7 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Danzig meselesinin aldığı şekil Avrupada endişeler uyandırdı p slam Sene 18 — No. 6364 — Fist her yerde 5 kuruş SALI — 7 TEMMUZ 1936 Habeş imparatoru dün Cenevreden Pa- ris yolileLondraya gitti Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) ma Italya Montreux konferansına iştirak etmiyor, yalnız bir müşahid gönderecek ' Jtalyanın konferansa iştirak etmemesi Ingiltere, Fransa, Türkiye, Yugoslavya ve Yunanistan arasında | bir Akdeniz misakı yapılmasından | Hariciye vekilimizle delegelerimizden Numan ve Necmeddin Sadak Cenevre» de Milletler Cemiyeti binasından çıkarlarken. Montreux 6 (Hususi muhabirimiz- den) — Boğazlar konferansı bugün saat 17 de umumi toplantılarına baş- lamıştır. İngilizlerin hazırladığı proje Müzakere edildi. Buna projemiz €sas tutularak gerek teknik komitede, gerek hususi konuşmalarda, üzerinde muta- bakat hasıl olan maddeler hozarı iti- bara alınarak hazırlanmış bir proje- Gir. 26 madde üzerine hazırlanan bu Projenin bugün ancak 6 maddesinin müzakeresi bitirilmiştir. Diğer mad- deler yarın (bugün) görüşülecektir. © Bundan sonra ticaret gemileri hak- kındaki maddenin müzakeresine geçil- miş ve projemizde tesbit edilen adetler kabul edilmiştir. Boğazlardan geçecek harp gemilerine dair olan kısmın mü- zakeresine yarın (bugün) sabableyin saat onda başlanacaktır. İngiltere - Sovyet Rusya ihtilâfı hâlâ baki gibi görünmektedir. Yarınki (Devamı 4 üncü sahifede) Gümrük kimyahanesi ıslah edilecek Müsteşar Ankaradan geldi, yağ nümuneleri başka kimyagerler tarafından tahlil ediliyor Evvelce gümrük kimyahanesinde | karadan gelmiş ve gümrük baş mü- muayene edilmiş ve motörin olduğu- | na dair rapor verilmiş olan bâzt nü- Münelerin görülen lüzum üzerine tek- rar tahlil ettirilmesine başlandığını yazmıştık Bu maksatla gümrük kimyahane- sine mensup olmayan kimyagerlerden mürekkep büyük bir kontrol heyeti kurulmuştur. Tekrar muayeneye sevk edilen ilk nümuneler bir gaz kumpanyasına aittir. Ancak gümrük idaresi yalnız bün- larm muayenesile kalmıyarak diğer yüksek resimli maddelere dair bir çok nümunelerin muayene neticölerinin | de kontrolunu istemiş ve bu iş yeni | kimyagerler heyetine havale edilmiş- tir, Yalar çok şümullü bir şekil almıştır, Yapılan tedkiklere nezaret eden gümrük baş müdür vekili B, Musta- fa Nuri, bunların neti: olup olmadığı V6 bu itibarla simdiden bir hüküm verilemiyeceği mütaldasındadır. Gümrük ve inhisarlar müsteşarı B. Âdil Okuldaş dün âni olarak An- Bu süretle inceleme ve araştır- | dür vekilile bu mesele hakkında gö- rüşmüştür, Bunu müteakip müsteşarın nezdin- de gümrük müfettişlerinin iştirâki- le bir toplantı yapılmıştır. Bazı ser- vislerin ıslahına karar verilmiştir. B. Âdil, İstanbul gümrük idaresi- bin bir kaç gündenberi ehemmiyetli suretle meşgul bulunduğu motörin- le karışık gaz meselesi etrafındaki araştırmalara dair kendisinden ma- Jümat isteyen bir muharririmize şu cevabı vermiştir: #— Henüz mesele tetkik halinde- dir. İzahat vermek zamanı gelme miştir. Şimdiden fazla söz söylemek araştırmaları işkâl edebilir. İstanbulda üç gün kaldıklan sonra Ankaraya döneceğim, Buruda gümrük ambarlarının liman işletmesine dev- İ ri hazırlıklarında gözden geçirece- gim. Kadrolarda bir değişiklik yoktur.» Müsteşar, bazı gümrük servisleri- nin ıslah edileceğine dair haberleri teyid etmiştir. Gümrük kimyahanesi de, gümrük dairelerile birlikte Galataya nakledi- lecek ve baştan başa ıslah edilerek ihtiyaca uygun bir hale getirilecektir, ileri geliyormuş İngiliz - Mısır anlaşması 48 saate kadar parafe edilmesi bekleniyor Londra 6 (Akşam) — İngi- Uz - Mısır müzakeresi bitmek üze- redir, Hemen bütün noktalar da anlaşma olmuştur. Şimdi Mi- sırm müdafaasına taallük eden askeri maddeler görüşülüyor. 48 saate kadar bu müzakerelerin de bitmesi ve anlaşmanın parafe edilmesi ümit ediliyor. Zecri tedbirler ayın on beşinde kalkıyor aaa Boğazlar konferansı Mukabil ingiliz projesinin ana hatları Harp tehlikesi halinde Türkiye Boğazları kapayabilecek, mukavele müddeti 50 sene olacak Montreux 7 (Akşam) — Havas ajan»| sından: Dün Montreux konferansın- da Boğazlara dair mukabil İngiliz projesinin tetkikine başlanmıştır. İn- | giliz projesinin ana hatları şunlardır: | 1 — Karadenizde sahili bulunan devletler, Boğazlardan giriş ve çıkiş için tam bir serbestiyi haiz olacak- lardır. Şu sartla ki her defa Boğaz- lardan geçirecekleri harp gemilerinin tonajı 15,000 1 geçmiyecek, 2 — Karadenizde sahili bulunmr yan devletlerin Karadenize geçirebi- lecekleri harp gemilerinin hacmi isti- abisi azami 30,000 tonu geçmiyeceok- tir. Masmafih bu azami had Türkiye donanmasını âartlırıma 45,000 tona çıkabilecektir. 3 — Karadenizde her devlet bazı ahvalde ve bik hassa İnsani gayeler ile bu denize 10,000 tonilâtoya kadar harp gemisi gönderebilecektir. sabiti olmıyan 4 — Harp vukuunda Türkiye bita- raf olur ise het muharib devlet Kara- denize istediği kadar harp gemisi gönderebilecektir, 5 — Harp tehlikesi halinde Türki- ye isterse harp gemilerinin müruru- na müsaade eder, isterse müsaade et- mez, Fakat keyfiyeti Milletler cemiye- tine . bildirmek lâzımdır. Millet- ler cemiyeti konseyi böyle bir tehlike- nin mevcut olmadığına sülüsan ek- seriyetle karar verirse Türkiye Boğaz- ları açacaklır. 6 — Boğazlar komisyonu bir ista- tistik ve istihbarat gayesile muhafa- ye Boğazlar sularına iste» babriyesini nezaket icabı rete davet edebilir, 8 — Yeni Boğazlar mukavelesi bütün alâkadar devletler taraf; dik edildikten sonra meriyete girecektir. n Maamafih hususi bir prot mi mucibince , ğâzları tahkim ctmesi müsuadesi ve- tilebilecektir. 9 — Yeni Boğazlar m meriyet müddeti Türkiş ettiği 15 sene yerine 50 sene olacak» tar. Miletler cemiyeti tenim Boğazlardan geçen tüccar vapurlarının rüsumu Hükümetimiz yüzde 60 nisbetinde indirmeğe muvafakat etti Montreux 7 (Akşam) — Türkiye hükümeti, tüccar gemilerinin seyrüsefe- rini kolaylaşlırmak ve inkişaf ettirmek maksadile Boğazlardan geçen ticaret vapurlarından alınmakta olan rüsumda yüzde 60 nisbetinde bir tenzilât yap- komitesi buna karar verdi Cenevre 6 (A.A.) — Tanzim komi- tesi, zecri tedbirlerin Fransız - İngi- liz tekliflrine tevfikan kaldırılması tarihini bu ayın 15 i olarak tesbit etmiştir. Komite, İtalyaya karşı tat- bik edildiği şekilde bu tedbirlerin me- kanizması ne olduğunu teknik nok- tal nazardan tedkike memur bir ko- mite. ihdasına da karar vermiştir. Bundan maksad, bu tedkikatta istikbal için faydalı olacak hükümler istimzaç etmektir. Cenevre 6 (A.A.) — İngiltere ve Fransanın Hindistan ve Avustralya delegeleri tarafından müzaheret edi- Jen teklifleri üzerine zecri tedbirle- rin kaldırılması tarihi, müzakereye lüzum görülmeksizin kabul edilmiştir, M. Vasconcellos, kısa bir hitabe irad ederek arkadaşlarına teşekkür et- miş ve celsenin kapanmış olduğunu söylemiştir. Negüs Londraya dün vardı Londra 7 (Akşam) Habeş impa- ratoru dün Tondraya varmış ve Lon- dra Habeş elçisi İngiliz hariciye ne- zareti mümessili tarafından kabul edilmiştir. Habeş sefiri, impara- torun müstakbel projeleri belli olma- dığını gazetecilere söylemiştir. İngiltere kralının doğum yili münasebetile Ankara 6 (Telefon) — İngiltere kra- nın doğumunun yıl dönümü münase- betile Alatürk ile sekizinci Edvard ara> sında samimi telgraflar teati edilmiştir. Başvekilimizle Alman büyük elçisi arasında telgraflar Ankara 6 (Telefon) Başbakan İsmet İnönünün Haydelberg üniversitesi fahri daktorluğuna | seçilmesi betile İsmet İnönü ve Almanya büyük siçisi fon Keller rasında samimi telgraf- lar teati edilmiştir. mü mağa muvafakat etmiştir. — Yüzmek biliyor mu bari?. — Yüzmek biliyor musun bari?.. A LA 0 A A (Dün yağan yağmurlar | İstanbulun bazı semilerini göl haline getirdi. - Gazetelerden )