1 Aralık 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Aralık 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8ini isteyecek. Italya, Habeş toprakları Yerine kendisine başka bir müstemlike verilme- Sene 18 — No, 6151 — Cenevre 30 — İtalya - Habeş anlaşmazlığı gene siyasi bir saf- ya intikal etmek üzeredir. 18 komisyonu İtalyayı, sülhe ic- © bar edecek zecri tedbirleri kuv- dirmek maksadile 12 kânunu İde toplanmağa hazırlanırken, Pariste de İngiliz dış işleri bakan- ğının Habeş işleri şube müdürü . Peterson ve Fransız mütehassis- rinin iştirakile, bir sülh projesi zırlanmakta o bulunduğu riva- Yetleri kuvvetlenmektedir. Bura- aki kanaat, İtalyanın sulhe ya- Müşacağı fikrindedir. Esasen İtalya hükümeti, mev- Sİ bazı alâlme göre eskisi gi- i itilâfgiriz görünmemektedir. Petrola, pamuk ve bakıra ambargo komiteşi 12 kânunuevvelde ya- Pâcağı toplantıda petrol ile bera- “T, pamukla bakıra ambargo Onması meselesini tetkik edecek, * evvelemirde M. Laval ile bord Edeni istimzaç edecektir. Londra 30 — Kabinenin gele- “ek pazartesi günkü toplantısın- da İngilterenin 18 ler komitesi- VE iştirak edecek olan delegesi “âyin edilmekle beraber, Kanada- Min teklifini komiteye kabul et- ğe çalışması için bu dele- cye verilmesi gereken talimat » kararlaştırılacaktır. Haber verildiğine göre, İngik “Ekmek işi, kökünden | Tacirler, pa e aa ir > İre Borsasında Ziraat bankasının nümunelerini tetkik eden tacirler! ie bankasının buğday fi- Yay Mİ 7,5 kuruşa indirmesi ve İyi ki narh konması. ile ekmek ökünden halledilmiştir, © arından itibaren birinci ne- “kmek 12 kuruş on paraya sa» », sir. İkinci nevi ekmek ve fiatleri şimdilik olduğu v Fiatı her yerde 5 kuruş Sulh çok yakın g Pariste bir proje hazırlanıyor. Italya eskisi gibi, uzlaşmayı reddetmiyor. Ingilizlere göre Petrola ambargo konulunca Italya harbe devam edemiyecek Cenevre 30 — Zecri tedbirler | Sulh projesi M. Peterson Pariste kalmak için talimat aldı $ Londra 30 (A.A.) — Ha j ber alındığına göre, İngiliz hükümeti, dış bakanlığı Ha. | beş işleri şube direktörü M. | Petersona işarı ahire kadar Pariste kalmasını bildirmiştir. B, Peterson bu hafta so- nunda Londraya dönecekti. ) Bu yeni karar, “Fransız ve İİ İngiliz eksperlerinin bir sulh A projesi hazırlamalarının arza edilmekte olduğunu gösterir mahiyette telâkki edilmek- tedir. tere, petrol ambargosu halledil- dikten sonra yün ve bakır üzeri- ne de ambargo konmasını teklif etmek tasavvurundadır. Italya, petrol yasağını harp sebebi addetmiyecek Roma 30 — İtalyanın Paris büyük elçisi M, Ceruttinin M. Lavali ziyaret ederek petrola am- bargo konulmasını hükümeti met- buasının bir sebebi harp addedece- ğini tebliğ ettiği katiyetle tekzip ediliyor. Umum! seferberlik yok Roma 30 (A.A.) — Milis kıta- un narhile halledildi dün borsada Ziraat bankasın- dan daha aşağı fiatle buğday sattılar gibi bırakılmıştır. Belediyenin una narh koyma- sı değirmencileri -telâşa düşür- müştür. “Hattâ dün. borsada bu yüzden çok az alış veriş olmuş- tur. Ziraat bankası piyasaya 300 ton buğday çıkardığı halde hiç (Devamı 10 cu sahifede) RR AKŞAM paraya satılması laştırıld. Yarından itibaren birinci nevi ekmeğin 12 kuruş 10 karar- örünüyor ları hariç olmak üzere, İtalyanın, silâh altında 1,080,000 askeri var- dır. Vaziyet, bunların terhis edil , melerine ihtimal göstermiyorsa da | İ riyet halk partisi | kongresi bugün başkan Zongul- umumi seferberlik yapılacağına dair yabancı memleketlerde dö- nen rivayetlerin de aslı yoktur. Peirolsuz harp olamaz Paris 30 — Ocvvre gazetesi ya- zıyor: «İngiliz dış bakanlığı nikbin- dir. Çünkü artık Mussolini, Fran- sanın yalnız başına hareket etmi- yeceğini öğrenmiştir. Bundan do. layı İngiliz dış bakanlığı, barışın pek uzak olmadığı fikrindedir. Petrol ambargosunun tatbik edi- leceği tarih tesbit olunacak ve bu suretle petrolsuz muharebe, im- kânsız bir hale gelecektir.» Italyan kabinesinin toplantısı Londra 30 — 18 ler komitesi- nin petrole ambargo koyacağı tahakkuk etmesi üzerine bugün İtalyan kabinesi M, Musolininin riyaseti ajtında toplanarak vazi- yeti tetkik edecektir. İtalyanlar Brenner dan kaldırdıkları askerleri, kıs- men Fransiz hududuna gönder- diklerini tekzip etmekle beraber, o huduttaki askerlerini geri çek- tikleri muhakkaktır, Geçen hafta içinde Süveyş kanalından doğu Afrikasına giden 18,000 İtalyan askeri geçmiştir. hududun- Köstence göçmenleri Izmit köylüleri 3000 göçmeni kabul ediyorlar İzmit 29 (Akşam) — Cumu- İzmit merkezi dak saylavı bay Halil Türkmenin bir söylevi ile açıldı. Kongrede hazir bulunan İzmit valisi bay Hâmit, köy mümessil lerinin Köstenceden gelen 3000 ırkdaşımızın yanlarında yerleşti- rilmesi hakkında fikirlerini dan: — Kardeşlerimizi evlerimizde de barındırabiliriz. Diye bağırarak cevap vermiş- lerdir. Kongre sekiz saat sürmüş- tür, ##. Nazım vapurile gelen göçmen- lerin son kafilesi dün Trakyaya sevk edilmiştir. Bursa ovapurile gelen 900 göçmenden bir ksmi dün Geliboluya çıkarılmış, bir kısmı da Çanakkaleye gönderil. miştir. Bursa vapuru da Çanak- kaleden Köstenceye giderek göç- men alacaktır. © Cumhuriyet vapuru dün Kös- tenceye hareket etmiştir. Vapur 2900 kişilik bir göçmen kafilesi- ni Köstenceden getirecektir. sor- | muştur. Mümessiller hep bir agız- | PAZAR —1 Kânunuevvel 1935 Telefon: 24240 (Idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Cephelerde dün mü ühim bir hareket olmadı İtalyanlar Dagaburu gene topa tuttular cephelerde ufak tefek müsademe oldu Roma 30 (A.A.) — Neşrolu- nan resmi va kuvvetlerinin oDaggabouru bombardıman ederek, cephane depolarını tahrip ettiklerini teyid i etmektedir. : Eryhtre “cephesinde, bir “İtal. (9 yan bölüğü, Abara yakınında bir Habeş bölüğünü mağlüp etmiştir. | İkinci kolorduya mensup yerli kıtalarla, İtalyan kıtaları, Mai- ) canetta mevkiinde, Habeş kıta- | larını bozguna uğratarak bir çok | esir almışlardır, Dayabur topa tutulurken Mogadiçyo 30 — İtalyan tay- | yareleri o Daggabur müstahkem | mevkiini bombardıman ederler- ken silâhlı Habeşlilerin paniğe | uğrıyarak üzerine kızıl haç işa- retli binaya sığındıklarını gör. müşlerdir. İtalyan tayyareleri bu işaretin bombardımandan masun kalmak için kullanıldığını bilmekle be- raber bu binaya değil yalnız si- perlere . ve askeri yerlere bom- 9 - balar atmışlardır. Mk Wee «© Gorahai 30 (A.A.) — Evvelki gün Dagabura karşi yapılan bom- | bardıman hakkında şu tafsilât | verilmektedir: 5 Caproni uçağından mürekkep olan birinci filo Habeş tahkimatı- nı tesbit ettikten sonra bombardu- mana başlamıstır. Dört dakika sonra gelen ikinci filo da birinci- si gibi taşıdığı bombaların yarı- İ sını kullanmıştır. Bundan sonra uçaklar şehrin üzerinde beş dakika kadar uçarak bir tebliğ, italyan ha- (| Habeş kumandanlarinden Ras Seyumun muhafızları arasında çekilmiş en son resmi bombardımanın neticelerini tet- kik etmişler ve tahkimatın büyük bir kısmının tahdip edildiğini tes- bit ettikten sonra yeniden bom- bardımana başlamışlardır. Böylece 15 dakikada bir fasıla ile filo dört defa bombardıman yapmışlardır. (Devamı 10 uncu sahifede) AA AN Ye (Türkiyede tüten fabrika bacaları gittikçe çoğalıyor.) -Gazeteler-