26 Aralık 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife Sene 19 — No, 6534 — Fiatı ker yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 26 KÂNUNUEVVEL 1936 Kahraman Gaziantebin kurtuluşu parlak merasimle kutlandı Ankara Halkevinde Sancağın istiklâli hakkında tezahürat yapıldı Zamanın hulülünü bekliyoruz, denildiği zaman salonu dolduranlar “O zaman gelmiştir,, diye bağırdılar Ankara 25 (Telefon) — Gaziante- bin kurtuluşunun yıldönümü müna- sebetile bu akşam Halkevinde yapı- lan merasim, Antakya ve İskenderu- nun istiklâli hakkında tezahürler ya- pılmasına vesile old. Bu münasebetle Gaziantep saylavı Ali Kılıç ve Nuri Conker reisicumhur Atatürke şu telgrafı çekmişlerdir: Büyük kurtarıcı Atatürk - Ankara - «Garianteb kurtuluşunun 15 inci yıl dönümü, bugün Ankaradaki Gazi- antepliler ve Ankara halkı tarafından Halkevinde salonun istiap edemedi- gi büyük bir kütle tarafından coşkun terahüratla kutlandı. Cenub hududu üzerindeki kahraman şehrin, bütün mahrumiyetler ve imkânsızlıklar için de, on bir ay düşmanla nasıl mertçe savaştığı anlatıldı. O şanlı celâletten hatıralar yadedildi. Bu münasebetle | Türk evlâtlarma, istiklâl ve cumhu- riyei emanet ederken, tasvir buyur- duğunuz elim vaziyeti hatırlıyan halk, bir gün gene istiklâli müdafaa mec- buriyetine düşerlerse, Gaziantep mü- dafansında olduğu gibi vazifeye atık ın, içinde bulunacakları vüzi- yetin imkân ve şerai düşünmiye- ceklerini damarlarındaki asil kana güvenerek haykırdılar, ve Türklüğün büyük kurlarıcısına; minnet ve ta- zimlerini SUN memur etii- ler, Ellerinizden öperek arzederiz.» Antep mebusu Asım Aksoyun nutkun- dean sonra Gaziantep gençlerinden B. Esadın İkânunüğvvelde Ahtakyadn şe- bit olan iki gencin ailesine yardım edil- mesi hususundaki daveti hazırunun. alkışları ile kabul edilmiş ve orada açılan yardım defterine hemen ber- kes iştirik etmiştir. Ankara hukuk fakültesi talebele- rinden Antakyalı B, Reşid Karamur- sal kürsüye gelerek: «— Sizinle; kurtuluş gününün $€ vinç: ve heyecanı içinde kendinden geçen bir yurt çocuğu, ana vatandan syrılmış ve ayrılığın acısını 18 ylder. kalbine sindirmiş olan bedbaht bir yurdun talisiz evlâdı sıfatile konuşu" Zi başlamış ve Antakyanlla- nn Gazlantebin kurtuluşunda Ge- zianteplilerle nasıl elbirliği ettikleri- ni anlattıktan sonra demiştir ki: ğ — Ayni östilânın derdini, ayni iztırapla tatmış ve bü kara günler“ i . Atatürkün cevabı Nuri Conker ve Ali Kılıç'a On beş sene evvel Antep, ki sa- dece bir 'Türk şehridir, her nasılsa yabanci kuvvetlerin eline düşmüş bulunuyordu. Bu tek Türk şehri, hiç bir yerden maddi yardım gör- meksizin kendi kahramanlığile, kendini kurtardı ve «Gazi» ünvü- nına bihakkın liyakat okesbetti. Gazianteblileri, o gün olduğu gi- bi bugün dahi, derin hürmetle takdir ederim... «Türküm» diyen her şehir, her kasaba ve en küçük Türk köyü, Gazianteblileri kahramanlık mi- sali olarak ( alabilirler, En eski çağlardanberi tarihi Türk yurt- larında, Türklüğün yüksek varli- ğını kahramanlıkla tesbit etmiş olanlarla, şahsen beraber olduğu» mü beyan etmekten duyduğum zevk ve saadet yücedir. Il K, Ata j de her ah birbirinin yardımına Koş- muş iki bölgedeniz... Birinin saa- detinden duyduğumuz sevinç, diğe- rinin kederine bedeldir. Ne yapalım ki icabat bu iki kardeş ülkenin bi- rini yurd dışında bıraktı, diğerini (Devamı 8 inci sahifede) Memurin kanunu Memuriyet hayatına yeni bir veçhe verecek lâyıha hazırlandı Ankara 25 (Telefon) — Hükümet 1928 senesinde meriyete konulan bu- günkü memurin kanunu yerine kaim olmak üzere yeni bir kanun lâyihası ni bir veçhe verecek olan bu lâyiha fırka grupunun önümüzdeki içtima- larında müzakere ve münakaşa edil. dikten sonra meclise sevkedilecektir. Lâyihada memurların âzli esas ka- bul edilmekte ve ücretli memurluk- lar hakkında takyidat konulmakta- dır. i Türk - Italyan | ficaret anlaşması Yeni anlaşma ile hususi takas muamelesi cerayan etmiyecek Ankara 25 (Telefon) — Türk - İtal yan ticaret anlaşması Romada imza edilmiştir. 1 kânunusaniden itibaren meri olacak bu anlaşmaya göre iki memleket arasında hususi takas mu- amelesi cereyan etmiyecektir, Öteki dünya!... hazırlamıştır. Memuriyet hayatına ye- Bugün | sahife (Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 29113 (Klişe Heyetimiz pazartesi günü İstanbulda bulunacak Er Nouvel diyor ki: “Sancak meselesini umul politikayı ihlâl etmiyen alelâde ehemmiyette bir iş şaymakla hata edilmiştir, Hariciye vekilimiz ve Paris sefirimiz Fransız hariciye nazir ve müsteşarile görüşürken, Soldan sağa doğru Fransız hariciye müsteşarı M, Vicnot, Tev- fik Rüştü Aras, Fransız hariciye nazırı M. Delbos, Paris büyük ciçimiz Suad Dadas Paris 25 (A.A.) — Anadolu ajan- | sının hususi muhabirinden: <£r Nouvel, Sancak ihtilâfında başlıklı tezli Türkiyenin, yede Fran- siz mandasını fena gözle görmemiş olduğunu, Fransızcanın * Türkiyede ikinet dil sayıldığını, yeni Türkiyenin kendisini Fransız ihtilâlinin kızı te- lâkki ettiğini hatırlatarak diyor ki «iskenderun Ti e kadar mühim bir hayat mesel (Devamı 8 inci sahifede) - Avrupada endişe artıyor Ispanyaya giden Alman- lar otuz bini bulmuş İngiltere ve Fransa, sevkiyatın durması için teşebbüslerde bulunacaklarmış Londra 25 (A.A.) — İspanya işlerin- de bugün en mühim nokta Almanya- nın İspanyaya miktarı 30 bini bulan asker sevkiyatı meselesidir Paris ve Londra hükümetleri diplomatik yollar-| la nokai nazar teatisinde bulunmuş- lar ve bü vaziyete bir nihayet vermek için ademi müdahale komitesi mesalsi- nin neticesini beklemeye imkân olma» dığını müşahede etmişlerdir. Bu noktai nazar teatisine Paris hü- kümeti teşebbüs etmiştir. Tehlikenin vehametini M, Edene ehemmiyetle kay-| detmeye ve bu nokfa üzerinde müşte» rek bir tarzda Berlinin nazarı dikkati- nin celbini teklife Londra ciçisini ey- velki gün memur etmişti. O gün toplantı halinde bulunan komite| measinin neticesi beklenmiş ve fakat bul netice istikbal için ümid verici mahi- yette çıkmakla beraber kati neticenin çok geçikebileceği ve İspanyaya gönül- lü gönderilmesinin Avrupa sulhünü tehdid ettiği görülmüştür. İngilizler Paris hükümetinin teklifi- ni kabul etmişlerdir. Fakat bu teşebbüs se umumi bir mahiyet vermek için bu- nun yalnız Berlin nezdinde değll, ayni zamanda Moskova, Roma ve Lizbon hükümetleri nezdinde de yapılması te- karrür etmiştir. Bu hükümetlere ayrı ayrı notalarla müracaat edilecek ve metinler muhte- lif olmakla beraber bu nolaların esasi *bir olacaktır. Nolalarda gönüllü gön- derilmesine devam etmenin sulh için teşkil ettiği tehlike üzerine bu hükü- (Devamı 8 inci sahifede) (Geçen gün bir mezarlık yanından geçiyordum, gözüm mezar taşlarındaki yazılara ilişti. Bunların bazıları tesadü- fen yan yana gelmiş öyle tezatlardı ki (Lâ rahate fiddünya) diyerek öteki dünyadan rahat umanlara göstermek için bir kaçını defterime not ettim:) 04