6 Ekim 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

durmadıkça Italya İstemiyor Ingiltere, Habeş harb! müzakereye girişmek Sehe 18 — No. 6095 — Fiati Hap yerde 5 kuraş AKŞAM Habeş cephesinde muharebeler bütün şid- detile devam ediyor. Iki tarafın zayıatı büyüktür (Son telgraflara göre İtalyan-Habeş Sephesinde güzl vaziyet şudur: İtalyanlar, şimalde Eritre cephesinden 85 kilametre uzunluğunda bir cephe üze- rinde 100,000 mevcutlu altı. fırka ile taarruza başlamışlar, sol cenahları ile ilk hamlede Adişratı alarak cenuba ve cenubu garbiye sarkmışlardır. . İtalyan merkez kolu, hâlâ Adun önlerinde mu- harebe etmekte, sağ cenah kolu da Adua önünde harp etmekte olan Habeş kuv- vetlerine yardıma koşan Ras Ayun kuv- vetlerini Aksum bölgesinden (pür kürterek, o batıdan OAduayı sarmağa uğraşmaktadır. Eritre cephesinde, İtalyan cephesinin en son cenahını teşkil eden diğer bir İtalyan kolu, Musaali dağını aştıktan sonra Âdisababa-Cibuti demiryolunu ve Habejlilerin Fransız Somalisi ile irtibat- larını kesmek suretile Habeşlilerin deniz- den mühimmet ve cephane almalarına mâni olmak — için o cenuba doğru ileri yürüyüşe devam etmektedir. Cenupta Somali cephesinden taarrı- za geçen İtalyanların hedefi, simdiki halde, bir kısım Habeş kuvvetlerini üzer- lerine çekerek şimalden taarruza geçen asıl İtalyan ordusunun işini olaylı mak ve Musaali dağından sarkan İtak yan en sol cenahile beraber, Cibuti de- miryolunu kesmektir. Bu cephede İtal- yanların ileri hareketlerine engel olan #ey, şimalde olduğu gibi sarp ve yalçın dağlar değil, Ogadan çölüdür. İngiliz kaynaklarından gelen haber- lere göre İtalyanların 3 günlük harekât Sinasında, işgal ettikleri Habeş toprak- emen genişliği 3,000 kilometre murab- ardır, Adis-Ababa 5 (A,A.) — Reüter ajansı bildiriyor: Habeşlerin Adu- Yı olduğu gibi Adigradı da hâ- lâ muhafaza etmekte oldukları burada ifade edilmektedir. Adun- nin şimalindeki düşman kuvvet leri Habeş siperleri önünde umud- suz bir muharebeye girişmiş bu- lunmaktadırlar, Göğüs göğüse yapılan çarpış malarda süngü ve hançer kul lanılmakta fakat, hiç bir taraf kayde değer bir üstünlük elde ede- memektedir. Çok telefat vardır, Ogaden cephesinde Gorahanın şimali şarkisinde, Gerlorubi mev- kii etrafında çete muharebeleri yapıldığı bildirilmektedir. Adis Ababa 5 (A.A.) — Adux önünde çok kanlı bir muharebe devam etmektedir. İtalyanlar bu muharebede bütün asri silâhla- rini kullanmaktadırlar. Her iki tarafın zayiatı ağırdır. Adigrat önündeki muharebe- ler devam etmektedir. Kayalıkla- da mevzi alan Habeşliler, şidet- mukavemet ediyorlar. Burada zâyiat ta çok mühimdir. İtalyan- lar, Habeşlerin mukavemet gös- termek niyetinde oldukları bölge- lerde günde takriben yedi kilo- Metre ilerlemektedirler. Adis - Ababa 6 (A.A.) — Sü tekzib 4DİS. 48354 HABEŞİSTAN Isalyan #uvveklerinn ıygal ettikleri yerler PAZAR — 6 Teşrinievvel 1935 © Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban)'x 20113 (Klişe) Adua etrafında göğüs çok kanlı muharebeler oluyor Habeşliler bu cepheye yenir- İtalya, Ingiltere ve Fransa den 100 bin asker gönderdiler! ile anlaşmaya çalışıyor Süngü ve hançer muharebelerinde iki tarafın da uğradığı zayiat mühimdir. Bir Italyan tebliği Italyanlar arasında kaçanlar olduğunu ediyor İtalyan taarruz istikametlerini ve harp sahasını gösterir harita te etmek üzere Ankobere gif. , üzerine tazyiki arttırmak hedefi. miştir, ş Bizzat imparator karargâhını tesis ederek harekâtı idare etmek istiyor. İmparator ve imparatori- çe şehri dolaşarak halkı müda- faa tertibatı almağa davet etmek- | tedirler. Saray, istasyon ve diğer bazi noktalar hava hücumlarına karşı müdafaa topları ile muhafaza altına alınmışlardır. Diplomatlar, arsiulusal duru- mu görüşmek üzere dün bir top- latı yapmışlardır. Adis - Ababa 5 (A.A.) — İm- parator, Gojjam mıntakası kuman- danı Ras İmuya verdiği emirde, şimdi 50 bin kişi ile Adigrat mın- takasında Ras Seyumun imde dına gitmekte olan Ras Kassanın yerini tutmak üzere ilerlemesini bildirmiştir. italyan tebliği Roma 5 (A.A.) — Resmi ma- hafilde Aduanın İtalyanların eli- ne geçtikten sonra tekrar Habeş- ler (o tarafından o zaptedildiğine | dair olan haberler yalanlanmak- tadır. Bu dakikaya kadar Adua İtayan askerleri tarafından işgal | | edilmemiştir, Cumartesi günü yapı- ın süel hareketler yalnız. ni takip etmiştir. ) Habeşistan müdafaası için çok mühim olan bu mevkiin önümüz- deki günler zarfında belki de ya» rınki pazar günü İtalyanların eli- İtalyan askerleri arasında fi. rar edenler bulunduğuna dair olan haberler de yalanlanmaktadır. İtalyan zayiatı pek azdır. Ma- amafih şimdiden bir rakam söy lemek imkâni yoktur bir kamyon orada viraj dönerken, sarsıldı, üstünden koca koca odunlar, sokağa döküldüler, Sağa sola göğüse ingilizler, Habeş harbi devam ettikçe müzakereye girişmiyecekler Onüçler komitesi Italya aleyhinde ve Habeşistan lehinde bir rapor hazırlıyor delege ile Londra 5 — Times gazetesi, İn- giliz Dış işleri bakanı ile İtalyan büyük elçisi B. Grandi arasında dün yapılan konuşma hakkında u- zun malümat vermektedir. Gazetenin yazdığına göre, M. Musolini, Paris ve Londradaki bü- yük elçileri vasıtasiyle yeni konuş» ma tekliflerinde < bulunmuştur. M. Grandi sir Samucl Hoara M. Musolininin çok samimi bir mek- tubunu vermiştir. Bu mektup, İtal Bugün İstanbulun kurtuluş bay- ramıdır, Bundan on üç yıl önce, bugün kahraman ordumuz, #ene- lerce ecnebi işgali altında inlemiş olan İstanbulu kurtarmıştı. İstanbul halkı bu büyük bayra- mı, fevkalâde bir törenle kutlula- dökülmüştür. Kutlulama progra- mi mucibince geçit törenine işti- rak edecek süel kıtalar. okullar, izciler, esnaf kurumları, saat do- kuzda Sultanahmed meydanında toplandı. Saat onda her taraftan toplar lar düdüklerle bu sevinçli günü zun 6 teşrinievvelde şehrimize a- yak bastığı âne tesadüf ediyordu. Onu beş geçe geçit törenine baş- miz, arkada okullar, izciler ve tanahmed meydanından hareket İngiliz Baş delegesi lord Eden Cenevrede diğer bir mış, şehir baştan başa bayraklarla | donanmış, binlerce halk sokaklara | atılmış ve limanda bulunan vapur- kutlulamışlardır. Bu saat, ordumu- lanmış, önde kahraman askerleri- | esnaf kurumları olduğu halde Suk görüşürken yanın Paris büyük elçisi tarafın. dan M. Lavale verilenin aynidir. M. Musolini anlaşmazlığı genişle- tebilecek her türlü teşebbüslerden çekineceğini bildirmekte ve her iki büyük devletle teşriki mesai arzusunu bildirmektedir. İtalyan hükümet başkanı, son hâdiselerin, İtalyan durumunda hiç bir değişiklik yapmadığını ve eğer (Devamı yedinci sahifede ) Istanbulun kurtuluş günü .büyük törenle kutlulandı ne düşeceği iddia edilmektedir. | Taksimde Cumuriyet anıtına be- lediye tarafından bir çelenk ko- nulduktan sonra istiklâl marşı çalınmış ve bir çok hatipler tara- ! fından hararetli söylevler söylem miştir. Öğleden sonra belediye namına bir heyet İstanbul kumandanlığı- na giderek şehrin orduya karşı beslediği minnet duygularını arze- decektir. Bu gece şehir baştan ba- şa fenerlele donanacak ve bu ak- şam Perlepalas otelinde şarbay il bay Muhiddin Üstündağ tarafım dan bir şölen verilecektir. Tarım bakanı .. . dün geldi Doğu illerimizle Karadeniz sa hillerinde bir inceleme gezisi yas pan Tarım (Ziraat) bakanı bay Muhlis Erkmen dün Erzurum va- purile şehrimize gelmiştir. Tarım bakanı, bu gezisi hakkım da bir mühartirimize şunları söy- lemiştir: Di