7 Temmuz 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6 büyük cilt Her cildin fiyeti: 80 kuruş AKŞAM NEŞRİYATI ——— Sene 17 — No. 6004 — Komedi devam ediyor Habeşistanın bir obabtiyarlığı var; Mavi Nil kaynakları, onun topraklarındadır. Mavi Nil, Mr sırın can damarı büyük Nil nehi- rini besleyen en değerli ayaklar- dan biridir. Habeşistandan gelen sular olmasa Nil, yazın kururmuş. Nil olmasa, bugünkü zengin ve bereketli Mısır, kızgın, öldürücü bir çöl haline gelir, Mısır Nil de- mektir, Nil de Mısır... Mısır ol Thasa İngiltere Süveyş kanalını elinde tutamaz. Bu geçit İngiltere- nin elinde olmasa Hindistan yolu tehlikeye girer. Habeşler iyi adamlardır. İngi- lizlere düşman olmak, durdukları yerde Nil kaynaklarını kurutmak, yahut Mavi Nilin yolunu çevirmek akıllarından geçmez. Sudanm al- tında Habeşliler oturdukça İngi- lizler de Mısırda rahat ediyorlar. Oraları ya İtalyanların eline ge- çerse?... > Habeşlilerin bahtıyarlığı bura- dadır. Kendi davalarına bir avu- kat buldular: İngiltere, Habeş - İtalyan işini uysallıkla düzeltme- ye çalışıyor, İtalyanlar Nil dibine yerleşmesinler diye... Habeşlilerin bir bahıtsızlığı var: Denize çıkıtları yok. Habeş ilin- den Kırmızı denize çıkmak için birtek liman var ki, bir tek demir. yolu ile Adisababaya bağlıdır: Cibuti. Bu liman da Fransız top- rağındadır ve - Fransızlarındır. 'Tam onun yanında, gene deniz kı- yısında İngilizlerin bir parça top- rakları var. İngiltere diyor ki: «Ben bu topraklarımda - İngiliz Somalisinde: Habeşistana bir ko- ridor, bir de liman vereyim, Ha- beşliler sevinsinler. Buna karşı» lik Habeşistan da İtalyaya birçok şeyler versin, bu iş kavgasız bit- | i içinde bırakıyordu, sin...» «Hayır, olmaz!» diyorlar, Fran- sızlar «olmaz» diyor, çünkü Ha- beşistanın kendi limanı — olursa fransızların Cibuti limanı işsiz ka- ir, söner, İtalya çolmaz» diyor, çünkü abeşistanın kendi limanı olursa dilediği 8 ilâh getirir... Habeşistan ne diyor? Onun hiç bir şey dediği yok, çünkü ne ona | keseden liman sunanlar, ne de onun topraklarını paylaşmak isteyenler ona hiç bir şey sormu- yorlar, , Sonra da: «Aman diyorlar, Milletler Cemiyeti o prensiplerin- den dişari çıkmıyalım, Bu pren- siplerin başı, hak ve adalettir. Komedi devam ediyor, — N.S. İN lik umumi mağaza burada Ankara 6 (Akşam) — Umumi mağazaların kurulması faaliyeti vam ediyor. Bu iş için lâzım | gelen sermaye mevcud olduğun- dan yakında tatbikata © geçilecek lk umumi mağaza İstanbulda açı- tır, Vagon inşaat atelyesi Ankara 6 (Akşam) — Adapa- Zarında, Adapazarı Türk ticaret ankası tarafından bir Alınan Srupundan satın alınan demir ve tahta işleri o fabrikasının vagon Djaat atelyesi haline getirilmesi Fiati her yerde 5 kuruş A Vaşington 6 — M. Ruzvelt ile Dış bakanı M, Hull arasında yapı- ratoruna Amerikanın cevabi no- tasını bildirmiştir. Amerika, bu ce- vabında, Habeş - İtalyan anlaş- mazlığında derhal hiç bir mü- dahelede bulunamıyacağını diriyor ve diyor ki: «Birleşik Amerika hükümeti, le, İtalya ile Habeşistan arasında çıkan anlaşmamazlığın halli için Milletler cemiyeti tarafından sarf. edilen emekleri ve meselenin bir hakem komisyonuna verilmesini kıvanç ile takip ediyor, Amerika hükümeti, hakem ko- misyonunun iki ilgili tarafı mem- | dün öğleden sonra Türkiye büyük nun edecek bir tesviye tarzı bula» cağını umar. Birleşik Amerika hükümeti, Pa- ris andlaşmasını i olan İtalya - Haböş © anlaşamazlığını halletmek için sulh vasıtalarından Dünkü sıcak Hararet gölgede 32 dereceye kadar çıktı Dün İstanbulun en sıcâk günle- rinden biri idi. Yakıcı bir güneş etrafi kavuruyor, herkesi kanter Dün öğle vakti dairelerden, ti- carethanelerden çıkanlar bir par- ça hava almak, serinlemek için bo- gaza, deniz kenarlarına, plâjlara gitmişlerdir. Havanın bu sıkıcı tesiri geç va» kite kadar devam etti. Dün gök gede hararet, 32 dereceye kadar fırlamıştır. Bu sene havalar düne gelinciye kadar bu derece ısınma- mıştı. Paris elçimiz M. Lavalla görüştü Paris 6 (A.A.) — Bay Laval elçisi bay Suadı kabul etmiştir. DÜŞÜNCELER Yolculuk kaç türlü olur? Yolculuk kaç türlü olur? Hayır, sor- sormak daha doğru: Yol. SA ik işin kç yola bap var Bunun cevabını şöyle verebilirsiniz. — Yolculuk arabayla olur, atla eşekle olur, otomobille, bisikletle, motosiklet. le olur, trenle, tramvayla yelkenli yel-, kensiz gemiyle, uçakla, zeplinle olur. Daha ne bileyim? Yaya yürüyerek olur. Cevabınız doğru, yalnız tamam değil, İ Yalnız İstanbulda yapılan bir yoleuluk vardır ki, onu unuttünuz. Butun adı: sAyakta dikilmek» yolculuğudur. İstan. bulda oturup ta hiç olmazsa günde bir saat böyle bir yolculuk yapmıyan yok- | tur. Ben kendi payıma her gün bir bu- cuk saat bu yolculuğu şöylece yapıyo- rum: bil. © bütün dünya milletleri arasında (; barışın muhafazasına büyük bir * önem (ehemmiyet) verdiği cihet. AKŞAM PAZAR — 7 Temmuz 1935 Amerika menfi cevap verdi merika, Italyan - Habeş ihtilâfına karışmıyor 2 bin Macar işsizi gönüllü gitmek istiyor, Fransa açıktan açığa İtalyayı tutuyor lan görüşmeden sonra Amerika | i dış işleri bakanlığı, Habeş impa- Habeş Imparatorunun müdahale talebine menfi cevap veren M. Hull başka herhangi bir tedbire baş vu- racağı ve yahut bu andlaşmaya ten bile istikrah duyar.» (Devamı 4 üncü sahifede) Halk bankası Şimdilik sermayesi 3 . . milyon lira olacak Ankara 6 (Akşam) — Ekono- mi bakanlığı küçük esnafın kredi ihtiyaçlarını sağliyacak ve müra- | bahacıların elinden kurtaracak | olan halk bankaları ve halk sen- dikalarının kurulmasi hakkında. ki tetkiklerini iletiletmiştir, Halk bankasının sermayesi şirn- dilik üç milyon lira olacaktır, Ticaret odaları Ankara 6 (Akşam) — Ticaret odaları, yeniden kurulacak olan bölge başkanlıklarına bağlana. caktır. Bu suretle toplu çalışma. lar temin edildikten sonra ticaret odaları faaliyetinin daha verimli olacağı umuluyor. Bölge başkanlıkları, merkeze bağlı olacaktır. yorum, hayır tramvayda ayakta duru. yorum. Tramvaydan inip, hayır, tram. vayda ayakta durmaktan iskelede ayak- ta durmağa geçip vapura , biniyorum. Hayır, vapura binmiyorum, bir yarım saat vapurda ayakta duruyorum. Vapur» da ayakta durmaktan yine trâmvayda ayakta durmağa geçiyorum. Böylelikle bir buçuk sant cayakta dikilmek» yol. culuğundan doya doya #müstefit» oluyo- rum. Ve istiyorum ki, bu dinlendirici bu güzel yolculuktan benim gibi, tramvay, şirketleri, vapur kurumları direktörleri ve meclisi üyeleri de tad alsınlar, On- lar da otomobillerinden, motörlerinden filân vaz geçerek bir yolcularin beraber 4 Cüceler ve Devler memleketinde Bütün dünya gençliğinin en çok sevdiği kitap Türkçeye çeviren: Ercüment Ekrem Talu Fiyeti: 75 kuruş AKŞAM NEŞRİYATI Gulliverin seyahatleri renkli kapak içinde ciltli ve renkli resimlerle. süsiN Telefon: 24240 (İdare) - 24249(Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Türk kuşu, Istanbul ve İzmirde de açılıyor Hokteben planör okulunda sekiz üye staj gördükten sonra iki yeni: kurumda öğretmen olacaklar Ankarada açılan Türk kuşu kurumundan çok iyi sonuçlar alın- maktadır. Ankarada üyelerin sa- yısı gün geçtikçe artmakta, bir çok vilâyetlerimizden de üyeliğe yazılmak istiyenler çıkmaktadır. Hava kurumu genel merkezi- nin elde ettiği sonuca göre, halk motörsüz tayyare kullanmağa çok fazla heves etmektedir. Bu 80- | nuç İstanbul ve İzmirde de Türk kuşu kurumları açılması tasavvu- runu kuyvetlendirmiş ve buna esas | itibarile karar verilmiştir. İzmir ve İstanbul Türk kuş | larının “açılmasından evvel bu kurunilar için muallim yetiştiril. mesi göz önünde tutulmuştur. Ankara Türk kuşu kurumuna de vam edip ilk tahsillerini bitiren- lerden sekiz üyenin, Kırımdeki Hokteben yüksek plâtör okuluna gönderilmesi kestirilmiştir. Bun- ların arasında, bir de bayan var- dır. Sekiz üyenin seçilmesi evvel gün Ankarada yapılmış, açı- müsabakada bayan Sabiha, bay Muammer, Ali, Said, Tevfik Mustafa, Ferid ve Nureddin ka- zanmışlardır. Bunlar masrafları hava kurumu tarafından verilmek üzere gönderilecekler ve Hokte- bende üç ay kalacaklar ve staj- larımi tamamlıyarak muallim ola- caklardır. Dün şehrimiz hava kurumuna gelen habere göre; sekiz üye salı günü şehrimize gelecekler, ve çar- şamba günü Çiçerin vapurile gi- deceklerdir. . Üyelerimiz Hoktebendeki staj- ları üç ay kadar devam edeceği için bu zaman içinde İzmir ve İs- Tayyare cemiyeti başkanı B. Fuad tanbul Türk kuşu kurumlarının yerleri hazırlanmış olacaktır. Üye- lör stajdan döndükleri zaman İz- mir ve İstlanbul Türk kuşu kı rumlarına muallim olacaklardır. Bir haftadanberi şehrimizde bü- Tunmakta ölan hava kurumu ge- nel direktörü Rize saylayı bay Fuad şehrimizde açılacak Türk kuşunun birile de meşgul olmuştur. Haber adığımıza göre; İstan. bul Türk kuşu kurumu ya Yeşil köyde kurulacak, yahut ta tayyas reci bay Vecihinin yerinden istifa- de edilecektir. Bu hususta tetki- kat yapılmaktadır. Buralardan istifade edilemezse başka yer aranacaktır. Alâkadar. larin sağladığına göre, İstanbul Türk kuşu kurumları nihayet dört ay içinde çalışmağa başlamış bu- lunacaktır, 7 AKŞAM tenis turnuvası dün başladı Birinci oyunda Ankara, ikincisinde a Istanbul galib geldi Ankara - İstanbul tenis maçından iki görünüş Gazetemiz, — tarafndan tertip edilen tenis turnuvası müsabaka. zi onti 5 p kaşık simdeki Dağcılık klübü kortla- rında güzide bir seyirci kafilesi D mi 4 ünci d i ncü sal ği