7 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

balkan antantı kon- seyi dün işini her meselede anlaşma var bitirdi, tam Sene 18 — No. 6304 — Fint her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 7 MAYIS 1936 nı si İtalyanın Habeşista- Ilmnak etmek isteme Fransada endişe uyandırdı Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) Balkanlarda vakalara kapılar kapandı Balkan antantı konseyi dün işini bitirdi her meselede tam anlaşma oldu Hariciye vekilimiz ve Yunan başvekili hareketlerinden evvel mühim beyan Balkan antantının kuvveti Belgrad 4 mayıs (hususi muhabiri. Balkan antantı konseyi a toplanarak müzakereye başla- u nce Küçük ftilAf de ye nazırları top- lanarak y lerdir yet hakkında görüşecek- Bu toplantılar, 11 mayısta Cenev- rede içtima edecek olan Milletler Ce- miyeti konseyi için bir hazırlık sayı- k Milletler Cemiyeti konseyinin esinde İtalyan - Habeş harbi, yı Tİ muntakasınn Ak man kuvvetleri tarafından işgalinden mütevellit vaziyet gibi Avrupa sul- hünü tehdit edebilecek mahiyeti haiz meseleler vardır Bu sebeple Belgraddaki konuşma- Hi ola hususi bir ehem- ntı kere edilecek mühim meseleler karşi- sında Balkan devletlerinin takip ede- cekleri hattı hareket karar ğı gibi Balkanl kadar eden bü- tün meseleler de görüşülecektir. Hariciye vekilimize daha ilk gün- den burada gösterilen hüsnü kabul, Irkiye arasında gün lenen dostluğun yeni abilir toplantısının arifesinde anın Boğazlar hakkındaki no- dostane cevap, doktor Arasın Atinadaki temas- ıdan husule gelen emniyet veri- samimi intibalar buradaki mış gibi rdan çıkarılan | esassız olduğunu | neticesin- h surette Zunu bir kere Balkan paktına dahil dört devle- tin önümüzdeki Milletler toplantısında hit manzume ; halinde takip edecekleri müşterek hattı hare- ketin esasını, Milletler Cemiyeti paktı ruhu ve esasları içinde sıkı bir İn- giliz - Fransız teşriki mesaisinin te- minine çalışmak teşkil edeceği anlaşı- lıyor. Buradaki siyasi mahafilin ka- manti, Avrupa sulhünün bozulmaması için behemehal bu iki büyük devlet arasında kuvvetli ve samimi : bir el birliği tesisine lüzum olduğu merke- zindedir. Yalnız Balkanlarda “değil, bütün Avrupada devamlı sulhe “taraftar bu- lunan Yu; avyd, Romanya, Yuna nistan ve Türkiyenin Cenevre mü: zakereleri esnasındaki hedefleri böyle bir el biliği vücuda getirmek gaye- sine matuf bulunacağı şüphesiz gö- rülmektedir, konseyinde, Mil | toplantısında müza- | Cemiyeti | “sulhü Belgraddan bir görünüş: MM tiyatro binası Belgrad 6 (Akşam) — Balkan an- tantı konseyi bu sabah saat on birde toplanmış, müzakere sant on dört buçuğa kadar sürmüştür. Bu toplan- tıda henüz görüşülmemiş olan me- seleler gözden geçirilmiş ve neşredi- lecek tebliğ kararlaştırılmıştır. Toplantı bittikten sonra konsey reisi ve Türkiye hariciye vekili Ter- fik Rüştü Aras gazetecileri kabul ede- rek şu tebliği bildirmiştir: «Balkan antantı daimi konseyi, #4 ma- yıstan 6 mayısa kadar Belgradda, Türki- ye Dış işleri bakanı ve Balkan antantı- nnın bali hazırdaki reisi ekselann Rüştü | Hariciye veki gazetesine mühim sözleri “Avrupayı idare eden ricalin aklı selimine eminim. Fakat bundan ziyade kendi kuvvetimize Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Aras, Yunan başvekili M. Melaksas ve Atina elçimiz Rüşen Eşref Belgrad 6 (Akşam) — Türkiye ha- ticiye vekili ve Balkan ântantı kon- seyi reisi Tevfik Rüştü Aras burada Çıkan Vreme gazetesinin siyasi mu- harririne şu beyanatta bulunmuştur: «Balkan antantı konseyi bu defa çok müstesna şerait içinde ve Avru- pada “ciddi “endişeler: hüküm #üreri bir zamanda-töplâniyor. Avrupa sulhünü âlâkadar öden bir lerin -hâlli çaresi henüz anmıştır. Halbuki ortaya yeni F çıkiriştır. Avru- sebep olduğu güç- takım mese Padaki bu vaziyet, atta bulundular a — bozacak Arasın reisliği altında beş toplanti yap- mmuştır. Ruznamede yazılı bütün meseleler en dost bir zihniyetle münakaşa edilmiş ve bunlara, dört memleketin mslli mena- Günin, Balkanlar emniyetinin ve Bulkan antantının her zamandan daha ziyade sadık kalmak niyetinde bulünduğu umu- mi sulhun idamesinin icabettirdiği sureti haller verilmiştir. Dört dış işleri nazınrin müzakerelerine mevzu teşkil eden bütün meseleler üze- | rinde, aralarında tam bir anlaşma kay- dolunmuştur. (Devami 4 üncü sahifede) limizin Vreme itimadım var,, Yüklere rağmen, bizi Avrupa sulhünü muhafaza için çalışmakta devama sevk edecek bir münebbihı vazifesini görecektir. Bilirsiniz ki Balkan birliği fikri Bej- gradda tebellür etti ve biz, dört Bal kan “hariciye nazrı paktı imza için buradan aya: gittik. Bü defaki toplanlı için Belgradın seçilmesi te- sadüri değildir. Bu, artık nramızda bulunmayan büyük kralın halırasına son bir hürmet içindir, (Devamı 4 üncü sahifede) Fransa, Avrupada hava değişti Italyanın Habeşistanı ilhak etmesine razı de$il Fransız gazeteleri: “Bir iki meşum söz, Avrupayı, bilhassa Italyayı fena mevkie koyabilir, diyorlar Paris 6 (Akşam) — M, Mussolininin, Adis Ababanın zaptını haber vermek istanın ar- i olduğundan | İtalyanın edeceğine dair iyi karşılanmamı zarını müdafaa eder leri lisanlarını de tün ediyo: 1sız gazete- şlerdir. Bü gazeteler İtalyaya itidal tavsiye En hararetli İtalyan taraftarı olan Paris Soir gazetesinde Jules Savervein yazdığı bir makalede diyor ki: «Habeş İşi son safhasına girmiştir. | Biraz hüsnü niyetle sulh yapılabilir. | Fakat bir iki meşum söz Avrupayı, bilhassa İtalyayı fena mevkie koyabi- lir. M. Mussolini Habeşistan İtalya- dır diyor. Bu, Habeşistanın İtalya ta- rafından ilhak edileceği demekse şid- detli muhalefeti icap ettirecek ve Mil- etler Cemiyetine şiddetli bir darbe | olacaktır.» M. Sauervcin makalesine: «Galip, galibiyetini suistimal etme! sözlerini tekrarla nihayet veriyor. Diğer bü- tün gazeteler aşa karı bu zeminde makaleler yazıyorl ZAFER SARHOŞLUĞİLE SARFEDİ- LEN BİR SÖZ Paris 6 (A.A.) — Fransanın Habeş meselesinde bundan sonra ittihaz ede- Geği hattı hareket hakkında dış ba- | Kanlık mahafilinde söylenildiğine gö- re, mezkür mahafil M. Mussolininin «Habeşistan İtalyanındır ve İtalyan kalacaktır.» cümlesine heyecan için- de bulunan bir halka ka; hoşluğu ile sarfı riyle bakılmaktadir. (Devamı 4 üncü sahifede) | italya, Ingiltere (1 ile anlaşmak istiyor Londra 6 — İngiltere ile İtal- ya arasındaki gerginliğin iza- lesi için bazı teşebbüsler oldu- ğu söyleniyor. İtalyan harici İ işler enstitüsü reisi M. Pirelli buraya gelmiş ve avam kama- Tası azasından mürekkep bir ) heyet huzurunda İtalyanın İn- giltere ile birlikte çalışmak is- tediğini, iki hükümet arasında iyi münasebetler tesisi için İ Yondraya geldiğini söylemiş- tir. t Muhafazakâr gazetelerden bir kısmı son vaziyet zecri tedbirlerin kaldırılmasın- $ dan Bahsediyorlar. Amele fırkasına mensup ve li-i beral gazeteler zecri tedbirle- rin muhafazasını, hattâ artt rılmasını istiyorlar, Deyli şimdilik bir karar almıyacağı- nı, vaziyetin inkişafını bekliye- ceğini söylüyor. Mançester Gu- ardiyan ise şiddetli bir makale neşrederek « Milletler cemiyeti M. Mussolininin önünde eğile- cek mi? M. Massolini harp bit- | ti İtalya Avrupadaki mevki. ini aldı demekle acele ediyor» üzerine Herald İngilteernin Arka İle yük taşımak yasağından sonra Yüksekkaldırımda hamallar; — Destur babalımık !...