13 Aralık 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Aralık 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

BAYRAMDA M.SAFİRLERİNİZ: IHSAN KURUKAHVECIOĞLU kahvesile ağırlayınız. Daima halis, nefis ve en ucuzdur. Satış yalnız: Sahibi olduğu Kurukahveci Hanı altında. sahife PAZAR — 13 KÂNUNUEVVEL 1936 (Telefon: 2424) (İdars) - 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 29113 (Klişe Sene 19 — No, 6523 — Fiatı her yerde 5 kuruş Başvekilimizin çok mühim nutku Kal alanı leri dün hüuük maracimla “İskenderun, Antakyanın | Kr al yi ei ray istiklâlini istiyoruz,, Sinirler okadar gerilmiştir ki, ansızın MA AŞ saraya geldiği zaman şiddetle alkışlandı Sabık kral Edvard, dün Portsmut limanından bir torpito muhribile hareket etti, evvelki gece radyoda nutuk söylerken sesi heyecanlı idi Londra 12 (A.A) — Kral altıncı George'un hükümdar ilânı ve sadakat yemininin icrası bu sabah erkenden başlamıştır. Bu merasim bütün gün kürrei arzın etrafında güneşin seyri- ni takip etmek süretile devam edecek- tir SAİNT JAMES SARAYINDA İCLÂS MERASİMİ Londra 12 (A.A) — Bu sabah Sa- İnt James sarayında iclâs konseyinin dük d Yorku altıncı George ünvanile ve sekizinci Edvarda halef olarak kral nasb ve ilân etmek için yapmış oldu- ğa toplantı, bir çok halkın saray önün de toplanmasna sebebiyet vermiştir, Büyük amiral elbisesi giymiş olan kral, sarayına vurudunda şiddetle al- Kaşlanmıştır. HALKIN HARARETLİ TEZAHÜRLERİ Londra 13 (AA) — Halihazırda tahta jclâs konseyi vazifesini ifa ct mekte olan hususi meclis, dün saat on birde Saint James sarayında toplan- muş ve yeni kralın ilânı beyanname sinin metnini kaleme almıştır. Yeni kral, saat 11.28 de gelmiş, sa- ray avlusunda toplanmış olan halk ta- rafından selâmlanmıştır. Kralın benzi uçuk idi, eyaşasın kral, taliin açık olsun» diye bağıran halkı | elile selâmlıyordu. | Hususi meclis ânı, sadakat ye- | Yeni İngiliz kralı altıncı Jorj ile kraliçe Elizabetin son resimleri mini ettikten sonra kral, mutad beya- natta bulunmuş ve tahta oturmuştur. SABIK KRAL GİTTİ Londra 12 (A.A.) — Eski kral, ami- rallığın Enchantress yatı ile Wolf Haound ve Füry muhripleri nagihani bir surette Portomouthdan hareket et- tikleri sırada İngiltereden ayrılmıştır. (Devamı 5 inci sahifede) Sancakta vaziyet Taşnak ermenileri tamamen silâhlandırıldı Kürtlerle arapların arası açıldı Kürt dağında hareket başladı Sancağın istiklâline çalışmak gayesile merkezi Yeni siyasi ı yardım bir- evinde fevkalâ- Antakya ve İskende! liği dün Eminönü E de olarak toplanmıştır. Bu toplantıda | birliğin feshine karar verilmiş ve Ha- Istanb Ida olmak üzere siyasi bir birlik kuruldu birlik idare heyeti toplantı halinde tay ergenilk cemiyeti namile yeni ve Romanya Balkan itilâfına sadıktır Rumen hariciye nazırı şubatta Ankarayı ziyaret edecek Rumen hariciye nazırı M. Antonesko Bükreş 12 — Romanya Hariciye nazırı M, Antonesko meclisin hari- ciye encümenlerinde - irad ettiği nü- tukta Romanya harici siyaselinde hiç bir değişiklik olmadığını izah et- miş ve ezcümle demiştir ki; <Harpten sonra elde ettiğimiz top- rak bütünlüğümüzün (muhafazası için bize yardım edecek olanlarla be- rTaberiz. Fransa, Polonya, Küçük an- tant ve Balkan anlantı ile olan sem- pati dostluklarımıza rağmen bu devletle, olan ittifaklarımız yalnız hissi temayüllerin neticesi olmayıp siyasi bir birlik kurulmuştur. Yeni ce-| mütekabi ve daimi büyük menfa- miyetin gayesi Antakya, İskenderun (Devamı 5 inci sahifede) atler kaynağından ilham almaktadır. (Devamı 5 inci sahifede) Ankara 12 (Telefon) — Başvekil İsmet İnönü yerli mallar haftası mü- nasebetile bugün Hülkevinde irad ettiği nutkunda Antakya ve İskenderun meselesine de temas etmiş ve demiştir ki; Arkadaşlar.. şimdi harici bir mese- lemize, bugün içinde bulunduğumuz mühim meseleye temas edeceğim. İSKENDERUN VE ANTAKYA MESELESİ Murahhas heyetimizin omüzakere yerine gitmek üzere yolda bulunduğu İskenderun ve Antakya meselesi -şid- detli alkışlar- Bu meselenin Fransa le olan cephesi şudur: Bizim 921 ve 923 mu- ghodelerile hususi şartlar altında bırak- tığımız İskenderun ve Antakya min- takasının oOtekâmül eden hadisat ünde istiklâle kavuşmasını İstiyoruz Bu meseleyi . Fransa Cumhuriyeti ile cemiyeti akvamda görüşeceğiz. Evvelâ bu mıntaka için “emniyet tedbiri alınmasını lüzumlu görüyo- Tuz. Sinirler © kadar gergin olmuş- tur ki, ansızın vaku bulacak hadi- seler arzu edilmiyen akisler ve çök sıkıntılı vaziyetler husule getire- Sükünet içinde konuşabilmek için evvelâ bu mmntakada bir emniyet vaziyeti husule getirilmesini ehem- miyetli buluyoruz. oOCemiyeti Ak- vamda bunu bir madde olarak mev- uu bahsedeceğiz. Sonra ciddi dost olan iki memleketin çetin bir mese- leyi konuşması gibi Fransa ile ko- nuşacağız. Dostluk siyasetinin ve dostlük his- lerinin zihniyetimize hâkim olduğu- j vu söylemek benim için bir zevktir. Ak'la Karal!.. (Birbirini çekemiyen iki arkadaş) © Jelâskonseyi sarayda toplandı, yeni kral amiral üniformasile vukubulacak hâdiseler arzu edilmeyen akisler husule getirebilir Başvekilimz İsmet İnönü Birbirinin dostluğuna ciddi olarak kiymet veren iki memleketin Cemi- yeti Akvam sinesinden bir anlaşma ile çıkamasını samimiyetle ümit ve temenni ediyoruz. Bir de meselenin Suriyelilere ta- allik eden cephesini izah etmek isti- yorum. (Devamı dokuzuncu sahifede) Yerli malı haftası Başvekilimizin söylediği nutuk dokuzuncu sahifemizdedir. run ima