14 Ekim 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Ekim 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

insiliz ve italyan gaze- teleri arasındaki müna- kaşalar yeniden şiddet- lendi, Girmez yi 18 — No. 6103 — Fiati her, zo 5 kuruş PAZARTESİ — 14 ye 1935 AKŞAM Maltada tayyare hücu- muna karşı büyük mü- dafaa manevraları yapı- lıyor. m ———— an Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Cep »helerde dün sükünet içinde geç ti, iki taraf ta bam ıyor nie seferberlik bitti, 8 gü va silâh altına alınanların cepheye gönderilmelerine başlandı Maltada tayyare hücumu manevraları yapılıyor, Italya hava taarruzuna karşı müdafaa teşkilâtına mensub küçük zabit ve askerleri silâh altına çağırdı Paris 13 — Habeşistanda ye ni bir harp hareketi yoktur. Ge rek şimal, gerek cenup cephele- rinde sükünet vardır. Cenup cep- besinde İtalyanların Ogadende taarruza geçtikleri haberleri te- €yyüd etmemiştir. Bir kaç günden beri muhare- be yalnız Habaş çetelerinin ve İtalyan tayyarelerinin faaliyetin- | den ibarettir. Habeş çeteleri bir çok baskınlar yapmışlardır. Fa- | kat bunların âskerlikçe büyük bir ehemmiyeti yoktur. Diğer ta- raftan İtalyan tayyareleri müte- madiyen keşif uçuşları yapıyor- lar. Adisababadan gelen haberle- re göre Habeşistanda seferber- lik müddeti dün bitmiştir. He- men herkes bu emre icabet et- miştir, - Silâh altına alınanların cepheye gönderilmeleri daha bir müd- det sürecektir, Adis Ababa boşanıy, or Adisababa 13 (A.A.) — im- parator, askerinin büyük bir kıs. mına geçid resmi yaptırmıştır. On binden fazla saray muhafızı harp şarkıları söyliyerek rarayın önünden geçmiştir. Bundan son- ra &sker şehri dolaşmıştır. Dün seferberliğin son günü idi. Adisababa günden güne boşalı- yor, erkekler cepbeye gidiyorlar, Adisababa halkı, İtalyan sefa- ret heyeti giderken heyecan ese- Tİ göstermiştir. Italyan gazeteleri ne diyor? | Roma 13 (A.A.) — İtalyan gazetelerinin yazdığına göre İtal | Yan ordusu bütün cephelerde fa- Üyettedir. Somalide İtalyan tay- yareleri Dagerris istihkâmını ve Devamı 4 üncü sahifede) Eski krai Ayfons diyor ki. Lizbon 13 (A.A) — Eski İsoiaya kralı on üçüncü Alfons simdi. Romada bulunmaktadır. Eski kral Diario de Noticias gaze- tesinin Roma muhabirine demiş- tir ki, NM “ Her şey yoluna girecek, Yrupada harp olmıyacaktır. İtal- | 3e hakkı olduğunu iddin ettiği al öder etmez müze italyada halk ayaklanmış, çarpışmalar olmuş Şehrimiz Italyan mahafili, radyoların | Milletler cemiyeti tarihin- bu haberlerini gülünç buluyor Alman ve Fransız radyoları | dün gece geç vakit Italyada bazı hadiseler olduğunu bildirmişler- dir. Alman radyosunun verdiği habere göre Habeş harbi ve Mil- letler Cemiyetinin zecri tedbirler hakkındaki kararı İtalyada hoş- nadsuzluk uyandırmış, birçok şe- hirlerde ayaklanmalar olmuş, bu- nan üzerine pek çok kimseler tev- kif edilmiş. Napolide halk Afrikaya asker götürecek olan vapurun hareke- tnesmâni olmağa çalışmışlar, bu- nun üzerine . çarpışmalar olmuş birçok yaralı ve ölü varmış. Fransız radyosuna göre Lom- bardiya ve Bolonya vilâyetlerin- de bir kısım halk hadiseler çı- karmış, çarpışmalar olmuş, ölen- ler ve yaralananlar varmış, Ajanslar bu hususta tebliğde bulanmamışlardır. Şehrimizdeki Italyan mahafili de bu haberleri gülünç buluyor. Bunan için veri- len haberin ihtiyatla karşılanma- st lâzemdir. Zecri tedbirler üç haftada netice vermezse,. ingilizler Italyaya karşı ablukayı tatbika başlıyacaklarmış Paris 13 — Paris gazeteleri e- konomik ve mali zecri tedbirlerin politika durumunu vahim şekle İ sokacak tahrik edici vaziyette ol- mamasını istiyorlar. P Gazeteler Milletler cemiyetin- de çok çabuk hareket edildiğini, hemen ittifak mevcud olduğunu kaydediyorlar. Ocuvre gazetesi diyor ki; «Zec- ri tedbirler tamamen tatbik edil. mezse, ki bundan korkulur, ya- hud kati netice vermezse İngiliz- ler üç haftaya kadar ablukaya başlıyacaklardır. Yalnız Kızılde- nizdeki abluka bile tehlikesiz de- ğildir. O zaman Londra ile Paris arasında yeni fikir ihtilâfı çıka. bilir.» Oeuvre gazetesi Fransa için tehlikenin Almanyanın fırsattan istifade ederek Avrupada müşkü- lât çıkarmasında değil, İngiltere ile imei soğa ! çok müessir olacağını Habeş Oyaden cephesi kumandanlığı Adis Ababa 14 (Akşam) — beşistanın Paris sefiri M, Ha. varyata Ogaden cephesi kuman- danlığına tâyin edilmiştir. M, Havaryata Rus harbiye okulun- dan çıkmış, çok muktedir bir er. kânı harptır. Genevrede konuşmalar Cenevre 13 — Zecri tedbirleri kararlaştıracak komite dün top- lanmıştır. İngiliz delegesi M. E. den İngilterenin, İtalyanın ihra- ! catının durdurulmasını muvafık gördüğünü, çünkü bu tedbirin söylemiş- tir, Fransız delegesi harp sanayiine lüzumlü maddeler üzerine ambar. go konması daha muvafık olaca- İ . ğını, fakat bunun birçok ık (| Mtalyan işçileri yol yapmağa çalışırken Cenevre mektupları de ilk defa verilen karar İBu cezai hüküm vaz vaziyeti yeti kurtaracak mı? Ortada mevcud ud ihtimaller | Cenevre 10 (Hususi alaka mizden) — Küçük bir alevi, büs- | İ bütün sönmesin diye, rüzgâr ö- nünde titrek ellerile koruyan, ka- ranlıklarda kalmış bir adam gibi, Milletler cemiyeti de, kudretsiz ellerile paktı fırtınadan kurtar- maya çalıştı, son umut parıltısını Afrikadan esen kasırganın alıp götürmesine engel oldu. 7 teşrinievvel, Milletler cemiye- ti tarihinde sayılı gün kalacaktır. O gündür ki, konsey, bu Milletler binası kuruldu kurulalı, ilk defa Nasıl ölmek istiyorlar? (No. 4) il al kendi âzasından, kuvvetli bir devlet aleyhine, 16 ıncı mad- denin yani zecri tedbirlerin tat- bikine karar verdi. Konseyde reis: «İtalya, pakt mucibince almış olduğu teahhüt- lere mugayır olarak harbe giriş- miştir, Konsey âzaları bu kanaata iştirak edip etmediklerini bildir- sinler.» diyerek ve konseydeki devletlerin isimlerini birer birer okuyarak, ağır, hazin sesler, ba- zen «oui» bazen «yes» cevabını (Devamı 4 üncü sahifedel Gi