18 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Halis kahveyi yalnız Kuru Kahveci Mehmed Efendi Mahdumları Ticarethanesinde 1871 K— Bulabileceğinizi unutmayınız. Sene 18 — No, 6285 — Fiat her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 18 NİSAN 1936 KÜÇÜK İLÂNLARIMIZI okuyunuz! O sütunlarda istediğinizi bulmak ihtimali çoktur Telefon: 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) ulh teşebbüsü neticesiz kaldı Milletler cemiyeti konseyi 20 nisanda toplanıyor İngiltere ve Sovyet Rusya notamıza müsbet cevab verdiler Bu iki devlet hemen müzakereye İngiliz cevabı münasebetile Türkiye, hem milli emniyeti, em de milletlerarası münasebet” ler bakımından büyük bir dâvâ ortaya attı, Bunu yaparken de po- | litikada dürüstlük ve nezaket kai- delerinin hiç birini ihmal etmedi. unun içindir ki Boğazların asker- leştirilmesi meselesinde bize veri» lecek cevapların değeri, sadece ürkiyeye karşı - esaslı bir milli meselemiz ortaya atıldığı şu esna- da» bir dostluk eseri sayılmamalı- dır. Hiç şüphe yok ki, devletler arasında dostluk ve samimiyet bağları ancak böyle zamanlarda belli olur, Türk milleti ve Türkiye ükümeti, isteğimizin her mem- ette uyandırdığı akisleri, bun- dan dolayı, büyük bir dikkat ve derin bir alâka ile takib ediyor. Fakat Türkiyeye verilecek ce- Vapların kıymeti sadece Türkiye milli bakımından ölçülmez. Biz, ©n mühim meselemizi ortaya ko- Yarken öyle bir yol tuttuk ki bu- na tarafdar olmak veya olmamak, herkesin her istediğini yapmakta kendini serbes bildiği bu karışık dünya vaziyetinde, dürüst ve düz- gün metodları tercih etmek veya etmemektir. Demek istiyoruz ki Türkiyeye, Boğazlar hakkındaki müracaatında verilecek (müspet veya menfi cevab. bundan sonra, politikada hangi yolların daha müessir olacağını bütün âleme is- pat edecektir. İ Bu bakımdan, bütün dünya mat- * buatının bugüne kadar yazdığı ya- zılar, Türkiye politikası için bir zafer olduğu kadar, düzgün iş görmek isteyen sulh (o politikası için de bir galebe sayılmalıdır, Bunun ilk delilini İngilterenin verdiği cevapta buluyoruz, Müra- çaatımıza çabuk cevab vermekle Türkiyeye karşı büyük bir dostluk nezaketi göstermiş olan İngiltere- nin bu hareketine, Türkiye efkâ- Tı hassas olmaktan geri kalamaz. İngiltere, isteğimizi haklı buluyor, ve derhal konuşmaya hazır oldu- ğunu bildiriyor. Devamı 5 inci sahifede Necmeddin Sadık YEŞiL ELMALAR Yeni tefrikamızı bugün 6 na sahifemizde okuyunuz. 15 Tip Müsabakamiza gönderilen cevapların kabul müddeti YARIN Saat 17 de bitiyor, Acele ediniz ! girişmeğe hazır olduklarını bildirdiler | Ankara 17 (A.A) — Boğazlar hakkındaki Türk notasına devlet- lerin cevapları gelmeğe başlamış- tır. İngiltere ve Sovyet Rusya hü- kümetleri müsbet cevaplar vermiş- lerdir. Bu notalar Ankaraya gel- dikçe muhteviyatının neşredilece- ği haber alınmıştır. Moskova 17 (A.A.) — Hariciye komiserliği Sovyet hükümetinin boğazlar hakkındaki cevabını bu- gün Türkiye büyük elçisine tevdi etmiştir. Bu cevabi notada, boğazların Türkiye hâkimiyeti mütlakası al- tında bulunmasına her zamanki gi- bi taraftar olduğunu bildiren Sov-| ! yet hükümeti, boğazlar rejiminin yeni esaslar dahilinde tanzimi i- çin müzakereye âmade olduğunu tebliğ etmektedir. İngilterenin cevabı Londra 17 (A.A.) — Daily Te- legraph gazetesinin diplomatik muhabirinin öğrendiğine göre, bo- ğazların tekrar askerleştirilmesine imkân verilmek üzere Lozan mu- ahedesi ahkâmının tadili hakkın- daki Türk teklifleri Britanya hü- kümetinden müsaid bir cevap al- mıştır, Bu bablaki İngiliz notası, dün Türkiyenin Londra büyük el- çisine tevdi olunmuştur. Bu notada vaziyetin dominion | hükümetleri tarafından da tetkiki | lâzım geldiği işaret edildikten son- Ta İngiltere hükümetinin kendi he- sabına Türk tekliflerini bilâ teeh- hür ve icabeden yollarla münaka- şaya değer bulunduğu kaydolun- maktadır. Bir Yunan gazetesinin makalesi Atina 17 (A.A.) — Estia gaze- tesi yazıyor: İstanbuldan gelen telgraflara göre, Türk gazeteleri (Devamı yedinci sahifede) Iş kanunu Işçi kimdir, iş veren kime denir ? Lâyihanın encümen tarafından kabul edilen bazı Ankara 17 (Telefonla) — iş kanunu muvakkat encümeni haf- tada üç gün toplanarak lâyihanın tetkiklerine devam ediyor. Encü- men muhtelif iş evlerinin ve mü- tehassısların mütalealarıle alâka- dar incelemeler yaptığı gibi gelen bir çok dileklerle de ehemmiyet- leri derecesinde meşgul olmaktadır. Bir Yunan gazetesinin çok dostça makalesi “Türkiyenin emniyetinin kuvvetlenmesi (o bizim emniyetimizin kuvvet- zıcısı Atina mebusu Jorj Me- lasın Boğazların tahkimi me- selesi hakkında bir makalesini neşretmektedir. Makalede de- niliyor ki; Doğu komşumuzun menfa- at kaygusundan uzak dostları ve parlöneri ve ona 1930 dost luk muahedesinden © başka 1933 tarihli Antant kordiyalı ve Balkan paktı ile bağlı olan bizler, Türkiye emniyetinin kuvvetlenmesi hareketine an- cak iştirak edebilirz. Ba kuv- vetlenme bizzat bizim emni- yetimizin kuvetlenmesi de mektir. Bu (meselede tamamen Türk - Yunan münasebatı mev- zuubahstir. Buna binaen, Bul- garistanın bundan Nöyyi mu- ahedesinin askeri hükümleri- ni iptale teşebbüs için bir de- lil çıkarmasına hiç bir suretle cevaz yoktur, Bu büyük meseleyi müsbet bir surette tedkik zamanı ge- lince, üç sene evvel Cenevrede takındığımız ve Türk dostları- mızın pek ziyade memnun ol duğu hattı hareketi tekrar itti- haz etmemekliğimiz için sebeb yoktur, maddeleri Lâyihanın bir çök maddeleri çık- mıştır. Encümen birinci maddeyi şu şekilde kabul etmiştir: «Bir iş akdi dolayısile bedeni veya fikri hizmetini veya bunların her ikisini birlikte başkasına ki- | ralayan kimseye işçi denir, Bir iş Devamı 5 inci sahifede “ - İngilterenin Roma elçisine göre, Italyanlar Adis Ababayi alsalar bile harb bitmiyecek Dessle - Adis Ababa arasındaki dağlık arazi Cenevre 17 (Akşam) — İtalya i ile Habeşistan arasında sulh temi- ni için on üçler komitesinin yaptı- ğn teşebbüsler neticesiz kalmıştır. On üçler komitesi dün geceki top- lantısında reis M, Madariagayı son bir teşebbüste daha bulunmağa memur etmişti. M. Madariaga bur nün üzerine bu sabah Habeş de- legesile görüşmüştür. Habeş dele- gesi hükümetinin ancak Milletler cemiyeti çerçevesi dahilinde sulh müzakeresine girişebileceğini söy- lemiştir. italyan delegesi ise buna muvafakat etmediğinden anlaşma imkânı kalmadığı görülmüştür. (Devamı yedinci sahifede) Yemende hazırlık Imam Yahya sahile 60 bin asker gönderdi Londra 17 (Akşam) — Yemen- den gelen haberlere göre İmam Yahya 60 bin askeri seferber ede- rek sahile göndermiştir. İmam, İn- giltere ve Amerikaya birçok le- vazım ve mühimmat sipariş etmiş- tir. Yemene Avrupalıların girmesi . yasak edilmiştir. Filistine yeniden İngiliz gemile- ri ve asker gönderilmiştir. Sulh kuşu — Çok şükür yeryüzünde sığınacak bir yerim var!..