5 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5098 İl'ç harb gününün Adımız andımızdır 5, İLKTEŞRİN 1935 CUMARTESİ ——— İtalyan kuvvetleri Adigrat şehrini ele ge- çirdiler. — Habeşler yerden ateş etmek su- retiyle bir italyan uçağını düşürdüler, — Dış Bakanımız dün sabah şehrimize geldi. Her yerde 5 kuruş sonuçları Uçak bombardımanları habeşliler üzerinde çok tesir yapıyor Gündelik HARBTAN SONRA... F.R. ATAY Başladığına artık şüphe ol mıyan Afrika harbının hiç olmaz- sa vaziyeti basitleştirmiş olduğu- nu söyliyebiliriz. Çünkü artık ne: * — Harb olur mu, olmaz mı?,, di- ye zihin yormaya, ne de: “ — Eğer harb olursa ...,, şartiyle yüz - lerce ihtimal üzerinde zihin ça - lıştırmaya lüzum kalmamıştır. Bugünden sonra içinde bulun- duğumuz başlıca mesele, harbın, askerlik bakımından Habeşistan'- da, politika bakımından Habeşis tan dışında nasıl biteceğidir. İtal- yanlar hedeflerine çabuk varmak için, büyükharbtan sonraki butün silâh icadlarını deneyeceklerdir. En son harb cihazları karşısında habeşliler, yalnız ferdi yiğitlikle memleketlerinin topografya — ve iklim çetinliklerine dayanmakta dırlar. Böyle güç bir tabiatın sayısız sürpirizleri karşısında ordu ça - Tiştırmanım kolay olmadığı ne ka- dar doğra ise, yeni harb vasıta - lariyle daha kolay olmadığı da o - kadar dağrudur. Her sabah gazetelerde okuyaca - gımız bildiri$ler Afrika harbının askerlik evrelerini bize adım adım göstereceklerdir. Harbın Fabeşistan dışındaki haşlıca büvü, - meselesi İngiltere - dir. Ceneve “le birlikte odur, Ce- nevresiz olarak gene odur. Sim -« diye kadar okuduklarımız, İşittik- lerimiz, gördüklerimiz bize şu ka- naatı vermistir ki, ingilzler bu har- br yalnız Cenevre paktına değil, imparatörlüğun hayati* menfaat- lerine de aykırı görmektedirler. Harbı geri aldırmaya imkân ol - madığıma göre İngiltere'nin bun- dan sonra güdeceği politika iki yoldan yürüyebilir: Harbı italyan- lar için sonucsuz bırakmaya çalış- mak, yahud harb sonuçlarını im - paratorluk menfaatleri için en az zararlı bir hale koymak! birinci- si'İtalya'va karşı, ikincisi italyan - larla birlikte tertibler arayıp bul - maya bağlıdır. Ayrı bir mesele de uluslar s0s- yetesinin arsmulusal inanca olarak ne kıymeti kaldığı veya kalacağı münakaşasıdır. Afrika harbının politika da - vaları, askerlik kısmı bittikten sonra da devam edebilir. Hattâ bu, Habeşistan işi olmaktan çıkıp arsrulusal münasebetler gerginli - (Sona 2. ci sayıfada) B. Tevfik Rüş - tü Aras dün sa- bahki trenle İs- tanbul'dan şeh - rimize gelmistir. Resmimiz — Dış Bakanrmızı da - rakta Kammtay Bazkanı ve Sav: yetler Birliği hu vük elçisiyle bir drada eAstariver B. Lavalin izahları kabinece onandı, Zec- ritedbirler alınması şüphesiz görülüyor Roma, 4 (A.A.) — Bugün öğ- le üstü propaganda bakanlığı ta- rafından yayılan ilk italyan res - miğ bildiriği şudur: “ Dün sabah saat 5 te faşist tümenleri ile yerli askerlerden kurulu tümenler, yakın habeş teh ditlerini püskürtmek üzere Bar - raşit ile Megheç arasında sınırı geçmişlerdir. İtalyan kıtaları, Ce nevre kararlarına rağmen sınır - dan geriye çekilmemiş bulunan bazı habeş karakolları arasından güç ve arızalı bir toprakta ilerle . mişlerdir. Yürüyüş cephesi sınır dan 20 kilometre kadar mesafe dedir. Habeşlerin dayanışı fazla olmamıştır. Ahali, italyan kıtala rımı, evleri önünde beklemekte ve beyaz bayraklar sallamakta idi. İtalyan süel gereç idaresi, büyük bir sefalet içinde bulunan yerli halka yiyecek dağıtmağa başla - mıştır. İtalyan hava kuvvetleri Tkaze ırmağı ile Makale'ye kadar üç keşif ve strateji uçuşu yapmış lardır. Diğer kava filoları da aha liye bildiriğ atmışlardır. Çok ku vetli bir. topçu ve yaya ateşine uğrayan iki bambardıman tayya re filosu ise Adua ve Adigrat ya- kınında habeş süel kuvvetlerini Tüxrk ekonomisi Üç beyaz Üçüncü beyaz, geçen ay için- de, Kayseri'de açılan büyük pa- muklu kombinasının işliyeceği pamuktur. Birinci beyaz undu. Türkiye- nin, eskisi gibi, artık bir un da- vası yoktur. İkinci beyaz, bildiği- (Sonu 2. ci sayıfada) Atarayda kışlaların önüne toplanan yeni askere alıamış gençler bombardıman etmiştir. Geceleyin kıtalar, zaptedilen yerlerde kal mışlardır. Sabah şafakla beraber Harb bölgelerini gösteren harita bütün hat üzerinde hücum hare- I ketine geçilmiştir. General de Bo. na italyan askerlerinin maneviy>- tının gayet iyi olduğunu telgrafla bildirmiştir.,/ Roma, 4 (A.A.) — Röyter a - jansı aytarı bildiriyor: Asmara' - dan “Messajero,, gazetesine gön- derilen bir habere göre, türlü sü- el sınıflardan italyan kuvvetleri, dün, sabaha karşı habeş toprakla- rı içinde 12 mil ilerlemiş ve Barb nehrinin ötesinde olup Adua yay- (Sonu 2. ci sayıfada) Bulgaristunda du - rum ve hükümetin tedbirleri 4 (AA.) — Polis di- ,_ı_m;h.au bildirildiğine gö- re, hükümeti devirmek girişimiy- le ilgili olmak üzere illerde 153, we Sofyada 68 kişi yakalanmıştır. Bunların çoğu aşkın solyan köylü partisindendir. Diğer tataftan sü bakanlığı da biri albay, üçü binbaşr ve 11 i yüz başı olmak üzere 15 subayın tev - kif edilmiş olduğunu bildirmek - tedir. Sofya süel ilbayı saat 22 den sekize kadar bütün yerlerin kapa tılmasını emretmiş ve özel telefon muhaberelerini yasak etmiştir. Kamutayın dünkü |Dil hakkında toplantısı Kredi kooperatifleri ku- rulması kanununun gö - rüşülmesine başlandı Kamutay dün B. Fikret Sılay- im — başkanlığında — toplanmıştır. Gündemin birinci maddesi olan Çankırı saylavı B. Sami Çölee Kamutayın dünkü toplantısında söz « Yanlar: BB. C. Bayar, Şevket İnce, Sa - Tâh Yargı, Hamdi. çen ile Çoruh saylavı B. Mehmet Ali Okar'ın öldükleri hakkında o- lan Başbakanlık tezkeresi okun muş ve bu iki saylavımızın anısına saygı olarak 3 dakika susulmuş tur. Süel şahıslarla aylelerine kar- şı seferberlikte işlenen suçların takibi ve hukuk davalarının görül- me tarzı ile kira ve tasarruf hak - larının korunması hakkındaki ka- nun projesi, vakıflar genel direk- (Somtu 4. üncü sayfada) Kamutay grupu toplantısı Cumuriyet Halk Partisi Ka mutay Grupu bugün saat onbeş buçukta toplanacaktır. Etimoloiik Bir anket l- Sabah, sabahleyin 2- Öğle, öğleyin 3- İkindi, ikindiyın - ikindileyin 4- Akşam, akşamleyin S- Yatsı, yatsıyın - yat- srleyin 6- Gündüz, gündüzün - gündüzleyin 7- Gice, giceleyin, I) Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? WD) Bu kelimeler nasıl teşek- kül etmişlerdir? Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek- ler nelerdir ve eklerin her birinin mana farkları ba- kımından rolleri ne ol - muşlur? Bu araştırma neticesinde: A - Türk dili kökleri, ve, B - Türk dili ekleri, ve, Ç-Türk sözlerinin teşek- külü hakkında bir ka- ide çıkarmak mümkün müdür? Dil davasını kendi davası bil- miş olan Ulus, yukarıki ankeli açarak bütün bilginleri cevab ver- meğe ve memleketteki bütün ga- zeteleri de kendisine yardıma ça- ğuriyor. Mesele, yukarda — işaret et- tiğimiz gibi, dilimizdeki kelime- lerin kökleri, ekleri ve teşekkülle- ri hâkkındaki görüşleri anlamı” tır, Bilginlerden ricamız cevabları- nt gazetemiz yazı işleri direktör lüğüne göndermeleri, Meslekdaşlarımızdan ricamız bu dileğimizi bütün memlekete yaymalarıdır. . m) w) Yoldan: BELGRAD Adı dillerde destan olan mavi Tuna'nın kıyısında kürüulmuş ol- mak, bir şehir için; ne bulunmaz bir nimet, Vapur, gece, Tunanın sularını yararak ağır ağır ilerlerken, Bel- Brad, ufukta onu arayan meraklı (Sonu $: ci sayıfada) Solda: Miloş sokağı, sağda: Artizanlar sarayı, OŞT