2 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

© yn | ii de, İstanbuldan Almanya dün cevab verdi, kabineler ceva- bı tedkike başladılar Sene 18 — No. 6269 — Finti her yerde 5 kuruş AKŞAM PERŞEMBE 2 — NİSAN 1936 Ingiliz kabinesinin is- tifası hakkındaki ha- berler tekzib ediliyor Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24243 (Matbaa) « 20113 ( Klişe) aleyhine tahrik eden neşriyatın siddetli bir muharebe onu lınacak Milletler cemiyetinde bir Fransız- Alman komisyonu kurulması, bir Hakem mahkemesi tesisi, hududda bugünkü vaziyetin muhafazası teklif ediliyor Londra 1 (Akşam) — Alman murahhası Von Ribbentrop tara- fından bu sabah saat onda hari- ciye nazırı M. Edene tevdi edi. len ve Almanya tarafından Lo- karno devletlerinin tekliflerine verilen cevabı ihtiva eden nota- nın esaslı kısmı 17 noktayı ihtiva etmektedir. Bu noktalar hülâsa- ten şunlardır: 1 — İstikbaldeki sulh anlaşma- larına iştirâk edecek olan bütün milletler arasında mutlak hukuk müsavatı, 2 — Ademi tecavüz paktları imzasına kadar geçecek olan ilk devrenin dört aylık bir müddet- le tahdidi. 3 — Fransa ve Belçika tarafın- dan da ayni tedbir alınmak şarti- le Ren mıntakasındaki Alman askerleri arttırılmıyacak. 4 — Üçüncü maddenin tatbiki- ne nezaret etmek üzere İngiliz. İtalyan ve bitaraf âzadan mü- rekkep bir komisyon teşkil olun- malıdır. 5—Bu komisyona, Alman, Fran- sız ve Belçikalı delegeler de iştirâk etmelidir. ngiliz gazeteleri Alman notasını iyi karşıladılar Gazeteler notanın anlaşma arzusile yazıldığını söyliyorlar. Ingiliz kabinesi dün notayı tetkik etti Londra 1 (Akşam) — Dün ak- şam geç vakit Londraya gelen Ak man delegesi M. Ribbentrop bu sabah saat-onda hariciye nezareti- ne giderek nazır M. Edeni ziya- ret etmiş ve Alman cevabını ver- miştir, M, Ribbentropun yanında üç müşaviri bulunuyordu. Alman delegesi İngiliz nazırile bir saat | | ye, milli müdafaa, bahriye, hava, kadar görüşmüştür. Saat on birde İngiliz kabinesi M. Baldvinin reisliği altında toplan- mıştır, Müzakere saat on üçe ka- dar sürmüştür. Alman nolası ter- cüme edilmekte olduğundan ay- nen verilmemekle beraber M. Eden notanın muhteviyatı hakkında et- raflı malümat vermiştir. Öğleden sonra başvekil, başvekil| muavini, hariciye, dahiliye. mali- (Devamı 8 inci sahifede) İnhisarlarda tekaüt kanu- nunun tatbikine başlandı Istanbulda tekaüde sevkedilen memurlarin sayısı 115 dir İnhisarlar tekaüd kanununun tatbikine dünden itibaren başlan- mıştır. Evvelce tesbit edilmiş lis- teler üzerine 60 yaşını dolduran memurların dünden itibaren va- zifelerine nihayet verildiği, işi terk etmeleri lüzumu kendilerine tebliğ edilmiştir. Dün yapılan tebliğat neticesin- 115 memurun açıkta kaldığı anlaşılmıştır. Bun- © lardan 63 ü istanbul baş müdür- lüğü memuru, ellisi de müdüri- i yeti umumiye memurudur, Bu 50 “(Devamı 4 üncü sahifede) 6 — Üçüncü maddenin tatbi. kine nezaret edecek komisyon İn- giliz ve İtalyan ataşemiliterleri vasıtasle askeri vaziyetteki deği- şiklikleri tetkik edebilecektir. 7 — Almanya, Fransa ve Bek çika, bu komisyon tarafından ya- pilacak talepleri nazarı dikkate almağa mecburdurlar. Alman hü- kümeti, garpteki iki komşusu ile tam karşılıklı esaslara dayanmak şartiyle garp hududunda her tür- lü tahdidatı kabule âmadadedir. (Devamı sekizinci sahifede) mütemadiyen yükseliyor Bu sebebsiz yükselişin önüne geçmek için tedbir alınacak Zeytin yağı fiatlerinin yüksel mesi devam ediyor. Ekstra yağ- ların toptan fiati 64, perakende 70 kuruşa çıkmıştır. Birinci ye- meklik yağlar toptan 58 kuruştur. Diğer taraftan zeytin yağlara mühim mikdarda karıştırılan pa. i muk yağları da spekülâsyon yü- zünden 46 - 54 kuruşa kadar yükseltilmiştir, Pamuk yağı istihsal eden üç fabrikanın aralarında birleşerek fiatleri istedikleri gibi tesbit et- tikleri, yağın 24 kuruşa satıldığı zamanda müstahsillerden kilosu 3 kuruştan topladıkları pamuk çekirdeklerini işleyerek 10 milyon kilo yağ stokile vaziyete hâkim oldukları söyleniyor. Memlekette ihtiyaçtan fazla pamuk ve zeytin yağ mevcut ol- duğu temin edildiği halde spekü- lâtörlerin ellerindeki stokları kıs- men saklayarak mütemadiyen fi- atleri arttırmaları iktisat vekâle- tinin dikkatine ilişmiştir. Vekâletin şiddetli tedbirler ala. rak bu ihtikârın önüne geçeceği umuluyor. Balıkçılık mektebi hakkında bir şikâyet Ankara 1 (Telefon) — fstan- bulda balıkçılık mektebi talebe: lerinin o civardaki Voleyi tahrip ettikleri. hakkında vekâlete ge len şikâyetler üzerine tahribin önüne geçilmesi iktisat vekâletin- binmesi | Zeytinyağı fiatı İtalyanlar büyük bir muzafferiyet kazandıklarını, Habeşlerin 7000 zayiat verdiklerini bildiriyorlar e ei AN sise Paris 1 (Akşam) — Eritre cep- hesindeki muhabirlerden gelen ha- berlere göre dün Aşangi gölü ö- İ nünde şiddetli bir muharebe ol- | muştur, Maharebe sabah saat altı da başlamış, akşam on sekize ka- dar sürmüştür. Bu istikamette ilerleyen İtalyan- lara iptida Habeşler hücum etmiş- lerdir. İmparatorun hassa alayla- rının da dahil bulunduğu 20 bin kadar Habeş askeri öğleye kadar mütemadiyen hücum etmiştir. Bu <Asri tersihanez burası mıdır?.. .: Aşangi gölü ve civarındaki dağlık aranı hücumlar tardedilmiştir. Öğleden sonra İtalyanlar taar- ruza geçmişler ve Habeşleri mev. zilerini bırakarak çekilmeğe mec bur etmişlerdir. Tayyareler ken- dilerini takip ile mühim (zayiat verdirmiştir. Yerden tayyarelere karşı şid- detli top ve mitralyöz ateşi açıl. miştir. Tayyarelere birçok isabet- ler olmuştur, Fakat tayyarelerin (Devamı sekizinci sahifede) ML sr rar Alman cevabi notasının esasları Ilk teklif: Iki memleketi birbiri Aşangi gölü kenarında Habeş kuvvetlerine İmparator kumanda ediyordu. Bu muharebeden sonra İmparator İtalyan Baş kumandanlığı ile temasa girdiği rivayet ediliyor