31 Mart 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Mart 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Son haberler üçüncü | aı/iaı.ı:—(l'zd ır ULUSŞ v ON YEDİNCİ LIL. No. 5269 ADIMIZ, ANDIMIZDIR Heryerde 5 kurüs B. Flanden Vezleydeki nutkunda Almanya dan durumu hakkında sualler sordu Alman seçiminde 44.954.93Z kişi rey verdi Seçim neticesiyle B. Hitler in sıyasasının alman milletince tasdik edildiğini yazan Avrupa basını şimdi alman başbakanının Fransız dış bakanı: «B. Hitler ihtiyati kayıtları ve sükütla geçiştirilen noktaları olmıyan iz: ahlarda lıııluıım.ıw hazırsa sorulan suallere cavab vermelidir? (lnor Paris, 30 (A.A.) — B. Flanden, | tekliflerini Vezley'de yapılan bir seçim toplan- tısında verdiği nutukta demiştir ki: - Arsrulusal kanuna saygı esa- 81 tekrar kurulduktan sonra Fransa sulhu sağlamağa elverişli her türlü konuşmalara hazırdır. Ancak, konuş- maların esası da açık ve ciddi olma- hdır. B. Hitler'in, nutkunda, ilk tek - Kiflerini takbih eder yollu sözler söy - lemesi ümid olunurdu. Bunu ancak bir ehemiyetli nokta hakkında yap- mıştır ki, o da, andlaşmaların kıyme- tini, alman milletinin hayati ve ebedi hakkı diye tarif ettiği şeyle kıyasladı- ğı sıradadır. Yani, Almanya, Lokarno şmasının fransız - sovyet paktiy- 4 mümkün olup olmadığı mese- lesini La Hey divanına sevketmek - ten kaçmırken, B. Hitler evini istedi- ği ediyor. Bunun neticesi olarak iki tür- Ki sual vardır. Bu sunller prensipe ve filiyata ta- allük eder. Birinci sual, Almanya, andlaşma- .—— A _l_Irışbeıke ALMAN SEÇİMİ F.R. ATAY Hitler'in seçimde muvaffak ola- cağına şüphe yoktu. Alman mil- letinin ister istemez lehde rey kul- lanmağa mecbur olduğu hakkın - daki tersirler doğru değildir. Hit- ler milletine — vadettiklerinden, harbsız mümkün olacakların he - men hepsini başarmıştır. Tam bir Almanya birliği vücud bulmuştur. Almanya harb borçlarından kur- tulmuştur. Denizde, havada ve ka- rada alman milli müdafaa serbest- liği elde edilmiştir. Versay and- laşmasının, Almanyayı mağlüp şartları içinde tutan bütün hüküm leri ortadan kalkmıştır. Almanya diğer devletlerle hak eşitliğini ka- zanmıştır. Hepsini, kısaca, — milli erkinlik savaşının tamam olması ile ifade edebiliriz. Brüning Al- manyasi ile Hitler Almanyası ara- sındaki fark, nasyonal - sosyaliz - min eseridir. Bundan dolayı seçim samimi ve tabii oldu- ğunu kabul etmek doğru olur. Nitekim ilk neticelere göre, 45 milyon küsur almandan 44 - mil - yon küsuru Hitlere rey verdi : “20,994 alman köyü tek bir alman gibi hareket etmiştir.” Fransız ga- zeteleri seçimlerin tam bir dürüst- lük içinde geçtiğini yazmaktadır. lar. Gene fransız gazetelerine gö- re Almanya ve Hitler, tek bir şah- siyet demektir. İngiliz gazeteleri de aynı fikirdedirler. Acaba Hitlerin yeni vazifesi ne olacak? Çünkü Almanyanın bundan sonraki davaları, Avru - pa ve dünya nizamını - ilgilendi- ren sınır - aşırı meselelerdir. Nas- yonal - sosyalizm asıl büyük im tihanını bu davaları kotarmağa ça- hısırken, geçirecektir. Başta iki bü- yük ve kuvvetli millet olduğu hal. de, dünyanım bir kısmı silâhlı, hür ve kuvvetli Almanyayı bir barış tehlikesi saymaktadırlar. Hattâ bu devletler için Avrupa ve dünya ba müdafaası, anun alman tehlikes'ne karst müdafacet: ma- nasma alınmıstır. Her tarafın le - hinde olar tek şey, hakikatin böy- (Sonu 5. inci sayfada) Fransız D: Bakanı B. Flandaen kendi yı alman milletinin hayati ve ebedi hakkı namına feshetmek salâhiyetini kendinde gördükçe, yarın bu andlaş- ma ne kıymet ifade eder ? İkinci sual, yarın, Almanya ile ya- pilacak olan şma için, Alman - ya'nın tanıyacağı ve kabul - edeceği bitaraf ve müstakil hakem kim ola « caktır? Bugün karşılaşan arsıulusal iki hayat anlayışı arasındaki derin te- zadı farketmemeğe imkân yoktur. Bu iki anlayıştan birisi, Almanya- mnın kuvvet anlayışı, öteki dünyanın geri kalan kısmının hak anlayışıdır. Bugün, hiç şüphesiz diplomatik propagandanın âcil zaruretleri yü - zünden, B. Hitler, yirmi beş sene için sulh istediğini ve belki de yarm Fransa ile ebedi bir sulh yapacağını söylemektedir. Azkerlik - dışı bölgede çabucak askerleşiyermesi ve orada hemen tahkimata başlaması bu — sul- hu bazırlamak için midir? Bunlar kime çevrilmiştir ve niçin yapılmış - tır ? B. Hitler, sulhun zaruri olduğunu söylerken, bu sözünde samimi ise, alman milletinin hayati hakkımna ve hukuk müsavatına dair olan fikirle « rini tavzih etmelidir. ” B. Flanden, Sar plebisitinin erte- sinde, B. Hitler'in Fransa ile Alman- zlü hie bir — mesela kalmadığını — sö ek Lokarnoyu K ikalelüki K amutay Tekaüdlük kanımu ya arasmda pü nun bazı maddelerini değişstiren projeyi kabul etti Kamutay dün Nüri Conkerin reis- liğinde toptanmıştır. Suriye'de türk: lerin ve Türkiye'de suriyelilerin mal- ları hakkındaki anlaşmanın bir — yıl daha uzanimasına aid kanun projesinin ikinci görüşülmesi yapıla- rak kabul edildi. Bundan sonra 1683 sayilt tekaüd kanünücün — bazı maddelerwn değişlirilmesi ve — bazı maddelerir. tıkra eklenmesi hakkın- askoeri ve mülki duki kanur porjesinin görüşülmesine başlandı Hükü.-vel bu projeyi ordu mensup- ları ile, sivil devlet memurlarımın te - kaüd usallerini mümkün olduğu ka - dar birlestirmek için orduda olduğu gibi sivil devlet memurluğunda sicil- len tekaüd usulünün konulması; as - (Soru 8. inci sayfada) seçmenlerile yaptığı bir konuşmada mevzuu bahsettiğini hatırlatmış ve sözüne devamla demiştir “ —B. Hitler, alman mill i zamanı elverişli tüsünü nin hâ- İtalya ile bir ademi tecavüz paktı im- zasını teklif ederken Memel statüsünü kati surette kabul ediyor mu? yoksa bu, andlaşmaların - ihlâlini matuf yeni cebir hareketleri ve yeni emrivakiler hazırlamak için bir hile den ibaret midir? Açık cevablar al - (Sonu 3. üncü sayfada) temine Berlin, 30 (A. A.) — Seçim dün akşam sa - at 18 de bitmiş- | tir. Secçmenle -« rin yüzde yüz kul « landıkları xa - mıliıyor. En son dakikaya ka - dar radyolar : reylerini “ henüz rey ve- lerini tekrar e- | mekte idiler. Dör yol ağız- Tarımda topla - nan halbl: “ Dovçlar über alles” - Alman- ya her seyden üstündür, - ve meşhur. “Vah- tam Reyu” tü külerini çağır - maktadır. Başbakanlık — dairesinin — önü - ne yığılan binlerce halk, alkışlamak için, B. Hitler'in balkana çıkmasını bekliyorlar. Ulue.. un Dil Yazıları (ıunoş-nıl teorisi ile Iu—lımı,— lzırıhi ve tarihi tetkik yapmak tecrübeleri Erida ve Ordu'nun Toponomik *Toponymigue” vasıfları Böylece Sümerdeki Eridu ile Karadenizdefi Urdu'nun — lügat manaiarulda da bir ayrılık veya aykırılık canadığımı ve aksine o- larak hec ikisinin tamamiyle bir ve beraber olduğunu öğrenmiş bu- lanuyoruz. Bu uzun tatsilâtı hulâ- sa edersek şü neliceye varırız. Sümerdeki Eridu: ». — Deniz kıyısındadır. Ana: domdaki de yazcır, Z. — Kuruluşu geniş ve dağı- nıklır. Anadoludakı de öyledir. 8. — Bar şehir, bir yürt - ve bir karargâhu. Anadoludaki de öy- ledir. 4. — Ziguratı vardır. Anâdolu- daxi Ordu nun da sakaratı vardır. 8. — Tanrısının dar EA idi. Ur- duda da EA kelimesi yaşamakta- dır. 6. — Eridu ve Ordu her devirde daima aynı manayı ifade etmiştir. Başka yerlerde yani memleket dışında 42 Or ve ur'lu has isimler bulabiliriz. Bunları tetkik etmek için kâli derecede — vasıtamız ol- madığından telkiki genişlelmek müşkül olacak ise de yine bir- kaç misal vermek zarureti vardır. Ordu şehrinin karşısında Kırım yarım adasının prekop berzahın- da bir or yeri ve şehri tanıyoruz. Daha yukarılarda şimal atınları- nın meşhür uğrağı ve durağı Oral dağlarının adında da aynı kelime vardır. O mıntakada bir or ve ur IX. H. R. TANKUT suyu ve şehri dikkat çekecek has isimlerdendir. Ordu şehri yakınlarında Sümer adları Ordu sahilleri ilk insanların ka- labalık olarak oturabileceği yer. lerden değildir. Çünkü orada sa- (Sonu 2. inci sayfada) hekliyor A Geçen seçinide donanmış bir 'alman şehri. Berlin, 30 (AA.) — Havas ajansın- dan: Halkın seçim neticesini beklemek ü. zere toplandığı Vilhelm meydanındaki eçimin neticesi Berlin, 30 (A.A.) — Sa- at 9,30 da seçim neticesi şöy- le tesbit edilmiştir : B. Hitler'in lehinde; MALLOLI B. Hitler'in aleyhinde: 543.026 wretle reylerin yüzde 99 u Hitler'in lehinde teza- hür emiştir.. tezahürler gittikçe önemli bir hal almı$. N tr B. Hitler'in balkona çıllması, o anda (Sonu 6, ıncı sayfada) Adapazarı bankası umumi heyeti dün toplandı 935, Bankanın çalışma hayatında verimli geçmiştir Adapazarı Türk Ticaret Bankası- nın ümümi hissedarlar heyeti senelik toplantısı dün bankanın merkez bi nasında yapılmıştır. Bir, birbuçuk sene önce hüküme - tin ve milli büyük bankaların bir ilyon lira sermaye ile iştirâk « leri bu müessese bir sene gibi kısa bir zamanda içinde bulunduğu zorluk - (Sonu 5. inci sayfada)