4 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 4 — NİSAN 1936 manya aleyhine askeri harekete girişilmiyecek M. Eden, Fransa veya Belçikaya tecavüz müstesna, Almanya aleyhine harekâta girişilmiyeceğini temin ediyor. Müstemlekât nazırı da “silâhlanmalıyız,, diyor Londra 3 (Akşam) — Bu sa- . Edenin bah Avam kamarasının içtimam- da muhalefet liderlerinden M, Lo- Bugün Sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 ( Matbaa) - Brüksel konferansı 8 Nisanda toplanıyor Fransa Almanyaya karşı bir sulh plânı hazırlayor, zecri tedbirler alınmasında da ısrar edecek Paris 3 (Akşam) — Lokarno | devletleri konferansı 8 nisanda | 20113 ( Klişe) elçisi arasında dün öğleden son- ra yapılan görüşmede (Brüksel Brükselde toplanacaktır. Bu kon- | feransa Fransanın talebile Alman- | toplantısı mevzuubahs edilmiştir. İngiliz hükümeti en yakın bir za manda bu husustaki noktai naza- id Corç, İngiliz - Fransız ve Belçi- ka erkânı harbiyeleri arasında vuku bulacak müzakerelere temas ederek hükümete şu suali sormuş- tur: — Almanya Fransa veya Belçi- kaya filen hücum etmediği halde Berlin hükümeti ile müzakereler akim kalırsa Almanyaya karşı as- keri harekâta girişilecek mi? Gi- rişilmiyecek ise hükümetten temi- nat isterim. Kamarada hazır bulunan dış işleri bakanı Lord Eden bu suale <evap vererek dedi ki: | — Bizim de noktai nazarımız, | Almanya tarafından bir tecavüz | yapılmadıkça aleyhine askeri ted- bir alınmıyacağı merkezindedir. Bu hususta Avam kamarasına ve memlekete teminat verebilirim. Erkânı harbiye heyetleri atasın- daki müzakereler. evvelce söyle- diğim gibi sirf teknik mahiyette. dir. Gelecek hafta Londrada baş- liyacak olan bu müzakereler, ka. | binenin sıkı kontrolü altında ce- reyan edecektir. Bunlar, siyasi taahhüdlerimizi arttırmıyacaktır. Müteakıben Lotd Eden, Alman | delegesi M. Ribbentrop ile yaptığı konuşmalardan bahsetmiş ve Al man murahhasına şu noktaları ile- ri sürdüğünü söylemiştir: — İngilterenin Ren meselesin- deki noktai nazarında bir deği- | şiklik yoktur. Alman cevabını sathi| | VEŞİL ELMALAR M. Edenin teminet mektubunu alan Fransız elçisi M, Korben bir surette gözden geçirdik, Fakat cevap, ayrı ayrı mühim meselelere temaş ettiği cihetle, uzun tetkik- lere muhtaçtır. Sonra diğer hü- kümetlerle müşavereye mecburuz. Almanyadan dünya sulh ve müsa- lemeti namına bir taviz istiyoruz. M. Eden, netice olarak şöyle demiştir: «İngiltere hükümetinin erkânı harbiyeler arasında görüşmeler (Devamı 9 uncu sahifede) YEŞİL ELMALAR YEŞİL ELMALAR) Almanydan sordukları... Hitlerin etraflı bir cevap vermesi bekleniyor Londra 3 — M. Eden dün © M. Ribbentrop ile yaptığı mü- ) lâkat esnasında Alman delege- ) sine bazı sualler sormuştur. £ Alman murahhası 3-4 gün da- ha Londrada kalacaktır. Ber- linden bu suallere dair etraf- lı bir cevap gelmesi bekleniyor. Fakat bu suallere M. Hitlerin vereceği cevap tahriri olmıya- X caktır, | Mngilizlerin başlıca sualleri şunlardır: Kitaat kelimesinin manası nedir? Bu meyanda asker olmayan kuvvet- lerle hava kuvvetleri dahil midir). Almanyanın müstemleke hususun daki müsavat talebiti öffüya atmak için makul bir devre İbelimelerinin manası nedir? Altı ay mıdır on iki ay mıdır? Yoksa daha uzun bir dev- re midir? Almanya bütün müstem- lekelerini mi yoksa bunlardan bazi- İarını mı geri almak istiyor), Litvanya, Çekoslovakya ve Avus- ) turya ile mevcud ademi tecavüz paktları hakkında Almanyanm ni- ) yet ve maksadları nedir? Bu gibi paktlar mütdkabil yardım misakla. riyle ikmal edilebilir mi? Almanya nın teklif ötmekte olduğu beynelmi- İel hakem divanı hakkındaki fikir nedir? La Haye divanından başka baynelmilel yeni bir teşekkül vücu- da getirilmesini mi istiyor). ya hükümeti murahhas gönderme- ğe davet edilecektir, M. Flandin ile İngiliz büyük rını bildirecektir. (Devamı 9 uncu sahifede) Asıl Habeş ordusu sap sağlam duruyor Dessie yolu üzerinde kati bir meydan muharebesi vukuu bekleniyor rk İtalyan tayyarelerinin tahrip ettikleri Harrardaki imparator sarayı Londra 3 (Akşam) — Asmara- dan gelen haberlere göre 60,000 nefarden mürekkep olan asıl Ha- beş ordusu, sap sağlam duruyor. Bu ordu, cenuba doğru ilerlemek- | Awla Kara... IBiribirini çekemiyen iki arkadaş) te olan İtalyan kuvvetlerine Des- sie yolunu kapamaktadır. Aşangi gölü sahillerinde vuku bulan son muharebe, şimal cep- (Devamı 9 uncu sahifede) mann Küçük itilâfın müşterek teşebbüsü Romanya bu teşebbüse önayak oluyor Prag 3 (Akşam) — Küçük iti lâf devletleri Avusturyanın Saint Germain muahedesi hükümleri hilâfına olarak mecburi askerliği ihya etmesine karşı takib edecek- leri müşterek hattı hareketi tespit için aralarında devamlı bir muha- berede bulunuyorlar, Küçük itilâf devletleri, Viyana hükümeti nez- dinde müşterek bir protestoda bu- lunmağa hazırlanıyorlar, (Devamı 9 uncu sahifede) 15 Tip müsabakamıza ait karikatürlerin neşri bugün bitti! Buna dair tafsilât ( 4 ) ncü sahifemizdedir. m Oküyunuz! Yerli Mallar sergisi bu | sene daha erken açılacak Galatasaray lisesinde imtihanlar olduğundan serginin Taksim bahçesinde açılması ihtimali var ri ip Yy p YY Taksim bahçesinin caddeden görünüşü Yerli mallar sergisi her sene İs- tanbulda temmuzun. sonlarında açılır, ağustosun ortasina doğru panırdı.! Bunu müttakib 9 eylül de İzmir sergisi açılırdı, iki sergi arasında pek az zaman bulunma- | sı bir çok müesseselerin sergilerin ikisine de iştirakine imkân birak- mayordu. Bu nokta nazarı dikkate | (Devamı 9 uncu sahifede) Daimi fotoğraf müsabakamız Buna aid resimler -8 inci sahifemizde