araçlarile bunları gü- deyenleri devamlı ve sıkı bir kon- trol altıma almayı en önemli bir Öödev saymaktayız. Her memlekette olduğu gibi bizde de taşın işlerinin zorağ- hbir sonucu olan kazaların ö- nemle göz önünde bulundurulma sı gerektir. Örnek olarak geçir- mekte olduğumuz yılını ilk dört a- yı içindeki kazaların listesini o- kursak bu kazaların önlenmesi i- çin, alıman tedbirlerin ne kadar ye- tinde olduğu anlaşılır. Son dört ay içindeki kazaların sayısı 121 dir. Sayısı bu kadar dolgun olan kaza- -— şi ölmüştür. Yazıların teknik incelenmesi; Yazılar aracile işlenecek höt- lem ve dolandırıcılık gibi, suçla- rın saptanmasında el ve makine yazılarını incelemek suretile o ya- zıyı yazanları meydana çıkarmak için Avrupa polisince yeritil- mekte olan teknik usulün bir büro aracile bizde de kurulmasını dü- şünülmekte ve bu yolda araştırma- lar yapılmaktadır. Bu sebeble de devlet işyarlığı- na gireceklerin veya sosyete ve fabrika gibi özel kurumlara gire- rek aylık ve akti ile çalışan bütün işyar ve işçilerin neliklerini sapta- mıya yaramak üzere el yazılarını çalıştıkları yönetgeye vermeleri i- çin bir kanun projesi hazırlanmak- tadır. Yabancıların geliş, gidişleri: Yabancıların memleketimize giriş ve çıkışları 1931 tarihli geçe- gen bir. kanunla çevrilmektedir. Gerek memleketimize çokça türist getirtmek, gerekse memleket içi- ne giriş ve çıkış ve memlekette o- turuşlarını kolaylaştırmak ve gü- venlik bakımından da eski kanu- nun eksik taraflarını tamamlamak. üzere yeni bir kanun projesi hazır- Tanmaktadır. Polisin genliği; Devlet ve rejimin güvenlik ve baysallığı üzerinde titreyerek, ge ce gündüz ödev görmek yükümün- de bulunan polisimizin bugünkü maddiğ hayatı üzerinde durmak ve genliği için esaslı kararlar ver- mek lüzumuna önemle işaret et- meyi bir borç bilmekteyiz. Gere- ULUS Spor Güreş birincilikleri Ankara Güreş Kurulundan: 1 — 5 temmuz cuma günü sa- at 20.30 da Halkevi salonunda 1935 güreş birincilikleri yapılacak- tır. Tolerans yoktür. 2 — Tartıya saat 17.45 de Ev- kaf apartmanı idman salonunda başlanacaktır. 3 — Hakemler: Muzaffer, Muh- sin, Hüsnü, Mehmed, Genç Meh- med, Hayri, Hicabi, Halil, Krona- metrör Saim, kâtibler İhsan ve Abdurrahman Nuri Baylardır. Atletizm birincilikleri Ankara Atletizm Kurulu Başkanlığından : 6 temmuz cumartesi günü saat 15 de ve 7 temmuz pazar günü sa- at sabah 8 de Gazi Terbiye Ensti- tüsü spor alanında 1935 mıntaka atletizim birincilikleri yapılacak- tır. Herkes gelebilir. kince hayatlarına değer verme- yen, cumuriyete sarsılmaz bir i- nanla bağlı olduklarını her fırsat ve suretle ispat etmiş olan türk polisinin genliği bir düşergedir. una bir örnek olarak Avrupa polisinin yükseltilmesi gösterile- bilir: Avrupa polisi, belli sencler içinde kadro dolayısile ve açık yer olmaması sebebile de yükselemi- yen polis işyarları bir önceki de- recenin aylığını otomatik olarak alırlar. Böylelikle hakları muha- faza edilmiş olur. Ve evli polis iş yarları çocukları ve karıları için para almış olur. Polis evleri, on- ların ucuz ve toplu bir halde otur- malarını sağlar. Polislerin toplu bir halde oturmaları yönetge için faydalıdır. Polis evleri: Cumuriyetin en bayrı bir bek- çisi olan ve ödevini büyük bir öz- verilikle yapan polisimizin genli- ği için düşünülen işler arasında ev azlığı olan yerlerde polis apart manları yaptırmak tasarı da var dır. Bu suüretle polisimizi sıhhiğ şartlara uygun olarak yapılan ve her türlü rahat etme sebeblerini toplamış kurağlarda oturtmak im- kânını elde etmiş olacağız. Tasarlarımızın başlıcalarından biri ölen ve hastalanan polislerin aylelerine ve kendilerine yardım hedefile bir (yardım sandığı) kur- maktır. Bu sandık, hazırlanacak öğre- neğin hükümleri içinde ölen arka- daşların aylelerini hiç olmazsa o ay için maddiğ kaygıdan kurtara- cak ve hastalanan polislerin ayle- lerinin bakım ve ilâç işlerini başa- racaktır. NOT: Polisimizin yeni örgüt- leri hakkında tasarlara yarın de- vam edeceğiz. MA _Memlekğğggîı_j Tire'de köylü çalışmaları Tire (Özel aytarımızdan) — Tire mizde köycülük hareketleri aldı yürü- dü ber köyde içtem bir çalışma — göze şarpmaktadır. Köy muhtarları genc ve Tire köy muhtarları kurstan çıkar ken hükümet okur yazar, çalışkan vatandaşlardan be- çilmişlerdir. Son defa açılan muhtarlar bilgi kursu çok iyi sonuçlar vermiştir. Hükümet konağı — salonunda — ilçebay Gafur Soylu, hükümet hekimi İsmail Hakkı, tarım İşyarı Şükrü ertiklerine ilgili dersler vermişlerdir. Hele ilçe baylığın dersi, kanun maddelerine da- yanmış köy bürasunun yaptığı, köylü- lerin beş yıllık kalkınma yolları, bu- günkü Kemalist köyeülüğü, örnek ta- vük, boğa, aşım konularında çok dur- muştür. Bu kurslardan muhtarlarımız çok asığlanmışlar ve bilgilerini bir kat daha artırmışlardır. Yurdumuzda (muh- tarlar uçağı) alınması için seve seve katılan Tirtemiz kây muhtarları birer lira değil ikişer lira vermek suretiyle uçak kurumumuza fazla yardımda büs, lunmuşlardır. Bundan başka köy ihti- yar kürüm üyeleri de birer lira vermek suretiyle bu vardıma katılmışlardır 1 merdiveninde TİRE KÖYLERİNDE RADYO Tire nümune köyleri, soysal ve ulu- Sal bir ihtiyacımız olan radyolardan bi- rer tanc ismarlamışlardır. -Köylümüz, şimdilik verilen konferansları ve mu- sikiyi dinlemekle hem asığlanmış hem de yorgunluğunu dinletmiş olacaktır. Fakat pek yakında hükümetimiz bu ö- nemli kurumu eline alırsa pek zayıf sesi duyulan Ankara ve İstanbul rad- yolarından kurtulmuş — ve kuvvetli is- tasyonların verimiyle önemli köy ve sıyasal ve ulusal konferansları köy ala- nında dinlemiş ve gereği gibi asığlan- mış olacaktır. Halkımızm dileği bu ö- nemli aydınlanma aracının bir an evel kurulmasıdır. ' ——— - Radyo programı ANKARA 19.30 - Sıhhiye vekâleti ssati 19.40 - Musiki : Vivaldi : Corrente Rameau: Gavotte Keman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 20. —- Sporcu konuşuyor 2010 - Dans musikisi 20.30 - Musiki: J. Wilhelmy: Ellegretto « —: Largo » — 1 Allegro Keman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 20.50 . Haberler. İNGİLİZCE Husust Ders ve Tercüme. İmtihanlara Hağırlama. Posta Kutusu 131 Ankara. 1—2757 — ————————”: ——— Sumer Bank'ın kamgarn ve yapma ipek fabrikaları Beş yıllık programa uygun o- larak Sumer Bankın kuracağı do- kuma fabrikalarından kamgarn ve yapma ipek fabrikalarının kurul- ması üsterilmiştir. Kamgarn fab- rikası Bursada, yapma ipek fab- a rikası da Gemlik'de kurulacaktır. j 3 4 di Fabrikaların yapısına eylül ayım- da başlanmış olacaktır, Yeni yapı işleri genel direktörü Bayındırlık Bakanlığı yapı iş- leri genel dikertörlüğüne bina iş- leri direktörü baş mühendis B. Kâzım Dinceraslan atanmıştır. Muhasebeci ve ARANIYOR Posta kutusu (509) Anka| — ra, müracaat. —0 Tefrika: 114 Gittikçe büyüyen bir sempati ile bi: man hekimlerini üzüp bitirdikten sonra ba- Bir gün, evden çıkarken, kapının önün- X3 g!s'un ramanı San Michelenin kitabı Türkçeye çeviren; Nasuhi BAYDAR Vazamı Aksel MUNT Buna cevab olarak gidecek başka yer ol- madığını, daha önce Roma'nın bütün otelle- tini dolaşmış bulunduğunu anlattım. Ötelin direktörü, kadını daha çok zaman orada tu- tımıyac.g.m bana çoktan bildirmişti. Sa. | htan akşama kadar bütün otel hizmetçi- leriyle kavga ediyor ve geceleri de, salonun. daki mobilyelerin yerlerini değiştiriyordu. Karısına vermekte olduğu parayı kese- mezmiydi? Kadm hayatımı kazanmak zorun- da kalacak oluran başı selâmete ererdi. Kadının yılda on bin dolar geliri vardı ve bu kadar bir Para da ilk kocasından geliyor- Amerika'da onu bir tarafa hapis ettire- mez miydi? Buna yere başvurmuştu, çünkü ONU, zırdeli saymıyorlardı. Deli sa- î.ı..ıılr için daha neler yapmak gerekti. Ben italyada hapis ettiremezmiydim? mizin yüzüne baktık. Adamcağız bana, doktor Cenkins'in yap- tığı istatistiğe göre, kadınm bir doktoru bir aydan fazla sevmediğini, ortalama heıab_a bakılırsa bunun on beş günü geçmediğini, benim de yakında sıramı savmış olacağımı söyliyerek kendisine acımamı ve gelgc:k bahara kadar bu işe dayanmamı rica etti. Ne yazık! doktor Cenkins'in istatistikle- ri doğru çıkmadı ve kadın Roma'da kalfiı— ğtm süre içinde benim en büyük işkencecim oldu. Yazın Kapri'ye saldırdı. Mavi mağa- rada kendini boğmağa kalkıştı. San Miche- le'nin bahçe duvarıma tırmandı. Az kaldı, hiddetten onu uçuruma fırlatıyordum, Bunu da herhalde yapacaktım, eğer kocası ayrıl- mamızdan önce bana, bin ayak yüksekliğin- de bir yerden aşağı düşmekle ona bir şey ol- mıyacağmı söylememiş olsaydı... Bu sözlere de inanmam için ciddiğ se- bebler vardı: ancak iki ay oluyordu ki yarı deli bir alman kızı, şu hepimizin bildiğimiz Pinçiyo duvarından atlamış ve yalnız bir ayak bileğinin kırılmasiyle bu işten kurtu- muştu. Bu kız, Roma'da yerleşmiş bütün al- şıma ekşimişti. Yalnız, onunla uğraşmak güç başarılır bir işti, çünkü Frölayn Klara'- da şiir yazmak için inanılmaz bir kolaylık vardı; günde - hepsi de benim adıma olmak üzere - on sayfa kadar şiir yazıyordu. İli:ba- har gelince - bu gibi hastalar baharda daha çok azdıklarından - onun beyinsiz anasma, kızı ile birlikte nereden gelmiş iseler oraya dönmiyecek olurlarsa Frölayn Klara'yı ha- pis ettirmek için elimden ne gelirse yapmak- tan çekinmiyeceğimi söyledim. Ertesi sabah Almanyaya dönme sözünü kendisinden al- dım. Gece yarısı Piazza di Spanya'yı doldu- ran itfaiye borularının gürültüsiyle uyandım. Evimin yanındaki Avrupa otelinin birinci katı yanıyordu. Frölayn Klara, gecenin geri kalan kısmını, sırtında gecelik gömleği ol- duğu halde, pek ateşli şiirler yazarak salo- numda geçirdi. İstediğini elde etmisti. Ateş onların salonundan çıkmış olduğu icin poli- sin yaptığı incelemeler bitinceye kadar, ya- ni bir hafta daha Roma'da kaldılar. Frölayn Klara bir bezi petrolladıktan sonra yakıp piyanonun içine atarak oteli ateşe vermişti. de, sıhhatin ta kendsi denilebilecek gibi kan- lr canlı ve - tanrıya şükür olsun - sinirleri — sağlam genc bir amerikalı kadınla karşılaş- tim, Acele işim olduğundan kendisine erte- si gün bakacağımı söyledim. Kendisinin de acele işi olduğunu, Roma'ya papayı ve bir — de bütün bir yıl, halası Salli'nin ayrıksınlık — etmesinin önüne geçebilmiş olan doktor Munte'yi görmeğe geldiği cevabını verdi. Halasını Amerika'ya götürmesi için kadına Bottiçelli'nin Primevera tablosunun çok gü- zel bir kopyesini vereceğimi söyledim; Bu- nun aslımı bile versem bu işle uğraşamıya- — cağını bildirdi. Halasına inan olmazdı. Ben şair Kits'in evini bıraktıktan sonra — onu satın almış olan “Keats Society,, içinde — Kits'in ölmüş olduğu ve benim de - günüm gelmiş olsaydı - ölebileceğim odanın kapı- sını, bilmem, değiştirtemiş midir? O odanın eski kapısı, bugün de, yerinde ise sol köşe- sinde ve bir adam boyu yükseklikte bir kur- - şun deliği de bulunmak gerektir. Bu delik camcı macunu ile doldurulmuş « ve Üstü de — tarafımdan boyanmıştır.