2 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

4 | TAN PERŞEMBE 2 NİSAN italyanlar TELEFON: 24316, 24319, 24310. hip ve Başmuharriri Salam SOYDAN Evi İmparator orduları m —— nan. el ondar ağlüp şehrini zaptettiler Ttalyanlara göre Habeşler 7,000 ölü verdiler İmparator orduları İtalyanlara 12 saat mukavemet muannidane Londra 1, (Tan) — Mareşal Ba- dozliyo'nun 171 numaralı tebbiğine göre Italyan ordularile bizzat Habeş İmparatorunun kumanda ettiği ordu arasnda 31 Martta Asfangi gölü ei- varda şiddetli bir muharebe olmuş ve İmparator orduları mağlüp edil. miştir. Muharebe, sabahm altısında başlamış ve akşam 18 e kadar bütün şiddetile devam etmiştir. | Röyterin haber verdiğine göre, Habeşler büyük bir cesaretle ve kah- ramanlıkla harbetmişler, fakat Ttal- yanların bir taraftan tayyare bom- törlü kuvvetlerine dayanamamışlar - bardımanlarma diğer taraftan mo- Mareşal Badogüyo imparatorun 100.000 kişilik bir ordu ile harbe gi- riştiğini bildirmiştir. Halbuki Röyte- rin verdiği malimata göre bu mu- harebeye ancak 20.000 Habeşli işti- Tak etmiştir. Mareşal Badogliyo'ya nazaran bu muharebede Habeşler (7.000 ölü ve birçok esir vermişlerdir. Bundan sonra tekrar Eritredeki İtalyan kay- naklarından gelen bir haber bu zayi- atın 15.000 olduğunu bildirmektedir. Fakat bu halen teeyyüt etmemiştir. gösterdiler ei İtalyanların eline geçtiği bildirilen Gondar'dan bir manzara İtalyan tehliğine güre . İtalyan 2â- yinti şudur: Ana vatan kıt'alarma mensup 12 Sebit omuş, s4 zanıt. Giren 'Neferlerden 5i ölü ve 152 yaralı vardır. Eritreli askerlerden 800 ölü | ve yaral: vardır, Romadan gelen haberlere göre "Asiangi gölü civarmda - yapılan mu- harebeye İtalyanlarm, yalnız birinci ve ikinci kolordular: iştirak etmiştir. Çarpışma çok kanlı olmuş, bütün sa- ha ölüler ve yaralılarla dolmuştur. Gondarı almışlar Yine Röyter Ajanu Romadan «I- dığı bir habere istinaden Gondarın İtalyanlar tarafmdan İşgal edildiğini bildirmektedir. Havas Ajansı da Ro- madan şu haberi vermektedir: “Henüz teyit edilmiyen bazı riva- yetlere göre, İtalyan motörlü kıtaatı Strarace olduğu halle bu sabah Gondara girmiştir.” Bu haber doğru İse İtalyanlar bü- tün Tsana gölüne hâkim bir mevkie girmektedirler. Diğer taraftan Adis- ababadaki Röyter muhabiri Habeş makamatınm gerek imparator ordu- gunun mağlüp olduğunu ve gerek Italyanlarn Gondarı aldığmı sureti kat'iyede tekzip ettiklerini bildirmek- tedir. Romadaki Havas muhabiri şu ha- beri vermektedir: Negüs tarafından bir memurun İtalyan başkumandanlığı ile temasa girdiğine dair bir şayia deveran et- mektedir. Yürüyüşün tafsilâtı Londra, 1 (A.A,) — Röyter ajan- şi bildiriyor : Batı Şimalinde, İtal- nlar Tsana gölüne doğru İleri ha- reketlerine devam etmekte ve Erit- re kaynağından gelen haberlere gö- ye, makinalı bir İtalyan kolu Gonda- ya yaklaşmaktadır. Gondarm işgali vakındır. İleri Italyan o müfrezeleri sehre 50 kilometre uzaklıkla bulun- tadırlar. eni ajansnm Şimal İtalyan orduları nezdindeki muhabiri Aus- sada fki İtalyan ileri hareketi hak- kında aşağıdaki tafsilâtı veriyor : Birkaç halta evvel Asdab ve Bel- bul'den, hareket eden yerli İtalyan kıtaatınm muhtelif kolları, fasılalı bir surette uçurumlar ve volkanik kayalıklarla ayrılmış olan Rena gölünü güneşe 6 derece santigra Bicaklık altında geçmişlerdir. Birçok düşman çeteleri devamlı baskınlarla bu hareketi zorlaştırmışlardır. İtal: yan kolları tayyerelerin devamlı Bontrol ve iaşesi sayesinde ilerlemiş- | erdir. Bu işe tahsis edilmiş olan 25 Arkası 10 uncudaj Alman cevabı neşredildi Almanya geniş plânı teklif etmektedir | .. ir sulh ea anaeesasene Cevap Londrada müsait bir tesir yapmıştır. Yeni müzakereler açılacağı şüphesiz gibidir aeaaeaaeirekakeeaeseeaeasikeeeaaeekeeeeeeeeeeee Londra 1, (Tan) — Alman dele. gesi von“Ribentrop bü sabah saat onda Dış İşler Bakanlığına gelerek Alman cevabını Eden'e vermiştir. Eden'le Ribentrop arasmdaki mülâ- kat bir saat kadar sürmüştür. Bu mülâkatta Almanlardan Ribentrop « tan manda Dickhoff ve İngiliz Na- zırlarından Lord Halifaks ta bulun- muşlardır. Alman cevabı ingilizceye tercüme edilmektedir. Ancak bün - dan sonra yani akşam alt: buçükta neşredilecektir. Ribentrop cevabım ingilizce tercümesini kontrol etmek arzusunu ızhar etmiştir. Ribentrop geçen sefer olduğu gibi herhangi bir tercüme hatasından kaçmmaktadır. Bundan sonra İngiliz kabinesi, Baldwin'in riyasetinde toplanarak saat on fçe kadar Alman cevabı üzerinde müzakerelerde bulunmuş - tur, Cevabm metni nazırlara bile ve- rilmemiş, yalnız Eden kendilerine Alman cevabım mahiyetini anlat mıştır. Kabine bugün öğleden sonra tekrar Avam Kamarasmda toplan - miş ve müzakerelere devam etmiştir. Bu cevap karşısında Fransanın r mama Fransız Dış İşler Bakanı Flânden vaziyetine gelince, Paristen gelen ha- berler, Fransa vaziyetinde hiçbir de- gişiklik olmadığını bildirmektedir. Bugün sest 15,5 ta İngiliz Büyük lArkası 10 uncuda) e Lokarno Konferansının toplanacağı 8r€kselden bir manzara: Sen Katnen meydanı .İ kaldırımı olmasma bayılıyorum. tar hayat standardımızın sayısız Bayılıyorum ! Bugünlerde bazı şeylere pek bayı- İsyorum. Meselâ Hitler'in harp döken Krup Fabrikasında sulhten o bahsetmesine bayılıyorum. Meselâ Itatyan'larm Habeşistan'ı| medenileştirmek için Habeşleri gaz-| im boğmalarına ve kahramanlıkla inedeniyet anlamlarma bayılıyorum. | Meselâ Fransızların On sekiz & nedenberi parayla, topla, muahede; le kendilerini teçhiz etmelerine | ve düşmanlarını da en kalın iplerle kıs- Wvrak bağlamalarına rağmen, yi- ne, Hitlerden emniyet istiyecek hale düşmüş olmalarına bayılıyorum. Dünyanın etrafını kıymetli taşlar. lu çevirebilecek kadar zengin olduk- ları söylenen İngilizlerin, ellerindeki ham madde kaynaklarını milletler arasmda daha hdilâine hir taksime rıza göstermelerine bayılıyorum. Sulh isterken silâh satan Yeni Dünyaya, dünyanın bir köşesine çö- melerek yavaş yavaş Çini yemek ve hazmetmekle meşgul Japonyanm İş- tihasma bayılıyorum, Hele Hauptman'ın haline baktıkça Amerikada adalete büsbütün bayılı- yorum, Antolojiye bayılıyorum. Aralarına mahya olarak: “anıtla- rımızı koruyalım!” cümlesini yazdı ğımız minarelerin külâhsız kalmala- rına bayılıyorum. Şehir dışın asfalt, içinin Arnavut Kış olimpiyatlarındaki | halimize bakmıyarak: o “Berlin o Olimpiyat- larına gidelim . mi?” diye düşünme- mize, miinakaşa etmemize bayılıyo. rum, Radyomuza bayılıyorum. Meselâ Istanbulda ve her köşe ba- şowda bir mala on tiril fiyat isteme. çeşitlerine bayıtıyorum. Beyoğlunun yavaş yavas bir ma- hallebiciler, pastacılar ve tütüneüler caddesi halini almasına bayılıyorum. Hulâsa, şu n a bayılıyorum, bu. | na bayılıyorum, hele kaldırımların haline baktıkça kübik apartmanlara pek bayılıyorum, Ali Naci KARACAN İngilterede Kabinenin istifa edeceği yalandır Londra, 1 (A.A.) — Devlet Baka- nı Lord Eustacho Percy, İstifa et- miştir. (İstifasm. da, hükümetinin dış siyasası ile mü“ tabık olduğunu hasseten kaydet. mekle beraber, İs- tifası için müsbet bir sebep göster- memekte, o yalmz daima muvakkat olarak telâkki et miş olduğu memu- riyetine yeni fi nans senesinde de devama sebep olmadığını bildirmek- tedir, Baldwin Kabinenin istifası şayiaları nereden çıkmış ? Londra, 1 (A.A) — Reuter ajan. sinm İyi haber alan bir kaynaktan is- « (Arkası 10 uncuda? İş Bankası kumbara piyangosu talilleri Ankara, 1 (Tan) — Türkiye Iş Bankasmm bügün çekilen kumbara piyangosunda kazanan numaraların sahiplerile bulundukları mahalleri ve TArkası 10 uncuda “Celâl Bayar geliyor * Ankara 1, (Tan) — Ekonomi Bakanı Celâl Bayar bir iki gün kal- mak üzere yarın İstanbula gidecek- i Londra, 1. (Tan) — Çimberlayn bugün i- rad ettiği bir nutukta Almanyanın muahe- deleri tek taraflı ihlâl etmesine şiddetle hü- cum etmiş ve Avusturyanm istiklâli hak- duyduğunu kında endişe İdam deği Hauptmanın edildi, sonra hükmün ese. Evvelki gece Amerikanm uyuya madığı, bütün halkın meraktan cad- delere döküldüğü bir gece idi. Tayya- reci Lindherg'in çocuğunu kaçırır. ken öldürmekle mahküm olan Hauptman dün gece idam olunacak- tı Idam mahkümunun kurtulması için yapılan bütün teşebbüsler fayda vermemiş ve bugüne kadar bir kur- tuluş imkânı bulunur Ümidile hükmü tehir ettiren New Jersi valisi de ni- hayet idam cezasının tatbikini gör- meğe müsaade edilenlerin davetna - melerini imzalamıştı. . Evvelki akşam New Jersi eyale- tinde ;'uran on sekiz aile resm! ha Pishandtlamgalı ve müstaceldir işa- retli birer zarf almışlardır. Ozarfı açtıkları zaman valinin imzasile ya- ilmış şöyle bir mektup gördüler: 7180 numaralı idam mahkümu Brüno Hauptman bu sabah saat 8 İ 5 geçe elektrik sandalyesinde idam olunacaktır. Ailenizin en başlı erke- fi hükmü idamm tatbikini görmeğe mezundur. 'sli böyle davetnameleri o eyale- tin usulünden olarak nihayet imzala- mağa mecbur kalmıştı. İdamı göre - miyecek olan binlerce halk ta gece yarısından itibaren hapishanenin di- şında hıncahınç bir halde bekleşiyor lardı. Elektrikli iskemlenin bulunduğu idam odasma girenlerin çıkışını he- yecan içinde bekliyen hâlka içerden biri şu haberi yetiştirdi: Hauptman elektriklendi ! Mahkümun suçlu olduğundan şüp- be eden halk bu haber önlinde bir LArkasi 10 uncuda) (A.A) — Reuter ajansı Mecburi askerlik kanunu Diyet meclisine tevdi. edilmiştir. Saint - Germain muahedesi mucibince, A- vusturyada, kur'a efradı toplamak memnu idi, Diyet meclisi, 18 den 22 yaşma ka- dar olan bütün Avusturya vatandaş- larının mecburi askerlik hizmetine tâ- bi olduklarına dair bulunan kanunu, bu sabah, alkışlar arasında ittifakla kabul etmiştir. Bu kanunun birinci maddesi, beden ve zihin kuvvetleri yerinde olan bü- tün yurttaşlarm muayyen bir mid - det İçin askeri veya sivil mecburi hizmeti İfaya davet edilebileceklerini Amirdir. Hükümet, hizmet müddetini ve aj. datı tesbit için ilerde bir emirname neşredecektir, Şüşnig şu sözleri söylemiştir: “Avusturya bir sulh âmilidir. Mu- ahedelere riayet edilmesini arzu et- mektedir. Mecburi askerlik hizmeti kanunu, memleketin dahili ve harici tir. in düşmanlarma karşı emniyetini kuv- dört saat geri bırakıldı asama Elektrikli sandalye hazırlandı, saçları tıraş Kocası idam edilirse, hem çocuğunu, hem de kendisini öldüreceğini söyliyen Madam Hauptman ve çocuğu söylemiştir. işkence! idamı yirmi —..... infazı tehir olundu Ölümle burun buruna geldikten son- ra tekrar 24 saatlik bir hayata ka- vuşan Hauptman'ı idam sandalye- sinde gösteren temsili bir resim eeaeeesaremeeeaeaseraz 7 inci sayfamızda Lindber, cuğunun nasıl kaçırıldığı bütün tahkikat safhaların; Hauptman hâdisesinin iç yü dair Eşref Şefiğin güzel bir yazı- sını ve bu meseleye dair muhtelif resimler bulacaksınız. —....a.ae Avusturya da muahedeyi bozdu Mecburi askerlik kanunu alkışlarla kabul edildi Avusturya Başbakanı Şuşning vetlendirmeğe matuftur. Bu kanun, serbest Avusturya vatanında, Avug- TArkası 10 uncudaj il Ea Mel er