25 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Filistin arabları ge- celeri sokağa çıkmak yasağını dinlemiyorlar. Ingiltere ile Italya arasında anlaşma çok güç görünüyor İngiltere Akdeniz filosunu kuvvetlendiriyor, Italyan gazeteleri İngiltereye hücum ediyorlar Malta Ilmanmdaki İngiliz donanmasından bir kısmı Paris 24 (Akşam) —İ: İtalya arasında bir anlaşma temini için bazı teşebbüslere rağmen bu iki hükümet münasebatı çok gergindir ve anlaşma çok güç görünüyor. İtalyanların dumdum kurşunları meselesinde İngiltere aleyhindeki itti- hamları İngilterede çok fena tesir yapmış ve İtalyan aleyhdarlığını bir kat daha arttırmıştır. Bu fena tesiri izale için İtalyanın Londra sefareti erkânı arasında mühim değişiklikler olacağı söylenmişse de bu haber teey- yüd etmemiştir. Diğer taraftan İtalyan gazeteleri e AE söyliyerek şiddetli makaleler yazıyorlar, SGM güzetesi yazdığı bir makale« de diyor ki: «Habeşistan meselesi, Akdenizdeki akisleri dolayısile İngiliz politikam- nın en mühim esası oldu. İngiltere, İtalya hâriç olmak üzere, Akdeniz devletleri arasmda bir ahlaşma ya- pılmasını istiyor. Akdeniz paktının Ankara ve Atinada düşünülüp teklif Diyarıbekirin Mardin kapısı ve Dielenin uzaktan görünüşü Diyarbekir (Akşam) — Son za şunlar Diyarıbekir havelisine bol yağmur yağmıştır. Yağmurdan 46 hirde sokakları seller kaplamış, Dic- le nehri taşmıştır. Fakat zarar yok> tur. Yağmurun tesirile buğdayın kilosu dört kuruştan üç buçuk, arpanın iki buçuktan iki kuruşa kadar düş- müştür. Yağmur yüzünden hasıl olan seller Elâzizle Erganimadeni arasında tren yolunu bozmuştur. Bu yüzden bir gün tren aktarma ile gelmiştir. Der- hal alman tertibat ile bozukluk tamir edilmiştir. Yağmurlardan Dicle çok kâbarmış” tır. Halk Mardin kapısındaki bahçe- lere giderek nehrin coçkun akısını seyrediyor. Habeş Imparatoru Londra yolunda .. Londrada Imparator için bir bina satın alındı Londra 24 (Akşam) — Tondraya gelmekte olan Habeş imparatoru için hususi bir bina satın alınmıştır. Bu binayı Habeşistanın Londra seliri sa- tın almıştır. İmparator İngilterede bulunduğu müddetçe bu binada otu- racaktır, Kudüs 24 (A.A) — Haber alındı. ğına göre Habeş İmparatoru Hailef Selâsiye İngiltereye hareket etmezden önce İtalyaya karşı her türlü siyasal harekete mâni olmağa söz vermiştir. ngiltere ile | İngilterenin doğrudan doğruya İtak | lif edilmiştir; : ya aleyhinde bir politika takip ettiğini | İNGİLTERENİN AKDENİZ FİLOSU diriyor. Gueen Elizabet dritnotu da İngiltereden Cebelüttarığa gelmiş ye hemen Maltâya hareket etmiştir. İTALYANIN PARİS SEFİRİNİN NUTKU Paris 24 (Akşam) — İtalyan sefiri M. Çeruti İtalyanın harbe girişinin yıldönümü münasebetile bugün rad- yoda bir nutuk söylemiş, İtalyanın Fransaya karşı dostluk hislerinden bahsetmiştir. ie nel ri çok kabardı Jtalya- Arnavut- luk anlaşması Italya Arnavutluğa mühim mikdarda para veriyor Roma 24 (A.A) — Resmi gazete, 19/3 tarihinde İtalya ile Arnavutluk arasmda aktedilen mali ve iktisadi mukayeleler metnini neşretmektedir, Ticari mukavelede, Arnavutluğun, İtalyan mallarının memlekete ithali- ni teşvik edeceği tasrih olunmuştur. Mali bakımdan, İtalya ile münakid 1931 tarihli mukavelenin hükmü mef- Suhtur. Yalnız İtalya hükümeti, Ar- navutluğun esasen girişmiş olduğu ve 1931 tarihli istikraz şartları mu- cibince senede onar milyonluk tak. sitlerle ödenmiş bulunması lârım ge len masrafları ödemeyi taahhüd et- mektedir, Bundan başka İtalya hükümeti, Ar. navutluğun bütçe açığını kapatmak için 9,000,000 altın frank ve gene (Devamı 4 üncü sahifede) Bir evlilik sırrı Kocanızın, yahut karınızın sizi sevdiğini nasıl anlarsınız! Karilerimize sorduğumuz sual- | lere cevaplar gelmeğe başladı, İlk l cevapları bugün beşinci sahife. ) mizde okuyunuz. Habeş menin imparatol Için Londrada bir bir satın alındı. Telefon: 24240 (İdare) - 24245 (Tahrir) - 24248 (Matban) « 20113 (Klişe) Sene 18 — No. 6322 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 95 MAYIS 1936 Üçüncü umum! müfettişle mülâkat Doğu vilâyetlerinde bü- yük bir çalışma başlıyo: Yeni Erzurum, şark vilâyetlerinin kültür merkezi olacak, Iğdırda bir dokuma fabrikası kurulacak Erzurum (Hususi) — Umumi mü- fettişimiz Tahsin Uzerle görüştüm. Akşam için bana şu beyanatta bu- Tundu ; Beşeriyet dünyasının en büyük adamı olan Atatürkün Erzurum şa hikalarından ilk yükselttiği istiklâl sa- 5” dasının makesi olan bu şehirde gene yüksek emir ve arzularile doğunun Işıklanması ve şenlenmesi esaslarını kuruyoruz. Şu gördüğünüz projeler; plânlar yes mİ Erzurum mahallesinin nerede ve ns yolda yapılacağını gösteriyor. Ye- pi Erzürum doğunun kültür merke İ olacak ve çok yakında $imendiferin bağlanması ve İran transitinin ih yasından sonra da çok canlıbir hal alacaktır. Erzurumlulsr buna Jâyik- tırlar, Refakatimizde kuvvetli bir fen he- yeti vardır. Önümüzdeki sonbahara kadar Trabzon - İran transit yolu ta- mâmlanacaktır, Bayındırlık bakanlığı ayni Devlet demiryolları nizamatına tevfikan bir tecrübe ve başlangıç ol- mak üzere Trabzon İran hududuna kadar muntazam otobüs servisleri Aşletecektir. Iğdırda ehemmiyetli mikdarda. pa muk istihsal edildiği göz önüne alın- mış ve bu şirin ilçemizde değerli Ce- Ml Bayarın himmetile bir dokuma fabrikası açılması da kararlaştırıl. mıştır. Trabzon ve Erzurumda birer kız sanat okuluda açılacaktır. Karsta harita grupu işe başlamıştır. Doğu- nun su ve elektrik işleri neticeye doğru yürümektedir. Yakında bu işe başlayacağız. En kurak mevsimler- de bile sanayide aleddevam 50,000 ki lo su dökülen Tortum şelâlesinden istifade edilecektir. Trabzondaki nümüne hastanesi in- şaatına başlanmak üzeredir. Büyük başbakının doğu seyahatinin tarihi bir izi ve eseri olan bu faydalı, isa- betli ve hayırlı işler bu yıl için üçün- cü umumi müfettişliğimizin progra- mını teşkil etmektedir. Bunlardan başka Karsda Serdar- Bay Tahsin Uzer abad barajı meselesi de en ön plâna alınmıştır. Erzurum ve muhitine bu yil bir kaç milyon lira girecek ve bu para doğu illeri iktisadiyatını olduk- ça genişletecek ve halka refah vere cektir. Her halde ve mutlaka 936 yılı doğu için hareket, faaliyet ve ilerleme yil olacaktır, » Trabzon limanı, Erzurum şimendk feri ve İran transit yolu meselesi bü- yük başbakanımızın ideali olduğun- dan bunların birer birer tahakkuku ve meydana getirilmesi Cumuriyet hükümetimiz için kati bir davadır. Kültür, ziraat, iktisat, sıhhat vö bayındırlık yönlerinden yapılması ta» karrür eden öneml! işlerimiz var, Bun- lar sistematik bir surette tatbikat sa- hasına konulacaktır. Ve bunun için- dir ki sevinç ve haz duymaktayım. Bir idareci için bundan büyük mükâ- fat olur mu?