24 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

M. Herriot kendisine teklif edilen hariciye nezaretini kati surette reddetti Fabrikatörler mua- mele vergisinin güm- rüklerde alınmasını istiyorlar 18 — No. 6321 tı her yerde 5 kuruş PAZAR — 24 MAYIS 1936 Telefon 94240 (İdare ) - 94249 ( Tahrir ) - 24248 (Matban 20113 (Kile) Mill ld sa O Rİ may Sovyetler, İngilterenin mütereddid | Habeş imparatoru siyasetinden endişeye düştüler Komünist partisi Ingiltereyi Fransız - Sovyet anlaşmasına ithale çalışacak,Londrada zecri tedbirler için ne düşünülüyor anlak rna Morning Post yazıyor: Garbi Avrupa siyaset âleminde İn- giltere hükümetinin omüteredditane hareket etmesi Sovyet Rusyasını son derecede Oendişeye odüşürmüşlür. Bunun içi Sovyet : hükümeti bir İngiliz - Alman mukareneti- nin meydana gelmesine mani | olmak ve İngiltereyi Fransız - Sovyet | biokuna idhal etmeğe kati olarak ka- rar vermiştir. Rusya komünist partisi merkez ko- mitesinin sön toplantısında, Faşizm ile Hitlerizmin gayelerine varmak için daima muahedeleri bozacak müfrit bir milliyetperverlik tehlikesi teşkil ettiklerine karşi İngilterenin basiret- sizlik göstermesine, hayreti inkâr edil miştir. Komite İngiliz - Fransız - Sovyet anlaşmasını temin için çalışmağa ka- rar vermiştir. LONDRANIN ZECRİ TEDBİRLER şünceye göre, efkârı umumiyede yapa- bileceği aksüllâmelden dolayı İngilte- re hükümeti henüz zecri tedbirlerin kaldırılmasını istiyecek - vaziyete ol- mamakla beraber, İngiliz - İtalyan ger“ ginliği süratle hafitleyecektir. Bu mahafil, zecri tedbirler tarafta- ri bulunan küçük devletlerin birer i kişer çekilmeleri üzerine Fransa le İngilterenin de her türlü şiddetli ted- birlerden nihayet vazgeçecekleri ümid etmektedir. Gene ayni mahatll, İtalyanın, zecri tedbirlerin ilgasını kolaylaştıracak her hangi bir harekette bulunmak tasay- vurunda olmadığını, ancak akdeniz vaziyetinde bir istikrar temin ve Fran- sa İle İngilterenin endişelerini izale €decek her hangi bir mukaveleyi im- zaya hazır bulunduğunu söylemekte- dirler. B. Mussolini, Deyli Meyi muharri- ri Ward Pricee verdiği beyanatta bu teminatı İngiltereye karşı resmen te- yide âmadedir deniyor. HAKKINDA DÜŞÜNCELERİ Londra 23 (AA) — Londradaki İtalyan mahafilinde hâkim olan dü- Avusturya faşistleri karı- şıklık çıkarmak istediler Faşistlerin reisi prens Starhembergin şatosuna hücum ettiler, 2 kişi öldü Londra 23 — Dün gece Avusturya faşistleri reisi prens Starhembergin Linz şehrindeki şatosuna bir taarruz vüku bulmuştur, Bu taarruzu faşistler yapmışlardır, Bundan maksad Kari şıklık çıkararak faşistlerin silâhlarının & alınmalarına mani olmaktı, Polis bu hareketi daha evvelden hâ- ber aldığından şatoya asker yetişmiş, faşistlerle müsademede 2 kişi ölmüş, 2 kişi yaralanmış 28 kişi tevkif edilk miştir. Viyana 23 (AA) — Röyter âjan sından: Bu sabah on bir nazi prens Star- hembergin şatosuna hücum etmişler» dir. Bunlardan biri ölmüş, biri yara lanmış ve. sekizi tevkif edilmiştir. Böyle bir hâdise olacağını haber almış olan polis nazilerle hemen he men ayni zamanda yetişmiş ve şid- detli bir mücadele olmuştur. Naziler, göloda iddihar edilmiş olan âteşli si- lâhları zaptetmek istiyorlardı. Viyana 23 (A.A.) — Siyasi mahfel- ler, prens Starhembergin şatosuna bu sabah naziler tarafndan yapılan hü- cumun mahalli bir hareket olmadığı- ni, belki nazi teşkilâtı merkezi tara- fından tertibedilmiş olduğunu beyan | Fabrikaların muamele vergisi meselesi Fabrikatörler verginin gümrüklerde alınmasını istiyorlar, yarın ticaret odasında toplantı var hanın encümenlerde müzakeresi es- nasında Ankarada bulunacağını söy- lemiştir. Bu izahat kâfi görülmüş ve B. Vasıf dün akşam tekrar Ankaraya gitmiştir. Diğer taraftan İstanbul Ticaret ve Sanayi Odası da fabrikaların vergi işlerile yakından alâkadar olarak fab- katörleri ve sanayi birliği erkânını Odaya davet etmiştir. Yarın saat 15 do Odada da toplantı yapılarak bu (Devamı 4 üncü sahifede), rid hareketine mukavemet etmeğe teşvik için Avusturyada karışıklık çik- masını istediklerini tahmin ediyorlar, (Devamı 4 üncü sahifede) Fabrikatörlerin muamele vergisine dair dilekleri hakkında hükümet ve meclis ile temas için geçenlerde Anka- raya giden sanayi birliği reisi B. Vasıf Dokuman dün sabah şehrimize gel miştir. B. Vasıf derhal birlik idare he- yetini toplıyarak Ankaradaki teşeb- büslerinin neticeleri hakkında izahat yermiş, maliye vekâletinin yeni mua- mele vergisi projesini meclis iktisat encümenine verdiğini Ankaradaki temaslarının iyi karşılandığını, lâyi- Hariciye vekili bu sabah geldi Boğazlar konferansının 22 haziranda toplana- cağını teyid etti Hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras bu sabah Semplon ekspresile Avrupa- dan şehrimize gelmiş ve istasyonda Atatürkün kalemi mahsus müdürü ve başyaverleri, vali ve belediye reisi Mu- hiddin Üstündağ ve diğer bazı zevat tarafından karşılanmışlardır. Hariciye vekili Perapalas oteline in- miştir. Belgrad 23 (A.A) — Doktor Tev- fik Rüştü Aras, bugün, Ankaraya git- mek üzere buradan geçmiştir. Türkiye dış bakanı, Lozan muahedesini imza etmiş olan devletlerin, boğazların ye- niden askerileştirilmesi (meselesini müzakere için, 22 haziranda Montröde toplanacaklarını teyid etmiştir. Avlonyada tahki mat Arnavudluk mahafili haberleri tekzip ediyor Tiran 23 (A.A.) — Resmi Arnavud- Tuk mahfelleri, Yunan menbalarından çıkan ve Arnavudluk topraklarının muhtelif yerlerinde istihkâmlar yapıl- dığına ve bir İtalyan heyetinin bu işleri kontrol için Arnavudluğa geldi- ğine dair olan haberleri katiyetle tek- zip etmektedirler, Ayni mahfeller, Arnavudluk liman- larına her gün büyük mikdarda harb malzemesi çıkarılmakta olduğu hak- kındeki şayinları da tekzip ediyorlar. Karilerimize iki Sual soruyoruz | Bir kadın kocasının ken- i) disini hakikaten sevdiğini il nasıl anlar? Bir koca, ka- 4 rısının kendisini hakikaten sevdiğini nasıl anlar? Bir kadın okuyucumuz, müş küllere cevab sütununda cevabı | verilmek üzere bize şu mektubu göndermiştir: (| «Bir kadın kocasının kendisi- ni hakikaten sevdiğini nasıl İl anlar?» İ Bu suale doğrudan doğruya biz cevap vermiyeceğiz. Bunun £ cevabını karilerimize bırakıyoruz. Ayni zamanda şu suall de ilâve ediyoruz: «Bir koca, karısının kendisi. ni hakikaten sevdiğini nasıl anlar?» | Karilerimizin bu İki suale vere- cekleri cevapları AKŞAM sütun. larında meşredeceğiz. Verilecek ji cevapların Akşam anket inuhar- rirliğine yazılmasını ve yirmi satırı geçmemesini rica ederiz. Londraya gidiyor Kruvazörle Hayfadan hareket etti Cebelüttarıkta başka gemiye binecek Londra 23 (Ak- şam) — Habeş im- £i8 paratoru ” bugün öğleden sonra İn- Eliz kruvazörile Hay. fadan ( İngiltere. ye müteveccihen hareket etmiştir. İmparator Ce- ğ belütterikta, baş- ka bir İngiliz harp gemisine binecek namrı M, Eden bu mesele hakkında kendisine © #oru- lan bir suale es- vap vererek de- miştir kd: — Negüşün İn- Habeş imparatoru Kudüste otomobile binerken giltereye geleceği doğrudur. Negüş hasmane hiç bir harekette bulunma- mak şartile İngilterenin istediği her İstanbul - Ankara arasında munta- zam tayyare seferleri yarından itiba- ren başlayacaktır. Hava seferleri 1 saat 50 dakika sürecektir. Tâyyare Ankaradan her gün saat 10 da ye İs- tanbuldan 14,5 de hareket edecektir, Pazartesi günleri sabahleyin saat 7 de ayrıca ilâve seferleri yapılacaktır, yenleri tayyareye alıştırmak i- çin İstanbulda ve Ankarada cumarte- si günleri saatiiden 15 e, pazar günleri saat 9 dan 18 ze kadar tenez- züh uçuşları yapılacak ve on beş da- kika sürecek bu uçuşlar için iki lira alınacaktır. hangi bir yerine gidebilir, Kudüsten burâya gelmesinde hiç bir mahzur yoktur. (Devamı dördüncü sahifede) Istanbul - Ankara hava yolculuğu yarın başlıyor isteyenleri tayyareye alıştırmak için 2 liraya tenezzüh uçuşları da yapılacaktır İstanbul - Ankara ve Ankara » İş- tanbul arasındaki tayyare yolculuğu fiati 22 liradır. Gidib gelme olursa 15 gün muteber olmak üzere ayrıca yüzde 20 tenzilât vardır. Bu tayyare ücretlerinde, bilet alan- lar için 1000 )iralık sigorta dahildir, Yani her hangi bir tayyare kazası ng- ticesinde ölen olursa ailesine bin lira tazminat verilecektir. bilet alırken bu sigorta miktarının beher bin lira için iki lira ilâve etmek şartile on bin « 10.000 liraya kadar çıkarmakta kabil. yar eş — Burası sözde birinci sınıf lokantal... Sizin yemeklerle piyazcının yemeld- leri arasında ne fark var, anlıyamadım? ” > ” — Hesap görürken anlarsınız bayımi...