5 Ekim 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Ekim 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bulgaristanda sulkasd hazırlığı yüzünden yeni tevkifler yapıldı Habeşistanda şiddetli muharebelep” başladi, bir çok ölü — m Filyan piştarları Aduanın ' kapılarına vardılar Bütün cephelerde çok kanlı muharebeler oluyor, Adua düşmek üzeredir mmm Habeşliler gece hücumlarile Italyanlara zayiat verdiriyorlar, CUMARTESİ — 5 Teşrinievvel 1935 Italya - İngiltere arasında şimdilik harb ihtimali yok Konseyin, Italyaya karşı alacağı zecri tedbirler ehemmiyetsiz bir takım mali takyidlerden ibarettir Italyanın ilk hamlede kazanacağı muvaffa- Habeşliler Volo dağlarında toplanıyor. Aduayı bombardı- kıyetlerle iktifa ederek çok ileri gitmemesi, (Bu sabah gelen telgrafnamelere göre Malya.Habeş cephesinde son süel vazi- Yet sudur; 3 teşrinisvvelde Somali ve Eritre cep- helerinde, İtalyan-Habeş kuvvetleri ara- sında başlıyan çarpışmalar, dündenberi, büyük muharebeler şeklini | almıştır. Eritreden üç kol üzerine ileri harekete başlayan İtalyan kuvvetleri, Habeş kuv- vetleri tarafından boşaltılan sahalar ve Musa Ali dağını işgal ettikten o sonra Adizrot . Adua - Rur Sayumun kumandasında bulunan asıl Habeş ordusile temasa girmişler ve bü- yük bir harbe başlamışlardır. Ağır top- İarın, tankların ve uçakların şiddetli bom- berdımanile himaye edilen İtalyan taarruz kolları, Habeş sağ cenahının dayandığı Adigrat mevkiini zapt eylemişler, merkez- den de Aduaya hâkim dağ zirvelerini hü- cumla zaptederek Adun kapılarına da- | ranmışlardır. > 16 cemali ve derin mi i ından geçen sarp Ğ ele li Ay iz eli Habeş kuvvetlerile İtalyanlar arasında, çok kanlı bir mrilnrebe cereyan etmek- tedir, - rnevkii olan İtalyan sağ eee die nnketi hakkında henüz tafilit yiktut, Kakat iğebeş kaynakların dareölen mahiyeti ştnnmak lâzm ge- lirse, esli ai göğceneğlı, sol cenah ve merkeğ“kuvvetlefi gibi kolaylıkla ilerile- yememiş ve Habeş kumandanı Ras Se- Yum sol cenahından ayırdığı 12,000 ki- şilik bir kuvvetle İtalyan merkezinin ileri etini durdurmak için mukabil taar- Tüza geçmiş ve hattâ birkaç noktadan Eritre topraklarına girmiştir. Bu haberin ne dereceye kadâr doğru olduğunu bu- gelecek mütemmim malümattan an- Somali cephesine gelince, Ogaden cep-| e de şiddetli muharebeler başlamış- Adua önünde muharebeler Aksum hattı üzerinde | Londra 5 (Akşam) — Adua ci: | nin damadı Italyan taarruz istikametlerini ve harp sahasını gösterir harita devam ediyor, Habeş kumandanı Ras Seyum Adua civarında bir hezimete uğramış ise de Aduaya gi den sarp dağlara yerleşerek hâlâ mukavemet ediyor. Adua civarın- da çok kanlı bir muharebe cere- yan ediyor, İki tarafin da zayiatı büyüktür, Ras Seyumun kumandasında bu. lunan 12,000 kişilik bir Habeş kuv- veti, Aduayı müdafaa eden Habeş kuvvetlerinin imdadına yetişmiş. tir. Resmi bir Habeş tebliğine gö- re İtalyan uçakları üçüncü defa olarak Aduayı bombardıman et- mişlerdir. Aduanın bombardıma- nında ilk bombalar M. Musolininin oğulları tarafından atılmıştır. Adua düşmek üzere Roma 5 (Akşam) — İtalyan piş tarları Aduanın önüne varmışlar ve şehrin dibinde iki mevki işgal etmişlerdir. Aduanın anbean İtal. yanların eline düşmesi bekleniyor. İtalyanlar Habeş sağ cenahında Adigrat mevkiini zapteylemişler, | orasını müdafaa eden Habeş kuv- vet ve çeteleri Adua istikametinde çekilmişlerdir. (Devami 9 uncu sahifede) per Habeş - Italyan harbine dair son telgraflar 2 nci sahifemizde kumanda ediyordu İNGİLİZ SOMALİSİ OGADEN YASEMİNLER ARASINDA Edebi roman Yazan: M, UYGAÇ Bugün 10 uncu sahilemizde okuyunuz. DÜŞÜNCELER Bir filim gördüm Bir filim gördüm. Ne ay parçasi gibi Ke BEDO mala 2 boyle Parisin Halk mahallelerinden bir ölü arabası geçiyor. Dekorsuz, boyasız ve yaldızsız, başla- yan bir ölü 1. Arabanın arkasında gözle görülüp sayısı kestirilemi; ka. der çok hir İsen kalâbelğı Üzme leri eski fakat temiz genç kızlar elleri. nin üzerinde kitaplar taşıyor. İki yanda, yine sayısı sayılamıyacal bir insan kalar Filimlerde birçok kral ve kraliçelerin ölüm törenlerini gördüm. Papaslar, sır- malar, kılıç ve süngü pırıltıları arasında, bunların, tahta çıkar gibi kilise kapıların: i girdiklerini ve oradan da topra- İ ğa götürüldüklerini seyrettim. Fakat bu benim şimdi lediğim ölünün arkasın- daki saygılı tülü ve coşkun insan imde ilk görüyo- kalabalığını bir | rum. Ölen adam bir şair, bir romancı, bir yazıcı, Fakat öz soyundan bir insan, |, Adı Hanri Barbüs, Fransa halkı dirisinin ve ölüsünün peşinden insanları Cenevre 5 (Hususi muhabirimiz. den) — Konsey bugün toplanacak, asamble birkaç gün sonra dâvet ! edilecektir. Harp bilfiil başladığı için konseyde tecavüz hâdisesinin tesbit edilmesi ve İtalyaya karşı tatbik edilecek zecri tedbirlerin | konuşulması bekleniyor. | Tahminlere göre devletlerin bil. | hassa Fransanın gayreti harbi Av- rupaya sirayet ettirmemek gayesi“ ne matuftur, Bunun için“İtalyaya karşı ancak bazı ehemmiyetsiz ik- tısadi, mali, tedbirler alınmasile iktifa olunacaktır, Bu tedbirler İtalya devlet ve te. baasına hiç kredi yapılmaması, İtal yadan mal satın alınmaması, Habe-| şistana giden silâhlardan ambargo.! nun ilgası, İtalyaya iptidai mad- deler verilmemesi gibi şeylerdir. Zecri tedbirler için konseyde it- tifak şart olduğundan ve Fransa | İ İtalya aleyhine askeri tedbirler | alınmasını asla istemediğinden, | İngiltere ise tek başına İtalyaya Yukarda gönüllülerin tattaklari Türk ve İtalyan bayrakları, aşağıda rıhtımdaki anneler ağlıyorlar vâziyeti kurtaracak yegâne çare sanılıyor karşı hareket etmek istemediğin- den İngiltere ile İtalya arasında herhangi bir muhaseme ihtimali şimdilik uzun zaman için bertaraf edilmiş olacaktır. İtalyanın ilk hamlede elde edeceği askeri mu- vaffakıyetle iktifa ederek çok ile- ri gitmeden durması ve ancak o za- man bir uzlaşma yolu aranması Fransa ve İngilterede vaziyeti kurtaracak tek çare addediliyor. Bu suretle İtalya sadece iktisadi mali tedbirlerden dolayı cemiyet. ten çekilmiyecektir. İngiliz meha- fili bu tedbirler sayesinde dahi İtalyanın iki aydan fazla harbe da- yanamıyacağını tahmin © ediyor. lar. — Ziya Ingiliz başbakanının mühim bir söylevi Londra 4 — Başbakan B. Bald- vin bugün Bornemouthda muha- fazakâr parti konferansı kapan- dıktan sonra bir nutuk söyle miştir. (Devamı 8 inci sahifede)