1 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5270 ADIMIZ, ANDIMIZDIR 1 Nİ Son haberler üçüncü’ sayfamızdadır İ N 1936 ÇARŞAMBA Heryerde 5 kurus Almanyanın cevabı; İngiltere- Fransa ve Belçika kurmaylarının görüşmeleri ve B. Flandenin nutku hakkında tahminler ve düşünceler Fransa, Lokarno Londra, 31 (A.A.) — İngiliz kabine- sinin, yarınki toplantısında erkânı har- biyeler arasındaki görüşmelerin tarihini tesbit edeceği sanılıyor. Bu görüşmeler, Almanya'nın cevabı ne olursa olsun mutlaka yapılacaktır. Londra efkârı, müzakerat için Fransa'ya, muhtaç oldu- iku itimad ve emniyet duygusunu ver. meğe matuf olduğu mütalâasındadır. ... Londra, 31 (ALA,) - Baldvin'le görüşmüştür. Mülâktın arsıulusal vaziyet ve B. Hitler'in bu akşam gelmesine sabırsız- lıkla intizar olunan makabil teklifleri etrafında cereyan ettiği zannolunuyor. B. Eden, Almanya'nın cevabını alır almaz, bunu Lokarno devletlerine teb- liğ edecektir. B. Eden B. Başbetke 1Ş HAYATI Cumuriyet Halk Partisinin sı- nıfçılık hakkındaki esaslı pren- sipleri ne olduğunu tekrar etme- ğe bile lüzum yoktur. Bu memle- kette ne kadar sây unsuru varsa, hepsi bizimdir; bizdendir:! hepsi halkçı devletin yüksek adalet ve mürakabesi altında korunmakta- dır. Devle fabrikalarını dolaşanlar, buralarda işçi hayatının, rahat ve şerefli birer vatandaş hayatı nizamına sokulmak için hiç bir gayretin esirgenmediğini görmek- tedirler. Kendilerine meskenler yapılmaktadır. Çocuklarının ter- biyesine, eğlence ve sporlarına ka- dar herşey düşünülmektedir. Bu müesseselerde sadece bir vatan- daşlık havası teneffüs olunur : Sây ve değerin vücut verdiği tabii iyerarşi dışında, hiç bir hak farkı gözetilmez. Hükümetin doğrudan doğruya idare ettiği, veya hükü- mete yakın müesseselerimizle il- gili olan büyük küçük fabrikalar- da vaziyet böyledir. Ancak diğer hususi - teşebbüslerde bir takım kayıtsızlıklar olduğunu gösteren havadislere gazetelerimizde sık tesadüf etmeğe başladık. Grev mahiyeti ve tahrik eseri olmak- sızın, hükümet makamlarına iş- çi müracaatları oluyor. Biz en küçük atölyenin işlemeğe başla- dığı yerde, Cumuriyet Halk Parti- sinin halkçı telâkkilerinin derhal yerleşip kökleştiğini görmek arzu ederiz. Endüstri hayatı henüz in- kişaf başlangıcında iken, işçi yatınm, ne taraftan gelirse gelsin, bahsettiğimiz telâkkilere aykırı şekiller almasına dikkat etmek lâzımdır; tahriklere olduğu kadar, | — lııkı.ızlrkl.ın da müsaade ede- Mmeyiz. İşçi hayatını, her memleketin şartlarına ve ihtiyaçlarına göre, ne işletmeyi imkânsız kılan, ne de vatandaş hakkını çiğnetmiyen bir tarzda tanzimi meselesinin ne ka- d_ır nâzik bir dava olduğunu da bıliriı_. Fakat bir taraftan halkçı prensiplerimiz, bir taraftan hükü- metin veya onunla ilgili müesse- selerin verdiği misaller ortadadır. Hususi teşebbüsler bu prensipler- le misalleri göz önünde tutmalı- dırlar. F.R. ATAY andlaşmasını imzalıyan devletlerin paskalyadan önce Brükselde toplanmalarını istedi Paris, 31 (A.A.) — Övr gazetesi ya- ziyor: Fransanın Londradaki büyük elçisi dün dış bekanlığına, Fransanın Paskıl- yeden evvel Brüksel'de Lekarno devlet- Teri konferansının - açılmasını- istediğini bildirmiştir. Aynı gazete, Paris'te her şeyden ev- vel, fransız kamoyuna Ren bölgesinin sücl işgali meselesindeki fransız siyasası hak- " kında seçimden önce doğru bir fikir vermek istenildiğini kaydediyor. Bunun içindir ki, Brâksel konferan. sına bu kadar ehemiyet verilmektedir. Kaonferansta alman cevabı tetk'k edile- cek ve bundan müstakbel siyasa hakkın da icabeden netice ç karılacaktır. Bazı mahfillerde, kollektif emniyet siyasasına dönmek — ve bunun için de 1924 protokolu — şeklinde bir proteksl kaleme almak için “Avrupa komitesi”. tin tekrar ti arzu edilmektedir. Bu protokelda, emniyet sivasasının mihveri Londre, Paris ve Moskova olacaktır. B. Flanden'in nutku etrafında Berlin, 31 (A.A.) — Berliner Bör. sen Çaytung gazetesi, B. Flandenin nutkundan bahsederek diyor ki: “Alman seçiminden sonra, B. Flan- Hindenburg balonu İlk seferine çıktı Fridrihshafen, 31 (A.A.) — Hin- denburg adındaki yeni zeppelin balonu, içinde bulunan Royter muhabirinin bil. dirdiğine göre, bu sabah saat 4.30 da ilk defa olarak cenubi Amerika'ya ha- rekat etmiştir. Balon, arsmulusal vağiyetten dolayı, Hollarda üzerinden uçacaktır. Balonun fransız toprakları üzerinden geçmesine müsaade edilmesine dair olan iltimas bilmemezlikten gelinmiştir. Böylece se- yahat müddeti sekiz saat uzamıştır. Balonda kırk kişilk mürettebattan başka elli de yolcu vardır. 3 nisanda Rio de Janeyro'ya varacağı tahmin ediliyor. Balonda 120 saat uçuşa yetecek 55 ton benzin, S0 kilo posta müraselâtı, iki bucuk ton yiyecek — ve içecek ve 1500 kilo tecim eşyası, bükümet ve matbuat mümessillerinden başka brezilyalı, hole handalı, fransız, avusturyalı ve şimali a- merikalı yolcular vardır. Doktor Ekener müşahid olarak balonda bulunmaktadır. Takib edilscek yol, havanın durumuüna bağlı olacaktır. | Dün ilk yolculuğunu Cenubi Amerikaya yapan Hindenburg balonu denin kütlelerle hakiki teması yerine kin dalgaları ikame etmek istediği inlibar hasıl oluyor. Bizim için bu nu- tuktan daha mühim olan şey cenup Fransasında çıkan bir gazetenin yap- tığı anketin neticesidir. 7300 okuyu- cudan 5500 ü Almanya ile ittifak le- hinde bulunmuşlardır. Fransız ulusu- nun hakiki hissiyatı budur ve bu his- siyat, Flaaden gibi politikacıların yal- nız bazı âlâkadar grupu adına söz söyliyebilip fransız ulusu adına söz söylemeye salâhiyetleri olmadığı hak- kmdaki yörüşümüzü teyid etmekte- dir.,, Germania gazetesi yazıyor: “Alman barış tekliflerile meşgul olacak devlet adamlarının, herhangi bir vejim Ceğil, arkasında bütün ulus olan bir bükümet mevzuubahs oldu- ğunu göz önünde tutmaları lâzım ge- lecektir. 29 mart bunu açıkça göster- miştir. Başkalarının da - maksatlarını açıkça söylemelerini ve Flandenin pazar günkü nutkunda yaptığı gibi bahanelere ve ihtirazi kayıtlara sap- mak suüretile mesuliyetten kaçınma- malarını istemek hakkımızdır.,, Cevah alman tekliflerinde olacak. Berliner Tageblatt gazetesi yazı- yor: “B. Flandenin söyledikleri, alman diplomatlarının vazifelerini kolaylaş- tıracak mahiyette değildir. B, Flan- denin nutkunda iki görüşün yaklaş- ması için biç bir hareket noktası yok- tur. Flanden yalnız fransız ulusunun barışa olan aşkında alman ulusundan geri kalmıyacağını teyid etmiş fakat (Sonu 5. inci sayfada) İTALYAN -H ABE HARBI İtalyan taarruzu başladı Gondarın düşmesi bekleniyor General Graziani ve Ras Nasibu kıtaları çarpıştılur Makalle ilerisinde Enda Jesusde italyan tayyare karargâhı Roma, 31 (A.A.) — Mareşal l 'nun 168 numaralı resmi tebliği: Ana vatan kuvvetleri Ve Erit- re müfrezeleri tekrar taarruza geçmişler, Lemalemo dağ geçidini aşarak Uoghera bölgesi merkezi olan Debarek'i işgal etmişlerdir. Üçüncü kol dün, Uaag bölgesi merkezi olan Sokota'ya ulaşmıştır. Sokota kasabası, Dessie, Adisaba- ba, Tsana gölü ve Gondara giden yolların birleştiği noktada mühim bir kervan merkezidir. Evvelki gün otuz üç, tayyare, Harrar'ı bombardıman etmiş ve askeri nok- taları tesirli bir şekilde dövmüş- tür. “Ulus,, un Bil Yazıları Güneş -Dil teorisi ile kelime tarihi ve tarihi tetkik yapmak tecrübeleri d Sümerde Erek, Tokatta Erek. Meydana çıkmış en eski Sümer siteleri şunlardır: Eridou, Our, Larsa, Lagaş, Cumma, Adab, Ou- rouk ve Chourouppak yani Fa- rah'tır. “Bunlar; memleketin bi- rinci Babil sülâlesi altında topla- nıp milli bir bü[lk_!lplığı zama- na kadar kıyafetleri ve lisanları ile hususiyet göstermiş tuhaf bir mil- letin hükmü altında kaldılar ki biz onları Sümerliler diye tanıyo- ruz (1)”. Bu lerin hepsi saf ve halis Sümerli idi. Ve 1930 da- ki kazıtlar bize Ourouk şehrinin Sümerce telâffuzunu da — öğretti. Tarihten önceki sivilisationun o ünlü merkezine Sümerliler Erech (Erek) diyorlardı. Etüdümüz bakımından bu Erek çok önemlidir. Çünkü memleke- tin birçok yerlerinde bu adı taşı- yan birçok şehirlerimiz ve köyle- rimiz vardır. Yunan mitolojisin- de ve Oğuz efsanesinde yaşadığı- na da inandığımız bu güzel keli- menin Sümerliliğini esirgemiş ve (4) V. Gordon Childe. L'ori- ent prehistorigüc s. 29, H. R. TANKUT hiç değişmemiş lipi Tokad'ın Er- baa kazasındadır. Tetkik mevzuu- muz da odur. Bizim Erek Mezopo- tamyanın her hususta küçük bir parçası gibi olan düz, mümbit ve alçak bir ovanın kenarındadır ve tıpkı Mezopotamyada old. ğu gi- bi iki büyük nehir “Kelkit ve Ye- şilirmak” © ovada birleştikten sonra Karadenize dökülür. Erek (Sonu 2. inci sayfada) Y Kocasının idamından sonra kendis'ni ve çocuğunu öldüreceğini söyliyen Roma, 31 (A.A.) — İtalyan or- duları Gondar'a yakın bir nokta.- ya gelmişlerdir. Bir kaç gün için- de Gondar'ı zaptedebileceklerdir. (Sonü3. üncü sayfada) Hauptman Nihayet elektrikli sandalyaya olturuyor Trenton, 31 (A.A.) — Hauptmann'- ın idamından 33 snat evvel af mahkeme- si vali Hoffmann'ın 16 kânunusani 1936 da verilen tecil kararının ferdasında şah- sen başladığı tahkikat hakkındaki rapo- vu ginlemiştir. Kriminoloji — mütehassısı — Robert Hicks, Lindberg'in çocuğunun kaçırıl. ması esnasında — kullanıddan merdivenin tahtasının, Hauptman'ın eski evinin dö. şeme tahtasından başka — olduğunu is- bat eden bir makineyi af divanıma gös- termiştir. Bu, dava esnasında şahidlerin yanıldığını isbat etmektedir. Af divanı ölüm cezasını mücbbet kü- vek cezasına tahvil edebilirse de Bu ga. lâhiyeti nadiren kullanmıştır. Şimdiye kadar emsali olmamakla beraber, tecil kararı vermesi de mümkündür. Trenton, 31 (AZA.) — AF divanı Hauptman'ın cezasının ikinci defa tecil talebini de reddetmiştir. Trenton, 3İ (A.A.) — Nev Jersey mahkemesi Hauptman'ın af talebini red- dettiğinden mahküm bu akşam idam e- dilecektir. AA Hauptmanın karısı çocuğu ile beraber