29 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeşistanda * So- mali cephesinde Şid- detlii muharebeler devam ediyor Sene 18 — No, 6296 — Fiatı her yerde 5 kuruş Fransız dış politikasında mühim değişiklik olması bekleniyor Seçimden sonra Fransanın kati surette Ingiliz.siyasetine bağlanması ihtimalinden . bahsediliyor Paris 28 (A.A.) — Oeuvre gaze tesi, Fransız seçimi ve İngiliz ef- kârı umumiyesi hakkında diyor kir İngiliz efkârı umumiyesi ve bil hassa İngiliz hükümeti Fransız s6 çimini gittikçe artan bir ehemmi- yetle takip eylemektedir. Londra da, bu seçimin sol cenah için bir muvaffakıyet olacağı tahmin edil mekte ve bunun neticesinde Fram- sa ve İngilterenin Milletler cemi- yeti çerçevesi dahilindeki iş birli- ğinin daha ziyade sıkılaşacağı $a- nılmaktadır. İngiltere, mümkün ok duğu kadar çabuk bir surette İtal- yan « Habeş anlaşmazlığının halli için Fransayı her halde tatmin et- meğe gayret etmektedir, Fransada iktidar mevkiine gele- ek bir sol cenah hükümeti, dahi- li siyasette büyük değişiklikler vu- kuuna sebep olmıyacaktır. Dış si- yasaya gelince, esasen alâkadar mahafil, Fransiz dış siyasasının gün geçtikçe kıymetini kaybetmek: | te olduğuna kaildirler. | Bu dakikada Fransiz dış işleri ! Frânsız harciye nazırı M, Flendin bakanlığı, Fransız - İngiliz iş bir- liğinin daha ziyade sıkılaştırılma- sı meselesini tetkik etmektedir. Böyle bir siyaset, daha sağlam bir (Devamı 4 üncü sahifede) Sınai mamulâtın maliyet ve satış fiatleri kontrol edilecek Bu hususta hazırlanan kanun lâyihası Me Ankara 28 (Telefonla) — Sı nai mamulâtm maliyet ve sa tış fiatlarının kontorolu hakkında mühim bir kanun lâyibası hazır lanmıştır. Meclise verilen bu lâyi- ha ile iktisad vekâletinin lüzum gördüğü sanayi şubeleri mamulâ- tının maliyet ve toptan satış fiat- lerini kontorol ve tesbit selâhiye- fi verilmektedir. İktisad vekâleti bu maksadla müesseselerin işletme ve idare şart- larını umumi iktisadi vaziyetleri- ni ve diğer lüzum göreceği evrakı ve vesikaları tetkik edebilecektir. Bu tetkikattan sonra iktisad ve- kâletinin tesbit ettiği fiatlere ri- Ayet etmeyen müessese sahipleri | clise verildi 3 aydan birseneye kadar hapsedi- | lecekler ve 500 liradan 5000 lira- ya kadar ağır para cezasina çar- pılacaklardır, Maliyet ve toptan fiat tetkiki sırasında sanayi. müeşseselerine ve vesikalardan mesleki esrara taallâk edenlerle mahrem tutulması ! icabedenleri ifşa eden memurlar bir daha devlet hizmetinde kulla. nılmamak üzere memuriyetinden çıkarılacak ve haklarında ayrıca takibat yapılacaktır. Lâyihanın dördüncü maddesine göre kanunun tatbik şekli iktisad vekâletince hazırlanacak bir ni- zamname ile tesbit olunacaktır, Sami paşa zade Sezainin cenazesi Kıymetli edibin cen (Cenaze merasimi ayesi Kadıköyünde iskeleye götürülürken i ği i hakkında malümat 3 ünçü sahifemizdedir.) Yenikral bugün Londradan ! dilecektir. kendilerine tevdi edilmiş evrak | Hi sıhhiyesi vehamet kesbetmiştir. ÇARŞAMBA 29 — NİSAN 1936 Filistinde yeni karı- şıklıklar oldu, vaziyet elân çok: gergin görünüyor un — Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) Mısır kralı dün! saat 13,25 de öldü Kahireye hareket ediyor ği Yeti kral prens Farukun son resmi Kahire 28 — Kral Fuad bugün saat 13,25 de ölmüştür. Kendisi 68 yaşında idi. 1922 de tahta çık- | mıştı. Cenaze:merasimi perşem- be günü yapılacaktır. Kral Elmu- kaddem: tepeleri eteğinde yaptırdı. ğı Elrifai camii bahçesine defne- Kral son dakikaya kadar kendi- ne malikti. Bu sabah kabine erkâ- nını kabul ederek memleket işleri hakkında kendilerile görüşmüştür. Bu hal bir iyilik alâmeti sayılmış- tı, Öğleye doğru birdenbire ahva- lir yedinci sahifede) Hariciye vekilimiz Belgrada gidiyor Balkan konseyi pazar- tesiye toplanıyor, fırka grupunda görüşülenler Ankara 28 (AA)—C.H. partisi kamutay grupu idare he- yeti başkanlığından: C. H. partisi kamutay grupu bugün öğleden sonra Dr. Cemal Tuncanın başkanlığında toplandı. Dış bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras: 1 — 4 mayısta Belgradda top- lanacak olan Balkan konseyine iştirâk için yarın hareket edece- ğini, 2 — Boğazlar notasına devlet. lerin vermiş oldukları cevabların müsbet mahiyetini, 3 — Düyuna umumiye taksit- lerinin yarısının mal ile öden. mesi esası dahilinde Pariste ce- reyan etmekte olan müzakerele- rin son safhasını, Partiye bildirmiş ve icab eden izahatı vermiştir, İ olacaktır » nazarı dikkate alma- BOĞAZLAR MESELESİ Türkiye ancak kendi emni- yetini temin etmek istiyor Temps gazetesi, “Henüz bilinmiyen Italyan noktai nazarı müstesna; bütün devletler bunu kabul ettiler,, diyor Temps gazetesi, (Boğazlar me- selesi) serlâvhası ile yazdığı bir başmakalede Fransanın, Türk no- tasına verdiği cevaptan bahsede- rek diyor ki: «Fransanın cevabı en ziyade dostane ve uzlaşıcı bir lisanla ya- zılmıştır. Fransa cevabında, 1923 senesinde Lozanda aktedilmiş Boğazlar muahedesini imzalamış olan devletler arasında bir müza- kere cereyanını - ki bu müzake- re gayri askeri mintakalar üze- rinde Türkiyenin hâkimiyeti tam- mesinin iadeten tesisine matuf ğa prensip itibarile mütemayil bulunduğunu ve bu meselenin hal- linin doğurabileceği o aksülâmel- leri tamik etmekte bulunduğunu bildiriyor. Binaenaleyh Fransız cevabı, bir müzakere cereyanı prensipine ta- | raftadır. Fransanın başka tür- lü hareket etmesine imkân yok- tu. Türkiye bu meselede en bü- yük dürüstlükle hareket ederek ve alâkadar devletlere kanuni bir sürette keyfiyeti bildirerek Ak manya gibi bir emri vaki yapmak- tan içtinap ediyor, Fakat Fransa, meselenin esa- sını tetkik etmek hakkını muhafa- za ediyor. Zira Fransa Türk ta- lebinin muhtelif cephelerini Boğazlarda tahkimat yapmanın bilvasıta ve bilâvasıta yapacağı tesirleri tetkik ettikten sonradır ki, kati hareketini tesbit edebi- lecektir. Lozan muahedesini imzalamış olan devletlerin şimdiye kadar öğrenilen temayüllerinden anlaşıl- dığına göre Türkiyenin bu mese- leyi arzusu veçhile hallettirmesi imkânları kuvvetlidir, (Devamı yedinci sahifede) ve Türkkuşu İstanbul şubesi 3 mayısta açılıyor Paraşüt talimleri Beyazıt yangın kulesin- den istifade edilecek için “Bİ | b gp ” gi Üniversitenin arkasındaki meydan ve Beyazıt kulesi Türk kuşu İstanbul şubesi ha: | zırlıklarını tamamalmak üzere- dir... Bu teşekküle uçuş sahası olarak üniversite meydanının ar- ka kısmi tahsis edilmiştir, Küşat merasimi 3 mayısta bu meydan- da yapılacaktır. Türk kuşuna girmek isteyenle- rin kayıt: muamelesine başlan mıştır, Bütün lise ve orta mekteplerle yüksek tahsil gençliğinin bu işe | alâkâdar olmalarını temin etmek Paraşüt talimleri için üniversite meydanındaki yangın kulesinden üzere bir tamimle üniversite rektörlüğüne, kültür direktörlüğü- ne ve yüksek mektepler müdür- lerine müracaat edilmiştir. Bun- | dan başka muallimlerin talebele- re Türk kuşunun faydalarına dair konferanslar vermeleri istenli- miştir, Hava kurumu İstanbul merkezi reisi B. İsmail Hakkı Başak dün bir muharririmize şu izahatı ver miştir: — 18 yaşına girmiş ve 35 yaşı ni eçmemiş bulunan Türk kadın ve erkeklerinden &n az orta tah- sil görenler Türk kuşuna kayde- dileceklerdir. Lise ve üniversite tahsilinde bulunanlar, ihtiyat za- bit olmak hakkını haiz oldukla- rından tercihan -kabul edilecek- lerdir. Kayıt muamelesi hava kurumu. nun İstanbul şubesinde yapılıyor. 'Türk kuşu âzaları, burada mâyıs ve haziran aylarında yapılacak talimlere iştirâk edeceklerdir. » yedinci sahifede