25 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No. 6505 — Fiatı ber yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 25 TEŞRİNİSANİ 1936 16 sahife Telefon: 24240 (İdare) » 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 29113 (Klişe) Fransız hükümeti iki teklifte bulundu Antakya ve Iskenderun meselesinin Milletler Cemiyetinde hallini istiyor Hükümetimizin, Fransanın yeni talebi etrafında cuma günü mecliste beyanatta bulunması muhtemeldir Başvekilimizle hariciye vekilimiz Iskenderun ve Antakya meselesinin ne tarzda yürüdüğü hakkında partiye izahat verdiler, ikinci beyaz kitap dün bütün mebuslara ve alâkadar makamlara dağıtıldı Ankara 24 (A A.) — Ulus gazelesi yarınki (bugünkü) nilshasında aşa ğıdaki haberi neşretmekledir: «Hususi olarak öğrendiğimize göre, Fransız hü- kümeti Sancak ihtilâfmın hali hak- kında hükümetimize iki teklifte bu- lunmuşlur. Bu tekliflerden biri, mese- lenin halli için Milletler cemiyetine gidilmektedir. Cenevrede bütün dâva- nın yeni büşlan tetkik olumarak siya- si ve iktisadi icaplara ve ahdi haklara | uygun bir karara varılmak fırsatını bahşedecek olan bu talep hakkında hükümetimizin cuma günü Kamutay- da beyanatta bulunacağını #annedi- yoruz» PARTİYE İZAHAT Ankara 24 (Telefon) — Cumhuri- yet Halk Partisi Meclis grupu bugün öğleden sonra Trabzon mebusu B. Ha- | san Sakâhın - bşkanlığında miştir. Hariciye vekilimiz B. Rüştü Aras, İskenderun ve Antakya meselesinin ne tarzda yürüdüğü hakkında Parti- ye malümat ve muhtelif hatiplerin suallerine cevplar vermiştir. toplan- Hariciye vekilimizden sonra baş- vekilimiz İsmet İnönü söz alarak bu meselenin öğreyanı üzerinde uyncl izahafta bulunmuştur. 'TEATİ EDİLEN NOTALAR Anküöra 24 (Telefon) — İskenderun Antaky ve havalisi hakkında Fransız hükümetine ilk tevdi edilen Türk no- tasına Fransızların verdikleri cevabi nota ile Türk ve Fransız notaların Ga .zikredilen mukavele ve vesikaları ve Fransız cevabi notasına mukabil son notamızın metinlerini ihtiva eden ikinci beyaz kitap bütün mebuslara ve| bütün alâkadar makamlara dağıtıl- mıştır, Fransız Hariciye nezareti tarafn- dan 10 teşrinisani 936 tarihinde hü- kümetimize tevdi edilen notada tale- bimizin Surye ve Lübnan ile olduğu i gibi, İskenderun ve Antakya havalisi delegeleri ile de bir muahede akdi im- kânının tedkikine dair olduğunu nak- ettikten sonra şu esaslara istinad et- mektedir. (Devamı 13 üncü sahifede) Kış şiddetini artırıyor, sıcaklık 2 dereceye düştü — Dün gecede muhtelif fasılalarla Istanbula kar yağdı Bu sene kış çok erken geldi. Dün 50» bah İstanbula bir saat kar yağdığını, termometrenin dört dereceye kadar in- diğini yazmıştık. Dün azami sıcaklık altı dereceyi geçmemiştir. Akşama doğru hava soğumuş, termometre iki dereceye kadar inmiştir. Gece muh- telif fasılalarla kar yağmıştır. Havanın birdenbire soğuması kar- şısında odun ve kömür flatleri ne hal- dedir? Dün bu hususta tahkikat yap- tık. Bu sene odun ve kömür fiatleri pek erken yükselmişti. Yaz ortaların- da 220 kuruşa satılan birinci nevi me- şe odunu teşrinievvel ayında 300 ku- ruşa kadar yükselmişti. Teşrinleyvel- de Karadenizde nakliyatın güçlesmesi ve bazı ormanlardan odun kesiminin azalması üzerine fiatler bir miktar da- ha yükselmiştir. Şimdiki halde odunun çekisi 320 kuruştur, Mangal kömürünün fiati 3,54 ku- ruştur, Masmafih mahalle aralarında 6 kuruşa satılıyor, İstanbulun senelik odun ihtiyacı 250-300 bin çeki arasındadır. İstan- bulda ne miktar stok mevcud olduğu henüz tesbit edilmemiştir, Kok kömürüne gelince, şehrimizde kâfi miktarda stok vardır. Zonguldak- taki Türk antrasiti fabrikası da çalış- makta devam ediyor. Bu sebeple kok kömürü buhranı ihtimali mevcud de- ğildir. TRAKYADA SOĞUKLAR Edirne 24 (Akşan) — Trakyada şiddetli soğuklar hüküm sürüyor. Bir- çok yerlere kar yağmıştır. Termometre sıfıra Kadar inmiştir, “Siyasi müşsteşarlıklar Siyasi müsteşarlar mebuslardan olacak Ankara 24 (Telefon) — Vekâletler- de idari müsteşarlıklardan başka bir de siyasi müsteşarlıklar ihdas edilece- ği hakkında bir kanun lâyihası hazır- lanmiş ve meclise verilmiştir. Bu 'ka- nunun müzakeresine bugünlerde he- yeti umumiyede başlanacaktır. Öğrendiğime göre: Siyasi müsteşar. lar mebuslardan olacaktır. Siyasi müs- teşarların vazife ve selâhiyetleri hak- kında kanunda hükümler vardır. Donanmamız Cumartesi günü Falere varacak, perşembeye kadar orada kalacak Atina 24 (Hususi) — Yunan ga- zetelerinin haber aldığına göre Türk donanması önümüzdeki cumartesi günü Fulere varacak ve perşembe gününe kadar orada kalacaktır, Türk donanmasının şerefine ziyafetler ve şenlikler tertip edilecektir, Şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Yeni iki banka kuruluyor Biri küçük sanat erbabına yardım edecek, diğeri deniz işlerile uğraşacak Haber aldığımıza göre yeni iki ban- ka kurulmak üzeredir. Bunlardan birincisi Halk bankası oadındadır. Sermayesi bir buçuk milyon liradır. Bu banka küçük sanat erbabına kre- di temini ve yardım için kurulmak- tadır. İkincisi Deniz bankasıdır ve daha mühim sermaye İle kurulacaktır, Bu banka limanlar, rıhtımlar, balıkçılık ve sair denize müteallik işlerle meş gul olacaktır. Denizyolları idaresi ve Akay da bu bankaya iştirak edecek- tir. . ni Türk - Ingiliz dostluğu asla sarsılamaz M. EDEN DİYOR Kİ: “İtalya ile, Türk - İngiliz dostluğuna halel verebilecek mahiyette anlaşmayı akla getirmek bile kabi! değildir,, Londra 24 (4.A.) — Röyter ajansı tebliğ edi- yor: Avam kamarasında sorulan bir sual le bunun | cevabı İngiltere hükümetinin hiç bir vesile ile İngiliz ve Türkdostluğuna halel getirilmesine imkân bile tasavvur edemediğini göstermektedir, i Müzakere esnasında bir mebus şu suali sormuştur; — Akdenizde İtalyan ve İngiliz menafiine ait olarak imza edilebilecek her hangi bir itilâf mü- nasebetile, Türkiyeye karşı olan pek eski dostluğu- muza veya Türk menfaatlerine zarar iras edebi- lecek mahiyette her hangi bir kaydi İngiliz hükü- metinin kabul etmemesine M, Eden itina göstere- cek midir? M. Eden şu cevabı vermiştir? — Bu muhakkaktır. Şurasını söylemekle bahti- yarım ki, İngiliz - Türk dostluğuna halel verebile- İngiliz hariciye nazırı M. Eden cek mahiyette bir hattı hareket takibini düşüne bilecek hiç bir vaziyeti akla getirmek bile kabil değildir. Belçika başvekili “Sulh tehlikededir,, diyor M. Van Zeland ilâve ediyor: “Her tarafta tehlikeli alâmetler belirmektedir,, Brüksel 24 (Akşan) — Belçika baş- vekli”M. Van Zeland dün mühim bir nutuk irad etmiştir. Başvekil, hükü- metni hiç bir diktatörlük kurulmasına müsaade etmeden memleketi idare edeceğini söyledikten sonra Avrupa- nin karışık vaziyetinin askeri kuvvet- leri arttırmağa lüzum gösterdiğini ilâve etmiştir. Başvekil demiştir ki: «Avrupada vaziyet vahimdir. Her tarafta sulh lehlikededir. Bu tehlike bizim de başımızın ucundadır, Bir harp “ tehlikesini ortadan kaldırmak için ça- Uşmalıyız. Fakat bu gözlerimizi kapa- mak demek değildir. Çünkü her ta- rajta tehlikeli alâmeller belirmekte- dir. Eğer bütün mesaiye rağmen harp patlarsa, bu badireden kurtulmk için bütün mesaimizi sarfedeceğiz. Fakat bütün dünya bilmelidir ki kendimizi milessir suretle müdafaa edebiliriz.» mm re rs | M. Van Zeland Başvekilin nutku büyük ehenmiyet le karşılanmış ve çok alkışlanmıştır. (Devamı 13 üncü sahifede) 7 — Gazeteler acaba beni evin kaçıncı kat penceresinden düşürecekler?... ©“