11 Temmuz 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Temmuz 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Çinde nehirler taştı, bir çok yerler tamamile su altında kaldı. —- — No, 6008 — Sene 17 Fiatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 11 Temmuz 1935 —ama aaa Karışıklığa doğru «Ummadığın taş baş yarar» derler. Küçük sebepler bazen bü- yük hâdiseler doğurur. Yıllar ve yıllar geçer, Habeşis- tanın adını kimse ağzına almaz- dı. İtalyanın, Afrikadaki bu zaval li ülke ile uğraşmasından Avru- panın rahatı kaçacağımı da'aklına getiren olmamıştır. Halbuki Avru- pa, birkaç haftadır bütün işlerini unuttu, Habeş meselesile uğraşı yor, Bu uğrasma ve didişmenin in- sanlık, adalet, hak duygularile ilişik noktası yoktur, Ortada dö- nen, Milletler cemiyetini kurtar. mak meselesidir, Habeşistan Cenevreye baş vur- du, Uzlaşma istedi. Milletler cemi- yeti yasası, bir devletin durup du- rurken başka bir devlete saldır. masına izin vermiyor, Saldıran devlete karşı, bütün devletlerin birlikte harekete geçmesini emre- diyor?, İtalya, Habeşistanla - savaşırsa ne olacak? Milletler cemiyeti, ya ciddi işe karışacak, yahut hiç al dırış etmiyecek... Her iki ihtimalde de Milletler cemiyeti ölmüş demektir, Birinci ihtimal, yani İngiltere. hin istediği gibi, Milletler cemi. yetinin hemen işe karışıp İtalyaya karşı zorluk tedbirleri alması bir taraftan faydasız kalacaktır. Çün- kü hiç bir büyük devlet bu za- manda, Habeşistanın hatırı için | İtalya ile bozuşmayı göze almiya- caktır. Nasıl ki, Fransa böyle bir işe yanaşmayacağını açıkça söy- | Tiyor. İngiltere de tek başına bu tehlikeli yola sapmaz, Bundan başka, Milletler cemi- yeti eğer İtalyaya karşı kararlar almaya kalkarsa, İtalya, Cenevre- den çekilebilir. Amerikasız, Ja- ponyasız, Almanyasız, İtalyasız bir Milletler cemiyetini yaşatmaya imkân yoktur, İkinci ihtimel, yani bu kadar işe karıştıktan sonra, İtalya - Ha- beşistan harbinde seyirci kalması, Milletler cemiyetini dünya karşı- sında çok gülünç ve aşağı dereğe- ye düşürecek, bu kuruma artık kimse inanmıyacaktır. Japonya- nın Çinde yerleşmesine engel ola- mıyan Milletler cemiyeti bu ikin- ci denemeden sonra dünya gözün- de ölmüş demektir. Bu manevi | ölüm, maddi ölümden beterdir, Demek oluyor ki, İtalya Habe. şistana harp açarsa (bu kadar as keri Afrikaya bir gezinti için gön. dermediğine ve bu milyonları eğ- lehce için harcamadığına (göre açacaktır) Milletler cemiyeti ölü- me süreklenecektir. Bunun için- dir ki, İngiltere - Fransa < İtalya .Arasinda son günlerdeki konuşma ve danışmalar, Habeşistanı kurtar- mak arzusundan değil, Milletler cemiyetini ölümden korumak kay- Sısından ileri geliyor. Bunun çaresini bulmak güçtür. talyanın Habeşistanda yerleşme- sine İngiltere razı olmadığı için, Öyle bir ihtimalde Londra hükü- Metinin bir daha Avrupa politi- İ Ekonomi bakanı bay Celâl Ba- yarın başkanlığı altında bulunan mütehassıslardan mürekkep bir heyet, Rusyadaki endüstri mües- seselerini gözden geçirmek üzere dün akşam Sovyet bandıralı Çiçe- rin vapurile Odesaya hareket et- miştir, Bay Celâl Bayar vapurda Ata- türk namına baş yaverleri ve ge- nel sekreteri, vali ve belediye reisi ve diğer bir çok zevat tarafından Intransigeant mem.» gazetesinin Ro-| ma muhabiri bil diriyor: t Eski Avusturya Macar O İmpara- toru Şarlın bü- yük Oğlu ve Avusturya tahtı namzedi Arşidük Ottonun, Italya kralı Viktor Emanvelin kızı prenses Mari ile evleneceği şayi- aları yeniden do- - laşmağa başla- prenses, hazırlığını teşebbüslerde Paris 10 — Habeşistanda mu- | harebe başlamak üzere olduğuna dair dün gelen haberlerin doğru olmadığı anlaşılmıştır. İtalya he- nüz hazırlığını bitirmemiştir. İtal- iz karışmamak kararını ver. İ mesi de beklenir, Bu da Avrupa- İ- daki kargaşalığı arttıracak bir se- İ | beptir. — NM, S. yıldanberi tanışmaktadır. Aralarında bir Ekonomi Bakanı Ekonomi bakanı Celâl Bayarın vapurda çekilen resmi uğurlanmıştır. Ekonomi bakanile birlikte gi- den heyet on iki kişiden müteşek- kildir, Celâl Bayar ay sonuna ka- dar Rusyada kalacak, sonra Kar- lisbarda giderek on beş gün kür yapacak, ağustosun yirmisine doğ» ru dönerek İzmirde 9 Eylül pana- yırını “açacaktır. Heyetin diğer âzalari Rusyadan sonra merkezi Avrupada da etütler yapacaklar ve seyahatleri iki sy sürecektir. Arşidük Otto,ltalya kralı- nın kızile evlenecekmiş a sevgi başlangıcı bulunduğu zannedilmektedir. Italya kralı, bundan iki yıl evvel böyle bir evlen- meye razı olmatmıştı. Herhalde bu hususta şimdilik verilmiş bir karar yoktur. Söylenenler, bir takım tahminlerden ikarettir. Italya henüz harp bitirmemiş Japonya harbin önünü almak için bulunacakmış yan erkânı harbiyesi harekete baş- lamak için en az 400 bin kişiye i ihtiyaç olduğu fikrindedir. Şimdi- ki halde Afrikada İtalyan ve yer. li askerlerin sayısı 200 bini bulma- mıştır, Bundan başka sahilden uzak- laşan askerler su bulmakta güç- lük çelciyorlar. Birçok kuyular (Devamı 4 üncü sahifede) Sultanahmeddeki araş- tırmada eski Bizans sarayının temeli bulundu — Telefon: 24240 (Idare) - 24249(Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) gitti | Eski Bizans saraylarının temelleri bulundu mu? Yapılan araştırmada ufak ufak çok kıymetli mozayikler meydana çıktı Toprakla karışık mozayikler kalburdan geçiriliyor Sultanahmed camiinin arka- sinde, Kabasakal mevkiinde Bis | sahi saraylarının (temellerinin araştırılmasına başlandığını yaz- inıştik. Araştırma bir hafta içinde edilmiştir. Camiin vakfiyesinden olan kemerlerin baş tarafında kağ- malar derinden boşluk gürültü. leri getirmeğe başlamiş ve kaz- mağa bu noktadan da devam edil mesi kestirilmiştir. Evvelki gün bu noktadan başlanan araştırmada retlerden Bizans sarayları mey- danlarina rastlandığı anlaşilmiş- tir, Dün kendisile görüşen bir mu- profesör bay Bakster şu malâmatı vermiştir raylarının burada bulunduğuna dair olan kanaatimizi kuvvetlen- dirmiştir, Gerek vilâyet ve gerek İ müzeler idaresinden çok kolay- lık görüyoruz. Bu sayede kazık — «Kızımızı mesud edeceğim» diyor!.. wfsk ve çok eski senelere aid mer- Şiğü harririmize araştırmayı idare eden ; di Bizans sarayının temelinin «— Çıkan işaretler, Bizans s8- | #zlunduğu sanılan yerde araştırma ması çok güç olan bu yerden az zaman içinde iyi ve tam bir sonuç elde edeceğiz. Şimdi büyük bir mermer tabana rastladık. Bizans (Devamı 4 üncü sahifede | — İnanmal... Çapkının bir otomobili bile yokl... —Alggan karikatürü — m