2 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5271 S ADIMIZ, ANDIMIZDIR B.Fon Ribbentrop alman cevabımnı dün sabah B. Edene verdi Hak beraberliğini görüşmelere başlıca şart koşan Almanya, teklifleri kabul edilirse Cenevreye dönecek Londra, 1 (A.A.) — Fon Ribben- trop ile B. Eden bu sabah bir saat ka- man notasında ileri sürülen teklifler ve Fon Ribbentrop ile yaptığı konuş- ma hakkında izahlar vermiştir. Cevapta neler var? Londra, 1 (A.A.) — Bugün Fon Ribbentrop tarafından verilen alman plânının esaslı kısmı 17 noktayı ihti. va etmektedir. Bu noktalar kısaca şunlardır: 1. - İstikbaldeki sulh ha girecek olan bütün mi sında mutlak hak beraberliği 2, - Ademi tecavüz paktları imza- x kadar geçecek olan ilk devrenin * aylık bir müddetle tahdidi, 3. - Fransa ve Belçika tarafından da aynı tedbir alınmak - şartile Ren | bölgesindeki alman askerleri arttırıl. Mıyacak, 4. - Üçüncü- maddenin tatbikine nezaret etmek üzere ingiliz, italyan ve bitaraf âzâdan mürekkep bir ko- misyon kurulmalıdır. 5. - Bu komisyona alman, fransız ve belçikalı delegeler de girmelidir. B. Fon Rilbbentrop tayyare istasyonun.- da B. Fon Höş'le konuşuyor 6. - Üçüncü maddenin talbikine mezaret edecek komisyon ingiliz ve i- talyan ataşemiliterleri vasıtasiyle as- keri vaziyetteki değişiklikleri gözden geçirebilecektir. İTALYAN - HABEŞ HARBI İtalyanlar Gondara elli kilometre uzaktadırlar eee Ğİ *#talyanların yaklaştıkları Gandar şehrini ve Tsana gölü bölgesini gösterir harta Londra, 1 (A.A.) — Royter A. jansı bildiriyor: Zengin ve bereketli bir bölge olan Aussa Sultanlığının italyan- Tar tarafından işgali halen tamam- lanmıştır. İtalyanlar bu ülkenin başlıca merkezlerinde Garnizon- lar kurmuşlardır. Batı şimalinde, italyanlar Tsa- na gölüne doğru ileri hareketleri- ne devam etmekte ve Eritre kay- nağından gelen haberlere göre, nalı bir italyan kolu Gondara şmaktadır. Gondarın işgali dır. İleri italyan müfrezeleri 0 kilemetre uzaklıkta bu- aktadırlar. İtalyan tayyarelerinin Cibuti demiryolunda Diredauva üzerinden uçtukları haberi Adisababada ya- lanlanraktadır. meselesi n Adisababa- ere karsı zehirli gaz kullanılması meselesi güre, gazların se- 0 nç akibetler kay- (Sonu 6. ınöı sayfada) 7. - Almanya, Fransa ve Belçika, bu komisyon tarafından yapılacak is- tekleri dinkate almağa mecburdurlar. Alman hükümeti, garptaki iki kom- şusu ile tam karşılıklı esaslara dayan- mak şartiyle garp sınırında her tür. kü tahdidieri kabule hazırdır. 8. - Almanya, Fransa ve Belçika ile zamın İngiltere ve italyan dev- letleri, cn geç olarak fransız seçimin- den sonra, bir taraftan Fransa ve Belçika ve öte taraftan Almanya a- rasında 25 şenelik bir ademi tetavüz paktı görüşmelerine başlamak için - uzlaşmalıdırlar. 9. - İngiltere ve İtalya, zamın dev. let sıfatiyle bu paktı imza edebilirler. 10. - Almanya bu gibi emniyet an. (Sonu 3. üncü sayfada) Hauptmanım idamı gene geri kaldı MAHKÜM, SUÇSUZ OLDUĞU- NU SÖYLİYEREK BOYUNA AĞLIYOR Trenton, 1 (A. A.) — Hauptma- nın avukat - Tarının Vendel & hakkında ya - pılmakta — olan tahkikatın neti- cesini — bekle - mek üzere is - let — reddedil - miştir. İdam hazir- lıklarna de- albay Kimberling. mev: 9 müddetça Hauptman'ın tamamen metini muhafaza eylediği. ni, fakat dün birdenbire temkinini kaye bedip, masum olduğunu tekrar ede ede ağladığını söylemiştir. (Sonu 6. tnct sayfada) Önümüzdeki parar gü konser veretek olan muganniyesi Ba, Sovyetler dış Moğolistanla karşılıklı yardım paktı imzaladılar BU PAKT, JAPON GENİŞLE. ME SIYASASINA KARŞI MOS- KOVANIN DAHA AZİMLİ BİR VAZİYET ALDIĞINI GÖSTERMEK TEDİR Moskova, 1 (A.A.) — Havas âjan. sı bildiriyor: Sövyet Ruzya ile dış Mogolistan a: rasında bir karşılıklı yardım paktı imza- Tanmış olması uzak şark hâdiseleri üze- rinde, Sovyet Rusyanın umumi siyasası ve hattâ arsrulusal vaziyet üzerinde te- sir icra edecektir. Bu pakt, diş Mogolistanın japon - Mançuko baskınına karşı müdafaası i. çin Moskova tarafından Ulanbator'a ya- pılacak teknik yardımı resmen teyid e- decek ve Mogolistana her sahada ve her vasıta ile yardımı mümkün kılacaktır. Karşılıklı yardım, tabii yalnız Sov- yet Rusya'dan Mogolistan'a doğru ya- pılacaktır. Bu iki memlekst arasında müşterek sınırlar vardır. Sovyetlerin Magalis- tan'daki tesiri, ekonom'k sahada ve hele diplomatik sahada çok büyüktür. Çünkü —Sovyet Rusya, Mogolis - tan'ı tanımış olan tek memleket - tir. Mogolistan'da —yalnız Soav - yet Rusya'nın diplomatik bir deleg. vardır. Öte taraftan dış Mogolistan halâ Çin'in bir parçasını teşkil etmektedir. (Sonu 3. üncü sayfada) Son haberler üçüncü ] sayfamızdadır [ . Heryerde 5 kuruş Fıkra: Buhran çareleri Partici olarak bunu iyi öğren- melisiniz, Eğer bir gün sıkı bir po- litika buhranına uğrarsanız, ga- zetelerden kurtulmak için, hemen bir anket açınız: Birici sual; “— Halid Fahri'den evel hececi var mı idi, yok mu idi?” İkinci sual: “— Yeni neslin en iyi romancısı kimdir?” Üçüncü sual: “— Kim- lerin yazıları fransızcaya tercü- me olunabilir?”. Ondan sonra rahat rahat işini- ze bakınız. Gündelik gazeteler, mizah gazeteleri, mecmualar, hep- si, Namık Kemal neslinden Beh- çet Kemcl nesline kadar eli kalem tutan herkes, biribirine geçecek- tir. Hele arada anonim yazılarla biri lehine, birkaçı aleyhine bir- kaç hüküm de ortaya atarsanız, keyfinize diyecek kalmaz! Biz biribirimizi itibardan dü- şürmek için hepimizin olan mes- leği ne hale koyduğumuzun far- kında bile değiliz. Halbuki yazı yazanların müşterek menfaati, ya- zı yazmak sanatına hürmet edil- mesinde değil midir? Boş müna- kaşalardar kimin ne yaptığı değil, topyekün sanat ve edebiyatla uğ- raşanların ciddilikten ne kadar u- zak bir takım kimseler olduğu fik- ri yerleşiyor . Bu fikir, bu memle- kette çok eski Onu unuttura- cak yerde, tazeliyoruz. Aramızda, bayacılar birliği kadar, bir daya- ruşma kuramıyoruz. * “Ulus,, un Dil Yazıları Güneş -Dil teorisi ile kelime tarihi ve tarihi tetkik yapmak tecrübeleri XI. Barak. Bu isimleri teker teker gözden geçirelim. Barak ve Barağ Sümer- cede mesken ve hücre demektir ki bizim barınmaktaki bar ile alâka- sı meydandadır. Fakat bu kelime Sümercede daha ziyade divinit& ifade ederdi. (Hükümdarların tanrı adı taşıdığını biliyoruz.) Meselâ Sümerin Kiş sülâlesin- den bu ismi taşımış iki hükümdar vardı: 1. - Barak . nunna (1)| ve 2. - Barağı. Türkçeye gelince: Barak; Radloff'a göre Kırgız ve garp İehçelerinde bir köpek cinsi için kullanılır. Radloff'un dördüncü cildinin 1477 inci sahi- fesinde Barak hakkında bu izahlar vardır: Uzun ve koyu tüylü köpe- ge denir. Kara-barak bir nevi cins av köpeğidir. Kırgızcada uzun tüylü koyuna da Barak-koy denir. Yine Kırgızlarda bir nevi kıvırcık tüylü köpeğin adı Barak't'ır. Bu köpeğin Sümerlerde oldu- ğu gibi kutlu ve mübarek tanındı- ğı devirler vardı. Kâşgarlı Mah- mut Barak hakkında şu izahları verir: “Barak yavuz bir köpektir. Türklerin inancına göre kuzgun kocayınca iki yumurta yapar bu yumurtaların birinden Barak de- nilen köpek çıkar bu, köpek cinsi- nin en hızlısıdır. (2). Başkurtların itikadına göre ih- tiyar kuzgunun iki yumurtasından () £. Woolley vor 5000 Jahren R. 21. (2) Divam - lügat- it- Türk, H. R. TANKUT birinden bir köpek ikincisinden bir ip çıkar (3). Oğuz han destanında kabile adı olarak bir (itbarak) geçer. İtba- raklar Oğuz hanla muharebe et- tiler (4). Manas destanında - itili vardır. Hazar denizine dökülen İdil suyunun adında da bu keli- meyi bulabiliriz. Totemleri kuştan türeme bir köpek olan itbarak eski bir Türk kavimi idi. İt keli- karaleğa yekeek nnti BALRTAE eski zamanlarda köpeğe bir kud- siyet atfelildiğini kabul etmek za- ruridir. Galiba; bütün dünyada (Sonu 2. inci sayfada) (3) Profesör İnan. (4) Reşiduddin camiüttevazih, İş Bankası kumbara piyangosunda Kazanan talililer Türkiye iş bankası kumbara piyan- gösu dün, kalabalık bir seyirci kütle- #i önünde çekilmiştir. Kazanan talili- leri yazıyoruz: Konyada 533 hesap numaralı Bn. Nebahat 1.000 lira, Galatada 1412 hesap numaralı B. Münim Kâmil 250 lira, İzmirde 9467 hesap numaralı B. Faik Mehmet 100 lira, Beyoğlunda 12040 hesap numaralı B. Ali 100 li- ra, Galatada 1278 hesap numaralı , Ahmet Rasıp 100 Hira, İzmirde 8911 hesap numaralı B. Sabri Yılmaz 100 lira, Ankarada 18500 hesap numara- (Sona 6. ıncı sayfada) NXT