30 Mart 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Mart 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZDIR Son haberler sayfamızdadır e oKi erel ÜÜNCE Herverde 5 kuruş Alman seçimi dün başladı Anayurdda ve dışardaki almanlar rey vermiye koşuyor Kolonya'da bir nutuk veren B. Hitler, seçimin sonunu beklemek için Godesberg'e hareket etti.. Berlin, 29 (ALA.) — Havas ajansı mruhabiri bildiriyor: Almanyada bugün seçim yapıdmakla dır. Genç Hitlerciler - kurumlarının bi- sik'etli elradı şehri dolaşarak halkı Hit- lere rey vermeğe çağırıyorlar. Alman. Münihte, rey günü, bir topla başlamıştır. lerini vermiş bulunuyordu. Sınır şehri olan “Pasauda — eeçimin farklı bir hali, Avusturyadan hususi trenle 3590 almanın gelmesi olmuş- tur. Bunlar halk tarafından, başların- lik Rayhştag binası olarak yanın her tarafında evler, umumi bina. lâr bayraklarla donanmıştır. Seçim vazifelerini yapan Berlinliler, ceketlerinin yakalarına taktıkları beyaz maden rozetten tanınmaktadır. Her seç- men bügün içinde, Hitlere karşı besledi- ği sadakatin nişanesi olan bu rozetten edinmeğe çalışıyor. Brunsvik'den bildirildiğine göre mo- törlü bir nasyonal sosyalist kolu, dün şehirde büyük bir öküz dolaştırmıştır. Bu öküzün üstüno “rey vermeyen öküz. dür” ibaresi yazılı bir levha asılr bulu- nuyordu. Berlin, 29 (A.A.) — Almanyanın her tarafından gelen haberlere göre, halkın reye iştiraki mükemmel ve çok güzel bir hava içinde olmuştur. Bü- rolar açılır açılmaz halk vazifesi ba- şına koşmuş ve her tarafta kalabalığa rağmen reyler zorluksuz ve durma- dan yapılmıştır. Şehir dışlarında se- çim işi daha öğle vakti bitmiş ve şe- hirlerde de yarıdan fazla seçici rey- kullanılan Krol binası f da mızıka olduğu halde hararetle karşılanmıştır. Sar almanları bilhassa şevk için- dedirler. Sar halkı 17 senedenberi ilk defa olarak tekrar reye - giriyordu. Sarbruk şehrinde meydanlarda, kon- serler veriliyor. Saat 12.30 da Hin: denburg balonu ve sonra da Graf Zep- Hin balonu şehrin üstünde gözüktüler. Berlinde, sabahın yedisinden — iti- baren mızıka, bayraklarla donatılmış olan şehir sokaklarını marşlar çala- rak dolaşmaya başlamışlardır. Führer reyini Potsdam şimendifer istasyonunda — vermiştir. Führerle bir likte Bakan Dr. Frank ve alman ba- sın şefi Dr. Ditrih de reylerini aynı büroda vermişlerdir. L. Z. 129 balonu üzerinde de rey verilmiş ve bu suret- le ilk defa havada rey verme Hinden- burg balonu üzerinde olmuştur. Ba- londa aşağı yukarı yüz kiği vardı. Berlin, 29 (A.A.) — Yabancı ülke- lerde otu-an almanlar da reylerini a- 1 nayurttaki kadar zevk ve heyecanle vermişlerdir. Anayurttan — uzaklarda bulunan her taraftan gelen haberler bütün almanların müttehit hislerini göstermektedir. Danzigde oturan almanlar reyleri- vi Preyssan vapurunda vermişlerdir Kalabalık © kadar çok olmuştur ki, vapur altı defa kıyıdan uzaklaşmaya mecbur kalmıştır. Paristeki almanların mühim bir kısmı Sarbruke gelerek Adolf Hitler lehindeki reylerini orada vermişler- dir. Viyana, 29 (A.A.) — Viyanada o- turan alman yurddaşları, dört hususi trenle Passau'a giderek Rayhştag se- çimine girmişlerdir. S (Sonu 3. üncü sayfada) SON INIR HÂDİSELERİ HAKKINDA . D Ki e Mogol hükümetinin fikri Moskova, 29 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Mogal hükümeti 24, 25, 26 martta bir japon - mançuri müfreze- sinin mogol topraklarıma taarruzu hakkında Mançukuo dış bakanlığına bir protesto göndermiştir. Mogol hükümeti, smır hâdiseleri- nin halli için iki hükümet arasında görüşmeler cereyan etmekte olduğu bir sırada yeni tahrik vakalarının vu- ku bulmasından dolayı hayretini bil- dirmekte ve bu taarruzların görüş- meleri yarıda bırakmak ve japon - mançüri kıtaları tarafından hududa yapılan taarruzlar üzerine çıkan ger- gini artırmak emellerinden başka bir türlü tefsir edilemiyeceğini kay- detmektedir. Mogol hükümeti, mesuliyeti Man- çuri hükümetine aid olan bu gibi tah- riklere nihayet verilmesi için hemen sıkı tedbirler alınmazını istemektedir. Hararetli bir spor günü Dün şehrimizde” dört lig maçı, bisiklet ve voleybol müsaba- kaları yapıldı. Muhafız Gücünün son atlı gezisi güzel oldu Dün, Ankara, çok canlı bir spor günü yaşadı. Öğleden önce, Ulus mey- danı - Sincanköy arasında, güzel bir bisiklet yarışı ve öğleden sonra, iki a- landa birden, futbol maçları yapıldı. Muhafız Gücü binicileri de mevsimin sonuncu binişini yaptılar. Bisiklet yarışını Ankara Gücün- den Faruk kazandı Ankara bisiklet heyetinin tertib ettiği kroskontrilerden biri olan dün- kü yarış, 55 kilometerelik idi. Tam dokuzda başlayan yarışa allı bisik- letçi girmişti. Yolun 7 kilametrı asfalt kısmını 40 kilometrelik süratle hemen hemen toplu bir halde koşan bisikletçiler, şosede birer birer dökül- moğe başlamışlardır. Dönüşte yarışa girenlerin aralarındaki mesafe daha artmıştır. Yarışı Ankara Gücünden Faruk birinci olarak bitirmiştir. Gü- vençapordan Nuri ikinci ve Ankara Gücünden Kemal üçüncü gelmişler. dir. Ankara Gücü alanında: Altınordu - Muhafız Gücü Saat 14 de hakem Hakkının idare- sinde başlayan bu maç, dün Ankara Gücü alanında yapılan maçların en mühimi idı. Altınordu şöyle bir takım çıkarmıştı: Mahmud, Murad, Meh- med, Sâdi, Sedad, Resai, Reşad, Mu- zaffer, Oğuz, Reşid. Muhafız Gücü de geçen baftalar- (Sonu 5. inci sayfada) B. Flanden dün beklenen nutkunu verdi Nutuk ingilizceye çevrilerek radyo ile neşrolundu Tuluz, 29 (Kendi radyomuzla) — Fransız Dış İşleri Bakanı B. P. E. Flanden, beklenen büyük nutkunu bugün Vezeley'de ver- miştir. İngilizceye tercüme edilerek radyo ile neşredilen bu nutkun İagiltere'de de dinlenmesi temla olunmuştur. Nutkun, bilhassa B: Flanden'in doğrudan doğruya B. Hitler'e hi- tabederek ona bazı sualler sordu-* u parçaları ihtiva öden kısnsim; İngiltere'de büyük bi alâkk üyan dırdığı tahmin edilmektedir. . Dün büyük bir nutuk veren fransız Diş Bakanı B. Flanden İngiltere böylelikle tazyik yapıp Fransa'yı kendi sıyasasına iştirâk ettirmek istiyormuş.. Fransa bankası iskonto nisbetini artırdı Paris, 29 (AA.) — Fransa devlet bankası son günlerdeki fazla miktar- da frank satışı neticesinde iskonto nis- betini yüzde 3 buçuktan beşe çıkar- mıştır. Mali mahfiller iskonto faizinin bu yükselişinin spekülâtörlerin faali- yetini hemen durduracağını sanmak- tadırlar, Paris, 29 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Büyük mikdarda fransız altınının Londraya gitmesi Paris mali mahfil- lerinde derin bir hoşnudsuzluk uyan- dırmıştır. Çünkü, bu vaziyet, İngilte- renin Fransaya baskı yapmak ve onu kendi arsıulusal sıyasasına iştirak zo. runda bırakmak üzere çevirdiği ma- mevranın tesirine atfedilmektedir. Bu manevraların — İngiltere tarafından Fransaya verilen altı milyon isterlin- Tik istikrazın son tertibinin Fransaya tediyesinden hemen sonra vuku bul« duğu söylenmektedir. Londra, 29 (A.A.) — Fransız ban- kasının iskonto fiatını yüzde 3 buçuk. (Sonu 3. üncü sayfada) “Ulus,, un Dil Yazıları Güneş - Dil teorisi ile kelime tarihi ve tarihi tetkik yapmak tecrübeleri VI Her sakaratın eteğinde sayısız Sümer izi vardır: Anadolu'daki bu sakaratların isimlerini koyanlar kimlerdi? Ne Sümerlilerin ne Akatlıların şimal- de Karadenize kadar dayanmış bir istilâlarını bilmiyoruz. Asurun bazı sergüzeştçi ve cesur kuman- danları Anadolu içinde, hele Van gölü havzasında birkaç defa uzun seferler yapmış ve kat'i zaferler kazanmış ise de bu akınların Ka- radenize kadar ve devamlı olarak sürüp gittiğini ispat eden bir eser yoktur. O halde bu Sümerce isimler A- nadoluya nereden geldi? Tetkiki- mizin aydınlatacağı cihet işte bu- dur, Şehirlerin ve köylerin kurumu genişlik ve dağınıklık esasına da- yanır. Orada da hâlâ yedi bin yıl- hk Eridu tanrısı Ea'yı anarlar (1). () Anadolunun her tarafında halkın ağzında yaşamakta olan anu, abo, teha, uş, ea, tu gibi inter- jectionlar birer Sümer Tmabudu idi. Onların her biri bir tabiat kud- ret ve unsurunu temsil eder. Nete- kim (EA) akıl ve ferasetin tanrı- sıdır, H. R. TANKUT Uru, (2) ur, or gibi kelimelerin yeni ve eski dillerdeki lügat ma- nalarında bulduğumuz medlüller şunlardır: memleket, yer, toprak, Binü, temel ; harmak; karği'lzür; etmek, yapı yapmak. Ve hepsinde muayyen, sınırları belli bir yer. Yaşıyan Türk lehçelerinde ur, ©or ve ordu kelimelerinin lügat ma- naları, Büyük Türk lügati yaşıyan Türk lehçelerinin çoğunda bu ke- limeleri bulmuştur. Meselâ: Garp Türkçesinde: or — sun'i? tepe, toprak yığını Garp lehçesinde: or — hendek, hendekli istihkâm toprak tabye, müstahkem yer Çağatay lehçesinde: ur — yük. sek, yüksekte olan, tepe Çağatay lehçesinde : ura — ka- zık, direk Çağatay lehçesinde: ora — hu- dut gösteren işaret, toprak yığını. Çağatay lehçesinde uru — ça. yır (Sonu 2. inçi sayfada) (2) Urbanizm denilen şehircilik terimi bu eski Türçke ur, uri keli- melerinden gelmiştir.