21 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Milletler cemiyeti konseyi tahkik heyeti göndermeğe lüzum görmedi Sene 18 — No. 6200 — Fiatı her yerde 5 kuraş SALI — 21 Kânunusani 1936 Ingiltere kralı dün gece vefat etti, bütün Ingiltere matem içindedir Bir Fransız gazetesine göre Italyan - Habeş harbi nasıl bitecek? Ingiltere ve Fransanın Roma sefirleri, İtalya ahvalini çok fena gösteriyorlar. M. Musolini zahiri kurtaracak her teklifi kabule hazırmış M. Musolini yavaşça ve bir sarsıntı olmadan pollilka hayatından çeki.ecek, yerine İlberaller gelecekmiş Pariste çıkan Vu gazetesi «Ro- madan çok fena haberler geliyor, Fransa ve İngiltere Musoliniyi kurtarmağa mecbur olacaklar mı?» Başlığı altında mühim bir makale neşretmiştir. Vu gazetesi bu makalesinde diyor ki: «M. Eden zecri tedbirleri arttır- mak için hariciye nezaretine geti- rilmişti, Fakat İngiliz erkânıbar- biyesi 2 sebepten dolayı buna mâni oldu: 1 — Zenci ırkına mensup olan Habeşlerin Avrupanın büyük dev- İetlerinden birine karşı mühim bir muvaffakiyet kazanmasına mey- dan vermemek. 2 — Almanyanın her gün artan askeri İcuvveti karşısında İtalyayı büsbütün zayıf düşürmemek. İngiliz erkânıharbiyesine göre, petrol ambargosu harbin bitmesi- ni temin edemez. Çünkü Musolini ilkbahara kadar lâzım gelen pet- rol stokunu hazırlamıştır. Şu hal- de bir dakika evvel sulhü elde et- mek için başka suretle hareket et- mek lâzımdır. M. Eden bu izahatı can sikın- tısı ve teessürle dinlemiştir. Çün- kü 38 yaşındaki genç hariciye na- zırının düşmanları da çoktur, Lon- dra sosyetesi şimdiden, prensiple- rini bir tarafa bıraktığı için, M. Edene de: «Sir Samuel Eden» İsmini vermiş, yani kendisini mür- tet telâkki etmiştir. Iki sefirin anlattıkları İngiliz erkânıharbiyesi bunlari anlattıktan sonra İngilterenin Ro- ma sefiri Londraya gitmiştir. Ay- ni zamanda Fransanın Roma sefi- ri de Parise gelmiştir. iki sefir İtalyanın vaziyeti hakkında çok dikkate şayan şeyler söylemişler» dir. Sefirler İtalyanın ümitsizce bir harekete atılacak vaziyette ol- madığını söylemişlerdir. Bilâkis vaziyetin büsbütün başka türlü ol- duğunu anlatmışlardır. İtalyanların mağlübiyeti fikrine alışmağa başlıyan Londra ve Pa- ris mahafili verilen izahat üzeri- ne büyük bir hayrete düşmüşler ve İtalyadaki diktatörlüğün neti- | cesi hakkında başka türlü düşün- meğe başlamışlardır. M. Musolini çıkardığı kanunlarla bütün İtak yanları yabancı memleketlerdeki alacaklarını hükümete vermeğe mecbur etmiştir. Buna mukabil ellerine hazine tahvilâtı vermiştir. Bundan sonra halk 9 milyar li- retlik bir istikraza yazılmağa mec- bur edilmiştir, Fakat bütün taz- yiklere rağmen istikrazın yekünu dört milyar 200 milyon lireti ge- çememiştir, Romalı kadınların ek | maslarını rehin vermeğe veya ma- Vikânelerini pek az bir para muka- bilinde satmağa mecbur olmaları gerek İngilterede, gerek Fransada büyük tesir yapmıştır. En şayanı dikkat görülen şey radyolarla İtalyan omerkezlerin- den başka merkezin dinlenmesi- nin yasak edilmesidir. Bu yasak bilhassa Pariste heyecan uyandır. mıştır. Habeş seferinin küçlükleri İki sefir, petrol ambargosunun bir faydası olmadığını çünkü e- sasen İtalyan kuvvetlerinin Habe- şistanda ilerliyemiyecek bir halde olduklarını, iklim ve tabiatin ken. dilerini mağlüp ettiğini söylemiş- lerdir. (Devamı 5 inci sahifede) Beyoğlunda köpek eti satan biri tutuldu İki büyük köpeği Okmeydanında kesmiş, etlerini parçalamış! Dün Beyoğ- unda, arka- sındaki tel do- labinın içinde garip etler taşı Yan bir ciger. <İ yakalanmış- tır. Bu ciğerci- nin etleri bay- tarlar © tarafın. 'an Omuayene edilince © bun rın köpeketi olduğu yılmaştır. Tel dolaptaki . siler iki köpeğe aittir. Yapılan tahkikat neticesinde ciğercinin Vasil isminde | bir adam olduğu anla- anlaşılmıştır. Vasil iki büyük kö- peği Okmeydanına götürerek ora- da kesmiş ve satabileceği şe- kilde etlerini parçalara ayırmış- (Devamı dördüncü sahifede) Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) İngiltere kralı dün gece saat 11,45 de öldü Bütün İngiltere matem içindedir, eğlence yerleri ve dansingler kapanmıştır Londra 21 — İngiltere kralının hastalığı dün akşam ağırlaşmıştır. Kral saat on biri kırk beş geçe, (bizim saatimizle biri kırk beş) geçe ölmüştür. Kraliçe, veliahd, kralın diğer oğulları hastanın bas şı ucunda bulunuyordu. Kralın ölümü Londrada ve İn- gilterenin her tarafında büyük te- essür uyandırmıştır. Dün gece sinemalarda, dansinglerde pek az adam vardı. Saat 9,30 da neş- redilen bir tebliğde kralın haleti nezide olduğu bildiriliyordu. Kralın sıhhi vaziyetinin ağır- lığı dolayısile radyolarda müzik Kaldırılmıştır. Radyolar her saat kralın vaziyeti hakkında malü- mat veriyorlardı. Dünyanın her tarafından bu hususta malümat is- teniyordu. Nihayet saat on biri kırk beş geçe radyo kralın ölümünü haber vermiştir. Bu haber her tarafta büyük bir teessür uyandırmaıştır, ölen kralın hayatı Ölen kral Jorj İngilterede ken- disini herkese sevdirmişti. 1928 de geçirdiği hastalıkta bütün İngiliz- ler kendisine karşı olan bağlılık- larını göstermişlerdi, Bu defaki hastalığı da İngilterede herkes ta- rafından büyük bir alâka ile takip edilmiştir. Kral Jorj 3 haziran 1865 de doğmuştu. 6 temmuz 1893 de dük ve Düşes de Tekin kızı prenses Ma- ri ile evlenmiştir. Genç prens ev- velce veliahd değildi. Bunun için daha serbes bir hayat yaşamış ve birçok seyahatler yapmıştır. 24 ha- ziran 1892 de büyük kardeşi ve- liahd dük de Clarence ölmüş, o- nun üzerine veliahd olmuştur. Fransada bugünkü sistem değiştirilecek M. Daladier söylediği bir nutukta bunu açıkça anlattı Paris 20 — Cenevreye gitmiş olan M, Lavalin yarın Parise dön- mesi bekleniyor. M. Laval gelir gelmez M. Herriot ve diğer radi- kal nazırlar istifalarını verecekler- dir, Bunun üzerine M. Laval ka- binenin istifasını reisicumbura ve- recektir. M. Daladiernin nutku Paris 20 — Radikal partisi icra komitesinin dünkü toplantısı çok mühim olmuştur, M. Daladier reis seçildikten sonra M. Zay bir nu- tuk söylemiştir. M. Zay radikal fırkasında bir ikilik görüldüğünü, bunun önüne geçmek lâzım geldi- ğini söylemiştir. Hatip, mecliste son istizahlarda fırkanın büyük bir ekseriyeti M, Yvone Delbosun nutkunu tasvip ederek M, Lavalin dış politikası aleyhinde rey verdi- ği halde bir kısmının bunun ta- (Devamı 4 üncü sahifede) Kral ve kraliçenin bir kaç ay evvel fakirlere para vermek üzere Vestminster kilisesine giderken çekilen resimleri 6 mayıs 1910 da babası kral Ed- vardın vefatı üzerine kral olmuş, 22 haziran 1911 de tetevvüç resmi yapılmıştır. Geçen mayısta gümüş jübilesi, yani tahta oturmasının yirmi beşinci yıldönümü kutlulan- mıştı. Kral Jorj sporu çok severdi. Fa- kat en çok sevdiği şey gemicilikti. Kotrasile hemen her sene büyük yarışlara iştirak eder ve dümene kendisi geçerdi. Bazan da yelken- leri toplamak için gemicilerle be- raber çalışırdı. Kralın hükümdarlığı, tarihin en karışık zamanlarına raslamıştır. Umumi harp, bundan sonra baş gösteren iktisadi buhran, işsizlik her tarafta olduğu gibi, İngiltere- Gazeteci (Telefondan) Memur — Malümatım yok!... de büyük tesir yapmıştır. Fakat İngiltere bütün bu güç devreleri kolaylıkla atlatmış, birkaç sene den beri İngilterede tekrar refah başlamıştır. İşsizlerin adedi gittile çe azalmaktadır. Kralın dört oğlu, bir kızı vardır, Veliahttan başka olan oğulları ev- lenmişlerdir. Kızı da İngiliz kiba- rından Vikont Lâssels ile evlidir. Yeni Kralın hayatı Kral Jorjun vefatı üzerine kral. lik tahtına oturacak olan veliahd Edvard Alber Kristiyan Jorj Andre Patrik David 2 haziran 1894 de doğmuştur. Şimdi 42 yaşındadır. (Devamı 4 üncü sahifede) a (Memurlar gazetecilere beyanatta bur lunmıyacak) — Gazetelerd — Sizin bina yanıyormuş diyorlar, aslı var mı?