20 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Laval kabinesi bu hafta çekiliyor, M. Daladler'nin başvekil olması muhte- mel, Sene 18 — No, 6199 — |. Çarpışan iki zihniyet İnsanlık ilerledikçe doğmaya başlayan yeni duygular, eskiden kökleşmiş menfaat düşün- selerile çarpışmaya başlıyor. Yeni ideallerle eskiden yer et- miş hak anlayışlarının bu çatışma» 8i, âsrımızın en acayip manzara- sadır, Milletler arasında anlaşma ve sulh, her milletin istikbali ve te- €âvüzden korunması, her memle- ketin kendi işini kendi görmesi, imsenin öz işine başkasının kâ- Tışmaması gibi siyasi ve milletler arası ahlâk düsturları çok yeni- dir. Bu yeni ahlâkın azçok şekik lenmiş timsali de Milletler cemi- Yetidir. Her ahlâk, bir takım va- zife ve mecburiyetler kümesidir. Karşılıklı mecburiyet yükü olma- Yan yerde ahlâk yoktur. Milletler arası bu yeni insanlik ahlâkının Yasası Milletler cemiyeti misakı- dır. Bu misak, meselâ, durup d- rurken bir başkasına saldırmayı Yasak ediyor, ve böyle bir teca- vüz olursa cezasını bildiriyor, ve devletlere bir takım vazifeler yük- lüyor. Habeş harbinde, Milletler ce- miyeti bu yeni ahlâk düsturlarına uydu, . İtalyâyâ karşı cezalar tertip ettiler, İstediler ki, İtalya Habeşistanda mağlüp olarak ge- ri çekilsin... Fakat, bu yeni insanlık duygu- ları ortalığı heyecana verirken, bir de baktık ki, eskiden kalma, kökleşmiş menfaat düşünceleri havayı bulandırdı... Habeşistan o Afrikadadır, bir Zenci ülkesidir. İtalya burasmı müstemleke yapmak istiyor. İyi amma, İngilterenin, Fran- sanım, daha başkadevletlerin, ge Me Afrikada, gene zenci ve gene Müstemleke olan ülkeleri var. der İtalya, Habeşistanda yenilir, #eri çekilirse, Afrikanın başka Zenci müstemlekeleri bundan ce Süret almazlar 'mı, ümide kapık Mazlar mı?, Günün birinde: «Bi- Zi esi gibi kullanan beyaz dev i, Habeş kardeşler gibi, biz de kapı dışarı atalım...» demez- ler mi?, yn halde, bir beyaz devletin T zenci diyarında bu kadar hır- ması doğru değildir. Son günlerde İngiliz, Fransız w telerinde böyle yeni-bir ha- ©smeye başladı... İşte, çatıştığını, (o çarpıştığını Na istediğimiz iri yep Büy biri eski. iki zıd ideal bu- ee Milletler arası yeni ahlâk na Habeşistan kurtulmalıdır. 1» müstemleke sahibi devlet a menfaatleri namına İtalya Mhikadan geri dösmemelidir. üç la kara, iyi ile kötü bir arm” ban, fayamaz, Birzirine taban ta- İne, 2d bu iki ahlâk (yani hem diy, rü esir, ülkeleri melikâne & lanmak, hem de insanlığı hı, © memleketleri tecavüzden rağ Saymak) bu iki ideal bir Deran e Biri ötekini Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 20 Kânunusani 1936 İngilterede bir niyabet meclisi kuruluyor Kralın hastalığı esnasında işlere bu mec- lis bakacaktır. Kralın rahatsızlığının zatürrieye çevrilmesinden korkuluyor | yenı Londra 19 — Kral Jorjun has- talığı üşütmekten doğan akciğer iltihabıdır. Bu iltihap bir zatürrie halini alabilir. Bunun için dektor- lar şimdiden tedbirler almaktadır. lar, Doktorlar kalpte bir zayıflık görmüşlerdir. Bu zayıflığın akci- ğerdeki iltihabın neticesi olduğu sanılıyor. Dün akşam Londradan kalp haş- talıkları mütehassısı bir profesör gelmiş ve kralı muayene etmiştir, Kralın vücudünün başkasından kan verilmesine tahammül edip etmiyeceği tetkik edilmiştir. Kral 1928 senesinde de böyle bir hastalık geçirmiş, birçok dok torlar kendisini tedavi için hafta- larca çalışmışlardı. Bu defa ra- hatsızlık daha zayıf olmakla be raber kalbin zayıf ve yorgun gö- rünmesi endişe uyandırmıştır. Halkın alâkası Londra 19 — Kral Sandring- ham şatosunda yatmaktadır. Şatö- nun ber tarafı karanlıktır, yalnız. kralın yattığı odada işik görün mektedir. Şato civarındaki köy halkı lüzumu olan şeyleri yetiştir. mek için çalışıyor. Kralın hastalığı hakkında ma- lümat almak üzere şatonun önün- de günün her saatinde büyük bir kalabalık vardır. Kral dün gece rahatça uyumuştur. Maamafih sıh- Kral Jorj Dün gece tiyatro ve sinemalar. dan çıkâm halk doktor raporunu “okumak üzere şatonun önüne ka- dar gitmiştir. Raporun olmaması iyi alâmet sayılmıştır. Bir niyabet meclisi kurulacak Paris 19 — Matin gazetesinin Roma muhabiri bildiriyor: Kralın hastalığı esnasında günün işlerini görmek için bir niyabet meclisi kurulacaktır. Kraliçe, veliahd, AKŞAM Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Habeşler cenub cephe- sinde mağlübiyete uğra- dıklarının aslı olmadığını Iddia ediyorlar. Fransada kabine buhranı Laval kabinesi salı yahut çarşamba günü istifa ediyor abineyi M. edilmektedir, kabineye girmeleri ihtimalli vardır Paris 19 (Akşam) — M. Her riotdan başka radikal sosyalist fır. kasına mensup diğer nazırlar da çekilmeğe karar vermişlerdir. Na» zırlar istifalarını hazırlamışlar. dır, Son dakikada bir değişiklik olmazsa M, Laval Cenevreden döndükten sonra istifalarını ve receklerdir. Bunun üzerine bütün kabinenin çekilmesi bekleniyor, Radikal sosyalist fırkası reipli- ğine M, Daladiernin seçileceğine muhakkak nazarile bakılmakta» dır. M. Daladier ötedenberi bu- günkü kabine ve bu kabinenin ta- kip ettiği politika aleyhinde bu- lunmaktadır. Bunun için M, Dala- diernin fırka reisi olması kabine- nin istifası demektir, M, Herriot fırka reisliğine nam- zetliğini koyması için yapılan teklifleri reddetmiştir. Başka kim- se de namzetliğini koymamıştır. Bu sebeple M, Daladiernin Yâkibi yoktur, M. Herriot dün akşam radikal nazırlarla uzun müddet görüş müştür, Bundan sonra gazetecile- re şu sözleri söylemiştir: «— Deniz ticaret nazırı M, Ber- trand ile birlikte istifaya karar verdik, Diğer nazırlar henüz isti. falarıni yazmamışlardır. Radikal M. Daladier Balkan antantı Bükreşte verilen ziyafette samimi nutuklar söylendi Bükreş 19 (Akşam) — Ticaret nazırı M. Radulescu, Balkan an- tantı ekonomik konseyi azaları şerefine bir ziyafet vermiştir. Na- zir bu münasebetle söylediği nutukta dört devlet arasındaki sıkı bağlılıktan bahsetmiş ve «dört memleketin menfaatine hizmet ederken umumi menfaate Daladlernin kuracağı tahmin sosyalistlerle komünistlerin de hati hakkında endişeler devam €- diyor. Sandringham sarayma en ya- kın hastane olan Kingsiynn has- tanesi doktorlarının, icabında sa- raydaki doktorlara yardım etmek üzere hazır bulunmaları rica edik miştir. kralın ikinci oğlu, mührü haş lor. du, başvekil ve kantrpori pisko- posi bu mecliste bulunacaktır, Londra 19 — Kralın oğulların. dan dük dö Glocester ile dük dö Kentin Sandrınghama gelmeleri bekleniyor. Vapurlar Denizyolları idaresine devrediliyor Vapurculuk şirketi hissedarlarından bir kısmı şilepçilik yapmağa karar verdi Vapurculuk şirketine aid va” purları Denizyolları işletmesine devir için iki taraf arasında yapı lan görüşmeler sona ermiştir. İki idarenin hukuk müşavirleri devir mukavelesini, Ankarada kararlaş- tinlan esaslar dahilinde hazırla mışlardır. Mukavele bugün Deniz. yol işletmesinde parafe edile- cektir, Şirket genel heyeti çarşam- arak mukaveleyi Şirket hissedarlarının hepsi bu- na taraftar olduklarından genel heyetin mukaveleyi tasdik edece- ği muhakkak görülüyor. Bu tasdik muamelesinden son- ra tatbikata geçilecek ve me bulunan şirket vapırları limanı. mıza gelince Denizyollari işlet “esine devredileceklerdir..... Devir işi, gemilerin seferlerini yapmalarına engel olmıyacak, de- virden sonra mutad seferlere De. nizyolları işletmesi namına devam edilecektir. Şirketin gemilerinin değerleri. hakkında verilen hesaplar, Deniz- yolları işletmesi idaresi tarafın- dan şirket defter ve evrakı tetkik edilerek muvafık görüldüğünden gemilerin kıymeti üzerinde artık değişiklik olmıyacağı anlaşılmiş- tır. Şirketin tasfiyesi için genel heyetçe bir komisyon teşkil edile. cektir. Hissedarlardan bir kısmı» rin sermayelerini şilepçiliğe yatır. mnaları ihtimali vardır. Yeni şilep- ler satın alınarak Türkiye deniz ticareti filosunun kuvvetlendiril. mesi düşünülüyor. Yeni şileplerin üçer bin tonluk olması ihtiyaca fırkası icra komitesinin vereceği karari bekliyorlar, Fırkamla hü- kümet arasında görüş farkları var- Habeşistanın müdafaa > Miieme €Tekuanda bağlan; amelneli ia de eli de hizmet ediyoruz.» demiştir. Türk heyeti reisi Hasan Saka, heyetler namına bu nutka cevap vermiştir, Hasan Saka, gördükle- ş ri iyi kabule bilhassa teşekkür et- “ miştir, (Devamı 4 üncü sahifedel tertibatından biri; ij