26 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL No: 5536 Caziantep'in kurtuluş günü Ankara Halkevi salonlarını doldurup taşan bir halk kütlesi tarafından coşkunca kutlandı Gaziantep mebusları Nuri Conker ve Ali Kılıçın halk namına çektikleri bağlılık telgrafına Atatürkün lutuf buyurdukları kıymetli cevab Büyük Kurtarıcı Atatürk Gazianlep kurtuluşunun onbeşinci yıldönümü, bugün Ankaradaki Gaziantepliler ve Ankara halkı tarafından Halkevinde, salonun istiab edemediği tarafından coşkun tezahüratla kutlandı. Cenup hududu üzerindeki kahraman şehrin, bütün mahrumiyetler ve onbir ay düşmanla nasıl mertce savaştığı anlatıldı. O şanlı celadetten hatıralar yadedil- di, Bu münasebetle Türk evlatlarına, istiklal ve Cümhu- riyeti emanet ederken, tasvir buyurduğunuz elim vaziye- ti hatırlıyan halk, bir gün yine istiklali müdafac mecbu- riyetine düşerlerse, Gaziantep müdafaasında olduğu gi- bi vazifeye atılmak için, içinde bulunacakları vaziye- tin imkan ve şeraitini düşünmiyeceklerini, damarlarında. ki asil kana güvenerek haykırdılar, ve Türklüğün Büyük t ve tazimlerini sunmaya bizi me- mur ettiler. Ellerinizden öperek arzederiz. imkânsızlıklar içinde, Kurtarıcısına, minı N. Conker Başbetke PARİSTEN SONRA Falih Rıfkı ATAY Dr. Tevfik Rüştü Aras ve ar- kadaşları, dün akşam, hemen bü- tün gazetelerinin, ajans ve radyoların bol neşriyatı ile u ğurlanarak yola çıktılar. Meselâ bunlardan biri diyor ki: “Türkiye, Fransanın Suriye mandasına kar şı dürüst davranmıştır. Fakat unu- tulmamak lâzımdır ki İskenderun, Türkiye için, Kilikya kadar mü- him bir davâdır. Sancak meselesi, umumi politikayı ihlâl etmiyecek alelâde ehemiyette bir iş sayıl- makla hatâ edilmiştir. Akdenizde ve Yakınşarktaki emniyetimiz, hiç bir dostluğa meydan okumamağı emretmektedir.,, Meselâ, anlaşmazlığın halli za- ruretlerinden bahseden Saint - Brice kendi sütununda - diyor ki: “İskenderuna dair olan türk isteği ciddi ve, ilâve edelim, anlaşılır mahiyettedir.,, Gene meselâ aynt gazeteler- den: “Meseleyi türk - Fransız mü- nasebetlerinin umumi bir tetkiki suretiyle doğrudan doğruya ve süratle bizzat — halletmeliydik.,, Yahud: “Türkiyenin dostluğu bu saatte bizim için çok kıymetlidir. Binaenaleyh onunla anlaşmak lâ- zımdır., Bu nakilleri ıstediğimiz kadar uzatabiliriz. Fakat hakikat odur ki Fransa ile Türkiye arasındaki müzakereler akim kalmıştır. Hiç bir tesviye bulunmaksızın, sadece dostluk edebiyatma kuvvet veril- miş olmasına hayret eden bir baş- ka fransız gazetesinin dediği gibi, bu samimi anlaşmazlık hali enter- nasyonal vaziyetteki garabetler- den biridir. Bütün bu neşriyat âlemi ve ha- vası içinden Dr. Tevfik Rüştü A. rast Kamutaya, şeflerine ve hükü- met arkadaşlarına pek kısa bir haberle geliyor: derdimizi fran- sız salâhiyettarlarına anlatmak imkânı olmamıştır! Ön beşinci yıl dönümüne yak- laşan cumhuriyet Türkiyesi poli- tikasınm bazı esas vasıfları şimdi- ye kadar anlaşılmış olsa gerektir. (Sonu 5 inci sayfada) i büyük bir kütle Ankara yücedir. A, Kılıç Nuri Conker ve Ali Kılıç'a Ankara On beş sene evvel Antep, ki sodece bir Türk şehridir, her nasılsa yabancı kuvvetlerin eline düş- müş bulunuyordu. Bu tek Türk şehri, hiç bir yerden maddi yardım görmeksizin, kendi kahramanlığıy- le, kendini kurtardı ve “Gazi" liyakat kespetti. Gazianteplileri, o gün olduğu gibi bugün dahi, derin hörmetle takdir ederim. “Tür- küm” diyen her şehir, her kasaba ve en küçük Türk köyü, Gazianteplileri kahramanlık misali ola- rak alabilirler. En eski çağlardan beri tarihi Türk yartlarında, Türkl! lıkla tespit etmiş olanlarla, şahsen beraber olduğu- mu beyan elmekten duyduğum zevk ve saadet ünvanına bihakkin yüksek varlığını kahraman- K. Atatürk Dünkü kutlama töreninde halkeyi salonunun görünüşü Dün Gaziantebin kurtüluşunun on beşinci yıldönümü kutlandı. Antebliler ve ankaralılar, Halkevinin samimi ha- vası içinde, türk tarihinde bir hamaset timsali olan Gazianteb müdafaasında şehid düşenlerin ve onun müdafaasında çalışanların hatıralarını saygı ile andı- lar. Acı günlerin yâdı ile kızaran göz- ler, zafer günlerinin neşeli hatıralariy- le sevinç yaşları döktü. Tören çok can- li ve samimi oldu. Tik önce Riyaseticumhur — filarmo- nik orkestrasımın çaldığı istiklâl mar- şınt dinledik. Sonra Garianteb mebusu B. Âsım Aksoy bize müdafaa harikası- (Sonu 5. inci sayfada) Dı. 26 İLKKÂNUN 1936 CUMARTI haberlerimiz iç HER YERDE (5) KURUŞ C. H. P. Vilayet kongresi dün açıldı Okunan yönkurul raporu vilayetimiz ve şehrimiz işlerini anlatan geniş bir bilânço mahiyetindedir Güzel bir mıtukla C. H, P. vilâyet ko ngresini açan vali ve ilyönkurul başkanı B. N. Tandoğan reislik kürsüsünde Cümhuriyet Halk Partisi Ankara Vi- lâyet Kongresi, dün, Ankara Halke- vinde, bütün kazalardan gelen delege- lerin ve vilâyet ve şehir işleri ile alâka- Ix bir çok dinleyicilerin huzuriyle saat 11 de Vâli ve İlyönkurul Başkanı B. Nevzad.Tandoğan tarafından açılmış. tır. Kongrede parti genyölkurulu adına .görmen olarak Kırşehir mebusu B. Lüt- fi Müfld Özdeş bulunuyordu. Vali ve İlyönkurul başkanı B. N 'Tandoğan, kongreyi açarken delegelere şu güzel nutku söyledi — Saygı değer arkadaşlar, Cümhuriyet Halk Partisi Ankara Vi. lâyeti il kongresini açarken kongre- nin sayın delegelerini sevgi ile selâm. Tarrm. Arkadaşlar, Milletimizin kurtuluş ve ileri gidiş mücadelesinde kendisine rehberlik eden Cümhuriyet Halk Paztisinin, Büyük Önderimiz Atatürk'ün kurduğu ve de- Şişmez Reisi — bulunduğu Partimizin, memleketin siyasi ve içtimal bayatında gütdüğü yüksek maksatların tahakku- kunu kolaylaştırmak için parti faaliye- ti ile hükümet idaresi arasında daha sı- kt bir yakınlık ve daha ameli beraber- lik temin editmesi hakkında partimis SŞark demiryolları mukavelesi imzalandı Hattın satınalma bedeli olan altı milyon lira, yarısı mal ve yarısı döviz olarak yirmi senede ödenecektir Bütün masraflar çıktıktan sonra hattın geliri bu parayı ödemeğe kâfidir. t.Artık bundan sonra, Türkiyede, yabancı serm safha gelmiştir: tam bir iş bir Şark demiryolları işletme imtiyazıaın 1 bususunda 10 ilk teşrin şlıyarak 58 gün süren ve ba- zan çetin devreler geçiren görüşmeler tam bir anlaşma ile neticelenmiş ve ha- zırlanan mukavele dün - bayındırlık ba- kanlığının büyük salonunda bayındırlık bakanı B. Ali Çetinkaya ile şirket dele- geleri rcisi B. Devi taraflarından imza- lanmıştır. Bu mukavelenin imzası ile 1872 den- beri türlü safhalarla sürüp gelen ve sal- tanat tarihinin bir çok karanlık hâdiscle- rini koynunda saklayan şark demriyolla- Ki imtiyazı sona ermiş bulunmaktadır. Yurdumuzu Avrupaya bağlayan demir- yolunun idaresini kendi elimize veren ve demiryollarını devletleştirme politikamı. (Sonu 6 ıncı sayfada) Şark demiryolları satınalma mukav elesi ye için ikinci B. Devi'nin beyanatından : Bayındırlık Bakanımız ve şirket delegasyon reisi taraflarından imzalanmıştır Genbaşkurunca alınmış olan karar daha önce parti teşkilâtımıza ve bütün parti (Sonu 6 rncr sayfada) DENİZ Müesseselerimizin Büdceleri tetkik ediliyor Husus? kanun mucibince bhüdeeleri. nin tetkik ve tasdikleri Kamutay İktı- sad, Divanı Muhasebat ve Büdce Encü- menlerinden mürekkeb olarak toplanan umumi heyete aid olan deniz yolları, Akay işletmeleri fabrika ve havuzlar i- daresi İstanbul ve İzmir liman işletme- leri ve Van gölü büdcelerinden; deniz yolları ve Akay İşletmeleriyle fabrika ve Hayvuzlar idarelerine aid olan büd- celer, her üç encümenden seçilen ikişer zattan mürekkep tali komisyonda dün tetkik edilmiştir. Diğer büdceler bugün tetkik edilecektir. Diğer taraftan da bu idarelere aid büdcelerle tetkik heyeti raporları bu üç encümen azâsına dağıtılmaya başlane mıştır. Umumi? heyetin de pazartesinden sonra toplanacağı haber alınmıştır. Fıkra SU Hükümet Kamutaya 31 milyon liras hik bir kantn teklif edecektir. Maksat, kısaca Türkiye sularım faydalı Jaştırmak ve zârarsıze landırmaktır. Bizim ekonomik — coğrafyalarımız gösterirler ki memleketin nufus kesifli. ği hartasiyle yağmur hartası birbirini izah eder, Nerede yağış varsa, orada kalabalık vardır. Bunun manâsr şudur ki Ti de ziraat hayastı, henüz, tas biata karşı tam bir tevekkül içindedir. WNehirden bir kilometre ötesi sulak sa- yılmaz: sulak yer, bavadan su düşem tarladır. Bir çok yerlerde nehirler ve ırmaklar sizi bir feyiz âlemine doğru değil, sapsarı Sıtma hastalarının horab yuvalarına —doğru götürür. — Bunlar hep bildiğimiz şeylerdir. Cumhuriyet hükümeti, bilmediğimizi yapıyor: Sus lar, toprak istihselinin emrine ve bizme- tine alınacaklardır. Kanallar, sedler, Barajlar, yabani su sürülerimi toplaya- cak, güdecek, ve onun bütün menfa- atlerini sağacaktır. Adans artık suyun keyfini sürecek, çiftçiler yağmur duae $1 yerine sırlama motörlerini İşletmes yi öğrenecektir. Su, bütün bunları ve her - türlü faye dalarından başka, bizzat kendi hesabı. nada ağaç'ı hatıra getirir. » Fatay