28 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeşistanda cenup cephesinde kanlı mur- , harebeler oluyor Sene 18 — No. 6295 — Fintı her yerde 5 kuruş İngiltere kati tedbirler alınmasını istiyecek Hükümete verilen bir muhtırada şu talebler var : 1 -Petrola ambargo konması, 2-Italyan gemilerine limanların kapatılması, 3 - Süveyş Kanalının kapatılması Ce cephesinde Italyanların Habeş hatlarına adildaği bütün hücumlar püskürtüldü | Kral Kapatılması istenilen Süvey kanalından bir görünüş Londra 27 (Akşam) — İngiliz ricalinden büyük bir kısmının da- hil olduğu Milletler cemiyetine yar- dım komitesi toplanmış ve İtalyan- Habeş harbi münasebetile hükü- mete bir muhtıra vermeği karar- laştırmıştır. Bir heyet muhtırayı Hariciye nazırı M; Edene tevdi & decektir, Muhtırada şu üç istek vardır; 1 — Petrola ambargo konması, 2 — Bütün Milletler cemiyeti azasının limanlarını İtalyan gemi- | lerine kapaması. 3 — Bu iki tedbirin tesiri görül- mezse Süveyş kanalının İtalyan g€- milerine kapanması. İngilterede İtalyan - Habeş har- bine nihayet vermek için şiddetli tedbirler alınması cereyanı kuv- vetlenmektedir. Bu meselede gös- terilen gevşeklik şiddetle tenkid e- diliyor. Hükümtin bu muhtıara ü- zerine daha azımkâr hareket et- meğe mecbur olacağı ve Milletler (Devamı 4 üncü sahifede) Madam Malaterre Sellier Üniversitede ve mekteplerimizde gördik- leri çalışmadan hayranlıkla bahsediyorlar İstanbulda bulunan Fransız Milletler cemiyeti murahhâsı şerefine dün akşam Perapalasta verilen çay ziyafeti inden bir intiba ( Madam Sellier ortada oturan bayandır, | Bir kaç: gündenberi şehrimizde | bulunan Fransanın Cemiyeti Ak- Yam murahhaslarından madam Malaterre Sellier dün üniversite Yi ziyaret etmiş ve rektör Cemil Bilsel ile profesörler tarafından karşılanmıştır. 4 Rektör, misafir -madama üni- İ versite hakkında izahat vermiş, lâboratuarları, kütüphaneleri gez- dirmiştir, dam Sellier, akşam üzeri de üm cam fabrikasını gezdikten sonra saat on sekiz bu- gukta Eminönü Halkevi tarafın- dan Perapalasta şerefine verilen çay ziyafetinde bulunmuştur. Toplantıda vali ve belediye reisi, matbuat erkânı, şehrimizin münevverleri vardı, Bayan Sellier, belediye reisine İstanbul şehrinin (Devamı 4 üncü sahifede) SALI 28 — NİSAN 1936 Fuad kendini kaybetti Vaziyeti ümidsizdir, âilesi erkânı yanına çağrıldılar Kahire 27 (A.A.) — Reuter- | den: İngiliz, İtalyan, Fransız, İs- veçli ve İsviçreli beş doktorun fedakârane gayretlerine rağmen kralın kuvveti zaafa doğru git- mektedir. Kralın baş doktoru ve şahsi dostu Mısırlı Şahin de çok hastadır ve bir ahstanede yatmak- tadır. Bu sebeple, kralın sıhhat bültenlerinde onun ismine tesa- | düf edilmemektedir. | Bu sabah Kahirede çok mües- sir sahneler cereyan etmiştir. Şu | sırada 2 bin talebeden mürekkep bir alay kralın sikhati için dua- lar okuyarak saraya doğru git- mektedir. İçlerinden bir kaç kişi defteri imzalamak üzere saraya kabul edilmişlerdir. Kral şehirde değil, Kahireden bir kaç kilomet- re uzakta Kubbe sarayında bu. lunmaktadır. Kraliçe yanındadır. Bu sabah neşredilen bültende de- niliyor ki: «Kralın vaziyeti, dün akşam kan de- veranıhın birdenbire yavaşlaması yüzün» den vehamet kesbetmiştir, Mevzii intan daha ciddileşmiştir. Haatalığın uzaması, intan ve gıda almak hususundaki müşkü. | It dolaynile, kralın umumi vaziyeti da- ha az mucibi memnuniyettir.> Başvekil bu sabah Reuter ajan- sı muhabirine kral Fuadın sıhhi vaziyetinin dün gece daha ağır- laştığını ve intanın büyümesine mâni olmak imkânı bulunmadığı. nı söylemiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Tütün satışı Ziraat, İş bankalarile inhisarlar umum müdür- lüğü arasında bir şirket kuruluyor Ankara 27 (Telefon) — Türk tütünlerinin hariçteki satışını art- tırmak için yeni bazı tedbirler Filistinde bedeviler bir çok çiflikleri yak- tılar Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) alınmaktadır. Her şeyden evvel Ziraat ve İş bankalarile inhisarlar umum müdürlüğü arasında bir limited şirket kurulmasına karar verilmiştir. İnhisarlar vekâleti bu yeni şir- ketin tesçil muamelesi ile. meş- guldür. .Şirket yakında faaliyete geçecektir. Belçikalılarla yeni bir tütün sa- tış mukavelesi hazırlığına da baş- lanmıştır. YUSUF İZZEDDİN EFENDİNİN ÖLÜMÜ Müddeiumumi: “Henüz çanta açılmadı, yapılan neşriyat asılsızdır ,, diyor Yanan adliye sarayinın arkasın- daki adliye deposunda bulunan eski cinayetlere aid cürüm aletleri tetkik ve tasnif edilirken içinde veliaht Yusuf İzzeddin efendinin ölümüne aid tahkikat dosyası bu- lunan bir çanta ele geçtiği yazık mıştı. Bazı gazeteler bu çanta içindeki evraka nazaran Yusuf İzzeddin efendinin intihar etme- yup Enver paşa tarafından öldü- rüldüğü şeklinde havadisler yaz- makta ve çantanın adliye vekâle- tine gönderildiğini bildirmekte- dirler, Tarihin seyrini değiştirerek Yu- suf İzzeddin efendinin ölümü ha- disesi üzerindeki esrar perdesini kaldıracağı iddia edilen bu çanta meselesi etrafında dün tahkikat yaptık. Bu hadise etrafında müd- deiumumi bay Hikmet dün bir Müddeiumum! bay Himket muharririmize şu izahatı vermiş- tir; (Devamı dördüncü sahifede) Kuruçeşme halkı yeni bir dava açtı Bir senedenberi depoların kaldırıl- maması yüzünden tazminat istiyorlar İcra dairesi tarafından kapan- maları hakkında tebligat yapılan Kuruçeşmedeki kömür depoları sahipleri dün liman idaresinde bazı avukatların iştirakile bir top- lantı yapmışlardır. Bu içtimada vaziyet hukuki cep- heden tedkik edilmiş ve mesele- nin mahkemede olması dolayisile muhakemenin sonunun beklenme- sine karar verilmiştir. Temyiz mah- kemesi 12 mayısta bu işe aid son müra! aheyı yaparak iki tarafı da dinliyecektir. Temyizin nihai ka- | rarı öğrenildikten sonra depo sa- hipleri hükümete başvuracaklardır, Maamafih icranın depoları ka- pamağa salâhiyettar bulunduğunu göz önünde tutarak yeni mal gön- 0 A A a Mm — Tam 27 yerinden bıçaklamiş!,.. — Ah, ne kuvvetli aşk yarabbil... l İ derilmemesini Zonguldak havza- sına bildirmişlerdir. Ortaköye ya- kın olan Rus Vanderze, Kazes, Hügo Stines ve Paskalidis depo- ları dava haricinde kaldıklarından kapatılmayacaklardır. o Bu depo- lar civarındaki iki yalının istim- lâk edilerek diğer depoların ora- ya naklı muvafık görülüyor. De- poların Boğazın Anadolu yakasına nakline alâkalılar itiraz ediyor- lar ve böyle bir tedbirin kömürün maliyet fiatini ton başına iki lira artıracağını, bundan halkın za- rara uğrıyacağını iddia ediyorlar, Diğer taraftan davacı taraf, mah- keme kararından sonra geçen bir (Devamı 4 üncü sahifede) lr