3 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Avusturyadan son Macaristan da mec- buri askerliği kabule hazırlanıyor ra Sene 18 — No. 6270 — Fiatı ber yerde 5 kuruş AKŞAM CUMA 3 — NİSAN 1936 Alman cevabı Fransadan başka her tarafta iyi karşılandı askerliğe hazırlanıyor Almanyanın cevabı konuşmaya yol açabilir Almanyanın verdiği cevab, son zamanlar politika tarihinin en dik- kate değer vesikası olarak kala- caktır. Bu nota hem yazılışı bakı- mından, hem mahiyeti — itibarile milletlerarası münasebetlerde bir dönüm noktası teşkil ediyor, Şimdiye kadar harpte yenilmiş bir memleket sıfatile öteki dev- İetlere nisbetle az çok ayrı mu- amele gören Almanya, şimdi Ay- rupaya düzen vermek için «Alman milletinin arzusu» na uygun uz- | laşma ve anlaşma şartları teklif ediyor, Bunları teklif ediş tarzın- da, Hitlerin, son seçimde Alman milletinin yüzde doksan dokuzun- dan aldığı vekâletin bütün kuvve- | ti okunuyor. Cevabi notanın mahiyet bakı- mından ehemmiyeti, Avrupada sulhun, bu tekliferin müzakere neticelerine bağlı olmasıdır. Bu tekliflerin sonucunu © şimdiden tahmin etmek güçtür. Fakat ik bakışta göze çarpan şudur: Bu teklifler İngiltereyi memnun ede- cek, Fransayi kızdıracaktır. Esasen Alman cevabı, İngiltere- ye bir iltifat, diğer Lokarno dev- letrerini tenkid ile başlıyor. Al manyanın şerefi ve diğer devlet. İ lerle müsavi hukuka malik olma- sı meselesinde ısrar ediyor, Kendi toprakları üzerinde milli hâkimi. yetini ve emniyeti tesis etmekten ibaret olan askerleştirme hareke- tini haklı görerek Lokarno devlet- lerinin bütün tekliflerini reddedi- yor, yeni tekliflerde bulunuyor. Bu tekliflerin hepsi Almanya- mın diğer devletlerle müsavi tutul. masi esasına dayanıyor. Yalnız, dört ay müddetle, yeni anlasma- lar yapılıncaya kadar Ren sahille- rinde tahkimat yapmamayi kabul ediyor, Bu müddet zarfında Fransa ve Belçika ile, gene İngiltere ve İtal. yanın kefaleti altında bir ademi tecavüz ve eminyet misakı imza- | lamak istiyor. Avrupa sulhuna aid diğer meseleleri bundan sonra ko- nuşmak istiyor. Fransanın fikri ise, bütün Avrupa sulhunun bö- lünmez bir bütün halinde toptan ve bir arada konuşulmasıdır. Almanya «cenubu şarki ve şi. mali şarki komşularile de ademi tecevüz misakları imzasına hazır yeme söylüyor. Bunlar da itüvanya ve Çekoslo adır. Fakât şarkta doğrudan irem komşusu olmayan, Sovyet Rusya ile cenuptaki komşusu Avusturyadan hiç bahsetmiyor, Her halde umumi çizgiler bakı- mından Almanyanın cevabi uysal dır.Uzlaşma emellerinden büyük bir küvvet ve samimiyetle bahsö- | diyor, Böyle bir teklifi Avrupanın (Devamı 8 inci sahifede) N.S. İngiltere müzakere kap larının kapanmamasını temine çalışıyor Ingiliz, Fransız ve Belçika Erkânıhar- .biyeleri arasında yakında temasa başlanacak. Bir çok İngiliz ricali buna şiddetle aleyhtar bulunuyor Londra 2 (Akşam) — Alman cevabı notası İngilterede iyi kar- şılanmıştır. Röyter ajansı tarafın dan neşredilen bir tebliğ bunu açıkça gösteriyor. Tebliğde Ak manyanın Fransa ve Belçikaya hiç bir zaman tecavüz etmek hi“ yetinde olmadığını teyid etmesi bilhassa memnuniyet uyandırdı- ğı, bunun müzakerenin devamı. nı kolaylaştıracağı bildiriliyor. İngiltere, Almanyamn bu mü- said vaziyetinden istifade ederek hemen müzakereye girişilmesini istiyor, Fakat Belçika ve bilhassa Fransa buna taraftar görünmiyor- lar, Paristen gelen haberler Fran- sız gazetelerinden büyük bir kıs- mının Alman cevabına hücum et- tiğini, Almanya ile müzakereye yanaşmak istemediğini gösteriyor. İngiltere bu şerait “dahilinde mü- zakere kapılarının kapanmsması ve bir anlaşma zemini bulmak için çalışmaktadır, İngiliz hariciye nazırı M, Eden bu sabah Alman delegesi M. Rib- bentropu kabul ederek kendisile bir buçuk saat görüşmüştür. Bu mülâkatta müzakerenin 'devamı müddetince Almanyanın Ren mın- takasını tahkim etmiyeceğini va- | detmesi hususunda israr etmiştir. | M, Eden verilen cevabın 14 ve | 19 uncu maddeleri hakkında da bazı izahat istemiştir. 14 üncü | madde Almanya ve Fransa ara sındaki anlaşmaların iki milletin | reyiâmmine arzına, İ9 uncu mad- de ise yeni hakem mahkemeleri kurulmasına dairdir. İngilterenin iki mühim mektubu Londra 2 (Akşam) — Paris- Akibetleri meçhul iki dava: Amerikada Havptman davası!... i vi Fransızs büyük erkâniharbiye reisi : General Gamelin Fransa seçimin neticesini bekliyecek Ancak ondan sonra kati vaziyet alacak Londra 2 (Akşam) — Bu-$ ra mahafiline gelen haberlere göre Fransa, Almanyaya ve- rilecek o cevap hakkında şim- | dilik kati vaziyet almıyacak tır, Fransa bunun için seçimin! | neticesini o öekliyecektir. 26)» nisanda yapılacak seçimden sonra Fransanın hattı hare- keti anlaşılacaktır. teki İngiliz sefiri bugün Fransa hariciye nazırı M, Flandini ziya- ret etmiştir. İngiltere hariciye nazırı M, Eden (Devami sekizinci sahifede) Telefon : 24240 (İdare) « 24249 ( Tahrir Macaristan da mecburi İkinci sanayi programı hak- kında hazırlıklar liyor beş senelik iler- ) « 24248 (Matbaa) « 20113 ( Klişe) > Küçük itilâf devletleri aralarında görü- şerek Avusturyayı protesto edecekler 2 Viyanadan bir görünüş: Opera meydanı Peşte 2 (A.A.) — Yarı resmi ; mahfeller Avusturyanın yaptığı hareketi memnuniyetle karşılamak- ta ve Macaristanın vaziyetinin A- Yüsturyanın aynı olduğunu ilâve etmektedir. Macar mahfellerinde İleri sü- rülen başlıca fikir, Macaristanın, | Almanya tarafından ihlâl edilmiş olan Versay muahedesi askeri hü- kümlerile artık bağlı bulunmadı- gıdır. Paris2 (Akşam) — Avusturya- nın Sen Jermen müahedesini bo- Büyük bir Fransız grupu Memleketimizde mühim nafıa işleri yapmak istiyor Fransanın başlıca mali mües- seseleri tarafından kurulmuş olan büyük bir sermayedar grupun mümessili Paul Gillon bu sabah- | ki Semplon ekspresile gelmiştir. B. Gillon bu akşam Ankaraya gidecek ve memleketimizde yeni liman ve şimendifer inşaatını ü- | zerine almak üzere hükümete müracaat edecektir, Fransız gru- pu, mali hususlarda hükümetle İ (Devamı sekizinci sahifede) İ zarak mecburi askerlik usulünü koymağa karar vermesi küçük iti- lâf devletleri tarafından büyük bir ehemmiyetle karşılanmıştır. Bu devletler arasında görüşüldükten İ İ a sonra bu hareketi protesto etmeğe karar vermişlerdir. Küçük itilâf, Macaristanın da Avusturyayi taklid etmesinden en- dişe etmekte ve buna mani o'»- cak tedbirler alınmasını istemek- tedir, (Devamı sekizinci sahifede) Cemiyetler kanunu lâyihası Yeni lâyiha Meclisin bu toplantı devresinde görüşülecek Ankara 2 (Telefon) — Cemi- yetler kanun lâyihasının mecli- sin bu toplantı devresinde görüşü- leceği anlaşılmaktadır. Meclis da- hiliye encümeni lâyihanın müza- İ keresine bugünlerde başlayacak- | tır. 325 senesinde çıkarılan 310 numaralı cemiyetler kanununu lâğ- veden bu lâyiha medeni kanunun cemiyetler hakkında koyduğu u- mumi kayıtlara uygun olmak üze- re tanzim edilmiştir. (Devamı sekizinci sahifede) Avrupada sulh davası! ;