4 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ONYEDINCIYIL.Nc 5273 Habeşistan, İtalyaya karşı enerjik davranılmasını istedi Negüsi sün umumi karargâhı, habeş askerleinin ilerlediğini bildiriyor ! Cenevre, 3 (A.A.) — Paris'teki ha- beş elçisi, milletler cemiyetine bir nota göndererek, İtalya'ya karşı daha ener- Hik bir vaziyet takınılmasını istemiştir. Bu notada deniliyor ki: “İtalya hükümeti, petrol ambargo- sunun tatbikini geciktirmek maksadiyle, Cenevre lmııuyuıııı mürucaatırı. kebal etmiş gö rek sözleri ve gerek hareketleri ile mu- hasamatı durdurmak niyetinde olmadı- Şw 1sbat etmektedir. Habeş hükümeti, ük bir esefle kaydetmektedir ki, milletler cemiyeti lâzım gelen tedbirleri almamak'adır. ve italyan hükümeti, yasal bir pazarlıkla, bütün tedbirlerin kaldırlmasını temin edebilecektir. Bu itibarla, habeş hükümeti, milletler cemi. yetine aşağıdaki dilekleri bildirmekte- dir: L — Bir çok defalar istenilmiş olan mali yardımın hızlandırılması, Z. — Habeşistan'a silâh gönderilme- sine engel olan bütün manilerin kaldı- rılması, 3. — Milletler cemiyeti statüsünüm 16 ıncı maddesi gereğince tatbik edilem © zecri tedbirlerin şiddetlendirilmesi, 4. — Harb hukulçunun ve arstulusal andlaşmaların sayılması ve silâhsız hal. kın sistomatik bir şekilde imha edilme- sine engel olunmak üzere italyan hükü- meti nezdinde hemen toşübbüste bulu- mulması.. Habeşler ilerliyorlarmış! Adisababa, 3 (A.A.) — Habeş umu. mi karargâhı bildiriyort 31 marttanberi Amba Alaği'nin ce- abundaki Maisio ve Debar yakmımda şiddetli muharebeler olmaktadır. Habeş kıtalarına imparator kumanda etmektedir. Habeş kıtaları 7 düşman si- perini almıştır. Muharebe 1 nisan sabah. leyin saat 5 de başlamış ve alışama ka. dar devam eti Ülk ökigün içinde italyanlardan 6 italyan — subayı ve 700 italyan askeriyle 2000 kadar yerli as- ker ölü vardır. Yaralıların sayısı belli değildir. Habeşler bir çok top, mitral- yöz, ber nevi harb malzemesi ve mü- (Sonu 3. üncü sayfada) VERİLDİKTEN SONRA: Lokarnocularım sekiz nisanda toplanması muhtemel B. FLANDEN, CEVABIN TA- MAMEN MI OLDUĞUNU SÖYLÜYOR Paris, 3 (A.A.) — İyi bir kaynak- tan haber alındığına göre B. Flanden ve İngilterenin Paris elçisi B. Klerk, dün yaptıkları konuşma esnasında, Lokarno devletlerinin Pariste veya Brükselde yapacakları toplantı gü- nünün 8 nisan olmasını uygun gör- <| müşlerdir. - Aşangi bölgesindeki harekâtı bizzat i- dare eden Negüs, bir manevra esnasında İngiltere hükümeti bu hususta pek yakında düşünecesini bildireceklir. Londra, 3 (A.A.) — Deyli Telegraf gazetesinin diplomatik muhabirinin tebarüz ettirdiğine göre İngiltere hü- kümeti bu âna kadar Fransa veya Belçika hükümetlerinden Lokarno devletlerinin yeni bir toplantısına da- ir hiç bir çağrı almamıştır. İngiliz mahfilleri ve alman muhturası Londra, 3 (A.A.) — Royter ajansı bildiriyor: Ingiliz mahfillerinin kanaatine gö- re, alman mhutrarsı, Beyaz kitabdaki teklifleri bayal inkisarına uğratacak (Sonu 6. ıncı sayfada) “Ulue,. un Dil Yazıları Cıım-s Dil teorisi ile kehme tarihi ve lnrıhı tetkik yapmak tecrübeleri Galatlar Eski Ankara yerlileri olan “Ga- lat”larım adını bu asılda aramalı- yız. Çünkü Galat kelimesinin Gü- neş - Dil teorisine göre yapılacak —e DÜMT Ankara mıntakası atış merkezi yarın açılıyor Bulunduğumuz zamanın — zaruret ve icabları dolayısiyle her millet atı- cılığa büyük bir ehemiyet vermekte- dir. Her yerde atış poligonları yapıl- makta ve atıcılık teşkilatlandırılmak- tadır. Milletimizin yüksek meziyetle- rinden biri de atıcılıktır. İşte, türk u- Tusunun bu sporda tam manasiyle gö- ze çarpan bu kudretini daha ziyade yükseltmek ve organize elmek dü- şüncesiyle atıcılık federasyonu bir ta- Timatname hazırlamış ve her yerde Atış merkezleri kurulmasını kararlaş- tırmıştır. Ankara mıntakası bu talimatname muciN'nce, halk atış merkezi, acrlma törenini yarınki pazar günü saat 10 da, istasyon yolundaki atış poligonun- da yapacaktır. Birçok davetliler önünde yapıla. cak açılma töreninden bir saat önce- den itibaren atışa girmek istiyenlerin kayıdlarına başlanılacaktır. 17 yaşını tamamlayan erkek, kadın her türk vatandaşı halk atış merkezinin azâsı olabilmekte bunun için de hiç bir üc- ret vermeğe mecbur bulunmamakta- dır. Ankara mıntakası atışa gelecek- lerin silah ve cephanelerini temin e- decek ve muayyen saatlerde muallim de bulunduracaktır. Her alanda oldu- u gibi bu işte de gençlerimizin başa- rılarmı muhakkak sayıyoruz. “ * Yarın saat 10 dz açılma töreni yapılacak olan halk atış merkezi A S CG LA KERSR Y n y ZN TF aaT CU XU 4d.R. TANKUT etimolojisi bizi aynı neticeye var- dırır: Galat — ag * al & at, yani — hudutsuz bir kuvvet ve kudretin ve yüceliğin sahibi ve yapıcısı. Istanbul'daki Galata isminin de kökü oraya varır, Analiz şekli şudur: () (2) (3) (4) Galata — ag - al — at | ağ 1) ag — ana kök manası veren prensipal köklerdendir. -Kuvvet, kudret ve yükseklik ifade eder. 2) al — Hudutsuzluğun ve gay- ri şahsiliğin işaretilir. 3) at — Sahip ve yapıcılık gös- toren elemandır. 4) ağ — Tamamlıyan ve isim - lendiren bir ektir. Şu halde kelimenin tamamı olan (ag P al 4 at |ağ) — (agala - tağ) — galata. Tam ve mükem - mel bir kuvvet, kudret ve yüksek- liğin sahibi demek olur ki Galata- nın eski kuruluş hali ve yeri göz (Sonu 2. inci sayfada) Bugünkü konferans Bukuk İlmini Yayma Ku- rumunun tertib ettiği konfe- ransların on altıncısını Ankara Hukuk Fakültesi dekanı ve ce- za hukuku prolesörü B. BAHA Bugün saat on beşte Ankara Hulkeyinde verecektir. — Movzu; Siyasal KU _'LAK ARASINDA KONUŞMALAR BA;'[.ARKEN: Fransa ve Belçika da İngiltereye bazı vesikalar verdiler İNGİLİZ YARDIMI HAKKIN- DAKİ MEKTUPTA İTALYA- NIN ADI GEÇMİYOR Londra, 3 (AA.) — Roytor ajansı- nın sandığına göre, B. Eden'in kurmay- ların gürüşmeleri huklunda fransız ve Belçika bükümetlerine yolladığı mek- tub, bu görüşmelerin sırf teknik mahi- yette kalması ve ingiliz siyasal tcahhüd. lerini hiç bir şekilde arttıracak bir yola sapmaması lüzm geldiği kaydını ihtiva etmektedir. Bu gibi temaslar, al kulı memlekst- ler arasında siyasal bir ittifakla netice- lenemiyecaği gibi, müdafan organizas- yono hakkında hiç bir teahhüd mecbu - riyeti de doğuramamalıdır , Royter ajansının öğrendiğine göre, fransız büyük elçisi, hükümetinin bu noktaları kabul ettiğine dair B. Eden'e inanca vermiştir. (Sonu 3. üncü sayfada) Bugünkü futbol maçı Fenerbahçe - Ankara .. .. gucu Fenerbahçe birinci takımı dün 14.50 treniyle 15 kişilik bir kafile hılındt İstanbuldan hırekd etmiştir . r. Yine idarecilerden B. Kemal ve ingiliz antretiör de ka- fileye dahildir. Uumi kaptan B. Ze- ki ve eski kaptan B. Fikret ekspresle hareket etmişlerdir. Kafile tam 8.10 da istasyona gelecek ve şehrimiz sporcuları taralından törenle karşı- lanacaktır. BUGÜNKÜ MAÇ Bugün Fenerbahçe ilk maçmı sa- at 15 de Ankara gücü alanımnda An- kara gücü takımiyle yapacaktır. Bu maç şehrimizde büyük bir a'âka u- yandırmaktadır. Dün bir muharriri- miz spor mehafili ile ternaslar yapa- rak Türkiye şampiyonuna karşı na- sıl bir netice ümit edildiğini anlamak istemiş ve temaslarından şöyle bir intiba hasıl etmiştir: Ankara gücü kulübüne mensup sporcular çok ümitlidirler. İçlerinde bu sene hiç yenilmiyen Feneri yarın muhakkak surette yeneceklerini iddia edenler bile çoktur. Bunlardan birisi muharririmize demiştir ki: “— Çankaya en kuvvetli zama. nında Fenere kendi sahasında ar.cak 3 - 5 yenilmiştir. Bütün İstanbul gazeteleri Çankayanın Fenerbahçeye karşı en güzel bir oyun oynadığını yazmakta âdeta müttefiktirler. Hal. buki biz Çankayaya beş dane gol at- tık, takımımz tam formundadır. Ne- fes Iıılulıyeh çok yüksektir. Bunun için yınn macı luıxııımıldıxımur hiç bir mâni voktur.” (Sonu 5. inci sayfatla) Son habesler sayfamızdadır ultuncı Heryerde 5 kur Fıkra: İnsanlık asrı © Gazetelerdeki — istatistiği gör- — müşsünüzdür: Uçuş saatı: 20,000, bomba: 10,000 ton, mitralyöz atımı: 300,000! Yalnız gaz havadisi yok ! Cicika tahrip edilmiştir; Harrar —— harab olmuştur. Tahribi harabat! Prince de Galles'in naziresi o- lan zavallı Duc de Harrar! Yüzü yanmış olanlar'ın (I| memleketinde, yirminci asır in- sanlığının suratı pek de ak çıkmı- yor. Orada, yalnız, etleri çürüyüp dökülmüş olan kemikler beyazca durüryor. Gerçi daha eskiden ordu arhâ -3 larını emniyete almak icin sehir - — ler yahılep halkı öldürülürdü. — Şimdi öğleden evvel 8 de gelen — hava misafirleri yeni yangın ve kıtallere başka isim vermektedir- ler: Harbı çabuk bitirmek! Hattâ Lüdendorf, yirmi dört saat içinde düsman memleketin bütün şehir- lerini, kasabalarını, köylerini, şo- selerini, demirvollarını ve köprü- lerini tahrib ediverip, insanların 1914 de olduğu gibi, uzun müd- det ıztırabta bırakılmamasını tav- siye ediyor. Harbın en son insani- lestirilme plânı budur. Gazetemiz- — de tefrika ediyoruz, isterseniz okursunuz. İmdi bu derece insani mname- le görmek istemiyen milletlere var hızlariyle kanadlanmak dü - şüyor. Bununla yalnız asberi ha - —— J vocdl'ıği kasdetmiyoruz: Milli ka- nadlanma! Avrupa memleketlerinde oldu- Pw mibi, memleketin!zin »eresinde | 'dersanız, santta veya İKT santta — bir Panad sosi devmalısınız. Ha- — va, begür her vakit'en fazla, ya - şem-anın barlıca şartları aresına girdi. * R U) Erhiopleh'in ilk Jüget ma- nası bu imiş. Macaristanın da askerlik hizmetini kabulünden korkuluyer KÜÇÜK ANTANT DEVEETLE. Rİ BİRİBİRİYLE TEMASTALAR Viyana, 3 (A.A.) — Mecburi asker. lik hizmeti kanununun tatbik şekille- rini bildiren yarı ersmi bir tebliğ ç- karılmıştır 1915 sınıfından 40 bin efrud, ilk teş- rin 1936 ve nisan 1937 kurasına gire- ceklerdir. Hizmet müddeti, yedek subay sınılına ayrılmak — izteyenler müstesna, nİti ay olacaktır. 1909 ve 1915 sınıfları bir ve iki aylık t-'im müddetlerini ge. (Sonu 6. ıncı sayfada) Türk hültür kurumanun vereceği çiçek Balosuntun tertib keyeti toplanlı halinde b SA A CÖ A 5. ai